شناسهٔ خبر: 33005809 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل:

8.3 درصد جمعیت منطقه سیستان مبتلا به فشار خون هستند

زاهدان- ایرنا- رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل درشمال سیستان و بلوچستان گفت: 8.3 درصد جمعیت بالای 30 سال حوزه شمال سیستان وبلوچستان مبتلا به فشار خون هستند به طوری که در سال گذشته 45 درصد از آمار مرگ و میر افراد بالای 30 سال در منطقه سیستان بدلیل بیماری قلبی و عروقی بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا هادی میرزایی روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران با اشاره به راه اندازی کمپین ملی فشار خون در منطقه سیستان افزود: کمپین ملی فشار خون از 27 اردیبهشت تا 17 خرداد از سوی دانشگاه علوم پزشکی زابل در منطقه سیستان اجرا و تا 15 تیر غربالگری آن انجام می شود.
وی تصریح کرد: در این کمپین 214 خانه بهداشت، 17پایگاه سلامت شهری، 37 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، 13 مرکز خدمات شهری و 4 بیمارستان فعال هستند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل گفت: در کمپین ملی فشار خون 66 پزشک عمومی، سه پزشک متخصص قلب و داخلی، 143 نفر ناظر، 337 تیم ثابت و 401 تیم سیار افزون بر 147 هزار نفر جمعیت بالای 30 سال در منطقه سیستان را شناسایی و غربالگری می کنند.
وی ادامه داد: این طرح در سه مرحله شناسایی و بیماریابی، درمان و افزایش آگاهی مردم انجام می شود و تمام خدمات به افراد بالای 30 سال، زنان باردار و بیماران کلیوی رایگان است.
میرزایی اظهارداشت: سامانه خود اظهاری این کمپین فعال شده و مردم شهرهای شمالی سیستان وبلوچستان می توانند با مراجعه به این سامانه فشار خون را ثبت کنند به طوری که در این سامانه آموزش و هدایت برای درمان فرد مبتلا به فشار خون داده می شود.
وی تغییر در تغذیه، استفاده از نمک زیاد و استرس را از جمله موارد مبتلا به فشار خون عنوان کرد و گفت: فشار خون درمان قطعی ندارد و تا پایان عمر با فرد مبتلا است به طوری که با شناسایی به موقع می توان آن را کنترل کرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استفاده از نمک دریایی برای کنترل فشار خون را رد کرد و گفت: نمک دریایی هیچ تاثیری در کنترل فشار خون ندارد و سرطان زا است.
وی اظهار داشت: با تغییر سبک زندگی از سال 1990 میلادی تا 2016 بیماری فشار خون در ایران سه برابر افزایش پیدا کرده است.
به گزارش ایرنا سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان کشور به سبب گستردگی جغرافیایی و قرار گرفتن در همسایگی 2 کشور افغانستان و پاکستان در حوزه بهداشت و درمان به سه بخش تقسیم شده که شهرستان های شمالی شامل زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل، شهرستان های زاهدان، میرجاوه، خاش، سراوان و سیب و سوران زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و شهرستان های ایرانشهر، سرباز، نیکشهر، مهرستان، چابهار، کنارک، دلگان، فنوج و قصرقند زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر قرار دارد.
7317 **6081

نظر شما