شناسهٔ خبر: 33013279 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

هزار و ششصد و شصت و یکمین بسته ویژه خبری «تابناک»؛

ابتکار: بحث حجاب از مردان شروع می‌شود/توصیه کیهان به صداوسیما: افشاگری کن!/عذرخواهی خانم نماینده از قربانیان اسیدپاشی

رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند: دستور اقتصادی رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی/آشنا هشدار داد: فریب ترام‍پ را نخورید! /نظر رئیس پلیس راهور ناجا درباره تصادف خودروی پورشه و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.

صاحب‌خبر -

تحولات در گذر است و خبر هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

پاسخ ظریف به توییت جنجالی ترامپ

ظریف در توییتر نوشت: تیم B. و ترامپ امیدوارند آنچه را اسکندر، چنگیز و دیگر متجاوزان انجام دادند، به دست بیاورند. ایرانیان در طول هزاران سال در حال ایستادگی بوده‌اند، در حالی که همه متجاوزان رفته بودند. تروریسم اقتصادی و نسل‌کشی، ایران را متوقف نخواهند کرد. هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید. سعی کنید احترام بگذارید؛ جواب می‌دهد!

عذرخواهی خانم نماینده از قربانیان اسیدپاشی

زهرا سعیدی نماینده مبارکه که در دیدار با آسیب‌دیدگان اسیدپاشی در حاشیه جلسه علنی دیروز به مرضیه ابراهیمی یکی از قربانیان حادثه اسیدپاشی اصفهان گفته بود «شما از دست اسیدپاش قسر در رفته‌ای و نیمی از صورتت سالم مانده است»، امروز در موافقت با کلیات طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه دیدگان ناشی از آن، گفت: در قانون قبلی مشکلاتی برای قربانیان اسیدپاشی ایجاد شده بود که این قانون در قانون مجازات اسلامی ادغام شد تا بتواند از قربانیان حمایت کند، اما این قانون نتوانست که قربانیان این عمل غیرانسانی را تحت حمایت قرار داده و مجازات‌هایی که در آن وجود داشت برای مرتکبین این عمل به حدی نبود که بتواند آن‌ها را به سزای عمل زشت خود برساند. / خبرآنلاین

شش کیلو پودر خارش‌زا، سوغات مظفرالدین شاه از فرنگ

تاج‌السلطنه می‌نویسد: «پس از مراجعه شاه از فرنگستان، امورات خیلی درهم و برهم و بی پولی فوق العاده اسباب زحمت شده بود. یک دسته از اهالی دربار، ضد اتابک (وزیر مستبد مظفرالدین‌شاه) «آنتریک» (تحریک) می‌کردند که او را معزول نمایند. مملکت ایران در این موقع، صفحه شطرنج شده بود و این حریفان، با کمال جدیت مشغول مبارزه بودند و هر کدام هر چه می‌توانستند می‌کردند. جیب‌ها و بغل‌های خود را مملو از طلا نموده و رعایا را در کمال سختی فشرده و مملکت را دچار یک نوع خرابی غیرقابل آبادی می‌کردند. در این وقتی که هر کسی فکر خود بود و به هر قسمی، قطعه قطعه مملکت را ویران می‌نمودند، برادر تاجدار من هم مشغول کار خودش بود و شبانه‌روز خودش را صرف حرکات بیهوده می‌نمود. در یک خواب غفلتی عمیق غرق بود. از جمله، یک گردی از فرنگستان با خود آورده بود که به قدر بال مگسی اگر در بدن کسی یا رختخواب کسی می‌ریختند، تا صبح نمی‌خوابید و مجبور بود مدام بدن خودش را بخاراند. دو مَن (حدود شش کیلو) از این گرد را آورد، اتصال (دائم) در رختخواب عمله خلوت (نوکران دربار) می‌ریخت، آن‌ها به حرکت آمده، حرکات مضحک می‌کردند و او می‌خندید! /خراسان

