شناسهٔ خبر: 33010129 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اختصاص تسهیلات به واحدهای نساجی و پوشاک

ایجاد اشتغال و ارزش افزوده با توسعه صنعت نساجی

­مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک : صنعت نساجی و پوشاک می‌تواند با سرمایه گذاری اندک ایجاد اشتغال و ارزش افزوده داشته باشد

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما از وزارت صنعت، معدن و تجارت؛ افسانه محرابی با بیان اینکه در سال جاری برنامه رونق تولید در دو صنعت لوازم خانگی و نساجی و پوشاک مورد توجه قرار گرفته است، افزود: صنعت نساجی و پوشاک با سرمایه ­گذاری اندک می ­تواند اشتغال و ارزش افزوده قابل توجهی داشته باشد این در حالیست که در شرایط کنونی کشور، ​ اشتغال یکی از مباحث جدی است که می‌تواند امنیت اجتماعی را تأمین کند.
وی با اشاره به اینکه در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ در بخش نساجی و پوشاک به لحاظ وزنی ۲۶ درصد و به لحاظ ارزشی ۶ درصد افزایش صادرات بوده است، افزود: تحریم تیغ دولبه است و در کنار مشکلاتی که ایجاد می­کند، می­تواند فرصت خوبی برای رشد تولید و صادرات باشد.
مدیرکل صنایع نساجی پوشاک و سلولزی درخصوص اهداف برنامه رونق تولید تصریح کرد: برنامه رونق تولید جهت حفظ و تثبیت وضعیت واحد‌های موجود، تکمیل ظرفیت‌های خالی، توسعه، بازسازی و نوسازی واحد‌های تولیدی تدوین شده است. این برنامه‌ها برای کل زنجیره تولید بوده و نیازمند الزاماتی از جمله کاهش نرخ بهره بانکی، مشوق­های مالیاتی، بیمه و تسهیل تأمین مواد اولیه می­باشد؛ که در راستای تحقق برنامه ها، سیاست گذاری مناسب، نظارت و پیگیری‌های لازم از سوی وزارت متبوع ضروری است.
محرابی ادامه داد: در شرایط فعلی صندوق توسعه ملی تخصیص منابع برای ایجاد واحد‌های جدید ندارد، ولی با پیگیری و هماهنگی­‌هایی که تاکنون وزارت صنعت، معدن تجارت انجام داده تخصیص منابع به صنعت نساجی و پوشاک صورت می­ پذیرد.
­مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک همچنین گفت: با تو جه به اینکه تأمین مواد اولیه در شرایط فعلی از مهم‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان است، دفتر صنایع نساجی، پوشاک و سلولزی با رصد مواد اولیه وارداتی، مشکلات و مسائل واحد‌های تولیدی را در تأمین ارز جهت واردات مواد اولیه به کمیته ارزی وزارت متبوع جهت تسریع در رفع مشکل و تامین ارز لازم اعلام می‌کند. همچنین در راستای رفع موانع و مشکلات واحد‌های تولیدی در حوزه گمرکی نیز، ضمن بررسی و پیگیری، مراتب را جهت طرح در کمیته گمرکی وزارت متبوع منعکس می‌کند­.
وی اضافه کرد: از جمله اقدامات دیگر که به منظور حمایت از تولید داخل و جلوگیری از خروج ارز از کشور صورت گرفته ممنوعیت واردات کالای نهایی از جمله پوشاک کفش فرش کالای خواب و ... است.
محرابی افزود: در راستای جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش در صنعت چرم سبک و ایجاد ارزش افزوده بالاتر، بودجه ه­ا در بودجه سال ۱۳۹۷ وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت بازسازی و نوسازی صنعت چرم سبک تخصیص داده شده و این مبلغ طی تفاهم نامه ه­ایی در اختیار بانک کشاورزی قرار داده شده است. در این راستا واحد‌های تولیدی چرم سبک متقاضی می­ توانند از تسهیلات با یارانه سود ۹% بازسازی و نوسازی خطوط تولید را انجام دهند.
­مدیرکل صنایع نساجی و پوشاک گفت: باتوجه به کمبود مواد اولیه صنعت چرم، طی مکاتبات متعدد و هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان دامپزشکی، شرایط واردات پوست خام از سایر کشور‌ها به خصوص کشور عراق تسهیل شد؛ که این امر باعث افزایش تولید چرم سنگین و ان شاء الله رشد صادرات در این صنعت با ارزش افزوده بسیار بالا خواهد بود.

نظر شما