شناسهٔ خبر: 33015548 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

استاد حوزه و دانشگاه:

انسان تا زمانی که میل به استغفار داشته باشد در حال جنگ بین عقل و نفس است

استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: انسان تا زمانی که میل به استغفار داشته باشد در حال جنگ بین عقل و نفس است و هر زمان که یاد خدا را فراموش کند نفس اماره بر انسان چیره شده و میل انسان به گناه بیشتر خواهد شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ حجت الاسلام و المسلمین قدیمی نژاد در سیزدهمین روز از ماه مبارک رمضان در جمع کارکنان نواحی مسلم، مقداد و قرارگاه شهید برونسی مشهد که در نمازخانه پادگان شهدای بسیج برگزار گردید، به ایراد سخنران پرداخت.

وی بیان داشت: عقل و نفس انسان همیشه در جنگ هستند و اگر خواسته باشیم اخلاقی عمل کنیم عقل را باید قوی و نفس را ضعیف نماییم نه آنکه آن را از بین ببریم و در نهایت نفس را باید تزکیه کنیم.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به تعریف عقل و نفسپرداخت و گفت: عقل می‌گوید هر آنچه حق و مفید است و نفس می‌گوید هرآنچه من می‌خواهم حق و مفید است و هرچه خواهش‌ها و منیت انسان‌ها بیشتر باشد نفس اماره بزرگ می‌شود و هرچه انسان‌ها به سوی حق وحقیقت بروند عقل بزرگ خواهد شد و آدمی همواره در جدال بین عقل و نفس می‌باشد.

حجه الاسلام قدیمی نژاد در بخش دیگری از سخنانش ترامپ را مظهر نفس اماره جهانی دانست و گفت: عربستان که خیانت‌های زیادی مرتکب شده و مردم یمن را به شهادت می‌رساند و ضد حقوق بشری و الهی است آمریکا او را تایید و می‌گویند ما آن‌ها را می‌خواهیم و بر حق هستند و ایران اسلامی که مظهر آزادی و آزادگی است و بیشترین دموکراسی را در جهان داشته به دلیل اینکه مورد تایید آمریکا نیست ضد حقوق بشر هست.
 
وی در پایان ابراز داشت: انسان تا زمانی که میل به استغفار داشته باشد در حال جنگ بین عقل و نفس است و هر زمان که یاد خدا را فراموش کند نفس اماره بر انسان چیره شده و میل انسان به گناه بیشتر خواهد شد و هنگامی که به یاد خدا باشیم عقل انسان بر نفس او پیروز و به سعادت خواهد رسید.

نظر شما