شناسهٔ خبر: 33010898 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

نظام‌نامه اکران منتشر و میزان فروش شبکه نمایش خانگی اعلام می‌شود

فارس

رئیس ‌سازمان سینمایی گفت: نظام‌نامه جدید اکران نسبت به نظام‌نامه سال قبل رو به جلو بوده است اما هنوز ایراداتی دارد که پس از اصلاح، تا یکی ـ دو ماه دیگر پیش‌نویس نظام‌نامه جدید منتشر خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شفاف، نخستین نشست رسانه‌ای حسین انتظامی به عنوان رئیس سازمان سینمایی کشور، پیش از ظهر امروز (دوشنبه ۳۰ اردیبهشت) در سالن سینمای این سازمان آغاز شده و در حال برگزاری است.

در ابتدای این نشست، انتظامی به انتشار برنامه سازمان سینمایی و موسسات تابعه اشاره کرد و گفت: این موضوع انضباط ما را بیشتر می‌کند و پاسخگویی ما هم باید در چارچوب این برنامه باید باشد.

وی افزود: در این برنامه، برخی رویکردها به صورت جدی قابل رهگیری است؛ از جمله توجه جدی به فعالیت فیلمسازان در خارج از تهران که در راستای شعار «ایران، تهران نیست» انجام خواهد شد. ضمن اینکه تلاش کنیم پشتیبانی کمتر سهمی از بودجه دولتی را به خود اختصاص دهد.

رئیس سازمان سینمایی کشور خاطرنشان کرد: شفافیت دیگر رویکردی است و صرفا معنی آن انتشار آمار هزینه‌ها نیست. شفافیت یعنی پیش‌بینی پذیری، به همین دلیل دستورالعمل‌هایمان را منتشر می‌کنیم تا با استناد به آن بتوانند ما را نقد یا قضاوت کنند. ضمن اینکه آمار را هم به صورت پیش‌دستانه منتشر کنیم.

انتظامی گفت: در خردادماه دستورالعمل دقیق پیش‌بینی پذیری را منتشر می‌کنیم و اگر ادعای طرفداری از سینمای اندیشه‌ای و اجتماعی را داریم، اثر آن باید در این رویکرد مشخص باشد. سازمان سینمایی باید کمک کند فیلم‌هایی که مضمون اندیشه‌ای بیشتری دارند، در نظام اکران به صورت مطلوب قرار گیرند.

پیگیری حوزه بین‌الملل صرفا بر عهده بنیاد فارابی نیست

انتظامی درباره نظام درجه‌بندی سنی فیلم‌ها هم اظهار داشت: این نظام به نحوی می‌تواند با نظارت مرتبط باشد، اما رویکردش کاملا مستقل است. یعنی سواد رسانه‌ای را بالا می‌برد و به مردم کمک می‌کند فیلم‌ها را آگاهانه‌تر انتخاب کنند. طبعا محدودیت‌هایی هم خواهد داشت و اگر قرار باشد باشد گروه‌های آسیب‌پذیر را تحت تاثیر قرار دهند، قطعا محدودیت‌هایی خواهند داشت.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار سوره سینما درباره مواضع حوزه هنری با توجه به شعار حمایت از خانواده نسبت به درجه‌بندی سنی فیلم‌ها گفت: اجازه ندارند در فیلم‌هایی که پروانه نمایش دارند، چیزی کم یا اضافه کنند. سازمان سینمایی این موضوع را برنمی‌تابد.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به پرسشی پیرامون صنوف سینمایی گفت: ما نباید در استقلال و امور داخلی صنوف دخالت کنیم، اما به لحاظ اصولی از هماهنگی صنوف سینمایی استقبال می‌کنیم.

این مقام مسئول درباره توقعات فیلمسازان جوان از وقوع تغییرات در انجمن سینمای جوانان گفت: به عنوان سیاست عمومی وزارتخانه، اصلاح ساختارها را پیگیری می‌کنیم.

انتظامی درباره ادغام جشنواره‌های ملی و جهانی فجر گفت: انتظار ندارید از من که رفتار شتاب‌زده داشته باشم و هیجان‌زده موضوعی را اعلام کنم. ما مشغول ارزیابی هر ۵ جشنواره‌مان هستیم و قول دادم آیین نامه‌های هر ۵ جشنواره را منتشر کنیم. ابتدا پیش‌نویس منتشر و با اصحاب خرد مشورت می‌شود، سپس درباره کم یا زیاد شدن جشنواره‌ها تصمیم‌گیری می‌شود. شخصا به دلیل تاثیری که جشنواره جهانی دارد به ویژه در شرایط امروز کشور، آن را جزو جشنواره‌های مفید تلقی می‌کنم.

انتظامی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس پیرامون عملکرد نامطلوب بنیاد سینمایی فارابی در کسب سهم بیشتری از بازار جهانی برای سینمای ایران گفت: برنامه جامع سینمایی را تدوین کرده‌ایم و در آنجا ۸ رویکرد مهم و اصلی سازمان سینمایی بیان شده است. یکی از آن‌ها توسعه بازارهای بین‌المللی است؛ چه در حوزه اکران، چه بازارهای جهانی. ساختار اصلاح شده و به جای اینکه حوزه بین‌الملل فقط در فارابی متمرکز باشد، در همه بخش‌های سازمان که فعالیت فرامرزی دارد، پیگیری و تجمیع می‌شود و فکر می‌کنم نتایج مثبتی در پیش داشته باشد.

* انتشار پیش‌نویس نظام‌نامه جدید اکران تا ۲ ماه دیگر

انتظامی در پاسخ به خبرنگاری که موضوع سرمایه‌های مشکوک را مطرح کرده بود، از او خواست سرمایه مشکوک را تعریف کند. سپس اظهار داشت: طبعا از ورود هر سرمایه‌ای که به توسعه سینما کمک می‌کند، باید استقبال کنیم. اما اگر سرمایه‌ای نظامات سینما را بر هم بزند، آن وقت انتظار می‌رود سازمان سینمایی ورود کند.

رئیس سازمان سینمایی پیرامون برنامه این سازمان برای اکران فیلم‌ها و مافیای اکران گفت: نظامنامه اکران نسبت به نظامنامه سال قبل رو به جلو بوده است اما هنوز ایراداتی دارد. دیدگاه‌های مختلفی هم وجود دارد، از جمله اینکه فیلم‌ها بر اساس تاریخ دریافت پروانه اکران شوند. تا یکی دو ماه دیگر پیش‌نویس نظام‌نامه جدید منتشر خواهد شد.

وی پیرامون این پرسش که آیا دیدگاه او با رئیس سازمان سینمایی در دوره قبلی دولت حسن روحانی نسبت به حضور سینمای ایران در جشنواره‌ها متفاوت است یا خیر، گفت: سلیقه شخصی را نباید خیلی دخیل کرد و باید دیدگاه‌های وزارتخانه پیگیری شود. مسلما جشنواره‌ها یکی از دروازه‌های ورود به بازار جهانی هستند، اما بعضی وقت‌ها در بعضی جشنواره‌ها نگاه سیاسی غلبه پیدا می‌کند، بنابراین باعث می‌شود نسبت به سینمای ایران بی‌توجهی کنند.

انتظامی، اجرای نظام درجه‌بندی سنی را قطعی دانست و افزود: دو گروه متفاوت در این حوزه نقش دارند، شورای پروانه نمایش و گروهی متشکل از روانشناسان، والدین، اهالی آموزش و پرورش.

رئیس سازمان سینمایی درباره حامی نامشخص جشنواره جهانی فیلم فجر گفت: پس از پایان هر رویداد، حداکثر ۴۵ روز موظف هستیم که ریز هزینه‌ها را اعلام کنیم، ان‌شاءالله در آن موعد منتشر خواهد شد.

انتظامی درباره تخلف «رحمان ۱۴۰۰» و فرجام متخلفان گفت: ما مسؤول حفظ چارچوب پروانه نمایش هستیم و نباید چیزی به فیلم کم یا زیاد شود. ما گزارش‌هایی نسبت به تخلف این فیلم دریافت کردیم و بازرسانمان را اعزام کردیم و پس از محرز شدن تخلف، برخورد کردیم. این موضوع توسط اداره‌کل نظارت و ارزشیابی در حال طی کردن مسیر خود است اما چون هدف ما بازدارندگی نیست و رشد سینماست، جزئیات آن محفوظ است.

* میزان فروش شبکه خانگی اعلام می‌شود

انتظامی درباره موضع سازمان سینمایی نسبت به شبکه نمایش خانگی و اعلام رسمی فرو‌ش آن گفت: آمار فروش شبکه نمایش خانگی به زودی اعلام خواهد شد.

رئیس سازمان سینمایی درباره بازنگری در قوانین گفت: پروانه ساخت صرف نظر از مدیومی که فیلم در آن عرضه می‌شود، یکسان خواهد شد و تا کمتر از یک ماه دیگر، دستورالعمل آن ابلاغ می‌شود. اما پروانه ساخت جزو مقررات بالادستی است و اجازه حذف آن را نداریم اما باید شرایط را به روز کنیم. از جمله اینکه وقتی اثری به دستمان می‌رسد، تاریخ را اعلام کنیم تا نوبت رعایت شود و حق فیلمی ضایع نشود.

انتظامی درباره برنامه سازمان سینمایی برای چابک‌سازی برخی مجموعه‌ها از جمله ادغام موسسه رسانه‌های تصویری گفت: این سیاست ادامه‌دار خواهد بود، چون با سینماگران عهد کردیم بودجه‌های حمایتی را با کاهش بودجه‌های پشتیبانی افزایش دهیم.

رئیس سازمان سینمایی تصریح کرد: شفافیت یکطرفه نیست، یعنی همانطور که ما از سوی خودمان شفاف هستیم و بودجه و هزینه‌کرد را اعلام می‌کنیم، اصحاب رسانه از صاحبان فیلم‌ها بخواهند منابع مالی ساخت و هزینه‌های پروژه را اعلام کنند.

وی در بخش دیگری از این نشست گفت: در حوزه مقررات بالادستی نیازمند تنقیح و تقنین جدید هستیم و عالی‌ترینش آن است که توسط مجلس شورای اسلامی به تصویب برسد. از جمله سند سینما که پیش‌نویس آن توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی آماده شده است. البته خیلی از موارد ضرورتا با قانونگذاری حل نمی‌شود، بلکه نیازمند پیمان‌های جمعی است.

انتظامی در پاسخ به این موضوع که آیا برنامه‌ای برای فیلم‌های فاقد استانداردهای اکران دارید که مستقیما به شبکه نمایش خانگی بروند، گفت: این دغدغه صیانت از جایگاه حرفه‌ای سینماست. این پیشنهادها را می‌توان در نظامنامه جدید اکران مطرح کرد.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به نقدی بر فیلم‌های کمدی گفت: تقویت فیلمنامه‌ها و حمایت از تولید فیلم‌هایی درباره رویدادهای کشورمان را در دستورالعمل خود مدنظر داریم.

برچسب‌ها:

نظر شما