شناسهٔ خبر: 33013949 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحرکات نافرجام آمریکا و متحدانش در راستای ایران هراسی

تهران– ایرنا- تلاش های کاخ سفید و کشورهای همسو با آمریکا برای فشار حداکثری بر تهران و انزوای ایران در حالی همچنان ادامه دارد که این کارشکنی ها تاکنون از نظر سیاسی با شکست مواجه شده است.

صاحب‌خبر -

خروج آمریکا از برجام در سال گذشته، در واقع پشت کردن این کشور به مهمترین دستاورد مذاکرات ایران با گروه 1+5 بود که سرآغازی بر تشدید رویکرد خصمانه دولت آمریکا علیه کشورمان و افزایش تنش ها بین تهران و واشنگتن شد. اکنون نیز که تحرکات نظامی آمریکا در منطقه افزایش یافته، نگرانی هایی برای جامعه جهانی نسبت به بروز یک درگیری مستقیم نظامی میان ایران و این کشور بوجود آورده است. رسانه های داخلی با این ملاحظه که مقامات تهران و واشنگتن در طول هفته‌های اخیر بارها تصریح کرده‌اند که به دنبال جنگ نیستند، بررسی روابط دو کشور را مورد توجه قرار داده اند.
به گزارش گروه نشریات خبری؛ بررسی امروز رسانه های داخلی اعم از اصلاح طلب و اصولگرا حاکی از آن است که در ارزیابی روابط ایران و آمریکا به طرح محورهایی همچون اما و اگرها در مورد احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا ، اختلافات داخلی در کاخ سفید بر سر ایران، تلاش‌ها برای میانجیگری میان آمریکا و ایران و لفاظی های ترامپ در فضای مجازی پرداخته اند.
«تلاش هایی در راستای ایران هراسی»، «سیاست های پرهیز از تنش»، «اختلافات داخلی در کاخ سفید بر سر ایران»، «جنگ روانی علیه ایران»، «تلاش‌ها برای میانجیگری میان آمریکا و ایران»، «تلاش عربستان و امارات برای تقابل فیزیکی بین ایران و آمریکا»، «فاجعه بار بودن مقابله نظامی آمریکا با ایران»، «جنگ اقتصادی مهم تر از مقابله نظامی» و «ادامه لفاظی ترامپ علیه ایران» از محورهای هم مطالب رسانه های اصلاح طلب در زمینه روابط ایران و آمریکا هستند.
رسانه های اصولگرا نیز در این خصوص محورهای زیر را مورد توجه قرار داده اند:
تاکتیک ایران در مقابل آمریکا، اظهار نظر محافل سیاسی بین المللی در مورد فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، عقب‌نشینی ترامپ و بولتون، اما و اگرها در مورد احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا، تاثیر اختلافات داخلی آمریکا بر روابط این کشور با ایران، توئیت تهدید آمیز ترامپ و واکنش مقامات ایران، پرهیز آمریکا از جنگ با ایران.

رسانه های اصلاح طلب
.................................
**تلاش هایی در راستای ایران هراسی
روزنامه ابتکار «سعودی‌ها پنهان پشت نقاب جنگ» می نویسد: اظهارات عادل الجبیر در حالی مطرح شده که هفته گذشته چهار نفتکش در نزدیکی بندر فجیره امارات هدف اقدامات خرابکارانه قرار گرفتند و دو روز بعد نیز خط لوله نفتی این کشور در حوالی ریاض توسط پهپاد حوثی‌های یمن مورد حمله قرار گرفت. در همین راستا پس از چند روز سکوت در خصوص علل و عوامل حمله به کشتی‌های نفتکش در دریای عمان اینک سعودی‌ها خواستار نشستِ فوری سازمان همکاری خلیج فارس و سران عرب در مکه برای بررسی این موضوع شده‌اند.
در همین راستا، عادل الجبیر در حالی روز گذشته ژست مخالفت با جنگ گرفته که از سوی دیگر تاکید می‌کند که کشورش آمادگی کامل برای هر گونه اقدامی را دارد. آنها به خوبی می‌دانند که موضع ایران نسبت به وارد شدن به یک درگیری نظامی با آمریکا چیست؛ از همین رو وقتی پشت نقاب جنگ آن هم به پشتوانه آمریکایی‌ها برای از میان برداشتن رقیب منطقه‌ای خود پنهان می‌شوند، در واقع در حالتی عجیب واقعیت‌ها و دورنمای یک درگیری و تقابل مستقیم در منطقه را نادیده می‌گیرند. به گفته تقریباً تمامی تحلیلگران جنگ جدید در منطقه برای تمامی بازیگران زیان‌بار است، اما این موضوع می‌تواند با توجه به مخاطرات و پیامدهای ناشی از آن برای عربستان و متحد نزدیکش یعنی امارات بسیار زیان‌بارتر باشد. به همین دلیل باز کردن جبهه‌ای جدید علیه ایران آن هم در شرایط کنونی و در حالی که دو کشور علی‏رغم تمامی واگرایی‌ها، مشترکات زیادی برای همکاری و نزدیکی با یکدیگر دارند، بار دیگر تجربه چند سال اخیر را برای اعراب زنده می‌کند؛ یعنی ورود بازیگران بین‌المللی به مناسبات و تحولات منطقه‌ای که متعاقب آن ابتکار عمل را از دست آنها خارج کرده و به دست قدرت‌های بزرگ و در راستای منافع آنها می‌سپارد.

روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت: با وجود اختلافات در اتحادیه عرب و شورای همکاری خلیج‌فارس ولی در موضوعی مثل ایران عموما سعی می‌کنند حتی به شکل نمادین نیز شده اتحاد نسبی خود را نمایش دهند و آنها تنها به دلیل قدرت مالی و تخریبگری عربستان‌سعودی است، از همین رو با این ابزارها می‌توانند در تداوم ایران‌هراسی تا حدی موفق شوند ولی ما باید سعی کنیم به‌دلیل اهداف غیر‌شفاف تیم ترامپ که تنها به‌دنبال فروش تسلیحات به منطقه است، سعی کنیم غرب آسیا را به سمت صلح و ثبات و آرامش سوق دهیم و الگوی جدیدی را طراحی کرده و سعی کنیم مشکلات کشورهای منطقه را براساس این الگو طراحی کنیم. متاسفانه هر چند نمی‌توان گفت که عربستان از اتحادیه عرب و شورای همکاری استفاده ابزاری می‌کند، اما تبدیل به اهرمی برای عربستان شده که از طریق آن ‌روی ایران فشار وارد کند، چراکه جوسازی‌های عربستان‌سعودی و برخی کشورهای اسلامی علیه ایران به نفع ما نیست، هر چند عربستان نتوانسته مساله یمن را به پایان برساند ولی یک فاجعه بزرگ را به وجود آورده است. اگر امکانات منطقه به سمت جنگ پیش برود مردم منطقه ضرر خواهند کرد. ما واقعا باید به سمت ایجاد فضای تنفسی و دور شدن از اوضاع و احوال باشیم. ما نباید اجازه دهیم در منطقه فضایی ایجاد شود که امریکایی‌ها به هوس فروپاشی ایران بیفتند.

روزنامه جهان صنعت زیر تیتر یک خود « تشدید فضای تنش آلود» می نویسد: هم‌پیمانی ریاض و واشنگتن برای زیر فشار گذاشتن ایران موضوعی تکراری است که حاصلی جز تشدید فضای تنش‌آلود در منطقه نخواهد داشت‌.شاید اگر واشنگتن حمایت‌های تل‌آویو و ریاض را با خود نداشت هیچ وقت از برجام خارج نمی‌شد‌. اما این مثلث ریاض، تل‌آویو و واشنگتن هر روز به دنبال تقویت روابط خود علیه ایران هستند تا با سیاست‌های خصمانه خود از نفوذ منطقه‌ای این کشور بکاهند‌. در راستای این سیاست دیروز آژانس خبری سعودی گزارش داد ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه این کشور «به منظور مشورت و هماهنگی» از رهبران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و همچنین کشورهای عضو اتحادیه عرب برای تشکیل نشست عالی سران در عربستان دعوت کرده است‌. این گردهمایی بی‌ارتباط با اتهام عربستان به ایران مبنی بر اینکه پشت حمله 24 اردیبهشت حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی و یک خط لوله عربستان قرار دارد نیست‌. ضمن اینکه این دعوت در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها در منطقه بالا گرفته است‌.

شرق نیز می نویسد: هنوز یک هفته از ماجرای نفت‌کش‌های عربستانی و اماراتی نگذشته؛ جایی که گفته شد خراب‌کاری در این نفت‌کش‌ها منجر به خساراتی شده است. البته در این بین نفت‌کشی متعلق به نروژ هم بود. مسبب این انفجارها هنوز مشخص نیست، اما رویترز از قول یکی از کارشناس‌های شرکت بیمه نروژی ادعا کرد ایران با این خراب‌کاری‌ها ارتباط دارد. با‌این‌حال این ادعا حتی از سوی مقامات رسمی نروژ نیز تأیید نشد.

