شناسهٔ خبر: 33009056 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۳۰ اردیبهشت | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

دبیرستاد تسهیل و رفع موانع تولید از تصویب سه مصوبه جدید توسط سران قوا جهت حمایت از تولیدکنندگان و صنعتگران خبر داد.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۹۸ به شرح ذیل است:
 
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران ۹۷۹ واحد افت کرد
 
بر اساس اطلاعات مندرج در سامانه شرکت مدیریت فناوری بورس تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز به موازات کاهش نرخ دلار و کاهش نرخ سکه طلا ۹۷۹ واحد عقب‌نشینی کرده و به رقم ۲۱۱ هزار و ۸۷۱ واحد رسید.

ارزش روز شرکت‌های حاضر در بورس اوراق بهادار تهران به ۸۱۱ هزار میلیارد تومان رسد.

امروز معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران بیش از ۳.۶ میلیارد سهام حق تقدم و سایر اوراق بهادار در قالب ۲۷۵ هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۰۷۲ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی ۲۸۰ واحد افت کرده و به رقم ۶۰ هزا رو ۷۴۱ واحد رسید، شاخص کل با معیار هم‌وزن ۳۹۹ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۴۶ هزار و ۷۴۸ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم‌وزن ۲۷۷ واحد عقب‌نشینی داشته و به رقم ۳۲ هزار و ۴۳۶ واحد رسید، شاخص آزاد شناور ۱۰۷۷ واحد افت کرده و به رقم ۲۳۸ هزار و ۶۰۰ واحد رسید، شاخص بازار اول بورس با کاهش ۱۰۶۶ واحد به رقم ۱۵۸ هزار و ۸۶۹ واحد رسید، شاخص بازار دوم بورس با کاهش ۳۳۹ واحدی به رقم ۴۰۸ هزار و ۷۷۱ واحد رسید.

امروز نماد‌های پارس، شبریز در تقویت شاخص بورس مؤثر بودند و نماد‌های کگل، شپنا، رمپنا، شبندر، اخابر در کاهش شاخص بورس بیشترین اثر را داشتند.

امروز نماد‌های پربیننده بورسی مربوط به گروه بانک، خودرویی و فولادی بودند، نماد‌های وتجارت با قیمت نهایی هر سهم ۳۹۲ ریال، نماد وبملت با قیمت نهایی هر سهم ۳۳۵۳ ریال، نماد خودرو با قیمت نهایی هر سهم ۴۱۱۶ ریال، خساپا با قیمت نهایی هر سهم ۱۲۳۷ ریال، بترانس با قیمت نهایی هر سهم ۶۳۵۳ ریال، سفارس با قیمت نهایی هر سهم ۳۳۷۳ ریال، فولاد با قیمت نهایی هر سهم ۴۱۸۷ ریال نماد‌های پربیننده بورسی بودند.

بنا به این گزارش، امروز در فرابورس ایران نیز شاخص کل ۱۰ واحد ریزش کرده و به رقم ۲۶۲۳ ریال رسید. امروز بیش از ۱.۲ میلیارد برگ بهادار سهام و حق تقدم در قالب ۱۴۶ هزار نوبت معامله و به ارزش ۶۱۰ میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۱۴۷ هزار میلیارد تومان رسید، نماد‌های مارون، ارفع در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بودند و نماد‌های مارون، ذوب، شراز، شرانل، کگهر در کاهش شاخص فرابورس اثرگذار بودند.

امروز نماد‌های پربیننده فرابورسی مربوط به شرکت‌های ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، توسعه و عمران استان کرمان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، پتروشیمی زاگرس، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و پتروشیمی غدیر و بانک دی بودند.

امروز با پیام ناظر بازار نماد‌های غشاذر یک، نماد غشصفا، دابور، فسرب، خفنر، سبهان متوقف شدند همچنین نماد‌های سهگمت، فرآور، ودانا، ونیرو، وپست نیز با پیام ناظر بازگشایی شدند. همچنین نماد تکشایک به علت تغییر بیشتر از ۵۰ درصدی قیمت متوقف شد.
____________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۴ میلیون و ۶۱۷ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۶۴۵ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۴ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۴ میلیون و ۶۱۷ هزار تومان
سکه‌بهارآزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان
نیم‌سکه بهارآزادی ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان
ربع‌سکه یک میلیون و ۶۴۵ هزار تومان
سکه‌گرمی ۹۸۴ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۱۶ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۷۵.۵ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر‌گرم طلای ۱۸‌عیار ۴۱۶ هزار تومان
قیمت هرگرم‌طلای ۲۴ عیار ۵۵۴ هزار و ۷۰۰ تومان
قیمت هر‌مثقال طلا یک میلیون و ۸۰۱ هزار تومان
قیمت‌اونس‌طلا ۱۲۷۵.۵ دلار

