شناسهٔ خبر: 33010221 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

کلزا؛ استراتژیکی برای تامین امنیت غذایی

نمایندگی زنجان

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان زنجان گفت: تمهیداتی برای توسعه کشت محصول استراتژیک کلزا در سطح استان زنجان اندیشیده شده است.

صاحب‌خبر -

حسین عامری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به آغاز برداشت کلزا در استان زنجان، اظهار کرد: پیش‌بینی می شود که امسال تولید کلزا از رشدی 57 درصدی برخوردار باشد؛ در واقع دانه گیاه روغنی کلزا حاوی 40 تا 48 درصد روغن و کنجاله آن حاوی 35 تا 40 درصد پروتئین است و روغن کلزا به دلیل ترکیب مناسب اسیدهای چرب غیراشباع و داشتن پایین‌ترین میزان اسیدهای چرب اشباع (حدود 7 درصد) جزو با کیفیت‌ترین روغن‌های‌ خوراکی به شمار می‌رود.

این مسئول با اشاره با اینکه کنجاله کلزا یکی از مناسب‌ترین منابع برای تغذیه دام و طیور است، ادامه داد: تحقیقات داخلی و خارجی، همچنین تجربیات کشت کلزا در دو دهه اخیر در کشور نشان داده است که زراعت این محصول در تناوب با غلات و برخی از محصولات دیگر، علاوه بر کاهش جمعیت علف‌های هرز و کاهش آفات و بیماری‌ها، باعث افزایش عملکرد دانه گندم تا 27 درصد شده و پایداری تولید این محصولات را به دنبال دارد.

وی با اشاره به نقش مهم کشت کلزا در توسعه صنعت زنبورداری، افزود: کشت کلزا سبب افزایش مواد آلی خاک و بهبود حاصل‌خیزی خاک می‌شود. علاوه بر این، رعایت دستورالعمل کشت و تولید کلزا که نتیجه فعالیت‌های تحقیقاتی و تجربیات کاربردی سالیان گذشته است، دستیابی به پتانسیل تولید ارقام توصیه شده کلزا در هر منطقه را به دنبال خواهد داشت.

عامری تصریح کرد: کلزا را باید شش هفته قبل از شروع شدن یخبندان (دمای کمتر از منفی 4 درجه سانتی‌گراد) کشت کرد تا با رسیدن به مرحله هشت برگی (رزت)، به تنش سرمای زمستانه مقاوم شود.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان زنجان، سطح زیر کشت دانه روغنی کلزا طی سال زراعی جاری در استان را 1500 هکتار عنوان کرد و افزود: امسال سطح قابل برداشت کلزا در اثر سرمازدگی و سیل به 1150 هکتار کاهش پیدا کرده و برداشتی بالغ بر 2320 تن کلزا در استان برآورد شده است.

این مسئول از آغاز برداشت کلزا در شهرستان طارم خبر داد و گفت: تمهیدات لازم برای تنظیم و آماده‌سازی کمباین‌ها صورت گرفته و هم‌اکنون مراکز خرید محصول با مباشرت سازمان تعاون روستایی آماده خرید محصول از کشاورزان استان هستند.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان زنجان قیمت خرید تضمینی کلزا را 34 هزار و 398 ریال عنوان و تصریح کرد: تلاش بر این است که بهای محصول خریداری شده از کشاورزان استان به موقع و در اسرع وقت پرداخت شود.

به گزارش ایسنا، پرداخت تسهیلات بانکی برای عملیات کاشت، داشت و برداشت محصول، تهیه و تحویل نهاده یارانه‌دار از قبیل کود و بذر به کشاورزان، پرداخت تسهیلات یارانه‌دار برای خرید ادوات مرتبط با کلزا و خرید تضمینی و پرداخت به موقع بهای محصول خریداری شده  از جمله تمهیدات در نظر گرفته شده برای توسعه کشت محصول استراتژیک کلزا در سطح استان زنجان به‌شمار می‌رود.


انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما