شناسهٔ خبر: 33012264 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

یادداشت/ فریده روشن

جشنواره بین المللی فیلم کودک، ابزاری برای دیپلماسی شهری و فرهنگی

در سال های اخیر و در عرصه جهانی، میزبانی و برگزاری رویدادهای مهم بین المللی در هر کشوری به عنوان یکی از شاخص های مهم در ظهور قدرت کشورها، ثبات و امنیت آن ها و جایگاه کشور در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، ورزشی و... تلقی می شود که در این میان کشور ما نیز از این شرایط مستثنی نیست.

صاحب‌خبر -

فریده روشن، رئیس کمیسیون فرهنگی، ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان؛ در سال های اخیر و در عرصه جهانی، میزبانی و برگزاری رویدادهای مهم بین المللی در هر کشوری به عنوان یکی از شاخص های مهم در ظهور قدرت کشورها، ثبات و امنیت آن ها و جایگاه کشور در عرصه های مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، ورزشی و... تلقی می شود.

در این میان کشور ما نیز نه تنها از این شرایط مستثنی نیست بلکه در طول سال های پس از انقلاب و در میان انواع تهدیدها و تحریم ها، سیاست میزبانی از رویدادهای مهم در بخش های مختلف برای اثبات و تحکیم شاخص های فوق و همچنین انتقال پیام نظام در حوزه های مختلف را دنبال کرده که شرایط ویژه کشور در یکسال اخیر و پس از بروز رفتار دو گانه آمریکا و نقض برجام، لزوم پیگیری این سیاست را دو چندان نموده است.

مدیریت شهری اصفهان نیز در راستای همین سیاست ها و با تکیه بر تجربه ای بیش از ربع قرن برگزاری و میزبانی جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از معتبرترین رویدادهای جهانی حوزه کودک و نوجوانان در تلاش است سی و دومین دوره این دوره از جشنواره را با رویکردی پیشرو و شهروند محور و با بهره گیری بیشتر از تخصص و استعدادهای هنرمندان اصفهانی به اجرا در آورد و علاوه بر تقویت و ارتقای سطح اجرایی و محتوایی جشنواره، در نقض ادعاها و تبلیغات واهی دشمنان این مرز و بوم ایفای نقش کند.

از سوی دیگر باید گفت که هنر به ویژه سینما همواره به عنوان یکی از مهم ترین ابزارها و رسانه های مؤثر بر افکار عمومی جهانیان مطرح بوده و می تواند پیام ملت ها را به یکدیگر منتقل کند و مطمئناً حضور هنرمندان شاخص سایر کشورها و آشنایی ایشان با فرهنگ و تمدن غنی ایران، احساس امنیت و ثبات در کشور و آگاهی مستقیم از مواضع اصولی کشور و صلح طلبی ایرانیان، مسیر جدیدی را در انزوا ناپذیری کشور در عرصه های جهانی باز خواهد نمود.

در این میان حضور ده ها هنرمند و داور مؤثر خارجی، 15 کودک نوجوان و داور از کشورهای مختلف، فعالیت رسانه های ایرانی و غیر ایرانی و... در طول برگزاری جشنواره در شهر تاریخی اصفهان علاوه بر معرفی این شهر موزه بی نظیر و فراهم نمودن جذب گردشگر بیشتر داخلی و خارجی، زمینه ساز توسعه ارتباطات فرهنگی و دیپلماسی شهری میان اصفهان و شهرهای بزرگ دنیا خواهد شد که اثرات مثبت این گونه ارتباطات در میان و بلند مدت در اقتصاد شهری، مباحث شهرسازی و مدیریت شهری به وضوح قابل مشاهده و تحلیل خواهد بود.

از جمله پتانسیل های موجود که می توان در دوره سی و دوم جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان آن را تبدیل به یک امکان بالقوه کرد، وجود شهرهای خواهر خوانده اصفهان در کشورهای مختلف جهان از آسیا و کشورهای همسایه گرفته تا خواهر خوانده هایی در قلب اروپا که موجب خواهد شد پیام تمدن و صلح طلبی ایرانیان و همچنین تصویر زیبایی های اصفهان به اقصی نقاط جهان منتقل شود و چه قشری مؤثرتر و صادق تر از کودکان و نوجوانان و هنرمندان که این پیام ها از طریق ایشان به جهانیان مخابره و منتقل شود.

همچنین بنابر سیاست های شورای اسلامی شهر اصفهان، شهرداری اصفهان و رایزنی های انجام شده با نهادهای متولی و سمن های فعال در عرصه های فرهنگی و اجتماعی و زیرساخت های ایجاد شده برای اصفهان به عنوان شهر دوستدار کودک، در حال تدوین برنامه ای برپایه تبدیل اصفهان به عنوان قطب فرهنگ کودک و نوجوان هستیم که حوزه های مختلف فرهنگی در عرصه های ملی و فراملی را تحت پوشش خود قرار دهد و معتقدیم چنین برنامه ای نه تنها به تکریم و بهره برداری از استعدادهای فرهنگی شهر منجر خواهد شد بلکه مزیتی رقابتی با سایر شهرها و رویدادها ایجاد می شود.

از این رو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر اصفهان در فرصت باقی مانده در تلاش است با یک برنامه ریزی بلند مدت و مستمر از پتانسیل موجود در جشنواره بین الملل فیلم های کودکان و نوجوانان و فرصت فراهم آمده به بهترین نحو استفاده و با ایجاد دبیرخانه دائمی این رویداد مهم فرهنگی و حفظ ارتباط با ذینفعان، جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان را به نماد انزوا ناپذیری ایران در عرصه های مختلف و پایگاهی برای رساندن پیام و معرفی استعدادهای هنری اصفهان و ایران تبدیل نماید و در سال های پیش رو شاهد گسترش موضوعی جشنواره های فرهنگی کودک و نوجوان کشور در قالب برنامه قطب فرهنگی کودک و نوجوان کشور در اصفهان باشیم.

 

نظر شما