شناسهٔ خبر: 33002985 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | لینک خبر

روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

ریشه‌کنی بیماری های پرهزینه با توسعه شبکه های بهداشت و درمان

صاحب‌خبر -

 

به گزارش وب‌دا، دکتر ابراهیم بازخانه ای یکی از فاکتورهای مهم سلامت را مراقبت‌های اولیه بهداشتی عنوان کرد و افزود: از 40 سال قبل ایران پیشگام آغاز فعالیت در قالب برنامه‌های سازمان بهداشت جهانی بوده و امروز در این حوزه یکی از کشورهای الگو و نمونه در سطح جهان است.

وی خاطرنشان کرد: شبکه های بهداشت و درمان همه اقشار جامعه در سنین مختلف نظیر مادران باردار و کودکان، سالمندان و ... را تحت پوشش خود قرار داده و اهم فعالیت‌های آن شامل مراقبت‌های پیشگیری کننده از تهدیدات سلامتی است.

وی با بیان اینکه با اجرای طرح واکسیناسیون خوشبختانه برخی از بیماری‌ها مانند فلج اطفال، مالاریا، آبله و سرخک ریشه کن شده اند، تصریح کرد: از دیگر اقدامات مهم حوزه سلامت در این بخش فعالیت در راستای جلوگیری از بروز بیماری‌های ژنتیکی بوده است.

دکتر بازخانه ای تصریح کرد: فعالیت‌های پیشگیری کننده؛ کم هزینه اما اثر بخش است.

وی با بیان اینکه بیش از 90 درصد مشکلات سلامتی مردم در حوزه بهداشت پوشش داده می شود، خاطرنشان کرد: کمتر از 10 درصد از بیماران مشکلات جدی پیدا می کنند و نیاز به اعمال جراحی و یا ابزار تشخیصی بیماری دارند که در سطح دو طبقه بندی می شوند.

دکتر بازخانه ای افزود: با توسعه فعالیت های مراکز بهداشتی درمانی و توجه به بیماران و گروه های سنی مختلف در سطح یک، میزان ارجاع به سطح دو و بار مالی زیاد بر دوش دولت و خانواده ها کاهش خوبی داشته است .

 

نظر شما