شناسهٔ خبر: 33009787 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ستاد مبارزه با مواد مخدر و حوزه علمیه تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند

ستاد مبارزه با مواد مخدر و حوزه علمیه تفاهم‌نامه همکاری مشترکی را در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه سراسر کشور امضا کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اسکندر مؤمنی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه و در دیدار با آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: در سطح کشور پنج آسیب اولویت‌دار تعریف‌شده که در راس تمام آن‌ها مواد مخدر قرار دارد.

وی؛ سرمنشا ۷۵ درصد از طلاق‌های انجام‌گرفته در کشور را اعتیاد خواند و افزود: ۷۰ درصد زندانیان به‌صورت مستقیم و یا غیرمستقیم با مواد مخدر مرتبط هستند و بخش مهمی از سرقت‌ها و بیماری‌های واگیردار نیز به اعتیاد برمی‌گردد.

دبیرکل ستاد اضافه کرد: پیشگیری، اولویت بلندمدت و پایدار ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور است که برای موفقیت در آن، اقدام‌های یک نهاد کافی نیست و باید دستگاه‌ها و نهاد‌های فرهنگی دیگر نیز تعامل لازم را داشته باشند.

مؤمنی با تاکید بر ظرفیت حوزه‌های علمیه در پیشگیری از موادمخدر ادامه داد: حوزه‌های علمیه با بستر تبلیغی و جایگاه مذهبی خود می‌توانند نقش ارزنده‌ای در مساله فرهنگ‌سازی و پیشگیری داشته باشند.

وی با اشاره خسارت اقتصادی مواد مخدر به کشور گفت: بیش از ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی صرف موضوع‌های مختلف مبارزه با مواد مخدر مثل مبارزه، پیشگیری، اقدام‌های فرهنگی و... می‌شود.

دبیرکل ستاد همچنین با اشاره به برنامه استان قم در ساماندهی معتادان متجاهر گفت: در این استان پارک کرامت با هدف ساماندهی معتادان متجاهر احداث و فاز نخست آن تمام شده که امید می‌رود از عید فطر آماده پذیرش شود.

مؤمنی افزود: در استان تهران نیز ظرفیت‌هایی توسط برخی نهاد‌ها ایجاد شده، به گونه‌ای که در تهران حدود ۳ هزار و ۲۰۰ ظرفیت توسط سازمان زندان‌ها، دو هزار ظرفیت توسط نیروی انتظامی ایجاد و ده مرکز بازپروری در ده استان با سازمان بسیج توافق شده که تاکنون دو مرکز راه‌اندازی و مابقی تا پایان سال افتتاح می‌شوند.

همچنین آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در این مراسم گفت: اقدامات همه کسانی که برای مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کنند قابل تقدیر است و ما معتقدیم که دستگاه‌های علمی و فرهنگی مانند آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه در برابر معالجه این درد اجتماعی دارای وظیفه هستند و حوزه به دلیل آنکه یک هویت فرهنگی، اجتماعی و مردمی است، رسالت آن با مبارزه با آسیب‌های اجتماعی گره خورده و مواد مخدر یکی از مهم‌ترین آسیب‌های اجتماعی است.

وی افزود: ما در برخورد با مسائل نباید نگاه فردی داشته باشیم، اعتیاد پدیده اجتماعی بسیار مخربی است که اگر با این نگاه با آن برخورد کنیم، از نظر فقهی و اخلاقی معالجه و برخورد با آن ضرورت پیدا می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان داشت: حوزه چنانچه مسئله را به درستی تحلیل کند، می‌تواند در این زمینه موثر واقع شود.

آیت الله اعرافی افزود: در حادثه سیل اخیر دیده شد که حوزه به عنوان یک ستاد حوادث غیرمترقبه هم در مرکز و هم در شهرستان‌ها به صورت نظام‌یافته عمل کرد پس حوزه می‌تواند در برابر آسیب‌های اجتماعی به صورت نظام‌مند ورود کرده و با اقدامات خود گرایش به مواد مخدر را کاهش دهد.

وی گفت: اعتیاد را می‌توان به‌عنوان پدیده فردی یا اجتماعی مورد بررسی قرار داد، در این زمینه مطالعات فراگیر دارای اهمیت بوده و حضور روحانیت برای پیشگیری از نابودی قبح اعتیاد می‌تواند موثر واقع شود که خوشبختانه استفاده از این ظرفیت در تفاهم‌نامه ستاد مبارزه با مواد مخدر با مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه پیش‌بینی شده است.

مدیر حوزه‌های علمیه تاکید کرد: امیدواریم این هسته را در تمامی حوزه‌های استان‌های کشور شکل دهیم تا تمامی استان‌ها به صورت فعال پای کار بیایند.

وی یادآور شد: حوزه علمیه حدود ۳۰ تفاهم‌نامه را با نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف دنبال می‌کند که برخی از این تفاهم نامه‌ها به صورت پنج ساله دنبال می‌شود.

گفتنی است؛ در این تفاهم‌نامه مشترک محور‌هایی اعم از مطالعات و تحقیقات پیرامون آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد و آگاهی‌بخشی به روحانیون حوزه‌های علمیه به‌عنوان نمایندگان حوزه در شهر‌ها و روستا‌ها دنبال می‌شود و نهایتا منجر به تعیین نقش حوزه علمیه در زمینه مبارزه با مواد مخدر خواهد شد.

همچنین دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در این سفر از «پارک کرامت» که برای ساماندهی، ایجاد اشتغال، ارائه آموزش‌های فنی حرفه‌ای و همچنین فرایند‌های پس از خروج معتادان متجاهر در دست احداث است بازدید کرد، ۵۰۰ نفر ظرفیت این مرکز بوده و معتادان متجاهر در یک دوره زمانی ۳ تا ۶ ماه در این مرکز نگهداری خواهند شد.

مؤمنی در ادامه سفر خود به استان قم، از مرکز پلیس مبارزه با مواد مخدر استان بازدید و از نزدیک با نحوه کشفیات این پلیس آشنا و از زحمات آنان تقدیر و تشکر کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما