شناسهٔ خبر: 33012000 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

اخبار مجلس/در جلسه بررسی استیضاح سلطانی‌فر چه گذشت؟

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس از بررسی استیضاح وزیر ورزش و جوانان در کمیسیون فرهنگی مجلس و ارسال گزارش آن به هیات رئیسه برای بررسی استیضاح در صحن علنی مجلس خبر داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس: سیده فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به نشست امروز کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در جلسه امروز استیضاح مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در دستورکار کمیسیون قرار داشت.

وی افزود: پس از طرح سوالات توسط نمایندگان استیضاح‌کننده و پاسخ وزیر درنهایت بنا بر این شد تا گزارش استیضاح برای بررسی در صحن علنی مجلس به هیأت رئیسه ارسال شود.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در ادامه این جلسه ۴ فقره سوال از وزیر ورزش و جوانان نیز مطرح شد که در دو مورد آن سیدناصر موسوی لارگانی و محمدصادق حسنی نمایندگان فلاورجان و رشت از پاسخ وزیر قانع نشدند.

ذوالقدر در پایان خاطرنشان کرد: در دو مورد دیگر نیز بیت‌الله عبداللهی نماینده مردم اهر و نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد به ترتیب یک ماه و دو هفته به وزیر فرصت دادند.

بررسی طرح قانون خدمت وظیفه عمومی در کمیسیون امنیت ملی مجلس

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از بررسی طرح اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی در این کمیسیون خبر داد.

به گزارش ایسنا، علی نجفی خوشرودی در توضیح جلسه امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در این جلسه طرح پیشنهادی اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی مورد بررسی قرار گرفت و قرار شد این طرح در کمیته دفاعی با حضور مسؤولان دستگاه‌های مربوطه مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

وی همچنین گفت: در این جلسه یکی از مشاوران کمیسیون گزارشی از اسناد دفاعی، نظامی و امنیتی آمریکا در سال ۲۰۱۹ را ارائه کرد.

 

استیضاح وزیر صمت به دلیل عملکرد ناموفق در مدیریت بازار خودرو در مجلس کلید خورد
عضو کمیسیون صنایع و معادن از تدوین طرح استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس خبر داد.

سیده حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، از تدوین طرح استیضاح رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس خبر داد و گفت: بحث جمع آوری امضا برای استیضاح وزرای دولت همچون، سلطانی فر، بطحایی و زنگنه این روزها در مجلس بسیار داغ است.

وی با بیان اینکه نمایندگان بیشتر با استیضاح رحمانی موافق هستند، افزود: دلیل استیضاح وزیر صمت این است که او در مدت وزارتش نتوانسته به خوبی در حوزه های مختلف از جمله مدیریت بازار خوردو عمل کند چراکه این امر مشکلات فراوانی را برای مردم به وجود آورده است.

نمایندگان از پاسخ غلامی درباره بودجه برخی دانشگاه‌ها قانع نشدند
عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نشست عصر امروز این کمیسیون را تشریح کرد.

حجت الاسلام‌ علیرضا سلیمی، عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره بهنشست عصر امروز این کمیسیون گفت: در این جلسه وزیر علوم و تحقیقات و فناوری برای پاسخ به سئوال نمایندگان در جلسه حضور یافت.

وی با بیان اینکه نمایندگان سئوالی درباره بودجه وزارت علوم مطرح کردند که غلامی توضیحاتی در اینباره ارائه کرد، افزود: توضیحاتی که وزیر علوم در اینباره ارائه کرد نمایندگان را قانع نکرد.

نماینده مردم محلات در مجلس اضافه کرد:همچنین در این جلسه وضعیت غذا و خوابگاه دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت و تاکید کمیسیون آموزش این بود که صندوق رفاه باید به این مبحث عنایت داشته باشد.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد:عده‌ای به دنبال به هم ریختن وضعیت دانشگاه‌ها هستند و نباید بهانه‌ای به دست این افراد مغرض داد تا به بهانه عدم کیفیت غذا در دانشگاه‌ها اغتشاش برپا کند.

تصویب جزئیات طرح«اعاده اموال نامشروع مسئولان» در کمیسیون قضایی/ ارجاع طرح به صحن مجلس

عضو کمیسیون قضایی مجلس از تصویب جزئیات طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان در کمیسیون قضایی خبر داد.

محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس با اشاره به نشست امروز کمیسیون قضایی مجلس گفت: در جلسه امروز مواد ارجاع شده از صحن علنی مجلس درباره طرح اعاده اموال نامشروع برای رفع ابهام مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پس از رفع ا بهام و جمع‌بندی مجدد برای بررسی به صحن ارسال شد.

وی افزود: در ادامه این جلسه تعدادی از مواد طرح اصلاح قانون دیوان عدالت اداری مورد بحث و بررسی قرار گرفت و به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

عضو کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: در جریان بررسی طرح اصلاح قانون دیوان عدالت اداری اعضای کمیسیون مصوب کردند که چنانچه شخصی از مصوبه، آیین‌نامه یا تصمیم دستگاه اجرایی متضرر و متحمل خسارت شود می‌تواند پس از ابطلال این مصوبه با مراجعه به دادگاه از دستگاه مورد خسارت خود را مطالبه کند و دستگاه مربوطه نیز میزان خسارت را از مدیری که مصوبه و آیین‌نامه اجرایی توسط وی وضع شده دریافت می‌کند.