**روابط ایران و آمریکا
«مذاکره در دنیای وارونه » عنوان یادداشتی در روزنامه اعتماد است که در بخشی از آن می خوانیم: اکنون یک نفر در امریکا رییس‌جمهور و خواهان مذاکره شده و ایران را به مخالفت با مذاکره متهم می‌کند!! و جالب اینکه برخی هم‌وطنان نیز می‌پرسند که چرا مذاکره نمی‌کنیم؟ ولی کمتر می‌گویند که مذاکره درباره چه و با چه کسی؟ درباره موضوعی که پیش‌تر مختومه شده است؟ ترامپ می‌گوید من توافق اوباما و جان کری را قبول ندارم. خب این چه ربطی به ایران دارد؟ هر دولتی مسوول تعهدات دولت قبل از خودش است؛ حتی اگر بر اثر انقلاب روی کار آمده باشد. انقلاب که به معنای نامشروع و ناموجه دانستن حکومت قبلی است، باعث نمی‌شود که حکومت بعد از انقلاب تعهدات آن را اجرا نکند زیرا این مساله ربطی به کشورهای دیگر ندارد و باید در برابر آنها متعهد بود؛ مگر آنکه آن تعهد آشکارا ظالمانه باشد. به علاوه ترامپ با آوردن جان بولتون که شب و روز خواب جنگ را در همه جا می‌بیند، چه جایی برای حتی مذاکره غیرمرتبط با موضوع مورد اختلافات می‌گذارد؟

روزنامه شرق در تحلیلی از مناقشات ایران و آمریکا می نویسد: با بالاگرفتن تنش‌ها در هفته‌های گذشته بین دو کشور بی‌اعتماد به یکدیگر، عراق و ژاپن اعلام آمادگی کردند میانجیگری بین تهران- واشنگتن را پیش ببرند. درحالی‌که تهران پاسخ مشخصی به این بحث نداد، اما رایزنی با هر دو کشور را دنبال کرد. تماس تلفنی ظریف با نخست‌وزیر عراق، همچنین سفر او به دعوت همتای ژاپنی به توکیو، شاهد مثال این ادعاست. عراق پیش‌تر و در جریان حمله آمریکا به این کشور نیز محل رایزنی دو کشور ایران و آمریکا شد. در‌حالی‌که سه دهه از قطع رابطه دو کشور می‌گذشت، در آن دوران نیز سفیر ایران در عراق به نمایندگی از حاکمیت جمهوری اسلامی به مذاکره با طرفین آمریکایی پرداخت. در شرایط فعلی، نخست‌وزیر عراق در حالی در تلاش است نقش میانجی بین تهران واشنگتن را دنبال کند که به‌طور سنتی عمان این نقش را بر عهده داشته و سلطان قابوس چنین موضعی را دنبال می‌کرد. عمان به دلیل ارتباط خوبی که با مقامات آمریکا و ایران به‌طور هم‌زمان داشته، در دوره زمانی اواخر دولت نهم در ایران توانست این نقش را ایفا کند و دو کشور را به‌طور محرمانه به میز مذاکره بازگرداند. اگرچه میز مذاکره به‌طور جدی در دولت روحانی باز ماند و به توافق هسته‌ای نیز منجر شد، اما تغییر دولت در آمریکا و خروج ترامپ از این توافق، همه چیز را برهم زد. با افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه در یک‌سالگی خروج آمریکا از برجام، حالا بار دیگر تلاش‌ها برای بازگرداندن دو دولت به میز مذاکره اوج گرفته است.

** سیاست های پرهیز از تنش
«فضای امیدواری پرهیز از جنگ» تیتر گزارشی در روزنامه آرمان است که در بخشی از آن می خوانیم: درحقیقت قبل از اینکه فضای جدید ایجاد شود، پیش‌بینی کردم با توجه به خسارات غیرقابل جبران جنگ و اینکه منطقه به اندازه کافی از جنگ آسیب دیده، جامعه جهانی و هیچ انسان باوجدان و شرافتمندی به دنبال آغاز یک جنگ جدید در منطقه نیست. بنابراین فضای عمومی به لحاظ افکار عمومی و وجدان‌های بیدار بشری به کاهش تنش تمایل دارند. از طرفی آمریکایی‌ها و حداقل دونالد ترامپ هیچ‌وقت از بروز جنگ در منطقه استقبال نکرده و آنچه در مواضع رسمی و اعلامی خود بیان داشته، دعوت به مذاکره و پرهیز از تنش بوده است. از طرف دیگر اعزام رزمناو آمریکایی به خلیج فارس به این معنی نیست که حتما و الزاما به منظور بروز جنگ است. گاه این اعمال ماهیتی دیگر دارد و می‌خواهد مثلا به طرف مقابل نشان دهد در صورت بروز جنگ، می‌تواند از خود دفاع کند و هزینه می‌تواند بالا برود. با این اوصاف، نهایتا کسی در دنیا از این دست پیام‌ها استقبال نکرد. روسیه، اتحادیه اروپا و اعضای دائم شورای امنیت و حتی در کنگره آمریکا هم مخالفت‌های شدیدی با توسل به زور وجود داشت.

به گزارش آرمان، حشمت‌ا... فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس خواستار مدیریت تنش میان ایران و آمریکا شد. وی گفت: اعتقاد من این است که راهبرد ایران همان‌گونه که مقام معظم رهبری فرمودند «نه جنگ است نه مذاکره» و موضوعی که بنده عرض کردم بر این مبناست که باید ایران و آمریکا تنش میان خود را مدیریت کنند. وی با بیان اینکه مدیریت کردن تنش به معنای مذاکره نیست ادامه داد: خوشبختانه شرایطی شکل گرفته که شرایط تنش تعدیل شده است. این شرایط باید توسط دو کشور مدیریت شود.

**اختلافات داخلی در کاخ سفید بر سر ایران
روزنامه شرق زیر عنوان نخست خود «جدال فیل‌ و الاغ بر سر اطلاعات ایران» نوشت: قرار است در هفته پیش‌ِرو، مقامات دولت دونالد ترامپ در جلسه‌ای محرمانه درباره سیاست‌هایشان نسبت به ایران با همه اعضای مجلس سنا توضیح دهند. همچنین حزب دموکرات آمریکا نیز از رئیس پیشین سیا و نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای دعوت کرده است در یک جلسه توجیهی غیرعلنی درباره ایران شرکت کنند. به نوشته نیویورک‌تایمز، این جلسه در تقابل با جلسه توجیهی دولت ترامپ برای حقوق‌دان‌های دموکرات در همان روز تشکیل می‌شود. دموکرات‌ها در حالی از وندی شرمن به عنوان یک عضو دموکرات دولت قبل آمریکا دعوت کرده‌اند درباره ایران سخن بگوید که او در دوران مذاکرات هسته‌ای سرپرست تیم مذاکراتی آمریکا بوده است و حتی بازنشستگی او برای لطمه‌نخوردن به جریان مذاکرات به بعد موکول شد. می‌توان گفت شرمن به‌خوبی ایران و برنامه هسته‌ای‌اش و برجام را می‌شناسد و می‌تواند به‌درستی در این‌باره سخن بگوید. در این راستا، دولت ترامپ جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا، را به دورزدن دستگاه دیپلماسی فعلی متهم کرده است. آنها معتقدند او به ایران مشورت می‌دهد که منتظر انتخابات 2020 بمانند تا دموکرات‌ها دولت را از دست جمهوری‌خواهان بربایند و دموکرات‌ها بار دیگر برجام را احیا خواهند کرد.

**جنگ روانی علیه ایران
به گزارش روزنامه شرق، مدیر اندیشکده امنیت نوین آمریکایی، در نیویورک‌تایمز مطلبی نوشت که «خبرنگاران ابزار کوبیدن بر طبل جنگ نشوند!». اسفندیار خدایی که از استادان دانشگاه تهران است، در کانال تلگرامی‌اش آن را ترجمه کرده است: «انتقال یک سیستم پاتریوت به خاورمیانه ارزش تیتر‌اول‌شدن در نیویورک‌تایمز را ندارد، مخصوصا که چند ماه قبل چهار سیستم کامل پاتریوت از منطقه خارج شده‌اند. درمورد انتقال ناو هواپیمابر هم بزرگ‌نمایی شد، مخصوصا که درنظر بگیریم اصلا از قبل برنامه‌ریزی شده بود که در این زمان آنجا مستقر شده باشد». در این مطلب آمده است: «پس واقعا چه اتفاقی افتاده است؟ یک نفر در کاخ‌ سفید تصمیم گرفته رسانه‌ها به صورت عجیب‌وغریبی به این بحث انتقال تجهیزات بپردازند تا به ایران فشار وارد شود. علت موضوع این می‌تواند باشد که آمریکا نگران حمله ایران به نیروهایش در منطقه است. این چیزی است که احتمالا وزارت دفاع می‌خواهد. یا ممکن است هدف این فشارها بازگشت به میز مذاکره باشد. این چیزی است که به نظر می‌رسد ترامپ می‌خواهد. یا این می‌تواند به منظور شروع یک بحران باشد. این چیزی است که بولتون می‌خواهد». او پیشنهاد داده است: «رسانه‌ها باید ارسال تجهیزات نظامی آمریکا به خاورمیانه را مسئولانه گزارش دهند. کوبیدن بر طبل جنگ با ایران را متوقف کنید، چیزی که جنگ‌طلبان آمریکا می‌خواهند. سه سال در بخش ایران پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) کار کردم و می‌دانم این تحرکات فاصله بسیار زیادی با یک تحرک مهم (منتهی به جنگ) دارد. به‌هرحال رسانه‌ها باید مسئولانه اخبار را منتشر کنند و فقط به خوراک رسانه‌ای نگاه نکنند، به اتفاقات منطقه هم نظری داشته باشند.