سیر نزولی قیمت‌ها که از صبح امروز در بازار ارز تشدید شده است درحالی کماکان ادامه دارد که دلار از کانال ۱۴ هزار تومانی صرافی‌های بانکی با کاهش چند مرحله‌ای نسبت به صبح، وارد کانال ۱۳ هزار تومان شده است.

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم، با کاهش ۳۷۰ تومانی نسبت به صبح امروز، ۱۳ هزار و ۹۸۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۳ هزار و ۹۳۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۳ هزار و ۹۸۰ تومان
قیمت یورو ۱۵ هزار و ۸۸۰ تومان
قیمت درهم ۳ هزار و ۷۹۸ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۷ هزار و ۷۸۹ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار و ۸۸۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۵ هزار و ۸۳۰ تومان است. قیمت خرید و فروش یورو نسبت به صبح امروز ۳۷۰ تومان کاهش یافته است.
____________________________

انسداد حساب‌های بانکی به دستور مقام قضایی انجام می‌شود
 
با توجه به انتشار برخی مطالب نادرست در فضای مجازی در ارتباط با نقش بانک مرکزی در مسدود شدن حساب بانکی اشخاصی که برای کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان بلایای طبیعی، اقدام به جمع‌آوری وجوه کرده‌اند یا انتظار مخالفت یا استنکاف بانک مرکزی از اجرای دستورات مراجع قضائی را دارند، روابط عمومی این بانک مطالب زیر را به آگاهی عموم می‌رساند:

۱. تصمیم‌گیری در خصوص انسداد حساب این اشخاص، از سوی مقام قضائی صورت پذیرفته و ممانعت از اجرای دستور قضائی خارج از حیطه صلاحیت و اختیارات قانونی بانک مرکزی است.

۲. بحث استقلال بانک مرکزی مربوط به استقلال در سیاست‌گذاری و تنظیم مقررات در حوزه پولی و بانکی کشور بوده و تلقی اختیارات فراقانونی برای این بانک، ناشی از عدم شناخت از این موضوع حقوقی است.

۳. مطابق ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی (کتاب پنجم-تقصیرات مقامات و مأمورین دولتی) «چنانچه هر یک از صاحب منصبان و مستخدمین و مأمورین دولتی و شهرداری‌ها در هر رتبه و مقامی که باشد از مقام خود سوءاستفاده کرده و از اجرای اوامر کتبی دولتی یا اجرای قوانین مملکتی و یا اجرای احکام یا اوامر مقامات قضائی یا هرگونه امری که از طرف مقامات قانونی صادر شده باشد جلوگیری کند، به انفصال از خدمات دولتی از یک تا پنج سال محکوم خواهد شد». بر همین اساس اجرای دستور قضائی صادره به عنوان تکلیف قانونی محسوب شده و تخطی از آن نیز با ضمانت اجرای کیفری مقرر در قانون مواجه است؛ لذا شایسته است ضمن اجتناب از طرح موضوعات بی‌اساس و سوءاستفاده از تریبون آزاد فضای مجازی، با تمکین به قوانین موضوعه، نسبت به پیگیری امور از مجاری قانونی اقدام شود.
____________________________

ایران سومین تولید کننده عسل در جهان است
 
مرتضی رضایی، معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی روز دوشنبه در مراسم روز جهانی زنبور عسل که در سالن خوشه وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، گفت: ایران سالانه با تولید ۹۰ هزارتن عسل، سومین کشور تولیدکننده این محصول در جهان به شمار می‌رود که به دلیل سودآوری این صنعت می‌توان آن را از مصادیق اقتصاد مقاومتی برشمرد.
 
رضایی افزود: ارزش این میزان تولید عسل سه هزار میلیارد تومان است که نشان دهنده اقتصادی بودن این صنعت است.

وی اظهار داشت: براساس آخرین سرشماری سال گذشته، هشت میلیون و ۴۳۴ هزار کلونی در ۸۵ هزار و ۳۳۶ زنبورستان پرورش داده می‌شود و ۱۳۸ هزار نفر به طور مستقیم در آن شاغل هستند. ۹۰ درصد ارزش زنبور عسل به خاطر عملیات گرده‌افشانی آن است و ۱۰ درصد ارزش آن به تولید عسل و فرآورده‌های آن مربوط می‌شود که در این زمینه در کشور ما کاری نشده است.

وی تصریح کرد: از این تعداد زنبورستان و کلونی در کشور سالانه هزار و ۴۶۰ تن موم، ۱۲۲ تن گرده و سه هزار و ۴۰۰ تن ژل رویال تولید می‌شود. قیمت خام یک کیلو ژل رویال ۳۵۵ دلار است که با ارزش‌تر از زعفران است.
به گفته وی، اگر ژل رویال به مواد آرایشی، بهداشتی و درمانی تبدیل شود، ارزش آن چند صد برابر افزایش خواهد یافت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه زهر زنبور عسل دارای مشتقات کاربردی است افزود: در حال حاضر قیمت هر گرم زهر زنبور عسل ۸۰ دلار است که در بازار‌های جهانی در حد میلی‌گرم مبادله می‌شود. در این زمینه هم کم توجهی شده است و بازار‌های جهانی با برند سایر کشور‌ها اشباع شده است.

وی ارزش سرمایه گذاری صنعت زنبورداری را در سال ۹۶ نزدیک ۶ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: صادرات سالانه عسل هزار و ۷۵۹ تن است که بیانگر آن است که در این صنعت کمترین وابستگی و بیشترین ارزش افزوده وجود دارد.

رضایی همچنین گفت: سندی با هشت محور برای صنعت زنبورداری تدوین شده که اجرای آن تا سال ۱۴۰۴ هدف‌گذاری شده است. در این سند حفظ و تنوع ژنتیکی، کیفیت محصولات، افزایش بهره‌وری تولید، بازار‌های صادراتی، افزایش توسعه محصولات جدید با ارزش افزوده بالا مورد تاکید قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در حال حاضر سرانه تولید عسل ۱۱۱۰ گرم است در حالی که سرانه مصرف آن در کشور سالانه ۱۰۷۹ گرم است.

بنا به این گزارش، روز جهانی زنبورعسل در بیستم دسامبر ۲۰۱۷ (بیست و نهم آذر ۱۳۹۶) پس از سه سال پیگیری در سازمان ملل متحد توانست با پیشنهاد در کمیته اقتصادی با حضور نمایندگان ۱۱۵ کشور از جمله ایران به ثبت برسد.

امروز برای دومین بار جشن روز جهانی زنبور عسل توسط «کریستینا رادی» سفیر اسلوونی در تهران برگزار می‌شود که علت این برگزاری قدمت ۱۵۰ ساله این صنعت در این کشور است و بسیاری از خانواده‌ها در این کشور زنبورداری می‌کنند.

جمهوری اسلوونی در جنوب اروپای مرکزی به پایتختی «لیوبلیانا» است که ۲ میلیون و ۶۰ هزارنفر جمعیت دارد و ۸۲ درصد پهنه این سرزمین مستعد کشاورزی است.
____________________________

سه مصوبه جدید سران قوا در حمایت قاطع از صنعتگران
 
میثم زالی دبیرستاد تسهیل و رفع موانع تولید گفت: براساس ماده ۱۶۷ قانون مالیات‌های مستقیم که هفته گذشته تصویب شد، بنگاه‌های تولیدی مجاز به تقسیط بدهی‌های بانکی از ۳ به ۵ سال شدند. این قانون منجر می‌شود بسیاری از بنگاه‌های تولیدی که تا امروز بدهی‌های مالیاتی شان را تعیین تکلیف نکرده بودند، این کار را انجام دهند و با تعیین تکلیف بتوانند مفاصا حساب مالیاتی بگیرند.

وی ادامه داد: با مصوبه جدید، محدودیت‌های اعمال شده در ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم برای این بنگاه‌ها منتفی می‌شود و آن‌ها می‌توانند پس از دریافت مفاصا حساب مالیاتی کارت بازرگانی شان را تمدید و از خدمات بانکی استفاده کنند. همچنین با ثبت شرکت‌ها می‌توانند پیگیر تغییر و تحول سهامداران و مدیران شوند.