وی در پایان گفت: همچنین در جریان بررسی این طرح مصوب شد تا در کنار هیات عمومی فعلی دیوان عدالت اداری هیات عمومی دیگری تشکیل شد که مسائل استانی و شهرستانی را مورد بررسی قرار دهند.

 

ارائه گزارش اسناد نظامی آمریکا در سال ۲۰۱۹ به کمیسیون امنیت ملی
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن ارائه جزئیاتی از جلسه عصر امروز این کمیسیون، گفت: در این جلسه گزارشی از اسناد نظامی آمریکا در سال ۲۰۱۹ به این کمیسیون ارائه شد.

علی نجفی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم با اشاره به جزئیات جلسه عصر امروز(دوشنبه، 30 اردیبهشت) این کمیسیون، گفت: در این جلسه، ابتدا طرح پیشنهادی اصلاح قانون خدمت وظیفه عمومی که از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس پیشنهاد شد، مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با مشارکت نمایندگان ارگان‌های ذی‌ربط از سوی کمیته دفاعی کمیسون مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: در ادامه، گزارشی از اسناد دفاعی و نظامی و امنیتی آمریکا در سال 2019 که از سوی یکی از مشاورین کمیسیون تهیه شده بود، ارائه شد.

استفاده از صندلی کودک و کمربند برای تمامی سرنشینان الزامی شد
سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس گفت: با مصوبه کمیسیون استفاده از صندلی کودک و کمربند برای تمامی سرنشینان خودرو الزامی شد.

اصغر سلیمی سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به جزئیات جلسه عصر امروز (دوشنبه 30 اردیبهشت) این کمیسیون، گفت: بررسی لایحه اصلاح ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در دستور کار امروز اعضای کمیسیون قرار داشت.

وی افزود: پس از بررسی لایحه، با تصویب اعضا کمیسیون استفاده از کمربند ایمنی برای همه سرنشینان الزامی شد.

سخنگوی کمیسیون شوراهای مجلس تصریح کرد: همچنین با تصویب اعضا استفاده از صندلی کودک الزامی شد؛ اما عدم استفاده از آن جریمه ندارد و در صورت بروز حادثه با مالک خودرو و والدین طبق ماده 9 قانون حمایت از کودکان برخورد می‌شود.

واشنگتن پست: ایران موضوع مبارزات انتخاباتی ۲۰۲۰ آمریکا
روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در گزارشی نوشت موضوع اصلی جدال دموکرات‌ها با دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا بر سر ایران خواهد بود.

ایران موضوع جدال دموکرت‌ها با ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان روزنامه آمریکایی واشنتگن پست در گزارشی نوشت یک منبع در تیم سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ به تازگی گفته است آمریکا در سیاست خود دچار تناقض شده است: دو حزب از تغییر حکومت در ونزوئلا حمایت می‌کنند؛ اما در مسئله سیاست آمریکا در برابر ایران تقسیم‌بندی عمیقی میان این دو حزب وجود دارد.

در گزارش واشنگتن پست آمده است «پیت بوتیجیج» شهردار «ساوت بند» ایالت «ایندیانا» که نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ است، در مصاحبه‌ای که با این روزنامه انجام داد از حمایت خود از برجام خبر داده و گفته است در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، قصد بازگشت مجدد به برجام را دارد.

بوتیجیج در این مصاحبه ادعا کرد: «برجام برای کاهش و یا حذف تهدید هسته‌ای ایران طراحی شد. این کار برای منافع امنیتی آمریکا انجام شد. خروج از برجام در بی‌ثباتی منطقه نقش مهمی داشت».

بنابر این گزارش، تقریبا همه نامزد‌های دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا معتقدند که برجام ایده خوبی بوده و این دقیقا همان موضوعی است که به نظر می‌رسد بخشی از مبارزات انتخاباتی بر روی آن متمرکز خواهد شد. قصد دموکرات‌ها برای بازگشت به سیاست‌های دوران اوباما سبب جدال سخت میان آن‌ها و دونالد ترامپ در مبارزات انتخاباتی خواهد شد.

در ادامه آمده است: مدتی است ایران به محل اختلاف میان مقامات آمریکایی تبدیل شده است. دموکرات‌ها ترامپ را متهم می‌کنند به عمد سیاست‌هایی در پیش گرفته که تشدید تنش با ایران را به دنبال دارد. برای مثال، یک نماینده دموکرات در مصاحبه با واشنگتن پست ادعا‌های دولت ترامپ علیه ایران را رد کرد و گفت اطلاعات محرمانه‌ای که وی مشاهده کرده است، نشانی از وجود تهدید علیه منافع آمریکا ندارد.

