شناسهٔ خبر: 33012311 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تمام دلایل عدم تغییر زمان کنکور از زبان رئیس سازمان سنجش

همشهری آنلاین: رئیس سازمان سنجش آموزش کشور دلایل عدم تغییر زمان کنکور را تشریح کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، به دنبال وقوع سیل در چند استان کشورمان، موضوع به تعویق افتادن کنکور سراسری سال ۹۸ برای حمایت از داوطلبان کنکور در مناطق سیل‌زده مطرح شد.

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور پیش از این از عدم تغییر زمان برگزاری کنکور خبر داده بود.  اما با بررسی دوباره این موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، دوباره این موضوع و دلایل عدم تغییر زمان برگزاری کنکور برجسته شد.

خدایی در رابطه با مسئله به تعویق انداختن کنکور گفت: مساله به تعویق انداختن کنکور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به طور مفصل بحث شد و ما علت عدم تغییر زمان کنکور را به طور کامل تشریح کردیم.  

  • ۳ دلیل عمده عدم تغییر زمان برگزاری کنکور

وی با ذکر دلایل عدم تغییر زمان کنکور گفت: نخستین نکته این است که امسال کنکور به خاطر دانش‌آموزان نظام جدید و تکمیل فرایند اعلام سوابق تحصیلی این دانش‌آموزان، اواسط تیر ماه برگزار می‌شود، در حالی هر سال کنکور اوایل تیر ماه برگزار می‌شد.

  • اگر کنکور به تعویق بیفتد دانشگاه‌ها یک ترم تعطیل می‌شوند

رئیس سازمان سنجش اظهار داشت: مطلب بعدی اینکه آزمون سراسری دارای یک فرایند طولانی مدت است، اینگونه نیست که به یک روز برگزاری خاتمه پیدا کند، بلکه حدود بیست روز برای جمع‌آوری پاسخنامه‌ها و اعلام نتایج اولیه زمان لازم است که دهه اول مرداد معمولا این نتایج اعلام می‌شود.  پس از آن بحث انتخاب رشته مطرح است که این فرایند نیز ۲۰ روز به طول می انجامد و نمی‌توانیم هیچ‌کدام از این مراحل را حذف کنیم.  پس از آن، اسامی رشته‌هایی که امتحان عملی دارند مشخص می‌شود و همچنین رشته‌های مراکز خاص نیز باید مراحل مصاحبه و گزینه را بگذراند که این کارها نیز ۲۰ تا ۲۵ روز زمان می‌برد و با طی این فرایند، نتایج نهایی هر ساله پایان شهریور ماه اعلام می‌شود. با این اوصاف،  تصور کنید کنکور دو ماه به تعویق بیفتد، در این صورت هیچ دانشگاهی نمی‌تواند ترم اول تحصیلی را داشته باشد، ‌ لذا برای سازمان سنجش امکان فشرده شدن این فرایند نیست.  

وی افزود: برای آزمون کارشناسی ارشد نیز که یک ماه به تعویق انداختیم، شروع سال تحصیلی از ۱۵ شهریور به ۱۵ مهر ماه موکول شد.  

  • تغییر زمان برگزاری کنکور در آموزش عالی اختلال ایجاد می‌کند

خدایی عنوان کرد: مطلب بعدی اینکه تغییر زمان کنکور فقط به یک آزمون ختم نمی‌شود بلکه آزمون‌های دیگری مانند آزمون کاردانی به کارشناسی که قرار است در مرداد ماه برگزار شود نیز باید جابجا شود و تمام آزمون‌ها با آشفتگی مواجه می‌شود.  

وی با بیان اینکه تغییر زمان برگزاری کنکور یک آشفتگی در آموزش عالی ایجاد می‌کند، گفت: تعویق زمان کنکور برای داوطلبان آنچنان نمی‌تواند مؤثر باشد چرا که کنکور یک آزمون رقابتی است و اگر به طور مثال ۱۵ یا ۲۰ روز به یک داوطلب زمان می‌دهیم و کنکور را به تعویق می‌اندازیم، این مهلت برای تمام داوطلبان است و آنهایی که بیشتر خوانده‌اند باز هم فرصت مطالعه پیدا می‌کنند.  

وی درباره اظهارنظر مسئولان آموزش و پرورش پیرامون تغییر زمان کنکور، گفت:‌ آموزش و پرورش مسئولیتی در حوزه برگزاری زمان کنکور ندارد، این مسئولیت بر عهده سازمان سنجش و وزارت علوم است و بیشتر اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز با این موضوع مخالف هستند.

مخالفت مجلس با دو فوریت طرح تعویق کنکور سراسری به مدت دو ماه

ر طبق این گزارش،  نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز دوشنبه مجلس درخواست دو فوریت عده‌ای از نمایندگان در خصوص طرح تعویق کنکور سراسری به مدت حداقل دو ماه را بررسی کرده و در نهایت با آن مخالفت کردند.

نظر شما