شناسهٔ خبر: 33015342 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ادعای ترامپ: ایران هر وقت آماده باشد با ما تماس می‌گیرد

رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه مدعی شد ایران هر وقت آماده باشد با او تماس خواهد گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا دوشنبه مدعی شد ایران هر وقت آماده باشد با او تماس خواهد گرفت. 

رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر نوشت: «رسانه‌های جعلی مطابق معمول خبر غلطی منتشر کرده و بدون اطلاع [مدعی شده‌اند] که ایالات متحده در تلاش برای برقراری مذاکره با ایران است. این گزارش نادرست است.»

وی در توئیتی دیگر نوشت: «ایران اگر آماده باشد و هر وقت آماده باشد با ما تماس خواهد گرفت. در این اثنا، اقتصادشان همچنان رو به فروپاشی خواهد بود-بسیار برای مردم ایران ناراحتم.»

مشخص نیست منظور ترامپ گزارش کدام رسانه بین‌المللی و احتمالاً آمریکایی است، اما در روزهای گذشته رسانه‌ها هم گزارش‌هایی درباره تلاش ترامپ برای دوری‌گزینی از درگیری نظامی با ایران منتشر کرده‌اند و هم به تلاش‌های برخی عناصر دولت او برای دامن زدن به تنش‌ها اشاره کرده‌اند. 

ترامپ روز ۱۹ اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران کاخ سفید گفت دوست دارد که مقام‌های ایران با او تماس بگیرند. شبکه خبری سی‌ان‌ان یک روز بعد گزارش داد کاخ سفید شماره تماس ترامپ را در اختیار سفارت سوئیس قرار داده است. 

رئیس‌جمهور آمریکا گفته که به دنبال رسیدن به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران است؛ این در حالی است که او اردیبهشت‌ماه سال گذشته به مشارکت آمریکا در توافق هسته‌ای برجام پایان داد و تحریم‌های هسته‌ای را علیه ایران از سر گرفت. 

«برنامه جامع اقدام مشترک» یا برجام، تیرماه سال ۱۳۹۴ میان ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان (موسوم به گروه ۱+۵) حاصل شد. 

دولت آمریکا از نخستین روزهای اجرایی شدن این توافق، کارشکنی‌ها در اجرای آن و تلاش برای کاستن از مزایای اقتصادی ایران از آن را آغاز کرد. با روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا این کارشکنی‌ها شدت گرفت و او بارها تهدید کرد کشورش را از توافق هسته‌ای خارج خواهد کرد.

ترامپ سرانجام سه‌شنبه ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

انتهای پیام/ 

نظر شما