روبن گالگو در این مصاحبه گفت اطلاعات طبقه بندی شده‌ای را دریافت کرده است. او اذعان کرد: «چیزی که من دیدم مملو از سوءتعبیر بود. این اطلاعات تهدیدی علیه موجودیت ما را نشان نمی‌دهد. حتی چیزی که نشان می‌دهد، بیانگر تهدید علیه منافع آمریکا نیست». او از قانونگذاران و کاخ سفید خواست تا در رابطه با این اطلاعات با خویشتنداری عمل کنند.

در انتهای این گزارش آمده است: به نظر می‌رسد موضوع ایران تا حد زیادی اعتبار سیاست‌های کاخ سفید را در میان آمریکایی‌ها به چالش کشیده است. تمایل و خواسته ترامپ برای عقب نشینی از درگیری‌های پرهزینه و جلوگیری از وارد شدن به جنگ جدید در تضاد با اظهارات تندی است که از سوی وی و معاونانش به خصوص بولتون و پمپئو مطرح می‌شود. این مسئله سبب ناخشنودی و خشم بسیاری از دموکرات‌ها گشته است.


وزیر علوم در کمیسیون آموزش حضور یافت/ نمایندگان از پاسخ غلامی درباره بودجه برخی دانشگاه‌ها قانع نشدند
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به تشریح جلسه امروز این کمیسیون که با حضور وزیر علوم برگزار شد، پرداخت.

حجت الاسلام‌والمسلمین علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به جلسه امروز کمیسیون آموزش اظهار کرد: کمیسیون آموزش امروز میزبان منصور غلامی وزیر علوم و تحقیقات بود که در ادامه این جلسه نمایندگان، از پاسخ وزیر به سوالی درباره بودجه وزارت علوم برای برخی از دانشگاه‌ها قانع نشد.

وی تصریح کرد: همچنین در این جلسه وضعیت غذا و خوابگاه دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت و تاکید کمیسیون آموزش این بود که صندوق رفاه باید به این مبحث عنایت داشته باشد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی بیان کرد: عده‌ای به دنبال به هم ریختن وضعیت دانشگاه‌ها هستند و نباید بهانه‌ای به دست این افراد مغرض داد تا به بهانه عدم کیفیت غذا در دانشگاه‌ها اغتشاش برپا کند.

بررسی تفریغ بودجه ۹۶ در نشست کمیسیون برنامه

رئیس و دادستان دیوان محاسبات کشور با حضور در نشست کمیسیون برنامه و بودجه گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ را به نمایندگان ارائه کردند.

به گزارش ایسنا، محمدرضا تابش در خصوص جلسه امروز کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: در جلسه امروز که با حضور رئیس و دادستان دیوان محاسبات کشور برگزار شد، توضیحاتی در ارتباط با گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور ارائه شد و نمایندگان سوالات و نقدها و پیشنهادات خود را مطرح کردند.

وی افزود: از نکات قابل توجه در این گزارش، رعایت احکام قانون بودجه در سال ۱۳۹۶ است که به میزان ۳۸ درصد است و عدم رعایت تمام و یا بخشی از احکام نیز ۴۶ درصد و فاقد عملکرد هم ۱۶ درصد است.

وی با بیان اینکه ورود دیوان برای اولین بار به رسیدگی بودجه شرکتهای دولتی از نکات قابل توجه دیگر است اظهار داشت: در این گزارش به واگذاری ۸۳۵ شرکت دارای سهام دولتی توسط سازمان خصوصی سازی از سال ۸۰ تا ۹۶ به مبلغ ۱۴۴ هزار و ۷۳۱ میلیارد تومان اشاره شده، که ایرادات وارده نیز قید شده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ادامه داد: در حوزه بانک‌ها، از تکلیف سه ساله شورای پول و اعتبار مبنی بر واگذاری اموال مازاد و سهام غیربانکی بانک‌ها به میزان ۶۵ هزار تومان، تنها ۳۵ درصد آن محقق شده است.

تابش اضافه کرد: همچنین طی بررسی انجام شده در سه ماهه اول سال ۹۶، از مجموع حدود ۳۰ میلیارد دلار ارز تخصیصی، ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون آن تعیین تکلیف نشده است.

نماینده مردم اردکان تاکید کرد: البته این گزارش قطعی نیست و ممکن است در مراحل بررسی دادستانی و هیأت‌های مستشاری، دفاعیات دستگاه‌ها، موجه تشخیص داده شود و منتهی به رأی قطعی احراز تخلف نشود.

تابش در پایان اظهار داشت: اعضای کمیسیون همچنین از مجموعه اقدامات وتلاش های دیوان محاسبات نسبت به تهیه گزارش تفریغ بودجه در موعد قانونی و کیفی‌تر از گذشته، تقدیر کردند.

 

تصویب طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان در یک کمیسیون مجلس
عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی از تصویب جزئیات طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان در این کمیسیون خبر داد.

یحیی کمالی‌پور عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم در تشریح جزئیات جلسه عصر امروز (دوشنبه 30 اردیبهشت) کمیسیون متبوعش، گفت: بررسی جزئیات طرح اعاده اموال نامشروع مسئولان در دستورکار اعضای کمیسیون قرار داشت.

