شناسهٔ خبر: 33006442 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرعامل آب منطقه ای کشور:

سد کرم آباد پلدشت با حضور رئیس جمهوری آبگیری می شود

ارومیه – مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی از آبگیری سد کرم آباد پلدشت با حضور رئیس جمهوری کشورمان فردا سه شنبه خبر داد.

صاحب‌خبر -

کیومرث دانشجو در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه این سد با اعتباری بالغ بر ۱,۳۰۰ میلیارد تومان از سال ۹۴ احداث شده است افزود: این طرح، بزرگترین طرح اقتصاد مقاومتی شمال غرب کشور در زمینه مهار آب‌های مرزی است.

وی با بیان اینکه سد کرم آباد پلدشت از نوع خاکی با هسته رسی است که ارتفاع آن از بستر ۴۳ متر و از پی سنگی ۵۵ متر حجم عملیات خاک ریزی حدود ۵ میلیون ۶۵۰ هزار متر مکعب است افزود: ظرفیت تنظیمی این سد حدود ۵۷ و نیم میلیون متر مکعب است

دانشجو تاکید کرد: با بهره برداری از طرح کرم آباد علاوه بر اینکه ۲۵۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی به تولید کشور اضافه می‌شود برای ۱۵ هزار نفر نیز به صورت مستقیم و غیر مستقیم زمینه اشتغال فراهم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی اضافه کرد: سد کرم آباد از جمله سدهای ساخته شده خارج از بستر رودخانه در آذربایجان غربی است که برای آبگیری آن، ۲۰ کیلومتر خط انتقال آب از سد ارس و سه ایستگاه پمپاژ احداث شده است.

وی عنوان کرد: استفاده از حق آبه قانونی جمهوری اسلامی ایران، توسعه آبیاری نوین، ایجاد اشتغال، درآمدزایی و بهبود وضعیت اقتصادی برای بهره برداران از مهمترین نتایج اجرای کامل این طرح محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی ادامه داد: امکان ذخیره و تنظیم آب، امکان برداشت آب با سناریوهای مختلف از لحاظ نوع مصرف به ویژه در حوزه صنعت و توزیع ماهیانه برداشت با تمهیدات لازم از جمله اهداف احداث این سد در شمال آذربایجان غربی به شمار می‌رود.

دانشجو ادامه داد: همچنین علاوه بر سد کرم آباد فردا با حضور رئیس جمهوری کشورمان تصفیه خانه و آب شیرین کن پلدشت نیز به بهره برداری می‌رسد که برای اجرای این طرح از محل اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، اعتبارات داخلی و مشارکت مالی سازمان منطقه آزاد ماکو ۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی خاطرنشان کرد: با حضور رئیس جمهوری سه طرح عمرانی شامل آبیاری و زهکشی سد سیلوه، کانال انتقال آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه و شبکه آبیاری و زهکشی پایاب این سد با یک هزار و سه میلیارد ریال سرمایه گذاری از طریق ویدئو کنفرانس افتتاح می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی یاد آور شد: شبکه آبیاری و زهکشی سد سیلوه به وسعت چهار هزار هکتار شامل شبکه آبیاری درجه یک و دو بوده که توسط شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی اجرا شده است.

وی بیان کرد: کانال انتقال آب جلدیان با ۲۲.۵ کیلومتر طول نیز از طریق ویدئوکنفرانس و توسط رئیس جمهوری افتتاح می‌شود تا ۵۱.۴۶ میلیون مترمعکب آب صرفه جویی شده در بخش کشاورزی این شهرستان را از سد سیلوه به دریاچه ارومیه منتقل کند.

نظر شما