شناسهٔ خبر: 33017594 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

امریکا گام نخست را برای اجرای معامله قرن برداشت

گروه جهان/ امریکا گام نخست برای اجرای معامله قرن را با اعلام برپایی کنفرانسی بین‎المللی در بحرین با هدف جذب سرمایه‎گذاری در اراضی اشغالی برداشت. با وجود انتشار بیانیه ای که خبر از برپایی این کنفرانس اقتصادی می دهد، محمد اشتیه، نخست وزیر تشکیلات خودگردان خبر داده، امریکا با دولت فلسطین برای برپایی نشست منامه مشورت نکرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، کاخ سفید در بیانیه‎ای که یکشنبه شب منتشر کرد، با اعلام زمان برپایی این کنفرانس که 25 و 26 ژوئن (4 و 5 تیرماه) خواهد بود، مدعی شد، با برپایی این نشست سرمایه‎گذاران جهانی را تشویق خواهند کرد تا در مناطق اشغالی فلسطین دست به سرمایه‎گذاری‎های کلان بزنند تا به روند یک توافقنامه صلح کمک کنند. بنا براین گزارش انتظار می‎رود در نشست منامه، نمایندگان رسمی دولت‎ها، تجار بزرگ جهانی و رهبران گروه‎های مدنی حضور داشته ‎باشند و سرمایه‎گذاری‎های اقتصادی احتمالی را برای اجرای معامله قرن اعلام کنند. این در حالی است که مردم فلسطین در بیش از یک و نیم سالی که از طرح ترامپ و داماد او، جارد کوشنر، برای آنان با عنوان معامله قرن می‎گذرد، بارها نسبت به آن واکنش نشان داده و چنین طرحی را به سود اسرائیل می‎دانند. بر اساس آنچه از مفاد این طرح فاش شده ‎است، بخش‎هایی جدید از اراضی مردم فلسطین نیز به رژیم صهیونیستی واگذار می‎شود. از جمله این اراضی می‎توان به نیمی از اراضی کرانه باختری و بخش‎هایی از بیت‎المقدس اشاره کرد. بر مبنای این طرح اسرائیل در مقابل دریافت این زمین‎ها، موافقت می‎کند دولتی فلسطینی که بر غزه و بخش‎هایی از کرانه باختری حاکمیت خواهد کرد، تشکیل شود. این در حالی است که جارد کوشنر، داماد و مشاور و نماینده ترامپ برای پیش بردن طرح معامله قرن، تاکنون درباره اینکه معامله قرن شامل طرح دو دولت می‎شود، سخنی نگفته است.
تنها نکته‎ای که کوشنر طی ماه‎های گذشته درباره معامله قرن بیان کرده، همان چیزی است که روز یکشنبه در قالب بیانیه‎ای اعلام کرد و مدعی شد: «دستاوردهای اقتصادی در معامله قرن می‎توانند در پیشبرد این مسائل سیاسی نقش زیادی داشته باشند. با این طرح مردم فلسطین همچون مردم سایر مناطق دنیا دارای آینده‎ای درخور شأن و مقام خود خواهند شد و فرصتی برای زندگی بهتر خواهند یافت.»
کنفرانس اقتصادی مورد نظر ترامپ در حالی برگزار می‎شود که تحلیلگران معتقدند این راهکار، مشابه راهکاری است که ترامپ در قبال کره شمالی اتخاذ کرد. یعنی بهره‎برداری از مسائل اقتصادی با هدف مسائل سیاسی. اما مسأله مهم این است که بحران فلسطین با کره شمالی تفاوت‎های بسیاری دارد و نمی‎توان برای هر دو بحران یک نسخه واحد پیچید. پیش‌تر نیز واشنگتن‌ پست اعلام کرده بود که طرح امریکا شامل امتیازهای اقتصادی بزرگی برای فلسطینی‌هاست اما شامل تشکیل یک کشور دارای حاکمیت کامل برای آن‌ها نخواهد بود. از همین رو بود که دیروز جمعیت الوفاق بحرین در واکنش به میزبانی این کشور از نشست بین المللی درباره معامله قرن تأکید کرد که معامله فروش قدس و فلسطین خیانتی بزرگ است. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه المیادین، جمعیت الوفاق بحرین، بزرگ‌ترین گروه شیعی در این کشور در بیانیه‌ای در واکنش به میزبانی این کشور از نشست بین‌المللی درباره معامله قرن نیز اعلام کرد: تلاش نظام بحرین برای میزبانی از این معامله خروج از تمامی آرمان‌های ملی و انسانی و اسلامی است.

کلمات کلیدی

امریکا گام نخست

معامله قرن

توافقنامه صلح

نظر شما