شناسهٔ خبر: 3301519 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

پیام موفقیان به‌مناسبت گشایش مرکز تحقیقات فناوری‌های توانبخشی عصبی هوشمند دکتر جواد موفقیان

الگویی برای رهروان راه کرامت و نیکوکاری

صاحب‌خبر -

مرکز تحقیقات فناوری‌های توانبخشی عصبی هوشمند دکتر جواد موفقیان از سوی دانشگاه صنعتی‌شریف تأسیس و به‌نام بنیان‌گذار خیراندیش آن نامگذاری شده است. هدف بنیادی این مرکز براساس تجربیات و دستاوردهای گروه پژوهشی توانبخشی دانشگاه صنعتی‌شریف، معروف به توسعه سیستم‌های هوشمند به‌منظور درمان و توانمندسازی بیماران دچار اختلالات حرکتی است.  
مرکز تحقیقات فناوری‌های توانبخشی عصبی هوشمند دکتر جواد موفقیان در تهران، خیابان انقلاب خیابان خارک واقع شده است. در بخشی از مراسمی که به‌منظور قدردانی از این خیر برگزار شد، «محمدرضا عشقی» وکیل و خواهرزاده دکتر موفقیان پیامی که از سوی «جواد موفقیان» به‌مناسبت گشایش مرکز تحقیقات و فناوری‌های عصبی هوشمند ارسال شده بود را قرائت کرد، متن پیام به شرح زیر است:   
آنچه در دنیای پیچیده امروز، انسان‌های ساکن در کره‌خاکی را از یکدیگر متمایز و شاخص می‌کند، در وهله نخست، توان علمی و میزان دستیابی آنان به دانش و فناوری و در گام بعد، بکارگیری و بهره‌مندی از دستاوردهای علمی در زمینه‌های موردنیاز بشر از تکنولوژی و رفاه انسان‌ها تا بهداشت، سلامت و ایجاد آرامش در زندگی آنان است.
البته، آنانی که علوم گوناگون را با رنج و دشواری به‌دست آورده‌اند، دستاوردهای خود را به‌آسانی در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند و معمولا هزینه‎های گرانسنگی را در ازای انتقال علم و فناوری به کشورها تحمیل می‌کنند. بنابراین اگر به‌منزلت تاریخی و ریشه‌های فرهنگی ایرانیان سربلند اعتنا کنیم و بخواهیم در دنیای امروز به‌جایگاهی که شایسته آن هستیم، برسیم، باید برای ارتقای مرتبه علمی و کسب دانش روز، تا جایی که در توان داریم، بکوشیم و در تحصیل علم، هزینه‌های مادی و معنوی آن را بپذیریم.
براساس همین اندیشه، اینجانب از ربع قرن پیش، تمام همت و توان مالی خود را که با زحمت، پشتکار و تلاش شبانه‌روزی به‌دست آورده‌ام، در این راه به‌کار گرفتم تا شاید بتوانم سهمی ناچیز در دستیابی کشورم و مردم سرزمینم به این هدف داشته باشم.
در مرحله نخست، با توجه به کمبود و فشردگی فضاهای آموزشی، نسبت به ایجاد مدارس و هنرستان‌های فنی‌وحرفه‌ای در نقاط محروم و پرجمعیت پایتخت و حاشیه‌اش و همچنین استان البرز اقدام کردم که هم‌اکنون، بیش از 12‌هزار دانش‌آموز و هنرجو در این آموزشگاه‌های مجهز به تحصیل علم مشغول‌اند.
در گام بعد، تصمیم گرفتم با توجه به اعتنای ویژه جامعه علمی کشور کانادا به انجام تحقیقات درباره علل بیماری‌های صعب‌العلاج و نحوه درمان و مهار این نوع بیماری‌ها به‌خصوص در کشورهای قاره‌سیاه و درحال‌توسعه، این طیف علمی با دغدغه‌های جهانی را با کمک‌های مالی همراهی و حمایت کنم که این پشتیبانی به تأسیس یک بنیاد نیکوکاری در آن کشور انجامید.
با توجه به این تجربه، تصمیم گرفتم که به نحوی در انجام کارهای سطح بالای علمی و تحقیقاتی در میهن عزیز و سرزمین مادری‌ام ایران نیز مشارکت داشته باشم، به همین منظور و با توجه به رتبه علمی و اعتبار جهانی دانشگاه صنعتی‌شریف، اراده کردم که ساختمان مرکزی شرکت خود را برای انجام امور پژوهشی به این دانشگاه بزرگ و معتبر، فروتنانه تقدیم کنم.  خوشبختانه این پیشنهاد با استقبال گرم جناب آقای دکتر روستا، ریاست وقت دانشگاه نیز روبه‌رو شد و با توجه به تجربه‌ها و موفقیت‌های ارزنده گروه پژوهشی توانبخشی دانشگاه شریف و نیاز گسترده بیماران و جهت‌گیری جهانی به‌سمت بهره‌مندی از سیستم‌های هوشمند و وجود ظرفیت و توان علمی و صنعتی بالا در کشور، ایجاد مرکز تحقیقات توانبخشی هوشمند جواد موفقیان مورد موافقت قرار گرفت که این امر، یکی از آرزوهای دیرین مرا در کمک به تحقیقات دانشگاهی تحقق بخشید.
اجازه بدهید که در این محفل ارجمند، شما گرامیان را از یک تصمیم دیگر که به‌منظور تداوم ارتباط و همکاری با این مرکز تحقیقاتی اتخاذ نموده‌ام، آگاه کنم و آن، تخصیص 5 بورسیه تحصیلی به‌منظور انجام تحقیقات کاربردی آن برای دانشجویان عزیز این مرکز است.
امروز با این‌که هزاران کیلومتر از شما و خاک پاک کشورم دورم، امیدوارم که با توجه به توانمندی‌های موجود در جامعه دانشگاهی ایران، این مرکز بتواند الگویی برای رهروان راه کرامت و نیکوکاری و نویدبخش آینده‌ای افتخارآمیز برای ملت سربلند و سرزمین عزیز من باشد.
راهی است راه عشق که هیچش کناره نیست
آن‌جا جز آن‌که جان بسپارند چاره نیست
هر گه که دل به عشق دهی، خوش دمی بود
در کار خیر، حاجت هیچ استخاره نیست...

نظر شما