شناسهٔ خبر: 3301410 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

جدیدترین تحولات مربوط به مبارزه با داعش در عراق و سوریه

طی روزهای اخیر، عرصه میدانی نبرد با تروریست‌های داعش در عراق و سوریه، شاهد تحولات مهمی بود که برجسته‌ترین آن در آزادسازی کوبانی از تصرف این تروریست‌ها نمود پیدا کرد. با این حال، در دیگر جبهه‌های نبرد با داعش نیز اخیراً تحولات قابل توجهی رخ داده که شاید زیر سایه کوبانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -
جدیدترین تحولات مربوط به مبارزه با داعش در عراق و سوریهطی روزهای اخیر، عرصه میدانی نبرد با تروریست‌های داعش در عراق و سوریه، شاهد تحولات مهمی بود که برجسته‌ترین آن در آزادسازی کوبانی از تصرف این تروریست‌ها نمود پیدا کرد. با این حال، در دیگر جبهه‌های نبرد با داعش نیز اخیراً تحولات قابل توجهی رخ داده که شاید زیر سایه کوبانی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، روزنامه لبنانی «الاخبار» در مطلبی به بررسی آخرین تحولات میدانی در عرصه نبرد با داعش در عراق و سوریه پرداخته و اشاره می‌کند، ‌ارتش عراق و نیروهای مردمی، توانسته‌اند به تازگی کنترل بیش از بیست دهکده و شهرک را در استان دیالی در شرق عراق از داعش باز پس بگیرند. در همین حال، در سوریه نیز ارتش این کشور و همچنین نیروهای مسلح کرد، پس از چند ماه مبارزه سنگین، داعش را از چند منطقه کلیدی عقب رانده‌اند.

از جمله مهم‌ترین اقدامات ارتش و نیروهای مردمی در دیالی عراق، عقب راندن تروریست‌های داعش از منطقه «مقدادیه» بود که نزدیک‌ترین پایگاه داعش به مرز ایران (در فاصله ۴۰ کیلومتری) به شمار می‌رفت. نبرد نیروهای دولتی، پیشمرگه‌های کرد و نیروهای مردمی عراق با داعش در دیگر مناطق تحت اشغال در این کشور همچنان ادامه دارد.

هادی العامری، فرمانده نیروهای «بدر» در عراق در این زمینه گفته: «ما توانستیم در روز ۲۵ ژانویه و پس از سه روز نبرد سنگین، تروریست‌ها را در شمال مقدادیه شکست داده و همه روستاهای منطقه را از وجود آنان پاکسازی کنیم». به گفته وی، دست‌کم ۵۸ سرباز ارتش و نیروی مردمی در این نبرد‌ها جان باخته و ۲۴۷ تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

در همین حال، به گفته صادق الحسینی، رئیس شورای امنیتی استان دیالی، ۶۵ تروریست داعش نیز در نبردهای مذکور به هلاکت رسیده‌اند و بقیه آن‌ها از منطقه گریخته‌اند. با ‌وجود این، کوهستانی بودن‌ منطقه، کار شکست دادن داعش در سرتاسر این استان ‌دشوار‌ کرده است.

اهمیت تحولات دو، سه روز اخیر از این بابت است که در موارد قبلی، هر بار که نیروهای دولتی و مردمی، موفق به تسلط بر منطقه می‌شدند، ترویست‌های داعش با هجوم مجدد، بار دیگر بر منطقه سیطره پیدا می‌کردند؛ اما این بار شکست آن‌ها از ارتش و نیروهای مردمی جدی‌تر بوده است.

البته باید اشاره کرد، ‌هرچند در یک ماه اخیر، نیروهای دولتی و مردمی پیشروی‌های مهمی در مناطق اشغال شده داشته‌اند، ‌هنوز مناطق مهمی از کشور، از جمله شهرهای موصل، تکریت و فلوجه در کنترل داعش است و مبارزه با این گروه در مناطق یاد شده با دشواری‌هایی مواجه بوده است.

از سوی دیگر و‌همزمان، نیروهای مسلح کرد توانستند تروریست‌های داعش را از شهر مرزی کوبانی (عین العرب) بیرون رانده و پرچم خود را در این منطقه به اهتزاز درآورند. این رخداد پس از چندین ماه نبرد سنگین میان تروریست‌های داعش و کرد‌ها در شهر مذکور اتفاق افتاد که در جریان آن، حدود ۱۸۰۰ نفر کشته شدند.

به گفته تحلیلگران، از دست دادن کوبانی هم از جنبه نمادین و هم از جنبه استراتژیک، ضربه‌ای به داعش محسوب می‌شود، زیرا تروریست‌ها تلاش داشتند با تحکیم سیطره خود بر این شهر، کنترل خود بر منطقه مرزی سوریه با ترکیه را کامل کنند. بنا بر اعلام ناظران، در حال حاضر هیچ ‌درگیری در ‌شهر کوبانی مشاهده نمی‌شود.

البته فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه اعلام کرده، کرد‌ها اکنون کنترل ۹۰ درصد از کوبانی را در اختیار دارند. در همین راستا، گفته می‌شود، عملیات نیروهای کرد علیه داعش در منطقه «مقتلیه» در حومه شرقی این شهر همچنان ادامه دارد.
 
در شرق سوریه نیز ارتش سوریه و نیروهای طرفدار دولت توانستند، بخش‌های شمالی پایگاه هوایی دیرالزور را از تصرف داعش خارج کرده و ۱۹ تن از تروریست‌ها را به هلاکت برسانند. این پایگاه هوایی، آخرین مقر باقی مانده برای داعش در شرق سوریه است و تروریست‌ها‌ چندین هفته برای تصرف آن تلاش کرده بودند.

گفتنی است، نبرد‌ها در سوریه میان نیروهای دولتی و تروریست‌ها تاکنون به کشته شدن ۲۰۰ هزار نفر و آوارگی حدود نیمی از جمعیت ۲۳ میلیون نفری سوریه منجر شده است.

نظر شما