زیرآب دایی را زدند

در حالی که گفته می‌شد دایی گزینه جدی هدایت تراکتور است، تبریزی‌ها به سمت جواد نکونام راهنما زدند. البته انتخاب نکونام فعلاً قطعی نیست، اما آنچه قطعی شده این است که دیگر امکان ندارد علی دایی سرمربی تراکتورسازی شود. درباره علی دایی شایعه دیگری هم شنیده می‌شود. می‌گویند از خارج از محدوده فوتبال به باشگاه‌های لیگ برتری توصیه شده با علی دایی همکاری نکنند. گویا این توصیه بی‌ارتباط با افشاگری دایی بعد از اخراج از سایپا نیست و زیرآب دایی را یک جوری زدند که در لیگ نوزدهم غایب خواهد بود./ خبرورزشی

پیشنهاد افزایش قیمت نان به شورای امنیت

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در جلسه شورای آرد و نان استان تهران که امروز (دوشنبه سی‌ام اردیبهشت ماه) برگزار شد، اظهار کرد: واقعیت این است که کشور در شرایط جنگ اقتصادی قرار دارد و البته می‌دانیم که قیمت تمام شده نان بیش از آن چیزی است که بدست مصرف کنندگان می‌رسد. وی افزود: چرخه تولید نان باید چرخه‌ای توجیه پذیر از نظر اقتصادی برای تولیدکننده و مصرف کننده باشد. محسنی بندپی گفت: همه ما مسئولیم و نگاه بخشی را باید کنار گذاشت و همه برای حل این مشکل باید تدبیر کنیم. استاندار تهران تصریح کرد: افزایش قیمت حمل و نقل آرد منطقی است و در نظر داریم تا کرایه حمل آرد را از ۱۱۰۰ به ۱۵۰۰ تومان افزایش دهیم. وی افزود: به زودی پیشنهاد افزایش قیمت نان را به شورای امنیت کشور خواهیم داد. /باشگاه خبرنگاران

قیمت خودرو کاهش می‌یابد؟

حسن‌نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مصوبه اخیر مجلس مبنی بر لغو حقوق ورودی خودرو‌های هیبریدی به مدت پنج سال تأثیر بسزایی در کاهش قیمت خودرو‌های داخلی و همین‌طور توازن بازار دارد. خودروسازان باید در شرایط رقابتی بتوانند اقدامات لازم نسبت به تولید خودور‌های هیبریدی را فراهم کنند و از طرفی این مصوبه مجلس موجب می‌شود تا قیمت خودرو‌های بنزینی ساخت داخل نیز طی ماه‌های آینده کاهش یابد. فرضا اگر قیمت تمام‌شده یک خودروی هیبریدی خارجی در داخل کشور حدود ۱۹۰ تا ۲۰۰ میلیون تومان باشد، در کشور دیگر تقاضایی برای خودروی داخلی بنزینی با رِنج قیمتی ۲۰۰ میلیون تومان وجود نخواهد داشت که از این طریق می‌توان به رقابتی شدن بازار و نیز کاهش قیمت خودرو‌های داخلی در ماه‌های آینده امیدوار بود.

لیست احتمالی فراکسیون ولایی برای هیأت‌رئیسه مجلس مشخص شد

یکی از فراکسیون‌های فعال سیاسی در مجلس، فراکسیون نمایندگان ولایی است که این فراکسیون تاکنون در جلساتی که برگزار کرده، حمیدرضا حاجی‌بابایی را به عنوان رئیس و محمدحسین فرهنگی و عبدالرضا مصری را نیز به ترتیب به عنوان گزینه‌های این فراکسیون برای نواب اول و دوم برگزیده است، البته این فراکسیون، امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، احمد امیرآبادی‌فراهانی، اکبر رنجبرزاده و اسدالله عباسی نیز به عنوان گزینه‌های این فراکسیون برای دبیران هیأت‌رئیسه مجلس در سال آخر مجلس دهم انتخاب شده‌اند. طبق گفته برخی اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی گزینه‌های این فراکسیون که در لیست مذکور آمده، هنوز نهایی نیست و در جلسه روز سه‌شنبه (۳۱ اردیبهشت) با حضور تمامی اعضا نهایی می‌شود./تسنیم

نظر رئیس پلیس راهور ناجا درباره تصادف خودروی پورشه

رئیس پلیس راهور ناجا درباره تصادف خودروی پورشه در اصفهان با پراید و مرگ راننده پراید: پلیس بر اساس قانون خودرو‌ها را توقیف و به پارکینگ فرستاده است و پرونده این حادثه به مرجع قضائی رفته است. امیدواریم با توجه به فیلم منتشر شده در فضای مجازی و اظهارات مقصر حادثه، قاضی اشد مجازات را برای وی در نظر بگیرد.

استیضاح سلطانی‌فر به صحن علنی مجلس رفت

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از بررسی استیضاح وزیر ورزش و جوانان در کمیسیون فرهنگی مجلس و ارسال گزارش آن به هیأت رئیسه برای بررسی استیضاح در صحن علنی مجلس خبر داد. /فارس

آشنا هشدار داد: فریب ترام‍پ را نخورید!

مشاور رئیس جمهوری با اشاره به سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا درباره ایران، تصریح کرد: او باید بداند ایرانیان در مقابل دوگانه یا جنگ یا تحریم می‌ایستند و کمر همت خود رابرای رفع همه تحریم‌ها می‌بندند. حسام الدین آشنا در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: «هشدار؛ فریب ترام‍پ را نخورید؛ او چنان بر طبل میان تهی و پر صدای جنگ می‌کوبد و کاهش احتمال جنگ را گران می‌فروشد که ما را راضی کند از ترس جنگ به تحمل تحریم رضایت دهیم. او باید بداند ایرانیان در مقابل دوگانه/ یا جنگ یا تحریم/ می‌ایستند و کمر همت خود رابرای رفع همه تحریم‌ها می‌بندند.»

توصیه کیهان به صداوسیما: افشاگری کن!

کیهان نوشت: دشمنان یک روز رسانه ملی را «میلی» معرفی می‌کنند، چون - به تعبیری- مطابق میل دشمن رفتار نمی‌کند. یک روز، بهره از یک لهجه در یک سریال و فیلم را توهین به بخشی از مردم ایران معرفی می‌کنند. یک روز بدون سند، از سانسور واقعیت در آینه صدا و سیما سخن می‌گویند. یک روز بیان واقعیت را تحریف و توهین معرفی می‌نمایند و...در قبال این حملات و مواضع معاندانه چه باید کرد؟ چه شیوه‌ای باید پی گرفت تا دشمن در رسیدن به اهداف منحوس خود از راه باز بماند؟ صداو سیما مجموعه‌ای بزرگ است که در دو صورت می‌تواند در قامت ابرقدرت رسانه‌ای ظاهر شود. حضور و مشارکت حداکثری در میدان انتخابات و... یکی از تجلیات تهییج رسانه‌ای است که موید سرمایه بزرگ مخاطب است. این سرمایه به رسانه ملی اعتماد به نفس و مجال عمل و زمینه بقا داده است. با بهره از هنرمندان برتر و حفظ جذابیت در برنامه سازی با اتکا به برنامه‌ریزی علمی و بر پایه نقشه راه باید سرمایه کلان مخاطب حفظ شود. سرمایه‌ای که رسانه‌های بیگانه و معاند از آن بی بهره‌اند! دوم: جذب و حفظ و افزایش قدرت علمی عناصر حزب‌اللهی! با این اتفاق سربازان و افسران فرهنگی متعهد، تنها رسانه شنیداری و دیداری نظام را قدرت می‌دهند و محصولات آن را محتوای اسلامی می‌بخشند.
سوم: صدا و سیما باید از این پس در قبال افشای چهره‌های معاند داخلی بی رو دربایستی عمل کند. تعارف را کنار بگذارد. باید به تحلیل موضع‌گیری‌های رسانه‌ای دشمن، به هنگام و پر شدت ظاهر شود. رسانه ملی باید حکم رسانه افشاگر و حرفه‌ای را پیدا کند.