وی با بیان اینکه طرح مذکور در 10 ماده تدوین شده است، افزود: پس از استماع نظرات مخالفان و موافقان جزئیات طرح مذکور به تصویب اعضای کمیسیون رسید.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی مجلس تصریح کرد: این طرح برای بررسی در جلسه علنی پارلمان تقدیم هیئت رئیسه مجلس می‌شود.

تفحص از دیوان محاسبات در نشست آینده بررسی می شود

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: تصمیم گیری برای تفحص از دیوان محاسبات که به پیشنهاد تعدادی از نمایندگان مطرح شده است، به نشست آتی موکول شد.

محمد مهدی مفتح روز دوشنبه در گفت وگویی با تشریح نشست امروز کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات افزود: این نشست با حضور رئیس دیوان محاسبات کل کشور برای بررسی گزارش تفریغ بودجه و تقاضای تحقیق و تفحص از این نهاد برگزار شد.
وی اضافه کرد: اگرچه گزارش تفریغ سال 96 صبح امروز در صحن علنی قرائت شده بود، اما رئیس دیوان محاسبات در نشست این کمیسیون جزییاتی از این گزارش ارائه کرد.
نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: پس از گزارش جزئیات تفریغ سال 96 از سوی رئیس دیوان محاسبات کشور، تعدادی از نمایندگان پرسش ها و ابهامات خود را مطرح کردند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تصریح کرد: مقرر شد کمیته ای در ذیل کمیسیون برنامه و بودجه تشکیل شود تا نمایندگان موارد مطرح شده در گزارش تفریغ بودجه سال 96 را به صورت دستگاهی مورد بررسی قرار دهند.
مفتح همچنین درباره تقاضای تحقیق و تفحص از دیوان محاسبات کل کشور، گفت: حاجی دلیگانی به نمایندگی از متقاضیان تحقیق و تفحص از دیوان محاسبات ادله و نکاتی را مطرح کرد. پس از بیان نکات حاجی دلیگانی قرار شد جمع بندی و رای گیری درباره این تقاضا در نشست بعدی انجام شود.

 

در جلسه بررسی استیضاح سلطانی‌فر چه گذشت؟
در جلسه بررسی استیضاح وزیر ورزش و جوانان در کمیسیون فرهنگی درباره موضوعاتی همچون فحاشی در استادیوم، فعالیت سایت‌های شرط بندی، ناداوری و خصوصی‌سازی سرخآبی‌ها بحث شد.

به گزارش خانه ملت، در جلسه امروز (دوشنبه 30 اردیبهشت) کمیسیون فرهنگی مجلس موضوع استیضاح مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان با حضور نمایندگان استیضاح کننده مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این جلسه سلطانی فر درباره اتفاقات غیرفرهنگی اخیر در ورزشگاه‌ها گفت: مجلس، بسیج، صداوسیما، نیروی انتظامی و رسانه‌ها باید در چنین موضوعاتی که فراتر از حوزه اختیارات وزارت ورزش و جوانان است، همراهی و کمک کنند تا بتوان این مسائل را حل و فصل کرد.

این عضو کابینه دولت دوازدهم درباره فعالیت سایت شرط‌بندی در حوزه فوتبال توضیح داد: این مسئله ارتباطی با وزارت ورزش و جوانان ندارد، زیرا نه ما مجوز آن را می‌دهیم و نه می‌توانیم بدهیم؛ همچنان که در حال حاضر هزاران سایت شرط‌بندی وجود دارد که کنترل آن در اختیار دستگاه قضایی و دیگر دستگاه‌های ذی ربط است و بنده نیز با آقای آذری جهرمی صحبت کردم تا جایی که در اختیار و توان آنهاست، موضوع را کنترل کنند.

وزیر ورزش و جوانان همچنین با اشاره به وضعیت باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس ادامه داد: بحث واگذاری این دو باشگاه به بخش خصوصی پس از مصوبه دولت در آذرماه و موافقت هیئت دولت برای واگذاری این دو باشگاه و همچنین مصوبه مجلس درخصوص شکل واگذاری، جدی شده است.

سلطانی فر افزود: مجموعهای برای هماهنگی پیرامون این موضوع بین مجلس و دولت شکل گرفته؛ در جلسه دو هفته پیش نیز برای این موضوع نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف ذی ربط حضور داشتند و مباحث لازم و کارشناسی برای واگذاری سرخابی ها مطرح شد.

وی تاکید کرد: هر چه دو باشگاه استقلال و پرسپولیس زودتر به بخش خصوصی واگذار شود، وضعیت دو باشگاه روشن‌تر خواهد شد ضمن آنکه فوتبال رشد می‌کند و الزامات بین المللی رعایت می‌شود.

سلطانی فر اضافه کرد: تسریع در واگذاری این دو باشگاه، سیاست وزارتخانه ورزش و جوانان است و فکر می‌کنیم این کار به نفع ورزش و فوتبال کشور خواهد بود.