** تلاش‌ها برای میانجیگری میان آمریکا و ایران
روزنامه همدلی نوشت: مراجع عراق به نوبه خود از تنش‌های موجود منطقه‌ای و بین‌المللی علیه ایران نگران‌اند و آن را نه فقط به ضرر ایران بلکه به ضرر کل جهان تشیع می‌دانند. این مساله را در دیدارهایشان با ظریف و روحانی نیز بیان کرده‌اند. حتی یک منبع آگاه به نگارنده گفت که آیت‌الله سیستانی در دیدار با ظریف به او گفته بود که از استعفایش نگران شد و از این که استعفایش پذیرفته نشد، خوشحال است.بنابراین عراقی‌ها خود را محق می‌دانند که نسبت به هر گونه اتفاقی در روابط ایران و امریکا و جامعه جهانی به طور کل نگران ببینند. چرا که خوب می‌دانند چنین اتفاقی می‌تواند عواقب سختی نه‌تنها برای ایران بلکه برای خودشان نیز به دنبال داشته باشد. به باور آنها هر اتفاقی برای ایران نه تنها در داخل ایران بلکه تاثیری مستقیم بر کل شیعیان جهان می‌گذارد. این مساله فارغ از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌هایی است که عده‌ای برای عراق متصور می‌شوند. عراقی‌ها امروزه خود را موظف می‌دانند که در این میدان حتما نقش‌آفرینی کنند.

تارنمای فرارو می نویسد: در هفته‌های اخیر نام چند کشور به عنوان کشور‌هایی که تلاش می‌کنند نقش میانجی میان ایران و آمریکا را ایفا کنند مطرح شده است. عراق شاید فعال‌ترین آن‌ها باشد. خبرگزاری «المعلومه» عراق روز شنبه به نقل از یک تحلیلگر سیاسی مدعی شد که عادل عبدالمهدی نخست وزیر این کشور اسامی هیئتی که موظف به میانجی گری میان آمریکاو ایران شده اند را معرفی کرده است. گفته می‌شود وزیر امور خارجه، مشاور امنیت ملی و رئیس سرویس اطلاعاتی عراق اعضای این هیات اند. البته این گزارش تاکنون تائید نشده است، اما نشانه‌های دیگری برای تلاش عراق در جهت آرام کردن فضا دیده می‌شود.

**تلاش عربستان و امارات برای تقابل فیزیکی بین ایران و آمریکا
'حسن هانی‌زاده' کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با خبرگزاری ایلنا می گوید: امروز نقش تخریبی عربستان علیه ملت‌های اسلامی و عربی کاملا محرز است و آمریکا هم با زیرکی کامل از طریق بزرگنمایی ادعای خطر ایران سعی می‌کند به اهدافش در منطقه رسیده و دلارهای نفتی عربستان را به خزانه‌های ایالات متحده سرازیر کند و این سیاست شناخته شده آمریکا مخصوصا در سه سال اخیر است که این کشور 500 میلیارد دلار از عربستان باج گرفته است.وی افزود: عربستان و امارات در تلاش هستند تا نوعی تقابل فیزیکی بین ایران و آمریکا به وجود بیاورند؛ یعنی در حالی‌که آمریکا هرگز تمایل به ورود جنگ با ایران ندارد، عربستان تعهد می‌کند هزینه‌های جنگ احتمالی را پرداخت کند.

**فاجعه بار بودن مقابله نظامی آمریکا با ایران
به گزارش ایلنا، پایگاه تحلیلی «دیفنس وان» در گزارشی نوشت: ترامپ هیچ مجوز قانونی برای جنگ علیه ایران نه از طرف کنگره و نه از طرف سازمان ملل متحد ندارد. او برای مقابله نظامی با ایران هیچ همراهی ندارد. بنابراین هر اقدام نظامی ایالات متحده امریکا علیه ایران، تجاوز محسوب خواهد شد و در هرگونه درگیری با ایران، هیچ متحدی به جز اسرائیل و برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس از آن حمایت نخواهند کرد.
دیفنس وان با اشاره به متحدان ایران یادآور شد: در مقابل ایران کشوری بزرگ با جمعیت زیاد و در رابطه نزدیک با روسیه است. از سوی دیگر مشارکت مردمی در ایران بالا است و دولت می‌تواند بر مشارکت مردم در این مقابله حساب ویژه‌ای باز کند.
دیفنس وان تاکید کرد: جنگ با ایران یک تصمیم احمقانه است و می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری داشته باشد و تبعات چنین جنگی برای منطقه و آمریکا یک فاجعه خواهد بود.

ایلنا در گزارشی دیگری به نقل از «دیلی استار» نوشت: 'اَلِن ویلیام جان وست' فرمانده سابق نیروی دریایی انگلستان در مورد جنگ و درگیری نظامی میان ایران و آمریکا گفت که من فکر می‌کنم ترامپ به دنبال جنگ با ایران نیست اما افرادی در کنار او هستند که او را تحریک به آغاز جنگ با ایران می‌کنند. جان بولتون یکی از همان افراد است. آنها فکر می‌کنند با درگیری نظامی همه چیز درست می‌شود، حاکمیت عوض می‌شود اما آنها کاملا اشتباه می‌کنند... این احمق‌هایی که می‌گویند بیایید با ایران بجنگیم، هیچ چیزی درباره جنگ‌ها نمی‌دانند. آنها نمی‌دانند که ایران قدرتمند است و برای حمله به ایران به یک میلیون سرباز نظامی نیاز است.
وست هم چنین در مورد قدرت ایران خاطرنشان کرد: ایران یک کشور قدرتمند است و در صورت جنگ آرام نمی‌نشیند و مزاحمت‌های زیادی برای آمریکا ایجاد می‌کنند. بنابراین بسیار احمقانه است اگر آمریکا تصور کند چنین جنگی یک جنگ کوتاه‌مدت و آسان خواهد بود چرا که چنین چیزی نخواهد بود.

** جنگ اقتصادی مهم تر از مقابله نظامی
به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگو با شبکه فاکس نیوز گفت: علیرغم تمام چیزهایی که در حال رخ دادن هستند، من وارد جنگ نخواهم شد چراکه جنگ به اقتصاد و مهم‌تر از همه به مردم آسیب می‌رساند. ترامپ در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: من کسی نیستم که با ایران وارد جنگ شوم، اگر بخواهم وارد جنگی شوم آن جنگ اقتصادی خواهد بود.

**ادامه لفاظی ترامپ علیه ایران
ایسنا نوشت: دونالد ترامپ در ادامه لفاظی‌های خود علیه ایران در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: 'اگر ایران می‌خواهد بجنگد، این به طور رسمی پایانش خواهد بود. هرگز آمریکا را دوباره تهدید نکنید'.
ایسنا به واکنش برخی از مقامات به توییت تهدیدآمیز ترامپ علیه ایران پرداخت و نوشت:
*کریس مورفی سناتور آمریکایی: اگر بچه‌ی چهارم دبستانی من، فرمانده کل قوا بود، همین {توییت} را می‌نوشت.
* وندی شرمن: شاید فکر می‌کنی، رویکرد «آتش و خشم» در مقابل کره شمالی، روی ایران جواب می‌دهد تا با تو دیدار کنند. جواب نخواهد داد؛ البته قمار کره شمالی هم خیلی خوب از آب درنیامد، درآمد؟
*مایکل مک فال، سفیر سابق آمریکا در روسیه: ایران «رسما» هزاران سال است که وجود داشته و قطعا از دوره‌ی ریاست جمهوری ترامپ نیز جان سالم به در می‌برد.
ایسنا در مطلبی دیگر به نقل از خبرگزاری آناتولی نوشت: معاون سخنگوی وزارت خارجه آلمان در کنفرانسی در واکنش به توییت شب گذشته دونالد ترامپ گفت: ما مخالف افزایش لفاظی هستیم. وی در ادامه اظهار کرد که افزایش لفاظی‌ها و تهدیدات ممکن است به تنش بیشتر در منطقه منجر شود.
به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ در ادامه لفاظی‌های خود علیه ایران در حساب کاربریش در توئیتر نوشت: اگر ایران می‌خواهد بجنگد، این به طور رسمی پایانش خواهد بود. هرگز آمریکا را دوباره تهدید نکنید.

رسانه های اصولگرا
...........................
**تاکتیک ایران در مقابل آمریکا
روزنامه جوان در یادداشتی نوشت: عدول از نقاط قوت راهبردی و قربانی کردن امنیت ملی کشور و مردم پیش وعده‌های توخالی غرب به‌هیچ‌روی منطقی نیست. مذاکره کردن بر سر مؤلفه‌های بازدارندگی دفاعی، همچون توانمندی موشکی و سلاح‌های راهبردی بدان معناست که به دست خود وارد فرایند خلع سلاحی شویم که نه تنها هیچ مبنای متعارف بین‌المللی ندارد، بلکه خلاف منطق عقلی نیز هست. حتی اگر مذاکره بر سر موشک‌ها به نتیجه هم نرسد، ورود به آن به هیچ عنوان به صلاح نیست. ورود به این نوع مذاکرات حداقل ضرر بزرگی که دارد، باز شدن مشت بسته دفاعی در مقابل طرف مقابل است، امری که سال‌های سال غربیان برای آن تلاش کرده و ناموفق بوده‌اند. توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران از نوع متعارف بوده که خلاف هیچ معاهده بین‌المللی نیست و نباید زیر بار بدعت گفت‌وگو درباره آن رفت. حوزه دیگر چالش غرب با اقتدار ملی ایران، در حوزه قدرت منطقه‌ای و نفوذ ایران در عرصه غرب آسیا است. غربی‌ها امروز نمی‌توانند ایران را به عنوان بازیگر مهم و تعیین‌کننده منطقه‌ای نادیده بگیرند و ما نیز نباید بر سر اصل بازیگری و نیز راهبرد‌ها و تاکتیک‌های خود در محیط منطقه با کسی مذاکره کنیم.

