شناسهٔ خبر: 33017884 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

محاکمه جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی

صاحب‌خبر -
محاکمه جعبه سیاه پرونده بابک زنجانی دیروز به ریاست قاضی صلواتی در شعبه 15 دادگاه انقلاب برگزار شد. مشارکت در اخلال عمده و کلان در نظام اقتصادی کشور همراه با مفسد اقتصادی محکوم به اعدام (بابک زنجانی)، مشارکت در کلاهبرداری از شرکت HK و پولشویی به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو، از موارد اتهامی «علیرضا زیبا حالت منفرد» است که همزمان با بازداشت بابک زنجانی متواری شده و دی ماه سال 95 از سوی پلیس بین‎الملل دستگیر و به ایران بازگردانده شده بود. متهمی که جعفری دولت‌‏آبادی دادستان وقت تهران عنوان «جعبه سیاه فعالیت‌های مجرمانه بابک زنجانی» را بر او گذاشته بود، دیروز در جایگاه دفاع از خود، اقدامات انجام شده را کاری به نفع وطن نامید.
به گزارش ایسنا، قاضی صلواتی در ابتدای جلسه دیروز دادگاه با این توضیح که متهم سفیر دومینیکا در کشور مالزی بوده که مطابق مقررات این کشور مقام پادشاهی داشته و در ضمن مدیریت شرکت‌های نفتی متهم بابک زنجانی را برعهده داشت از نماینده حقوقی شرکت نفت خواست توضیحات خود را ارائه کند. مدیر حقوقی شرکت ملی نفت در توضیحات خود گفت: اقدامات این متهم در بردن اموال شرکت ملی نفت از طریق کلاهبرداری به روش تأسیس شرکت‌های کاغذی، همکاری و فعالیت با بابک زنجانی و اقدام به جعل و استفاده از سند مجعول در سربرگ شرکت HK، اخذ پورسانت‌های کلان و نیز تحصیل مال نامشروع محرز بوده است و درخواست رسیدگی و مجازات متهم را دارم.
 نحوه آشنایی با زنجانی
در ادامه این جلسه قاضی صلواتی از متهم زیبا حالت منفرد خواست تا در جایگاه قرار گیرد و خود را معرفی کند. زیبا حالت منفرد با حضور در جایگاه گفت: علیرضا زیبا حالت منفرد متولد ۱۳۵۲ دارای حداقل تحصیلات سیکل مقیم مالزی و دومینیکا، متأهل و فاقد سابقه کیفری منجر به صدور حکم هستم. در سال ۸۴ جهت تحصیل فرزندانم به مالزی مهاجرت کردیم و فعالیت اقتصادی خود را رفته رفته در ایران قطع و به مالزی منتقل کردم که به جهت فعالیت در کار دکوراسیون توانستم به خانه‌های آنها بروم و با شخصیت‌ها و مقامات مالزی ارتباط برقرار کنم. وی افزود: در سال ۸۹ در سفری که مشاور عالی نخست وزیر مالزی به ایران داشت، همراه وی بودم که در طی این سفر نیز به کیش رفتیم و در آنجا توسط یکی از دوستان با آقای بابک زنجانی آشنا شدم. ایشان در طی آن سفر که میهمان وی بودیم به من گفت که نیاز به مجوز تأسیس صرافی در مالزی دارم. در آن مقطع اینجانب هیچ اطلاعات دقیقی از سیستم بانکی چه در داخل ایران و چه در خارج آن نداشتم اما آقای زنجانی از ما قول همکاری گرفت پس از بازگشت به مالزی پیشنهاد خریداری بانک سرمایه‌گذاری اسلامی با نام FIIB را که در منطقه لاوان بود و هیچ گونه فعالیتی نداشت را ارائه کردم و بلافاصله اسناد را برای زنجانی فرستادم که با استقبال او مواجه شدم.
زیباحالت منفرد همچون سایر متهمان اقتصادی اقدامات خود را در راستای کمک به نظام دانست و گفت: من اعتراف می‌کنم در کشوری غیر از وطنم و به نفع وطنم ممنوعیت‌های ناشی از تحریم‌ها را نقض کردم. من توانمند بودم که در راستای خدمت به وطن در مسیری قرار گیرم که آن را امروز دکترین تحریم می‌نامیم، پیدا کردن بانک در زمان تحریم برای یک ایرانی که مورد وثوق وزیران وقت و برخی از نمایندگان مجلس بود، چگونه طرح اتهام بسترسازی برای جلب و کلاهبرداری برای من عنوان شد. من با اعتماد به اینکه بابک زنجانی در حال دور زدن تحریم‌های بین‌المللی است و مورد وثوق است این اقدام را انجام دادم، بنده به هیچ عنوان نیتی جز آنکه عرض کردم نداشتم و از طرفی هیچ گونه رابطه علّت و معلولی بین همکاری بنده و اتهامات بابک زنجانی وجود نداشته است. متأسفانه آنچه بازپرس بنده از آن به عنوان تحصیل مال از طریق نامشروع ارائه کرده‌اند، دستمزد بنده بوده است.
وی درباره شکایت شرکت ملی نفت نیز گفت: سؤال اینجاست که آیا سندی بوده که با آقای زنجانی به امضا رسانده باشند و من هرگونه مشارکت در آن داشته باشم یا قراردادی با بنده داشتند که باید بگویم اصلاً مرا می‌شناسند یا دیده‌اند که شکایت کرده‌اند؟ درخصوص ثبت شرکت ایزوت و تهیه دو بندر نفتی در چین توسط اینجانب لازم به توضیح است که میعانات گازی به جهت بوی بسیار بد و به دلایل زیست محیطی و خطراتی که دارد هیچ کشوری چه در تحریم و چه غیر از آن حاضر به قبول اجاره دادن اموال برای آن نبوده و نیست.
جعبه سیاه پرونده نفتی گفت: یک شب حدود ساعت ۳ صبح به وقت مالزی شماره‌ای ناشناس از سوئیس با من تماس گرفت که آقای زنجانی بود و درخصوص محصولی صحبت کرد و گفتند که برای ۵ فروند نفتکش معادل ۱۱ میلیون بشکه باید مخازن تهیه کنید که من گفتم اصلاً اطلاعی از نفت ندارم که گفت خودش نیز اطلاعی ندارد. به هر حال قول پیگیری دادم و از روز بعد پیگیر این موضوع شدم که با پاسخ منفی مقامات مالزی مواجه شدم و علتی که مطرح می‌کردند مربوط به مسائل زیست محیطی بود. وی افزود: مراتب را فوراً به اطلاع بابک زنجانی رساندم غافل از اینکه وی قراردادی در این خصوص امضا کرده بود و براساس توانایی‌های من در مالزی زیر بار این قرارداد رفته بودند که نهایتاً موفق شدم که در چین این اقدام را انجام دهم. جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده روز چهارشنبه یکم خردادماه ساعت ۱۰ صبح برگزار می‌شود.

برچسب‌ها:

نظر شما