این عضو هیئت دولت درباره حوزه جوانان نیز توضیح داد: در کشورهایی که حوزه ورزش و جوانان زیر نظر یک دستگاه قرار دارد، بحث مربوط به اوقات فراغت جوانان در میان است؛ زیرا می توان آن را با ابزار سالمی به نام ورزش پر کرد، درحالی که مسائل و مشکلات جوانان در کشور ما اعم از مسکن، ازدواج و تحصیل موضوعاتی فرابخشی هستند که در حیطه اختیارات وزارت ورزش و جوانان نیست.

وی تاکید کرد: دولت دوازدهم لایحه تفکیک سازمان ملی جوانان از وزارت ورزش را با همین هدف به مجلس تقدیم کرد، اما مورد موافقت واقع نشد و اکنون برخی نمایندگان طرح احیای سازمان ملی جوانان را آماده کرده اند که وزارت ورزش صددرصد با تصویب سریع و اجرای سریعتر آن موافقت است و قول می دهیم هر زمان این مصوبه به تصویب رسید، ظرف کمتر از سه ماه مسائل اجرایی آن انجام شود.

وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: با وجود کمبودها، وزارت ورزش و جوانان در سال های اخیر چندین امر مهم را در حوزه جوانان انجام داد که عبارتند از افزایش سازمان های مردم نهاد، افزایش تسهیلات قرض الحسنه جوانان، احداث 97 خانه جوان و تاسیس 400 دفتر راهنمایی مشاوره و ازدواج.

تاج: مسئول رفتارهای غیرفرهنگی در ورزشگاه ها فدراسیون فوتبال نیست

همچنین در این جلسه مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال توضیح داد: تنها یک مورد شرط بندی گزارش شده که مربوط به دروازه بان تراکتور بود و به مدت یک ماه از بازی محروم شد.

وی همچنین در مورد اتفاقات غیراخلاقی در ورزشگاه ها گفت: در هر بازی که برگزار می شود، بیش از 60 میلیون نفر آن را می بینند و فدراسیون فوتبال، بزرگترین همایش انسانی کشور را برگزار می کند، لذا اگر برخی اتفاقات در حاشیه آن می افتد، مسئول آن فدراسیون فوتبال نیست.

تاج با اشاره به مسابقه فوتبال ایران و کره در شب عاشورا افزود: در آن مسابقه در ورزشگاه آزادی یک حسینیه 100 هزار نفره به وجود آمد که توجه همه دنیا را جلب کرد؛ لذا اینکه در بعضی مواقع در ورزشگاه ها فحش داده می شود یا عده ای ناهنجارانه برخورد می کنند، در حوزه اختیارات ما نیست؛ اگر چه فدراسیون فوتبال به اندازه مسئولیت خود در این ماجرا عذرخواهی کرده است.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره عدالت محوری در خصوص باشگاه ها گفت: تیم تراکتور برای تخلفات تماشاگران 11 مورد و برای مربیان 2 مورد و برای بازیکن یک مورد جریمه شده است؛ در حالی که استقلال 19 مورد برای تماشاگران، 2 مورد برای کادر فنی و 2 مورد برای بازیکنان جریمه شده است.

تاج درخصوص سرمربی جدید تیم ملی بزرگسالان فوتبال نیز توضیح داد: پس از نظرسنجی‌های فراوان، برآیند مثبتی برای استخدام مربی داخلی وجود نداشت و نظر همگی بر مربی خارجی بود، با این حال مربی تیم ملی امید، تیم نوجوانان، تیم جوانان، تیم فوتسال و تیم فوتبال ساحلی از مربیان داخلی هستند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره آرایش دفاعی گفت: به همه مدیران باشگاه‌ها توصیه شده که بعد از این دیگر نمی‌توانند مربی خارجی یا بازیکن خارجی جدید جذب کنند؛ ضمن آنکه باید از لباس‌های ایرانی استفاده شود.

متقاضیان استیضاح وزیر ورزش چه گفتند؟

در ادامه نمایندگان متقاضی استیضاح صحبت کردند.

حسن نژاد از لزوم کار کارشناسی در انتخاب سرمربی تیم فوتبال بزرگسالان گفت و تاکید کرد: نباید در چنین مواقعی به نظرسنجی بسنده کرد، بلکه باید تصمیمات را به صورت کارشناسی شده اتخاذ کرد.

همچنین حسنی جویباری با اشاره به اینکه تیم های داماش و سپیدرود با ناداوری حذف شدند، از وزیر ورزش خواست در مورد نحوه هزینه کرد 27صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده که مجلس برای حوزه ورزش پیش بینی کرده، توضیح دهد.

موسوی لارگانی نیز از چینش تماشاگران در مسابقه فوتبال سپاهان – پرسپولیس انتقاد کرد و گفت: تعدادی از همشهریان ما به جرم طرفداری از تیم سپاهان دستگیر یا روانه زندان شدند و عجیب آنکه قاضی حکم کرده بود که باید برای وثیقه پول بیاورند نه سند!

نماینده مردم فلاورجان در مجلس با انتقاد از عملکرد وزارت ورزش و جوانان در بحث جوانان توضیح داد: هر دولتی به صورت خاص خود با حوزه جوانان برخورد می کند؛ یکی به دنبال ادغام آن با ورزش است و دیگری به دنبال انفکاک آن.