موسویان دستِ تیم بولتون را رو کرد

دیپلمات پیشین کشورمان هدف اصلی محور بولتون ـ نتانیاهو را تغییر نظام ایران بدون جنگ دانست و گفت: جنجال‌های یکی دو هفته گذشته از جمله اعزام ناو آمریکایی بیش‌تر جنبه جنگ روانی دارد و تیم بولتون ـ نتانیاهو هم درمقطع فعلی، برنامه آغاز جنگ ندارند. درعین حال آن‌ها اجرای یک طرح دو مرحله‌ای درابعاد هشتگانه تا پایان دور اول ریاست جمهوری ترامپ را در دستور کار قرار داده‌اند.

تکذیب توافق فراکسیون ولایی درباره ریاست مجلس

سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: فراکسیون تاکنون هیچ توافقی درباره ریاست مجلس نکرده است. سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی در گفتگو با فارس، با رد هرگونه توافق درباره ریاست مجلس و ائتلاف درباره انتخابات هیات رئیسه قوه مقننه، گفت: تاکنون هیچ توافقی نکرده‌ایم. وی اضافه کرد: فراکسیون نمایندگان ولایی تاکنون هیچ توافقی نکرده است و صبح روز یکشنبه هفته آینده نتیجه نهایی را اعلام خواهم کرد. گفتنی است، غلامرضا کاتب نماینده مردم گرمسار در مجلس طی مصاحبه‌ای اعلام کرده: گویا قرار بر این شده که ائتلاف صورت گیرد و فراکسیون نمایندگان ولایی با فراکسیون مستقلان یک لیست واحد بدهند. با توجه به مجموعه مذاکرات صورت گرفته آقای حاجی بابایی از کاندیداتوری ریاست مجلس انصراف داد و نهایتا علی لاریجانی به عنوان گزینه نهایی انتخاب خواهد شد.

ابتکار: بحث حجاب از مردان شروع می‌شود

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اتفاقات دانشگاه تهران گفت: نسبت به متلک و تعرض به خانم‌ها واکنش نشان نمی‌دهند، اما اگر مویشان دیده شود، برخورد می‌کنند. «معصومه ابتکار»، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در خصوص «اتفاقات دانشگاه تهران» گفت: ماجرای دانشگاه تهران موضوع موردی بوده است، البته همیشه باید صدای اعتراضات، مطالبات و خواسته‌های دانشجو را شنید و احترام گذاشت. دغدغه جوانان این است که می‌خواهند از حقوق خود دفاع کنند و احساس می‌کنند، محدودیت‌هایی که گاهی برای‌شان اعمال می‌شود، فراتر از قانون است. دانشجویان تصور می‌کنند که محدودیت‌ها مانع می‌شود که بتوانند فعالیت‌های اجتماعی خود را به عنوان دانشجو و فعال اجتماعی انجام دهند. او ادامه داد: اعتقاد داریم حجاب محدودیت ایجاد نمی‌کند. موضوع حجاب یک بُعد قانونی دارد و یک بُعد اعتقادی. در مورد بُعد اعتقادی حجاب باید گفت‌وگو کرد. موضوع گفت و گوی بین نسلی یکی از محور‌های فعالیت در زمینه خانواده بوده که از طرف معاونت در حال انجام است.

دستور اقتصادی رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، به وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها دستور داد تا در زمینه رونق تولید و رفع موانع سرمایه گذاری در کشور و آموزش مهارت‌های عملی با هدف رونق تولید و اشتغالزایی اقدام کنند. رئیس جمهور به دستگاه‌های اجرایی دستور داد تا برای تسهیل فرآیند سرمایه گذاری داخلی و خارجی و رفع موانع آن به ویژه در زمینه مقررات زاید و دست و پاگیر و غیرضرور و جذب سرمایه ایرانیان مقیم خارج از کشور و همچنین واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به بخش غیردولتی به طور جدی تسریع نمایند. هم‌چنین، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با توجه به وضعیت بارش‌ها در سال جاری و تامین شرایط مناسب برای جذب گردشگر در زمینه توسعه گردشگری اقدام کند. وزارت جهاد کشاورزی در جهت حصول خودکفایی در محصولات اساسی کشاورزی برای تولید آن‌ها در داخل و یا در صورت ضرورت تولید از طریق کشور‌های همسایه اقدام کند.

برچسب‌ها:

نظر شما