شناسهٔ خبر: 33006193 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مدونا زير سايه سنگين اجرا در سرزمين‌هاي اشغالي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - در حالي فينال مسابقۀ يوروويژن 2019 در تل‌آويو برگزار شد که حضور مدونا، خواننده موسيقي پاپ در اين مراسم، حواشي زيادي برايش در پي داشت و با اعتراض بسياري از حاميان فلسطين و هنرمندان روبه‌رو شد.
شهر تل‌آويو اسرائيل، شنبه شب ميزبان فينال مسابقه يوروويژن بود که در پايان اين رقابت -که بيش از چهار ساعت طول کشيد- نام هلند به عنوان برنده يوروويژن سال 2019 اعلام شد و براي دومين بار در تاريخ اين مسابقه، ميزباني آن را برعهده گرفت.
با توجه به برگزاري مسابقه يوروويژن در اسرائيل، فعالان فلسطيني و وزارت خارجه اين کشور از مدت‌ها پيش خواستار بايکوت رسانه‌اي اين مسابقه شده بودند و برخي از هنرمندان همچون راجر واترز و پيتر گابريل خواسته بودند تا محل اين مسابقه جابه‌جا شود.
در مقابل، ماه گذشته بود که نمايندگان مدونا اعلام کردند او قرار است در فينال موسيقي «يوروويژن 2019» حضور داشته باشد اما بسياري خواستار تحريم اين مسابقه از سوي او شدند و اين خواننده هم با حضور در فينال اين مسابقه و دو اجرا، حواشي زيادي را متوجه خود کرد.
راجر واترز که سال‌ها به مبارزه عليه ظلم و خشونت پرداخته، به اين اتفاق واکنش نشان داده و گفته بود: «با توجه به محل برگزاري فينال يوروويژن در اسراييل، مدونا و ديگر هنرمندان حاضر در آن مراسم بايد بدانند خواهران و برادران فلسطيني ما، تحت يک رژيم نژادپرست که شديداً سرکوبگر و اشغالگر است زندگي مي‌کنند و از حق زندگي، آزادي و تعيين سرنوشت برخوردار نيستند. از همه شرکت‌کنندگان در اين مسابقه از جمله مدونا، مي‌خواهم منشور حقوق بشر سازمان ملل متحد را بخوانند که اگر همه ما از آن پيروي کنيم، شايد بتوانيم سياره زيباي‌مان را از نابودي نجات دهيم.»
اما مدونا در بيانيه‌اي که از سوي رويترز منتشر شده اعلام کرده که هرگز اجراي موسيقي را به‌خاطر تطابق با برنامه سياسي کسي متوقف نمي‌کند و هرگز هم از صحبت درباره نقض حقوق بشر در هيچ کجاي دنيا دست نمي‌کشد.
او گفته: «هر بار که خبري درباره از بين رفتن زندگي فرد بي‌گناهي در اين منطقه مي‌شنوم، قلبم به درد مي‌آيد. خشونتي که اغلب مطابق با اهداف سياسي افرادي که از اين درگيري قديمي سود مي‌برند هميشگي شده است. اميدوارم و دعا مي‌کنم که از اين چرخه وحشتناکِ ويراني به‌زودي خلاص شويم و مسير جديدي به سوي صلح ايجاد کنيم.»
اما فعالان فلسطيني صحبت‌هاي اين خواننده را نپذيرفته‌اند و در مقابل نفرت خود را از دفاعيات او درباره اجرايش در يوروويژن ابراز کرده‌اند.
راجر واترز هم با رد اين ادعا که برنامه‌هاي هنري در سرزمين‌هاي اشغالي مي‌توانند به پيشبرد صلح در منطقه کمک کند، با کنايه نوشته است: «برخي از همکارانم که اخيراً در اسراييل برنامه اجرا کرده‌اند، مي‎گويند اين کار را براي بناي پلي بين دو طرف و پيشبرد صلح انجام مي‌دهند که حرفي مزخرف است. اجراي کنسرت در اسراييل درآمد زيادي دارد، ولي چنين کاري، اشغال‌گري، تبعيض‌نژادي، پاکسازي قومي، زنداني‌کردن کودکان، کشتار تظاهرکنندگان غير مسلح و همه اين جنايت‌ها را عادي جلوه مي‌دهد.»
بابي گيلسپاي خواننده ي گروه "Primal Scream" هم اين اتفاق را محکوم و گفته مدونا براي پول حاضر است هرکاري بکند: «گروه ما هيچ‌وقت در اسراييل اجرا نخواهد داشت و به نظرم مدونا يک خودفروشِ تمام عيار است. تمام اين کارها براي عادي جلوه دادن رفتار وحشيانه اسراييل با فلسطينيان است. با اجراي موسيقي در فلسطين فقط روي اين رفتار سرپوش گذاشته مي‌شود.»

نظر شما