شناسهٔ خبر: 33008579 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ظرفیت افزایش صادرات محصولات غیرنفتی کهگیلویه و بویراحمد به 20 میلیون دلار

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: با فراهم شدن زیرساخت‌ها برای صادرات سیمان مارگون و سایر محصولات کشاورزی و صنایع دستی استان ظرفیت‌ها برای افزایش صادرات به 20 میلیون دلار وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، علی‌محمد احمدی در نشست ظهر امروز کارگروه صادرات غیرنفتی اظهار کرد: مقام معظم رهبری سال 98 را به‌نام رونق تولید نام‌گذاری کردند که تولید به رونق نمی‌رسد مگر اینکه بازار وجود داشته باشد که بخش سودآور بازار، بازارهای صادراتی است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد با تأکید بر اینکه صادرات محصولات غیرنفتی در دستور کار همه دستگاه‌های اقتصادی استان باشد، گفت: این استان یک استان مرزی یا صنعتی نیست که اذعان کنیم صادرات کار ساده و راحتی است.هر چند در جلسات بر صادرات تأکید می‌کنیم و گاهی از تأکید هم فراتر می‌رویم اما توقعات صادراتی استان را می‌دانیم.

وی بیان کرد: توقع صادرات از این استان به مانند استان‌های مرزی نیست اما در بخش صنعت، صنایع دستی و کشاورزی ظرفیت‌هایی داریم که از مدیران استان انتظار دارم صادرات کنونی محصولاتی از کمرگ استان را تقویت و برای واحدهای صادراتی (مانند سپاهان موکت، سیمان مارگون، شرکت‌های سینره و زردبندو..) مشوق‌های صادراتی تعریف کند.

مقام ارشد اجرایی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: بخش دوم انتظاراتم از مسوولان اقتصادی این است که برای بخشی از محصولاتی که از کمرگ  استان صادر نمی‌شود تشکل‌های صادراتی و در صورت لزوم پایانه صادراتی ایجاد و به سرعت تقویت شوند.

احمدی عنوان کرد: به دنبال تشکل‌ صادراتی در استان بودیم اما کسی پیدا نشد و به زحمت شرکتی را پیدا کردیم که اتاق بازرگانی با آن به تفاهم نرسید اما مدیران ما نباید وقتی به نتیجه نرسیدند دست روی دست بگذارند و الان در این جلسه به من بگویند به تفاهم نرسیدیم مدیران ما باید به دنبال فرد و شرکت دیگری بودند تا صادرات را تقویت کنند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد به ظرفیت استان در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: محصول گل رز تولیدی، عسل، گردو، لیمو، سیب و سایر محصولات استان، ظرفیت صادرات را دارند این محصولات خریداری و به‌نام دیگر استان‌ها صادر می‌شوند اما مدیران ما از این موضوع غافل هستند.

وی بیان کرد: دستگاه‌های استان در صادرات محصولات وسواس به خرج دهند و پای کار باشند ما می‌توانیم با صادر کردن سیمان، آمار محصولات صادراتی استان را به 15 میلیون دلار برسانیم و حتی می‌توانیم صادرات 20 میلیون دلاری داشته باشیم.

وی از تناقض در آمار صادرات دستگاه‌ها انتقاد کرد و یادآور شد: دستگاه‌ها آمار صادرات خود را اصلاح و در نشست دو هفته آینده کارگروه صادرات غیرنفتی ارائه دهند.

احمدی در پایان خاطرنشان کرد: در طرحی پایلوتی که بنیاد مستضعفان در لنده اجرا می‌کند با این بنیاد صحبت کردیم که هلدینگ مواد غذایی تشکیل شود که با تشکل آن تمامی عسل تولید شده به این بنیاد متصل و میزان صادرات آن مشخص می‌شود.

انتهای پیام/82024

نظر شما