به گزارش سیاست روز، حسین شیخ‌الاسلام کارشناس مسائل سیاست خارجی، معتقد است: قدرت نظامی، اقتصادی، فرهنگی و انسجام داخلی کشور عوامل بازدارنده در برابر اقدامات خصمانه آمریکا علیه ایران هستند؛ چرا که در برابر آمریکا حرف و منطق جواب نمی‌دهد.

**اظهار نظر محافل سیاسی بین المللی در مورد فشار حداکثری آمریکا علیه ایران
سیاست روز به نقل از تودن هوفر کارشناس برجسته آلمانی درباره موضوع ایران درباره ادعای آمریکا که ایران از تروریست‌ها حمایت می‌کند، نوشت: آمریکایی‌ها هر مخالف خود را تروریست می‌نامند. حزب الله لبنان گروهی است که در خارج هیچ کشوری را هدف حمله قرار نداده است. وقتی شما هر مخالفی را متهم به تروریسم کنید دیگر نمی‌توانید با هیچ کس صحبت کنید. سیاست ترامپ در قبال ایران بسیار خطرناک است. ایران یک کشور سرفراز است و مردم آن پشت سر رهبری هستند، آن‌ها نمی‌خواهند از طرف آمریکا مورد آزار و اذیت و خشونت قرار گیرند.

به گزارش این روزنامه (سیاست روز) فئودور کوکیانوف، رئیس شورای سیاستگذاری خارجی و دفاعی روسیه که به کرملین مشاوره می‌دهد به خبرگزاری بلومبرگ گفت: ما ظرف دو سال و نیم گذشته رویکرد و تاکتیک‌های ترامپ را به‌خوبی مطالعه کرده‌ایم. او آدم جنگ‌طلبی نیست و دوست ندارد بجنگد. او دوست دارد یک نمایش قدرت به‌راه بیندازد و از اهرم‌های اقتصادی استفاده کند. تصورش این است که تحریم‌ها سرانجام ایران را وادار به مذاکره خواهد کرد.

** عقب‌نشینی ترامپ و بولتون
به گزارش مشرق، مقامات دولت ترامپ دائماً پس از خروج از برجام تأکید می‌کردند که همه گزینه‌ها روی میز است حتی اگر آمریکا احساس کند منافعش تهدید شده؛ جمله‌ای که به آغاز جنگ اشاره دارد و مثلاً از زبان برایان هوک مسئول میز ایران در وزارت خارجه در اواخر 2018 میلادی شنیده شد. اما ده روزی هست که می‌گویند نمی‌خواهند با ایران بجنگند و آغازگر جنگ نخواهند بود. ترامپ چهارشنبه 15 مه در دیدار با دستیارانش گفت نمی‌خواهد تنش با ایران به جنگ تبدیل شود و فردایش نیز که از سوی خبرنگاران سؤال‌پیچ شد گفت «امیدوارم جنگ نشود».

** اما و اگرها در مورد احتمال وقوع جنگ بین ایران و آمریکا
«ترامپ تحت هیچ شرایطی قابل مذاکره نیست ایران کم متحد ندارد» عنوان گفت و گوی روزنامه کیهان با «وین مدسن» کارشناس مشهور آمریکایی است که وی در پاسخ به این پرسش که «با توجه به افزایش تنش بین آمریکا و ایران تا چه میزان وقوع جنگ بین این دو کشور را محتمل می‌دانید؟» می گوید: برخی از اعضای کابینه ترامپ افرادی به شدت تندرو هستند که اگر کشور بر اساس میل آنها اداره شود وقوع جنگ محتمل است. اگر «جان بولتون» و «رودولف جولیانی» و امثال این تفکرات افراطی در کشور مسیر خود را ادامه دهند، گزینه جنگ گزینه‌ای محتمل است. یادمان نرود گروه جنگ گرای آمریکا ارتباط تنگاتنگی با اسرائیل و گروهک منافقین دارند و همین مسئله باعث شده تا گزینه جنگ همیشه مطرح باشد.

کیهان همچنین در گزارشی دیگر با اشاره به مطلبی در روزنامه «واشنگتن پست» می نویسد: یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با بررسی سیاست‌های کاخ سفید درخصوص ایران نوشت که هدف دولت آمریکا آغاز جنگ نبوده بلکه بازداشتن ایران از اتخاذ اقدام در پاسخ به تشدید فشار تحریم‌های آمریکا است.در این گزارش آمده است: «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از زمانی که به قدرت رسیده بارها از تهدید به کارگیری نیروی نظامی علیه کشورها عقب‌نشینی کرده است.
واشنگتن پست در ادامه نوشت: مقامات ارشد دولتی پنجشنبه هفته گذشته در گزارشی به گروه کوچکی از روزنامه‌نگاران گفتند که هدف دولت آمریکا آغاز جنگ نبوده بلکه بازداشتن ایران از اتخاذ اقدام در پاسخ به تشدید فشار تحریم‌های آمریکا است.

** تاثیر اختلافات داخلی آمریکا بر روابط این کشور با ایران
روزنامه وطن امروز زیر عنوان «قمار با جیب مردم» با اشاره به اختلافات داخلی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در فضای سیاسی آمریکا، می نویسد: دونالد ترامپ و مشاورانش که این روزها در سیاست‌گذاری برای سیاست خارجی آمریکا دچار تشتت و سردرگمی زیادی شده‌اند، بارها این سردرگمی و شکست در سیاست‌های‌شان بویژه در قبال ایران را به گردن دموکرات‌ها و بویژه جان کری، وزیر خارجه دولت اوباما انداخته‌اند... به گزارش «وطن‌‌امروز»، اختلافات داخلی بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در فضای سیاسی آمریکا مساله جدیدی نیست اما به نظر می‌رسد این اختلاف هم‌اینک در حال تاثیرگذاری بر روابط خارجی آمریکا بوده و در عین حال خطراتی را نیز برای ایران به دنبال دارد.

«انتخابات 2020؛ جدال دموکرات‌ها با ترامپ بر سر ایران» عنوان مطلبی در خبرگزاری فارس است که به گزارشی از یک روزنامه آمریکایی اشاره داشته و می نویسد: روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت که دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در خصوص سیاست آمریکا در قبال ایران دچار اختلاف شده‌اند.طبق این گزارش، «پیت بوتیجج» شهردار «ساوت بند» ایالت «ایندیانا» که نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 نیز می‌باشد، در مصاحبه روز جمعه هفته گذشته خود با یک رادیو آمریکایی درباره رویکرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران و خروج وی از برجام گفت که در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، قصد بازگشت مجدد به برجام را دارد.

** توئیت تهدید آمیز ترامپ و واکنش مقامات ایران
به گزارش خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در ادامه لفاظیها و فرافکنیهای خود درباره ایران در حساب توئیتری خود خطاب به ایران نوشت: « اگر ایران می‌خواهد بجنگند این رسما پایانش خواهد بود؛ هرگز دوباره آمریکا را تهدید نکنید.»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «محمد جواد ظریف»، وزیر امور خارجه ایران نیز دوشنبه، ادعاهای «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران را پاسخ داد.
ظریف نوشت: «به‌تحریک تیم B، دونالد ترامپ امیدوار به رقم‌زدن کاری است که اسکندر، چنگیز و سایر متجاوزان در انجام آن شکست خوردند. ایرانی‌ها هزاران سال سرافراز ایستاده‌اند، در حالی که متجاوزان همه رفته‌اند. تروریسم اقتصادی و رجزخوانی نسل‌کشی 'پایان کار ایران' را رقم نمی‌زند. هرگز یک ایرانی را تهدید نکن. احترام را امتحان کنید، جواب می‌دهد».

** پرهیز آمریکا از جنگ با ایران
به گزارش خبرگزاری فارس سردار غلامرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: امروز در شرایطی قرار داریم که تهدیدات درونی جدی شده و اگر نگاهی به تهدیدات دشمن داشته باشیم خواهیم دید که آمریکایی‌ها با توجه به استراتژی افزایش فشار به بدنه کشور وارد صحنه شده و نگاه آنها این است که از این اقدامات تأثیرات حداکثری را بر پیکره اقتصاد و اجتماع ایران بگذارند. اعتقاد آمریکایی ها بر این است که تمرکز همه فشارها جنگ بوده و این فشارها از طریق اثر گذاری در شبکه های اجتماعی و عرصه های عمومی کشور دنبال می شود. بر این اساس سیاست امریکایی ها ورود به جنگ نظامی با ایران نخواهد بود چرا که با ورود به این عرصه فرصت تاثیرگذاری بر جامعه و اقتصاد ایران از طریق شبکه های اجتماعی از سوی کاخ سفید سلب خواهد شد.آنها تلاش دارند با نمایش جنگ و تمرکز بر فشار اقتصادی تاثیر منفی خود را بر کشور بگذارند.

«ترامپ: جنگ به اقتصاد ضربه می‌زند؛ من خواهان جنگ با ایران نیستم» نیز عنوان گزارش فارس از مصاحبه «دونالد ترامپ» با شبکه «فاکس‌نیوز» که یک هفته گذشته انجام شده اما بتازگی منتشر شده، می باشد. در این گفت و گو رییس جمهور آمریکا با اشاره به پرهزینه بودن جنگ و تلاش وی برای دوری از وقوع جنگ با ایران گفت: «با وجود تمام چیزهایی که در حال رخ دادن است، من کسی نیستم اعتقادی (به جنگ) داشته باشد. می‌دانید، من کسی نیستم که خواستار جنگ باشم زیرا جنگ به اقتصاد ضربه می‌زند، جنگ مهم‌تر از همه، به کشته شدن مردم منجر می‌شود.
پژوهشم**9344**1025

نظر شما