با تاکید براینکه این مصوبات حمایت قاطع نظام از صنعتگران و تولیدکنندگان است، افزود: دیگر موضوع پیشنهادی ستاد تجدید ارزیابی بود. این مبحث به بند ز تبصره ۱۰ قانون بودجه سال ۹۷ مربوط می‌شود. طبق مصوبه جدید شرکت‌هایی که حائز شرایط این تبصره باشند تا پایان سال ۹۸ می‌توانند با تجدید ارزیابی دارایی خودشان و معافیت مالیاتی سرمایه شان را افزایش دهند.

زالی با اشاره به اینکه این مصوبه برای افزایش سرمایه بنگاه‌های تولیدی امکان بسیار خوبی است، تصریح کرد: وقتی ارزش دارایی یک بنگاه تولیدی پایین است، تسهیلات متناسب به آن تعلق می‌گیرد. اگر این بنگاه بخواهد ارزش دارایی اش را افزایش دهد، باید مالیات پرداخت کند. به همین دلیل بنگاه‌های تولیدی از تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه منصرف می‌شوند. این معافیت، منجر به تحقق این امر می‌شود.

وی سومین مصوبه جلسه سران قوا را تعویق اجراییه‌ها عنوان کرد و گفت: ستاد تسهیل و رفع موانع تولید پیشنهاد داد برخی از اجراییه‌های بانکی و سازمان‌های خدماتی مانند تامین اجتماعی، گاز، برق و ... مشروط به تایید برنامه تولید و اشتغال بنگاه با مجوز ستاد به مدت یک سال به تعویق بیفتد.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بیان کرد: امیدوارم با ابلاغ این مصوبات، بهره مندی از مزایای آن‌ها و اقدامات مشابه بیش از گذشته شاهد رونق تولید و اشتغال باشیم.
____________________________

تصویب بسته نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات

بسته سیاستی نحوه برگشت ارز حاصل از صادرات در سال ۹۸ و نحوه رفع تعهد ارز صادراتی سال ۱۳۹۷ صادرکنندگان تصویب شد.

به موجب این مصوبه، نحوه برگشت ارز پتروشیمی‌ها به چرخه اقتصادی در سال ۱۳۹۸، حداقل ۶۰ درصد سامانه نیما، حداکثر ۱۰ درصد اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود تعیین شد، سایر صادرکنندگان بایستی حداقل ۵۰ درصد ارز خود را در سامانه نیما عرضه نمایند و حداکثر تا ۲۰ درصد به صورت اسکناس و مابقی واردات در مقابل صادرات خود یا سایر اشخاص نسبت به برگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی اقدام کنند.

همچنین مقرر شد بانک مرکزی درخصوص نحوه رفع تعهد ارز حاصل از صادرات سال ۱۳۹۷ نسبت به معرفی صادرکنندگانی که ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی برابر دستوالعمل‌های صادره در سال گذشته اقدام نموده اند به سازمان امور مالیاتی اقدام کند.

بانک مرکزی تصریح کرده: صادرکنندگانی که تاکنون موفق به برگشت کامل ارز صادراتی خود نشده اند تا پایان تیرماه مهلت دارند مطابق دستوالعمل‌های ابلاغی سال ۱۳۹۷ نسبت به برگشت ارز اقدام کنند.

براساس سیاست جدید اعلامی ۸۰درصد ارزش آمار صادراتی صادرکنندگان به دلیل نحوه محاسبه ارزش پایه صادراتی در عملکرد ۹۸ و سال گذشته صادر کنندگان محاسبه و لحاظ می‌شود. همچنین صادرات ریالی به کشور‌های عراق و افغانستان قبل از تاریخ ۱۳۹۷/۵/۱۶، پس از ارائه اطلاعات پروانه‌های صادراتی به بانک مرکزی در صورت پذیرش آن بانک در عملکرد صادراتی سال گذشته لحاظ می‌گردد.

لازم به ذکر است همه صادرکنندگان باید میزان ارز برگشتی به چرخه اقتصاد را در روش‌های مختلف براساس ضوابط اعلامی بانک مرکزی در سامانه‌های ذیربط ثبت کنند تا نسبت به رفع تعهد آن‌ها دربرگشت ارز اقدام شود. /۲۰۳/۹۶۹/م

نظر شما