شناسهٔ خبر: 3301501 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ابتکار | لینک خبر

بانک مرکزي آب پاکي را روي دست بورس ريخت؛

منابع بانك مركزي براي بازار سرمايه قابل استفاده نيست

صاحب‌خبر -

گروه اقتصادي: در شرايطي که بازار سرمايه از کمبود نقدينگي رنج برده و کارشناسان و مسئولان اين بازار همواره خواهان کمک بانکها و دولت براي تامين نقدينگي به اين بازار هستند، اما رئيس کل بانک مرکزي روز گذشته آب پاکي را روي دست بازار سرمايه ريخت و گفت منابع بانک مرکزي براي اين بازار قابل استفاده نيست.
در حالي که همواره گفته مي‌شود بازار پول و سرمايه دو بال يک پرنده بوده و اين دوبال بايد با يکديگر همکاري کنند، اما بازار سرمايه کشور در اوضاع نابسامان خود که از کمبود شديد نقدينگي رنج مي‌برد تنها مانده و کسي حاضر به کمک به اين بازار بي پول و جبران بخشي از ضرر هزاران سهامدار آن نيست.
اين در حالي است که به عقيده دست‌اندرکاران بازار سرمايه‌، بورس تهران که در شرايط فعلي در رکود عميقي فرو رفته و موجب کاهش شديد سرمايه هاي مردم شده است، تنها از طريق حمايت هاي عملي دولت و بانک مرکزي مي‌تواند جان تازه گرفته و از شرايط بحراني خارج شود.
در اين راستا مسئولان سازمان بورس هفته گذشته و در جمع سهامداران معترض بورس تهران نسبت به ورود نقديندگي به بورس تاکيد کرده و اعلام کردند که بايد به بازار سرمايه از طريق ورود نقدينگي از بخش بانک و دولت در کوتاه مدت کمک شود.
مسئولان بورس همچنين درخواست کردند تا تمام بخش هاي صاحب نقدينگي، شرايط حاد بازار سرمايه را درک کرده و به بورس کمک کنند. لذا از بخش حقوقي، بانک‌ها و دولت خواستند تا در اسرع وقت نسبت به حمايت از بازار از طريق ورود نقدينگي اقدام کنند.
اين درخواست در حالي از سوي مسئولان و سهامداران درمانده بورس مطرح شد که رئيس کل بانک مرکزي روز گذشته آب پاکي را روي دست مسئولان و سهامداران ريخت و اعلام کرد که بانک مرکزي نمي‌تواند کمکي به بازار سرمايه کند.
ولي‌الله سيف روز دوشنبه در حاشيه چهارمين همايش بانکداري الکترونيک در خصوص ورود بانک‌ها براي تامين نقدينگي بازار سرمايه گفت: بانک مرکزي در اين رابطه نقشي نداشته و تنها منابع نظام بانکي تا حدودي که مجوز آن صادر شده براي انجام اين کار مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد.
او اعلام کرد که پول پرفشار و پرقدرت بانک مرکزي براي استفاده در مواردي همچون بازار سرمايه قابل استفاده نيست و همواره دولت مقيد به ايجاد انضباط پولي و بانکي در کشور است.
اين اظهار نظر در شرايطي بيان مي‌شود که در گذشته با وارد شدن شوک به بازار سرمايه و دراز شدن دست بورس به سوي بانک مرکزي، اين بانک از طريق ارتباطي که بانکها داشت فرمان غير مستقيمي صادر مي‌کرد و با تزريق نقدينگي اقدام به جمع آوري سهم ها مي‌کرد اما اکنون به نظر مي‌رسد که سياست بانک مرکزي در مواجه با بازار سرمايه تغيير کرده و اين بانک تمايلي به گرفتن دست بورس ندارد. اين در حالي است که همواره گفته مي‌شود اقتصاد کشور براي توسعه بايد از بانک پايه بودن به سمت بازار پايه بودن حرکت کند تا بورس بتواند در تامين مالي نقش موثري داشته باشد.
در اين ميان معاون سابق بانک مرکزي پيشنهاد جالبي ارائه داده و عنوان کرده است که بانکها با تشکيل يک صندوق مشترک، سرمايه اي را گردهم آورده و از سهام هاي موجود دفاع کنند.
حيدر مستخدمين حسيني مي‌گويد اگر در اين وضعيت بازار سرمايه اي که در مرحله جواني مانده است از دولت و بانک‌ها فاصله بگيرد علامت‌هاي منفي بيشتري را هم به خود خواهد ديد.
او که در دولت هشتم رياست هيات مديره بورس را بر عهده داشت، يادآوري مي‌کند که بازار پول از ابتداي شکل گيري بورس در ايران، در کنار بازار بسيار جوان سرمايه قرار داشت و بررسي پرتفوي بانک‌ها هم نشان مي‌دهد شرکت‌هايي که آنها تحت عنوان بنگاه‌داري در اختيار داشته و مديريت مي‌کنند حضور جدي در بازار سرمايه دارند که نمي‌توان آنها را ناديده گرفت.
کارشناسان بازار سرمايه معتقدند حال که مسائلي همچون نرخ بهره مالکانه معادن، تعيين قيمت خوراک شرکتهاي پتروشيمي، توقف نماد شرکتهاي پالايشگاهي به دليل موضوع کيفي سازي، کاهش قيمت نفت و تاثير آن بر شرکتهاي بورسي در کنار کاهش نيافتن سود سپرده هاي بانکي موجب قرار گرفتن بازار سرمايه در وضعيت مبهم و خارج شدن پول هاي مردم شده، بهتر است تا رفع کامل ابهامات، نقدينگي مناسبي از سوي بانکها و دولت تزريق شود تا سرمايه هاي مردم بيش از اين از بين نرود و اعتماد از بين رفته به بازار برگردد.

نظر شما