شناسهٔ خبر: 33007974 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

واکنش ها به توييت ترامپ

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - توييت ديشب(يکشنبه شب) دونالد ترامپ و تهديد متناقض وي عليه ايران واکنش هاي متفاوتي در داخل و خارج از اين کشور به همراه داشت و فعالان عرصه سياسي در فضاي مجازي اين توييت را موجب افزايش ترديدها در باره سياست خارجي رئيس جمهوري آمريکا دانستند.

ساعاتي پس از آنکه مرکز رسانه اي ستاد مشترک عراق در اطلاعيه اي وقوع انفجار در شب گذشته(يکشنبه) در منطقه سبز را اعلام کرد، `دونالد ترامپ` رئيس جمهوري آمريکا در پيامي توييتري نوشت: اگر ايران مي خواهد بجنگد، اين پايان رسمي ايران خواهد بود. هرگز دوباره ايالات متحده را تهديد نکنيد.
ساعاتي پيش ازاين توييت ترامپ، اخباري مبني بر انفجار يک راکت کاتيوشا درمنطقه سبز بغداد که محل استقرار سفارت خانه هاي کشورهاي خارجي است، منتشر شد.
اين درحالي است که ترامپ شامگاه يکشنبه در گفت و گوي ضبط شده با فاکس نيوز با بيان اينکه ايران نبايد به سلاح اتمي دست يابد گفت : من کسي نيستم که بخواهد به سوي جنگ با ايران برود.
اما وراي رويکردهاي متناقض دولت ترامپ به موضوع ايران وسياست خارجي اين کشور، واکنش ها به اين توييت ترامپ از سوي سياستمداران آمريکايي و غير آمريکايي بسيار گسترده بود.
'وندي شرمن' مقام سابق وزارت امور خارجه و عضو تيم مذاکرات هسته اي آمريکا در توئيتي به پيام تهديد آميز ترامپ واکنش نشان داد و خطاب به رئيس جمهوري آمريکا تصريح کرد:«هرگز تهديد نکنيد» سال قبل تکرار شد. شايد فکر مي کني که «آتش و خشم» مربوط به رويکرد (آمريکا) در برابر کره شمالي اينجا و در مورد ايران نيز جواب مي دهد تا با تو ملاقات کنند . چنين اتفاق نمي افتد و قمار کره شمالي هم چندان خوب از آب درنيامد، اينطور نيست؟
يکي از سناتورهاي آمريکايي، توييت تهديدآميز 'دونالد ترامپ' رييس جمهوري آمريکا عليه ايران را در حد کودکان دبستاني دانست.
'کريس مورفي' سناتور دموکرات ايالت کنتيکت با نقل توييت تهديد آميز ترامپ در صفحه توييت خود نوشت: اگر فرزند کلاس چهارم من فرمانده کل قوا بود چنين چيزي مي نوشت.
فضاي سياسي در آمريکا و بين المللي نشان مي دهد که اساسا ساختار سياستگذاري در واشنگتن نگاه ترديدآميزي به رويکردها و سياست هاي دولت ترامپ دارند؛ به ويژه آنکه توييت ترامپ نشان داد که دولت وي درک درستي از برآيند سياستگذاري خارجي ندارد.
`مايک مک فال`سفير پيشين آمريکا در روسيه نيز در واکنش به توييت تهديدآميز ترامپ بامداد دوشنبه نوشت: ايران هزاران سال است که «رسما» وجود دارد و از رياست جمهوري ترامپ سالم گذر خواهد کرد.چرا بايد فکر کنيد که ايرانيان در صورت «حمله پيشگيرانه» ما به آن ها واکنش مشابهي نخواهد داشت؟ سخنان درشت ولي توخالي کافي است.
نشريه«نيويورک مگزين»نيز لفاظي جديد ترامپ عليه ايران را زير سوال برد و نوشت: به طور دقيق معلوم نيست که منظور ترامپ از پايان «رسمي» کشوري با قدمت بيش از 2500 سال و با جمعيتي بيش از 81 ميليون نفر چه بوده است. اين در حاليست که هنوز معلوم نيست تهديد ايران دقيقا چه بوده است.
اين نشريه نوشت: با اين حال لحن ترامپ در مقايسه با تهديد توييتري ديگر او در ماه ژوئيه (تير 97)خطاب به رئيس جمهوري ايران آرام تر بود.ترامپ ژوييه گذشته با کلمات درشت در صفحه کاربري اش در توئيتر نوشت: هرگز هرگز دوباره ايالات متحده را تهديد نکنيد.اين تهديد در واکنش به سخنان رئيس جمهوري ايران بود که خطاب به آمريکا گفت: با دم شير بازي نکنيد.
مجله نيويورک مگزين به نقل ازگزارش هفته گذشته روزنامه نيويورک تايمز درباره طرح هاي احتمالي دولت ترامپ و دستور پمپئو درباره تخليه بخشي ازسفارت آمريکا در بغداد و به ويژه لفاظي هاي ترامپ نوشت: کنگره و دست اندرکاران سياست خارجي آمريکا دچار ابهام و ترديد هستند.
اين گزارش افزود:به نظر مي رسد نکته موثر و سازنده اي درتهديد جديد ترامپ عليه ايران وجود ندارد و اين امر انتقاد تحليلگران را برانگيخته است .
اين اظهارات مقام هاي پيشين وبرخي سناتورها نشان مي دهد، اساسا سياست خارجي ترامپ پذيرش چنداني در کانون سياست گذاري خارجي ندارد و ترديد در اقدامات و سياست ها موج مي زند.
تحليلگر شبکه تلويزيوني سي ان ان نيز روزدوشنبه با اشاره به توييت هاي ضد و نقيض دونالد ترامپ درباره ايران گفت که واکنش ترامپ درباره ايران نشان مي دهد که وي با تيم ديپلماسي خود هماهنگ نيست.
`سامانتا وينوگراد'کارشناس حوزه امنيت ملي آمريکا تاکيد کرد: واکنش هاي توييتري ترامپ در روزهاي اخير نشان مي دهد که وي کاملا به تنهايي عمل مي کند و به هيچ عنوان با تيم ديپلماسي خود همخوان نيست.
اظهارات تحليلگر سي ان ان درباره توييت هاي ضد ونقيض ترامپ و ناهماهنگي ميان او و تيم ديپلماسي آمريکا پس از آن مطرح مي شود که ترامپ به تازگي در توييت هايي از مذاکره و تهديد به جنگ سخن گفته است.
اما به نظر مي رسد که اينگونه مواضع وسياست ها، بازي دوسر باخت دولت آمريکا در عرصه بين المللي خواهد بود چراکه انزواي سياست خارجي آمريکا جدي است.
علي واعظ مسئول بخش ايران در سازمان مستقل`گروه بحران` دراين باره نوشت:26 اکتبر 1962 نيکيتا خروشچف رهبر وقت شوروي خطاب به جان اف کندي رئيس جمهوري آمريکا در گرماگرم بحران موشکي کوبا را منتشر کرد: آقاي رئيس جمهور، من و شما نبايد دو سر طنابي را که گره جنگ را بر آن بسته ايد بکشيم چرا که هر چه آن را بيشتر بکشيم، گره آن محکم تر خواهد شد.
در فرجام، سياست هاي متناقض ترامپ و تيم امنيت ملي وي در کاخ سفيد نشان از نحوه سياستگذاري در واشنگتن دارد و اينکه جهان به سياست هاي آمريکا با ديده ترديد مي نگرد.
اروپام**2040*1590
انتهاي پيام /*

نظر شما