شناسهٔ خبر: 33009884 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

هر بیمار مرگ مغزی می تواند جان 3 بیمار را نجات دهد

رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی و نسوج دانشگاه شهید بهشتی گفت:​ هر بیمار مرگ مغزی در صورت موافقت با اهدای اعضایش می تواند حداقل جان 3 بیمار را نجات دهد

صاحب‌خبر -
دکتر فرحناز صادق بیگی در حاشیه جشن شفا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ افزود:​ هر سال 4 هزار بیمار مرگ مغزی که دارای شرایط اهدای عضو هستند در کشور داریم اما متأسفانه تنها هزار بیمار مرگ مغزی اهدای عضو می کنند.
وی افزود:​ هم اکنون حدود 27 هزار بیمار در نوبت پیوند عضو قرار دارند اما به سبب فقدان رضایت خانواده ها، اعضای بیماران مرگ مغزی که گنج های حیات بخش دیگر هموطنان است به خاک سپرده می شود.
دکتر صادق بیگی گفت: تنها یک چهارم از ظرفیت اهدای عضو بیماران مرگ مغزی در کشور بهره برداری می شود و باید بکوشیم تا از تمام اعضای بیماران مرگ مغزی به منظور درمان دیگر هموطنان استفاده کنیم.
رئیس واحد فراهم آوری اعضای پیوندی و نسوج دانشگاه شهید بهشتی گفت:​ هر بیمار مرگ مغزی حداقل 2 تا 3 عضو پیوندی و گاه تا 8 عضو برای پیوند دارد.
وی گفت: کلیه، کبد، پانکراس، ریه، قلب، قرنیه و بسیاری از نسوج بیماران مرگ مغزی قابل پیوند به دیگر بیماران است.
دکتر صادق بیگی افزود: نبود رضایت خانواده ها بیشتر به سبب ناآگاهی از مرگ مغزی به عنوان فوت بیمار است و تاکنون هیچ یک از خانواده هایی که با اهدای عضو بیمار مرگ مغزی شان موافقت نبوده اند بیمار بازنگشته و از دنیا رفته است.

نظر شما