شناسهٔ خبر: 3301449 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

نگاهی به حضور «پژمان جمشیدی» در عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون

«پژمان» اینجا آنجا ... همه‌جا!

صاحب‌خبر -

زهرا نجفی| پژمان جمشیدی، این روزها به پدیده فوتبالی عرصه تئاتر، تلویزیون و حتی سینما بدل شده است. کمتر کسی می‌توانست پیش‌بینی کند که او بعد از پخش شدن سریال«پژمان» - سریالی که ایده آن را خودِ جمشیدی با برادران قاسم‌خانی در میان گذاشته بود- و بازی در نقش خودش به‌عنوان ستاره سابق پرسپولیس بتواند در عرصه هنر به فعالیتش ادامه دهد. البته مدافع سابق تیم پرسپولیس پیشتر با سریال «ساختمان پزشکان» وارد عرصه بازیگری شده بود، اما با بازی در سریال«پژمان» به اوج رسید. شاید بازی پژمان جمشیدی در نقش خودش در‌سال 91 با استقبال روبه‌رو شد؛ اما بازی او در عرصه تئاتر جنجال‌های زیادی به همراه داشت. درواقع بعضی از اهالی تئاتر که پیش از این با حضور چهره‌های سینمایی در صحنه نمایش مشکل داشتند، دیگر نمی‌توانستند حضور یک بازیکن سابق فوتبال را در این حوزه تحمل کنند.
 با این حال جمشیدی بدونِ توجه به حاشیه‌ها به فعالیت خودش ادامه داد و در پاسخ به انتقادها گفت: «کسانی که انتقاد می‌کنند جمشیدی الکی بازیگر شده، در اصل خود بازیگری را زیر سوال می‌برند. تئاتر که با کسی شوخی ندارد، زیرا تماشاگر از فاصله یک متری به قضاوت بازیگر می‌نشیند. من چند نمایش هم کار کرده‌ام. البته ادعایی ندارم و خودم را بازیگر هم نمی‌دانم، ولی بازیگری برایم جذاب است، به‌خصوص در تئاتر.» بعد از مدتی که او توانست در چند نمایش همچون «وقتی ما برمی‌گردیم دوپای آویزان باقی مانده است»، «نمایش آرامسایش»، «نمایش بادی که تو را خشک کرد، مرا برد»، «آرسنیک و تور کهنه»، «اسپانیایی»، «دختر یانکی» و... بازی‌ کند، نمایش‌هایی که به قول خودش تنها 15‌درصد از پیشنهادهایی است که به او می‌شود و به گفته خودش براساس علاقه‌مندی‌اش به متن و کارگردان آنها را انتخاب می‌کند، کم‌کم اهالی تئاتر او را به‌عنوان یک بازیگر پذیرفتند.
علی دایی به تماشای نمایش تازهِ
جمشیدی نشست
حالا او با نمایش«گنجفه» به کارگردانی نوشین تبریزی در سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر حضور دارد. نمایشی که در ششمین روز جشنواره، دوشنبه 6 بهمن‌ماه در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفت و به‌دلیل ضعف‌های ساختاری با واکنش مخاطبان همراه بود و در عین حال علی دایی و علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد نیز از میهمانان این نمایش بودند. «گنجفه» که روایتگر داستان خانواده‌ای را در خلال جنگ جهانی دوم در ایران روایت می‌کند و در بخش مسابقه تازه‌های تئاتر ایران جشنواره حضور دارد، به دلیل این‌که اجرای ضعیفی داشت با واکنش منفی مخاطبان مواجه شد تا جایی که برخی از صحنه‌های تراژیک و دراماتیک نمایشی که مخاطب باید به دقت جذب آنها می‌شد با خنده تماشاگران همراه بود. علی دایی در پایان اجرا به همراه مرادخانی از پشت صحنه این نمایش دیدار کرد و مرادخانی حضور ورزشکاران در سالن‌های تئاتر را اتفاق نو و خوبی دانست: «با حضور چهره‌های ورزشی در سالن‌های تئاتر، هنر و ورزش با هم پیوند می‌خورند که تأثیر بسیار خوبی در جامعه به جای می‌گذارد.»
رقابت‌ پژمان‌ها در سینما و تلویزیون!
بعد از موفقیت سریال«پژمان» که از بهمن‌سال 91 تا خرداد‌ سال 93 پخش شد، برادران قاسم‌خانی که دوستی دیرینه‌ای با جمشیدی داشتند تصمیم گرفتند تا علاوه بر ساخت سری دوم این سریال برای تلویزیون، یک فیلم‌سینمایی هم به این نام و با همین موضوع به روی پرده سینما ببرند. درواقع پیمان‌ قاسم‌خانی می‌خواهد فیلم‌سینمایی «پژمان» را به‌عنوان اولین تجربه کارگردانی‌اش جلوی دوربین ببرد. خودش درباره این‌که چرا می‌خواهد این فیلم را کارگردانی کند، به ایسنا گفته است: «کارگردان‌های بسیاری ازجمله سروش صحت و رامبد جوان را برای ساخت این فیلم در نظر داشتیم، اما همه دوستان گرفتار و مشغول فیلم‌های خود بودند و از آن‌جا که کار کمدی را هم نمی‌شود دست هر کسی سپرد، برای نجات فیلمنامه با پیشنهاد ساخت آن موافقت کردم.» به نظر می‌رسد زمانی که گزینه‌ها محدود می‌شوند و پای اجبار می‌رسد قاسم‌خانی وارد حیطه‌های دیگر هم می‌شود، او پیش از این در دو فیلم‌سینمایی«سن پطرزبورگ» و «طبقه حساس» بازی کرده و دلیل بازی‌اش را هم پیدا نکردن بازیگر مناسب برای نقش‌هایی که برعهده گرفته، عنوان کرده بود. البته قاسم‌خانی می‌گوید که از مدت‌ها پیش منتظر فراهم شدن شرایطی برای ساختن نخستین فیلم‌سینمایی‌اش بوده و معتقد است «پژمان» گزینه خوبی برای شروع کارگردانی‌اش است: «این فیلم برخلاف آنچه همه تصور می‌کنند ارتباط مستقیمی با سریال «پژمان» ندارد.» اگر شرایط خوب پیش برود و مجوزهای لازم به اخذ شوند، پیمان‌‌ قاسم‌خانی نخستین فیلمش را در مقام کارگردان اردیبهشت ماه‌سال آینده کلید می‌زند. اما سریال «پژمان 2» هم این روزها در مرحله نگارش فیلمنامه به سر می‌برد و نکته جالب این است که نگارش آن را سوگل طالب‌لو، همسر وحید طالب‌لو، دروازه‌بان استقلال زیر نظر مهراب قاسم‌خانی برعهده دارد. طالب‌لو در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌ها در این خصوص توضیح داده: «یک‌سری از دوستانم وقتی متوجه می‌شوند من همسر آقای طالب‌لو هستم، تعجب می‌کنند چون من خیلی کلاس می‌روم و معمولا در کلاس‌ها این مسأله را عنوان نمی‌کنم مثلا درحال حاضر کلاس فیلمنامه‌نویسی آقای تقوایی می‌روم و فقط چون فیلمنامه‌ام در مورد فوتبال بود، او متوجه ماجرا شد.» همسر وحید طالب‌لو می‌گوید از دوران نوجوانی به نویسندگی علاقه داشته است و ادامه می‌دهد که: «بعد از ازدواج، دیدم هیچ چیز غیراز نوشتن من را آرام نمی‌کند، بنابراین شروع به نوشتنِ داستان زندگی وحید کردم، درست زمانی که اوضاع خوبی نداشتیم و من باید به وحید روحیه می‌دادم تا تمرین را کنار نگذارد.» محسن چگینی که تهیه‌کننده همه نسخه‌های «پژمان» است به‌تازگی اعلام کرده احتمالا تصویربرداری مجموعه «پژمان 2» نیز از بهار‌سال آینده آغاز خواهد شد. البته پژمان جمشیدی تا آماده شدن فیلم‌نامه‌های این مجموعه‌ها بیکار ننشسته علاوه بر حضور پُررنگ در عرصه تئاتر، در سریال «سال‌های ابریِ» مهدی کرم‌پور که این روزها درحال پخش از شبکه دوم سیما است و تله فیلم «شرف خانواده فاضل» به کارگردانی پوریا جاویدپور بازی کرده. پیش از این هم در فیلم«آتش بس2» به کارگردانی تهمینه میلانی که امسال اکران شد، حضور کوتاهی داشت و کمی هم عرصه خوانندگی را تجربه کرد.
شوتی که به دروازه هنر هفتم هم می‌رسد
علاقه به دنیای هنر هفتم فقط به پژمان جمشیدی و بازیگر شدنش ختم نمی‌شود، پیش از او فوتبالیست‌های دیگری هم مانند خداداد عزیزی (فیلم «خوابم می‌آد»)، احمدرضا عابدزاده (فیلم«ازدواج غیابی»)، حمید استیلی (فیلم«فوتبالیست‌ها»)، علیرضا واحدی‌نیکبخت(سریال «زیر آسمان شهر»)، علی پروین (سریال «آخرین سلطان» و «آخرین بازی»)، کریم باقری، آرش برهانی (سریال «در مسیر زایند‌رود» و «پژمان»)، نیمانکیسا(فیلم«مامان بهروز منو زد»)، مهدی امیرآبادی(مجموعه تلویزیونی «آخرین بازی») و... هم بازیگری را تجربه کرده‌اند. هر چند که در این میان علی انصاریان نسبت به دیگر بازیکنان فوتبال بعد از پژمان جمشیدی حضور جدی‌تری را در عرصه سینما و تلویزیون تجربه کرده است. او که بازیکن سابق تیم‌های پرسپولیس و استقلال، کار بازیگری را با سریال «زیر آسمان شهر» آغاز کرد و پس از آن در سریال‌های «چارخونه»، «خانه اجاره‌ای» و فیلم‌ «کلاف» به ایفای نقش پرداخت. انصاریان به تازگی بازی در فیلم‌ ویدیوی«هدیه» به کارگردانی امیراحمد انصاری را هم با گریم جالب و متفاوتی پشت‌سر گذاشته، فیلمی که انصاریان خودش جزو تهیه‌کنندگان‌آن است و ماه‌چهره خلیلی هم در کنار او یکی از نقش‌های اصلی را برعهده دارد. حتی عادل فردوسی‌پور، مجری برنامه تلویزیونی و جنجالی «نود» که دوشنبه‌ شب‌ها علاقه‌مندان به فوتبال را تا ساعاتی از شب پای تلویزیون‌هایشان نگاه می‌دارد هم علاقه عجیبی به هنر نمایش، سینما و تلویزیون دارد. در این برنامه‌ بارها و بارها موفقیت‌های سینماگران ایرانی در جشنواره‌های خارجی مورد تقدیر قرار گرفته، گاهی بخش‌هایی از مجموعه «کلاه قرمزی» در میان آیتم‌های مختلف برنامه پخش شده و حتی فردوسی‌پور در این برنامه به رویدادهای هنری هفته هم اشاره می‌کند تا مخاطبان فوتبال را از هنر بی‌بهره باقی نگذارد.

نظر شما