شناسهٔ خبر: 33017670 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

جزئیات بسته تشویقی جدید نوسازی اعلام شد

پرداخت ۵۰ درصد هزینه انشعابات برای پروژه‌های پیشتاز

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اعلام اینکه شهرداری تهران 50 درصد از هزینه انشعابات را برای متقاضیان پروژه‌های پیشتاز نوسازی به صورت یارانه پرداخت می‌کند،

صاحب‌خبر -

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اعلام اینکه شهرداری تهران 50 درصد از هزینه انشعابات را برای متقاضیان پروژه‌های پیشتاز نوسازی به صورت یارانه پرداخت می‌کند، جزییات بسته تشویقی جدید نوسازی را تشریح کرد.

به گزارش فارس، کاوه حاجی علی اکبری با بیان اینکه از حدود 10 سال گذشته دولت و شهرداری تهران شروع به اعطای مشوق‌هایی برای ترغیب ساکنان بافت‌های فرسوده به نوسازی منازل ناپایدار خود کرده‌اند، یادآور شد: در سال‌های گذشته دولت نسبت به اعطای تسهیلات بانکی ساخت و ساز و شهرداری تهران نسبت به رایگان کردن هزینه صدور پروانه در بافت‌های فرسوده اقدام کرده‌اند و اعطای این مشوق‌ها کماکان ادامه دارد.

علی اکبری توضیح داد: صدور پروانه در بافت‌های فرسوده مناطق 7 تا 20 مشمول 100 درصد تخفیف و در مناطق 1 تا 6 و 21 و 22 مشمول 80 درصد تخفیف می‌شوند. عوارض واحدهای تجاری واقع در این پروژه‌ها که خارج از راسته‌ها و بورس‌های مصوب هستند، در صورتی که مساحت آنها حداکثر 20 درصد مساحت زمین باشد و بیشتر از 50 مترمربع نباشد نیز مشمول تخفیف 50 درصد می‌شود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران اظهار کرد: برآوردها نشان می‌دهد، این تخفیفات در مشوق‌های نوسازی بین 7 تا 10 درصد از هزینه‌های اجرا را کاهش می‌دهد.علی اکبری با اعلام اینکه تمهید مناسبی از طرف دولت محترم اندیشیده شده که از ابتدای سال جاری، تسهیلات ساخت به 70 میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی افزایش پیدا کند، توضیح داد: 50 میلیون تومان از این مبلغ با سود 9 درصد و 20 میلیون تومان مابقی نیز با سود 18 درصد از سوی بانک‌های عامل به متقاضیان پرداخت خواهد شد.

به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، شهرداری تهران علاوه بر اعطای مشوق‌های عام و با تمرکز بر توزیع هدفمند بسته‌های تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده، اقدام به تدوین مشوق‌های ویژه برای محلاتی که طی 10 سال گذشته از کمترین نوسازی مسکن و پایین‌ترین نرخ رشد قیمت مسکن برخوردار بوده‌اند، کرده است.

علی اکبری در این خصوص اظهار کرد: بر این اساس، 30 محله از شهر تهران از جمله محلات فرحزاد و کن که طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری، امکان ساخت و ساز بیشتر از 180 درصد را ندارند و محلات واقع در حصار صفوی در منطقه 12 که در محدوده‌های تاریخی و ارزشمند تهران قرار گرفته‌اند و 24 محله دیگر تهران که کمترین نرخ نوسازی و پایین‌ترین نرخ رشد قیمت مسکن در یک دهه اخیر را داشته‌اند، می‌توانند علاوه برمشوق‌های عام از بسته‌های تشویقی ویژه نوسازی بافت‌های فرسوده نیز بهره مند شوند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران افزود: به متقاضیان نوسازی در محله‌های فرحزاد و کن و محله‌های واقع در حصار صفوی علاوه بر 9 درصد تسهیلات بانکی ساخت که از سوی دولت اعطا می‌شود، 9 درصد یارانه مضاعف نیز از سوی شهرداری تهران اعطا می‌شود و بر این اساس تسهیلات کاملا حالت قرض‌الحسنه پیدا می‌کند و متقاضیان تنها باید اصل تسهیلات دریافتی را به بانک بازپرداخت کنند.

او با اشاره به دستورالعمل جدید برای اعطای کمک‌هزینه اجرای نما در بافت‌های فرسوده، عنوان کرد: متقاضیان نوسازی در 30 محله مذکور پس از ارایه تأییدیه‌های لازم، تا سقف 20 میلیون تومان کمک هزینه اجرای نما دریافت می‌کنند.مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به ضرورت توجه به افزایش کیفیت ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده و الگوسازی نوسازی، گفت: پروژه‌هایی که از تجمیع حداقل 10 پلاک و رسیدن به مساحت حداقل 400 متر مربع در بافت‌های فرسوده ایجاد می‌شوند، با عنوان «پروژه‌های پیشتاز نوسازی» معرفی می‌شوند که امکان بهره‌مندی از مشوق‌های ویژه نوسازی را خواهند داشت.پروژه‌های پیشتاز نوسازی می‌توانند از 9 درصد سود تسهیلات بانکی و کمک هزینه اجرای نما تا سقف 50 میلیون تومان که از سوی شهرداری تهران اعطا می‌شود، بهره‌مند شوند. به منظور افزایش کیفیت طراحی در پروژه‌های پیشتاز نوسازی، هزینه طراحی این پروژه‌ها نیز از سوی شهرداری تهران و از طریق انعقاد قرارداد با طراحان حرفه‌ای و درجه یک انجام خواهد شد.

او با بیان اینکه شهرداری تهران به منظور ارتقای کیفیت ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده تمهیداتی اندیشیده که در فرآیند اجرا نیز نظارت داشته باشد، افزود: 50 درصد از هزینه‌های خدمات مهندسی شامل هزینه‌های طراحی، کنترل طراحی، نظارت و شناسنامه فنی در پروژه‌های پیشتاز نوسازی و محله‌های کن، فرحزاد و محله‌های واقع در حصار صفوی از سوی شهرداری تهران به متقاضیان نوسازی پرداخت می‌شود و 24 محله دیگر نیز مشمول بهره مندی از 50 درصد هزینه‌های خدمات نظارت خواهند شد.

به گفته او، تأمین 100 درصد پارکینگ مورد نیاز در پروژه‌های پیشتاز و تأمین حداقل 75 درصد پارکینگ‌های مورد نیاز در سایر پروژه‌های نوسازی (مطابق پروانه صادره)، برخورداری از میانگین 75 متر مربع مساحت واحد مسکونی، اجرای عایق صوتی دیوارهای پیرامونی و دیوارهای بین واحدهای مسکونی، کنترل و تأیید کیفیت آسانسور، استفاده از بتن آماده از شرکت‌های دارای نشان استاندارد ایران در اجزای سازه‌ای و کنترل و تأیید کیفیت جوشکاری اتصالات سازه‌های فلزی از ملزومات پروژه‌ها به منظور دریافت تسهیلات کمک هزینه خدمات مهندسی است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اجرایی نشدن بخشی از آیین نامه اجرایی برنامه بازآفرینی که حدود یک‌سال پیش به تصویب هیات وزیران رسید، توضیح داد: طبق آیین نامه مذکور، وزارتخانه‌های نفت و نیرو مکلف هستند تا نسبت به تخفیف یا تقسیط هزینه انشعابات در بافت‌های فرسوده که برای هر واحد حدود 7.5 میلیون تومان می‌شود، اقدام کنند. اما با توجه به اینکه منابع آن تا به امروز فراهم نشده، این امر محقق نشده است.

علی اکبری تصریح کرد: بر اساس بسته تشویقی ویژه نوسازی، شهرداری تهران 50 درصد از هزینه انشعابات را برای متقاضیان پروژه‌های پیشتاز نوسازی به صورت یارانه پرداخت می‌کند.به گفته این مقام مسوول تخفیف در هزینه بیمه کارگران ساختمان نیز از موارد دیگری مصوب شده در آیین نامه اجرایی برنامه بازآفرینی است که امکان اجرایی شدن آن نیز تا به امروز مهیا نشده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اعلام اینکه هدف از تدوین و ارایه بسته‌های تشویقی نوسازی، کاهش هزینه تمام شده ساخت مسکن و ایجاد صرفه اقتصادی به منظور جذب سرمایه در بافت‌های فرسوده شهر تهران است، تأکید کرد: مجموع مشوق‌هایی که از طرف دولت و شهرداری تهران برای نوسازی بافت‌های فرسوده در نظر گرفته شده می‌تواند منجر به کاهش بین 150 تا 400 هزار تومان هزینه ساخت مسکن در هر متر مربع شود.

علی اکبری با اشاره به اینکه دفاتر توسعه محله‌ای، ابزارهای ارتباطی و اجرایی شهرداری تهران در بافت‌های فرسوده هستند که ارتباط مستمر و مستقیم با ساکنان محلات دارند، از متقاضیان نوسازی درخواست کرد باتوجه به ابعاد مختلف بسته‌های تشویقی و شرایط ویژه در هر محله، برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات تکمیلی به دفاتر توسعه محله‌ای محدوده سکونت خود مراجعه کنند، یا با مراجعه به تارنمای سازمان نوسازی شهر تهران به نشانی http: //nosazi.tehran.ir/ نسبت به مشاهده و مطالعه جزئیات بسته تشویقی و نشانی دفاتر توسعه محله‌ای در هر منطقه اقدام کنند.

 

 

نظر شما