شناسهٔ خبر: 33017739 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ساماندهی بازار «نقش جهان» همکاری کسبه را می‌طلبد

بازار تاریخی بزرگ تبریز چند روز پیش دچار آتش‌سوزی مهیبی شد که در جریان این حادثه، بخش‌هایی از راسته تاریخی «ایکی قاپیلار» آن که مرکز فروش انواع پوشاک و لوازم آرایشی بود، خسارات زیادی دید و اتصال برق علت این آتش‌سوزی اعلام شد. وضعیت بازار میدان نقش جهان اصفهان هم از نظر آتش‌سوزی بحرانی است و باید به موضوع سیم‌های برق این بازار به طور جدی رسیدگی شود چراکه آتش‌سوزی مثل آنچه در تبریز رخ داد در این بازار با وجود چنین سیم کشی‌هایی دور از ذهن نیست.

صاحب‌خبر -

صاحبان مغازه‌ها نسبت به اصلاح تأسیسات اقدام کنند
«عادل کاظمی»، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق تبریز، بدنبال وقوع این حادثه وضع تأسیسات مشترکان در داخل مغازه‌ها را نامناسب و غیراستاندارد اعلام کرده و گفته ضرورت دارد شرکت‌های دارای صلاحیت، تأسیسات داخلی مغازه‌ها را بررسی و موارد غیراستاندارد و غیرایمن را شناسایی و صاحبان مغازه‌ها نیز نسبت به اصلاح تأسیسات اقدام کنند تا از بروز حوادث اخیر مشابه آتش‌سوزی بازار تبریز پیشگیری شود.
ضرورت ساماندهی وضعیت ایمنی حجره‌ها و مغازه ها
در راستای همین موضوع، «فریدون اللهیاری»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در گفت‌و‌گو با «ایران»، با تأکید بر اینکه عمده اماکن تاریخی نیازمند ایمن‌سازی و استانداردسازی است، افزود: متأسفانه برخی از آثار تاریخی سامانه‌های ایمنی و استاندارد ندارد، اما طی سال‌های اخیر به این موضوع توجه ویژه‌ای شده و نیاز به زمان زیاد و اعتبار بالایی دارد.به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، هم‌اکنون سامانه‌های الکترونیکی آثار تاریخی ازجمله عالی قاپو؛ باغ فین و چهل ستون ساماندهی و ایمن‌سازی شده اما شرایط اجرای این کار برای همه آثار تاریخی فراهم نیست ولی رعایت نکات ایمنی و تجهیز این بناها به سامانه اطفای حریق ضروری است. بر این اساس از کسبه بازار تاریخی میدان نقش جهان نیز می خواهیم تا حادثه‌ای مثل آتش‌سوزی بازار بزرگ تبریز اتفاق نیفتاده با همکاری کردن با اداره کل میراث فرهنگی استان و آتش‌نشانی نسبت به ساماندهی وضعیت ایمنی حجره‌ها و مغازه‌های خود اقدام کنند.
همکاری کسبه با اداره میراث فرهنگی
اللهیاری همچنین تأکید کرد: کسبه بازار در صورت ساماندهی و ایمن‌سازی وضعیت برق کشی مغازه‌های خود حتماً با اداره میراث فرهنگی هماهنگ باشند تا به منظر ظاهری بازار آسیبی نرسد ضمن اینکه با اداره آتش‌نشانی هم همکاری کنند، تا نکات ایمنی رعایت شود.وی با بیان اینکه حوزه میراث فرهنگی اعتبار و بودجه چندانی ندارد، خاطرنشان کرد: با این گونه تأمین شدن مالی امکان اینکه بتوانیم بدون همکاری کسبه ایمنی بازار را بالا ببریم، وجود ندارد.اللهیاری با اشاره به اینکه در بازار باید اجماع عمومی وجود داشته باشد زیرا بازار مانند جریان زندگی است که هر لحظه مردم در آن هستند، بنابراین همه دستگاه‌ها ازجمله شهرداری، آتش‌نشانی و حجره دار بازار در نگهداری این آثار سهیم و مسئول هستند.
کپسول‌های آتش‌نشانی بموقع شارژ شود
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان با گلایه از برخی کسبه بازار، گفت: برخی از کسبه حتی به طور شخصی اقدام به شارژ کپسول آتش‌نشانی که ما به آنها داده ایم، نمی‌کنند. گاهی اوقات کارشناسان مربوطه فرصت اینکه تک به تک برای شارژ کپسول آتش‌نشانی به مغازه‌های بازار مراجعه کنند، ندارند و متأسفانه خود کسبه هم بموقع اقدام به این کار نمی‌کنند، این در حالی است که سیم کشی بازار چندان ایمن نیست و هر لحظه امکان وقوع حادثه‌ای وجود دارد.
سیم کشی جدید با نظارت کارشناسان میراث فرهنگی و آتش‌نشانی
وی با بیان اینکه با توجه به فصل گرما بعضی از کسبه بازار اقدام به نصب کولر گازی می‌کنند، افزود: این کار نیاز به سیم کشی جدید دارد و نباید بدون نظارت کارشناسان میراث فرهنگی و آتش‌نشانی انجام شود، در صورت مشاهده با آنها برخورد خواهد شد. زیرا برای بازاری به این قدمت چنین سامانه‌ای تعریف نشده که هرمغازه‌داری به خواسته خود بخواهد چنین کاری را انجام دهد.اللهیاری تصریح کرد: البته سامانه برق کشی بازار نقش جهان به‌طور مرتب در حال اصلاح شدن است اما نیازمند یک سامانه کاملاً ایمن نیز هست.

کلمات کلیدی

ساماندهی بازار

نقش جهان

همکاری کسبه

نظر شما