هاجر چنارانی نیز گفت: سرانه فضاهای ورزشی سرپوشیده در کشور 78 سانتیمترمربع است که این میزان در خراسان رضوی 50 سانتیمترمربع و در نیشابور 33 سانتیمترمربع است.

وی خطاب به سلطانی فر گفت: توضیح دهید 27 صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده که سهم حوزه ورزش برای اتمام پروژه‌های نیمه کاره است، چگونه هزینه شده که نیشابور هنوز یک استخر سرپوشیده ندارد.

در ادامه محمداسماعیل سعیدی نیز با اشاره به اینکه مشکلات حوزه ورزش جدی است، افزود: وزرا باید برای برنامه های خود جدول زمانی بدهند تا ما متوجه شویم که قرار است در هر حوزه ای چه اتفاقی بیفتد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس از عدم تشکیل کمیته صیانت از ارزش های اخلاقی و حرفه ای در وزارت ورزش و جوانان انتقاد کرد.

در ادامه سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در پاسخ به مسائل مطروحه از سوی نمایندگان گفت: در موضوع بازی سپاهان- پرسپولیس، اگر چه همه ما مسئول هستیم، ولی نیروی انتظامی با تصمیم خود برای جادهی تماشاگران پرسپولیس، خلاف طرح امنیتی رفتار کرد؛ با این حال کمیته ای مامور شده تا مسائل مختلف در این مسابقه را به صورت کارشناسی بررسی کند.

وی همچنین گفت: میزان تحقق برنامه های اینجانب در حوزه وزارت ورزش و جوانان از طرف کمیسیون فرهنگی مورد سوال بوده و بنده گزارش مبسوط در این خصوص داده ام.

وزیر ورزش و جوانان با بیان اینکه این وزارتخانه یک ریال به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس کمک نکرده، شفاف سازی مالیاتی و حسابرسی دو باشگاه در 10 سال گذشته را از اهم رویکردهای وزارت ورزش در قبال سرخابی ها دانست.

در پایان این جلسه احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: مسائلی که در ورزشگاه ها اتفاق افتاده، حالت امنیتی ایجاد کرده و متاسفانه دستگاه‌های ذی ربط نتوانستند آن را مهار کنند، لذا کمیسیون فرهنگی آمادگی هرگونه همراهی و همکاری با وزارت ورزش در این خصوص را دارد.

سعیدی: تقاضای تحقیق و تفحص از سیاست ارزی دولت در سال۹۷ بررسی شد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در نشست عصر امروز رئیس کل بانک مرکزی در این نشست توضیحاتی درباره سیاست های این بانک در مقطع زمانی سال 97ارائه کرد.

زهرا سعبدی مبارکه سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس،‌ در تشریح نشست عصر کمیسیون متبوعش اظهار داشت: کمیسیون امروز دو دستور کار تحقیق و تفحص از سیاست ارزی دولت و ارزیابی عملکرد سامانه نیما و بررسی آثار، آسیب ها، آفات و مفاسد احتمالی اجرای مصوبه ارزی 1397 را در دستور کار خود داشت.

وی افزود: رئیس کل بانک مرکزی در این نشست توضیحاتی درباره سیاست های این بانک در مقطع زمانی سال 97ارائه کرد، افزود: مقرر شد بانک مرکزی آمارها و ارقام تخصیص ارز در حوزه های مختلف را به کمیسیون اقتصادی و هیئت تحقیق و تفحص ارائه دهد تا موارد بعدی بررسی شود.

سعیدی ادامه داد: همچنین مقرر شد که در جلسات بعدی کمیسیون اقتصادی وزیر صنعت، معدن و تجارت و وزیر جهاد کشاورزی حضور یابند و درباره نحوه تخصیص ارز در این وزارتخانه ها به اعضای کمیسیون و هیئت تحقیق و تفحص گزارش دهند.

وی با اشاره به دیگر جزئیات نشست مزبور عنوان کرد: ادامه بررسی شور دوم لایحه مالیات بر ارزش افزوده نیز در جلسه امروز مورد بحث قرار گرفت که در این راستا شهرداری ها و شوراهای شهر و مناطق آزاد و ویژه پیشنهاداتی داشتند که مقرر شد در جلسات بعدی تصمیمات نهایی اخذ شود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، همچنین تصریح کرد که تصمیم گیری درباره حذف واژه آلایندگی در کنار خودروها در لایحه مالیات بر ارزش افزوده به جلسه بعدی کمیسیون موکول شد.

عزیزی: دولت ارز موردنیاز برای فعال شدن واحدهای تولیدی را تامین می‌کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در جلسه امروز مقرر شد ارز موردنیاز برای فعال شدن واحدهای تولیدی از طریق دولت و بانک مرکزی تامین شود.

محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست امروز (دوشنبه) کمیسیون متبوعش، اظهار داشت: جلسه امروز با حضور رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت، معاونین وی و محمد باقر عالی رئیس سازمان ایدرو برگزار شد.

وی افزود: وزیر صمت گزارشی از میزان ارز موردنیاز برای تامین مواد اولیه، قطعات و ماشین آلات جهت تحقق رونق تولید ارائه کرد.

عزیزی با بیان اینکه تراز ارزی کشور نیز مورد بررسی قرار گرفت، عنوان کرد: در این جلسه همچنین گزارشی از میزان سرمایه ثابت و سرمایه در گردش موردنیاز برای فعال شدن واحدهای تولیدی موجود، ارائه شد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به خروجی نشست مزبور عنوان کرد:‌ نهایتا شد ارز موردنیاز از طریق دولت و بانک مرکزی تامین شود و کمیسیون صنایع و معادن مجلس و وزارت صمت نیز پیگیری های لازم را برای تخصیص این اعتبارات انجام دهند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تخصیص ارز موردنیاز رونق تولید و پرداخت آن به وزارت صمت در گرو همکاری هیات دولت و بانک مرکزی است، خاطرنشان کرد:باید ارز، سرمایه در گردش و سرمایه ثابت موردنیاز رونق تولید تخصیص پیدا کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آقای رحمانی گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات وزارتخانه تحت امرش در راستای تامین مایحتاج عمومی و تنظیم بازار توسط این وزارتخانه ارائه کرد.

وی با بیان اینکه برای تامین کالاهای اساسی مانند گندم نگرانی وجود ندارد، گفت: اگرچه برخی کالاها در کشور با کمبود روبه رو است اما اقدامات لازم برای تامین آنها در حال انجام است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ماده 9 مکرر طرح ساماندهی بازار خودرو مورد بررسی قرار گرفت و تغییراتی جزئی در آن ایجاد شد؛ براساس این ماده ورود خودروهای فرسوده و از رده خارج شده تنها به شهرهای کمتر از 100 هزار نفر مجاز است.

تجری: کمیسیون اصل ۹۰ امروز جلسه نداشت

نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت:‌امروز کمیسیون اصل ۹۰ جلسه نداشت و کمیته‌های تخصصی کمیسیون در جلسات جداگانه به بررسی پرونده‌های ارجاعی پرداختند.

فرهاد تجری نماینده مردم قصرشیرین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: امروز کمیسیون اصل ۹۰ جلسه نداشت و کمیته‌های تخصصی کمیسیون در جلسات جداگانه به بررسی پرونده‌های ارجاعی پرداختند.

وی افزود: کمیته‌های تخصصی کمیسیون در جلسات جداگانه خود شکایت اشخاص حقیقی و حقوقی از نهادهای مختلف را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

وزیر نفت مطرح کرد؛
هماهنگی وزارت نفت و امور خارجه درباره درخواست‌های نفتی از اروپا/موفقیت عرضه نفت در بورس زمان‌بر است
زنگنه گفت: وزارت نفت و امور خارجه درخصوص درخواست‌های نفتی ایران در مهلت ۶۰ روز به اتحادیه اروپا هماهنگ هستند.

 بیژن زنگنه درباره دهمین مرحله عرضه نفت و میعانات گازی در بورس انرژی گفت: این مرحله از عرضه نیز همچون مراحل پیشین خواهد بود، وزارت نفت موظف است هر ماه مقدار مشخصی نفت و میعانات گازی عرضه کند بنابراین بر مبنای شیونامه ابلاغی در هفته‌های گذشته و قانون بودجه کل کشور این محموله‌ها عرضه خواهد شد.

وی با بیان اینکه محموله‌های عرضه نفت در بورس تا حد امکان کوچک شده، بنابراین امکان خوبی برای خریداران فراهم شده است، افزود: لجستیک (مدیریت جریان کالا، اطلاعات بین محل تولید تا نقطه مصرف برای برآورده کردن نیاز‌های مصرفی) آن نیز توسط وزارت نفت برای تحویل این محموله‌های کوچک آماده شده است.

وزیر نفت ادامه داد: همچنین تسهیلات بسیاری نیز برای خریداران مانند تعهد‌های ریالی و اعتباری در نظر گرفته شده است، البته باید ابتدا ۶ درصد مبلغ را به‌عنوان ضمانت قرار دهند و سپس بقیه پول در طول زمان و قبل از بارگیری محموله از آن‌ها دریافت می‌شود.
موفقیت در زمینه عرضه نفت در بورس انرژی زمان‌بر است

زنگنه در ارزیابی عرضه‌های نفت و میعانات گازی که تاکنون در بورس انرژی، عنوان کرد: این عرضه‌ها کم و پیش موفق بوده و امید است با رفع مشکلات و ناآشنایی‌ها بتوانیم عرضه را گسترده‌تر کنیم، زیرا بیشتر فعالان عرصه بورس معتقدند به دست آوردن موفقیت چشمگیر در زمینه عرضه نفت در بورس کمی زمان‌بر است، بنابراین وارد میدان شدن کنش‌گران و فعالان این عرصه به زمان نیاز دارد.

وزیر نفت درباره اینکه در مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا چه درخواست‌هایی برای فروش نفت دیده شده است، تصریح کرد: اگرچه نمی‌توانم در این باره صریح صحبت کنم، اما وزارت امور خارجه، مدیریت کار را با نظارت و سیاست‌های شورای عالی امنیت ملی لحاظ می‌کند، وزارت نفت نیز با آن‌ها بسیار هماهنگ است.

وی افزود: من و ظریف کار‌ها را دنبال می‌کنیم و مرتبط با موضوع، ملاقات‌هایی داریم و از طرف ایران کار‌ها با حسن‌نیت دنبال می‌شود و ان‌شاءالله پاسخ این حسن نیت‌ها داده شود.

سلطانی‌فر: طرحی برای کاهش ناهنجاری‌ها در ورزشگاه‌ها تدوین شد

وزیر ورزش و جوانان از تدوین طرحی خبر داد که به موجب آن ناهنجاری‌ها در ورزشگاه‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

خانه ملت، مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در جمع خبرنگاران درباره محورهای طرح استیضاح خود گفت: اگر چه سوال و استیضاح حق نمایندگان مجلس است و مسئولان اجرایی و وزرا نیز بر اساس قانون باید پاسخگو باشند اما محورهایی که در این استیضاح مطرح شده، مستقیماً در حوزه وظایف وزیر ورزش و جوانان نیست بلکه مسئولیت وظیفه چند دستگاه است؛ همچون فضای فرهنگی استادیوم‌ها که نیاز به بهبود شرایط فرهنگی کشور و همگرایی و هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف دارد.

وزیر ورزش و جوانان افزود: وقتی یک مسابقه برگزار می شود، وظیفه تامین نظم و امنیت بر عهده نیروی انتظامی و سایر عوامل امنیتی است و مسائل فنی و ورزشی نیز با فدراسیون های مربوطه است بنابراین اگر هر اتفاق غیر اخلاقی بیفتد همه دستگاه ها باید با یکدیگر دست به دست هم بدهند و مشکل را حل کنند.

وی ادامه داد: شرایط فرهنگی در استادیوم‌ها جدا از شرایط فرهنگی جامعه نیست و اگر در استادیوم ها مشکلاتی وجود دارد در جامعه نیز به همین صورت است؛ البته ما باید تلاش ویژه داشته باشیم تا بتوانیم این ناهنجاریها را کم تر کنیم.

این عضو هیئت دولت با بیان اینکه در هفته های آخر لیگ که رقابت ها حساس می‌شود، این ناهنجاری‌ها بیشتر می‌شود، افزود: طرحی تهیه شده که در قالب آن بتوانیم با همکاری همه عوامل دست اندر کار از جمله نیروی انتظامی، وزارت اطلاعات، بسیج، دستگاه‌های فرهنگی و نهادهای متولی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما، رسانه ها، وزارت ورزش و فدراسیون های مختلف بتوانیم به گونه‌ای شرایط را تغییر دهیم که کمتر شاهد این گونه درگیری ها، ناهنجاری ها و هتاکی ها باشیم

وی تاکید کرد: از اتفاقات اخیر ورزشگاه‌ها متاسف هستیم و از تمام مردمی که به آنها توهین شده عذرخواهی می‌کنیم؛ البته هر دستگاهی باید پاسخگوی مسئولیت خود باشد لذا ما از ابزارهای نظارتی و کنترلی خود استفاده می‌کنیم و طبیعتاً همه دستگاه‌ها و نهادهای امنیتی و انتظامی نیز باید از ابزار خود استفاده کنند تا در قالب این طرح در لیگ آینده کمتر شاهد اینگونه مشکلات و ناهنجاری‌ها باشیم و امیدواریم بتوانیم یک فضای کاملا امن و آرام را برای تماشاگران مناطق مختلف کشور آماده کنیم تا مردم در آسایش کامل از برگزاری مسابقات لذت ببرند.

وزیر ورزش و جوانان همچنین در مورد حوزه جوانان که از محورهای طرح استیضاح خود بود، نیز گفت: دولت این اعتقاد را دارد که بخش جوانان باید از ورزش جدا شود و مجدداً سازمان ملی جوانان احیا شود؛ همچنانکه دولت با توجه به مطالبات جوانان و خواست مردم، لایحه تفکیک وظایف و مسئولیت های جوانان و تشکیل سازمان ملی جوانان را و منفک شدن آن از وزارت ورزش را به مجلس ارائه کرد؛ اما مجلس با این تفکیک مخالفت کرد.

سلطانی فر با بیان اینکه ما در دولت بر این امر اصرار داشتیم، ادامه داد: همه یقین دارند امور جوانان باید به عنوان یک امر فرابخشی در یک سازمان مستقل مورد رسیدگی قرار گیرد؛ البته جمعی از نمایندگان مجلس در قالب یک طرح به دنبال احیای سازمان ملی جوانان هستند که موضع دولت کاملاً مثبت و در همراهی با این طرح است.

وزیر ورزش و جوانان افزود: امیدواریم این کار در اسرع وقت انجام شود؛ من به عنوان وزیر مربوطه به مردم قول می دهم هر زمان این طرح تصویب شد، ظرف حداکثر سه ماه بخش روند جداسازی آن و احیای سازمان ملی جوانان را انجام دهیم.

نظر شما