شناسهٔ خبر: 33015830 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

زمین و ساختمان دچار احتکار و اخلال در بازار شده است

روزنامه جوان

اقتصاد ایران نه‌تن‌ها با عارضه تعاونی‌های اعتباری غیرمجاز در بخش پول آسیب دید، بلکه این بخش‌ها با تبدیل نقدینگی‌هایی که از مردم جمع می‌کردند و سرمایه‌گذاری در حوزه زمین و ساختمان عملاً در این بازار چنان اخلالی ایجاد کرده‌اند...

صاحب‌خبر -
سرویس اقتصادی جوان آنلاین: اقتصاد ایران نه‌تن‌ها با عارضه تعاونی‌های اعتباری غیرمجاز در بخش پول آسیب دید، بلکه این بخش‌ها با تبدیل نقدینگی‌هایی که از مردم جمع می‌کردند و سرمایه‌گذاری در حوزه زمین و ساختمان عملاً در این بازار چنان اخلالی ایجاد کرده‌اند که امروز خرید زمین و ساختمان برای بسیاری از طبقات جامعه به سختی امکانپذیر است، از این رو جا دارد دادستانی کل کشور و دادستان‌ها به موضوع مذکور ورود کنند.

بازار زمین و ساختمان در اقتصاد ایران دچار چنان اخلالی شده است که در عمل بزرگ‌ترین هزینه در سبد خانوار‌ها هزینه مسکن به شمار می‌رود و بی‌پرده باید عنوان داشت که با این وضعیت قیمت زمین و ساختمان شاید برخی از طبقات حتی با وام‌های بانکی نیز نتوانند صاحب خانه و سرپناه شوند، از این رو با توجه به اینکه طی ده‌ها سال گذشته بخش‌های فعال در حوزه پولی و بانکی و مالی (مجاز و غیر‌مجاز) اقدام به خرید گسترده زمین و ساختمان کرده‌اند جا دارد مدعی‌العموم به موضوع احتکار زمین و ساختمان ورود کند. بازار زمین و ساختمان چنان از تعادل خارج شده است که خانه‌دار شدن بسیاری از طبقات شاید دیگر امکانپذیر نباشد، از این رو بهبود تعادل در بازار از طریق عرضه و تقاضا یک خوش‌خیالی به تمام معنی است. به این ترتیب باید اشخاص حقیقی و حقوقی که زمین و ساختمان مازاد بر نیاز نگهداری می‌کنند، شناسایی شوند و با ابزار مالیات روند ۴۰ ساله در بازار زمین و ساختمان تغییر یابد. بی‌تفاوتی نسبت به آنچه در بازار زمین و ساختمان می‌گذرد باعث شده است دارندگان نقدینگی‌های کلان تعهدی و غیر‌تعهدی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، چون بانک‌ها، صندوق‌های بازنشستگی، هلدینگ‌ها و برخی از نهاد‌ها و به ویژه تعاونی‌ها طی دهه‌های اخیر تعداد زیادی زمین و ساختمان‌ها را در استان‌ها خریداری کنند، به‌طوری‌که امروز فقط ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار خانه خالی در کشور وجود دارد. در این بین بازار زمین و ساختمان با کاربری‌های غیر‌مسکونی در چه وضعیتی به سرمی‌برد اطلاعات چندانی در دست نیست. در بسیاری از کشور‌ها دارایی اشخاص حقیقی و حقوقی رصد می‌شود تا از طریق سرمایه‌گذاری‌های بد و احتکارگونه بازار مصرفی مردم با آسیب مواجه نشود، اما در اثر بی‌تفاوتی به سرمایه‌گذاری‌های بد در بازار زمین و ساختمان امروز بازار زمین و ساختمان به شکل شبانه‌روزی در حال افزایش قیمت است و گویا کسی جلو‌دار این افزایش قیمت‌ها نیست و حال آنکه با این روند متقاضیان مصرفی از بازار مسکن در حال ریزش هستند در چنین شرایطی سازمان امور مالیاتی و مجلس شورای اسلامی و معاون اول رئیس‌جمهور به عنوان فرمانده اقتصاد مقاومتی و شهرداری‌ها هیچ واکنشی به آنچه در بازار زمین و ساختمان می‌گذرد، نداشته‌اند.

طی ده‌ها سال گذشته استراتژی سرمایه‌گذاری‌ها بر این پایه بوده است که مجموعه‌هایی، چون بانک‌ها یا مشتریانشان با درک تورم تند زمین و ساختمان و بیماری هلندی اقتصاد ایران، نقدینگی را در بخش زمین و ساختمان سرمایه‌گذاری و بعد از چند سال با رشد قیمت زمین و ساختمان سود می‌کردند. این روند آنقدر تکرار شده است که امروز دارایی‌های بانک‌ها سمی و غیر نقد‌شونده شده است و بازار زمین و ساختمان نیز در اثر سفته‌بازی‌های مکرر و ورود حجم نقدینگی‌های کلان با اخلال جدی روبه‌رو شده است و به نظر می‌رسد با ابزار مالیاتی باید این روند متوقف شود.

برچسب‌ها:

نظر شما