شناسهٔ خبر: 33002517 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اعلام آمادگی جهاد دانشگاهی برای حضور فعال در صنعت/ همکاری با سازمان اقتصادی کوثر

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی گفت: این آمادگی را داریم تا علاوه بر فعالیت در عرصه های علمی و فناوری، در عرصه صنعت نیز با نهادها وسازمان‌های مختلف همکاری داشته باشیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، حمیدرضا طیبی رئیس سازمان جهاد دانشگاهی صبح امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک علمی و پژوهشی مابین جهاد دانشگاهی و سازمان اقتصادی کوثر که در محل سازمان جهاد دانشگاهی برگزار شد،‌ گفت: جهاد دانشگاهی مانند جهاد سازندگی نهادی است که می‌خواهد خودباوری را در کشور نهادینه کند و با استفاده از سرعت عمل بالای سازمان اقتصادی کوثر می‌توانیم هر چه سریع‌تر به اهداف خود دست پیدا کنیم. امیدوارم همکاری با این سازمان موجب تشویق بیشتر برای همکاری‌های فناورانه باشد، البته من اعتقاد دارم که دیر نگاه‌ها به سوی این مجموعه چرخیده شد، اما اساس پیشرفت و حتی استفاده درست از منابع  طبیعی کشور نظیر آب و خاک نیز به توسعه فناورانه مربوط است. 

وی افزود: آمادگی داریم تا در حوزه صنعت با سازمان اقتصادی کوثر همکاری‌هایی داشته باشیم و برای رسیدن به اهداف تعیین شده در جهاد دانشگاهی، علاوه بر توسعه فناورانه، به توسعه صنعتی نیز فکر می‌کنیم. 

طیبی ادامه داد: انقلاب اسلامی با شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی به پیروزی رسید که در این شعار موضوع استقلال سیاسی، اقتصادی و دفاعی نیز مستتر است و عدم وابستگی به شرق و غرب اساس کار انقلاب است. همین شعار باعث شد که فعالیت‌های نظام نه به سمت شرق و نه سمت غرب گرایش زیادی داشته باشد و تولید ما متکی بر علم و فناوری پیشرفته خودمان باشد. 

وی تأکید کرد: در حوزه اقتصادی نیز هدف این است که متکی بر تولید علمی باشیم و تولید علمی نیز نیاز به علم و دانش روز دارد که هم بتواند روزآمدی خود را حفظ کندو هم بتواند قابل رقابت با سایر محصولات جهانی نیز باشد. 

رئیس سازمان جهاد دانشگاهی ادامه داد: از سال ۵۹ جهاد دانشگاهی با هدف توسعه فناورانه، توسعه فرهنگی و توسعه آموزش شکل گرفت و ما با کمک علم و فناوری می‌توانیم ثابت کنیم کشور توان حرکت در مرزهای دانش را دارد و خودمان می‌توانیم علم را تبدیل به فناوری و فناوری را تبدیل به محصول کنیم. 

وی تصریح کرد: خوشبختانه در حوزه هایی نظیر پزشکی و کشاورزی، بومی‌سازی‌های موفقی انجام شده و نگاه ما در طرح‌ها کاملا کاربردی و علمی است تا هر طرحی مشکلی از مشکلات کشور را حل کند. 

طیبی با اشاره به تفاهم‌نامه با سازمان اقتصادی کوثر گفت: خوشحالم که با یک سازمان بزرگ اقتصادی کشور که نقش مهمی در اقتصاد دارد تفاهم‌نامه علمی و فناورانه داریم و امیدوارم بتوانیم به اهداف تعیین شده در تفاهم‌نامه برسیم. 

در ادامه این نشست، محمدرضا اسکندری مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر گفت: جهاد دانشگاهی با نام شهید کاظمی آشتیانی به عنوان یکی از سمبل‌ها و الگوهای علم کشور شناخته می‌شود و جهاد دانشگاهی نظیر جهاد سازندگی دو نهادی هستند که توانستند شعار ما می توانیم را ثابت کنند، این شعار،‌شعار انقلابیون بود که پس از حضرت امام، مقام معظم رهبری هم بر آن تأکید داشتند. 

وی ادامه داد: البته همچنان جنگ ما می‌توانیم و ما نمی‌توانیم همچنان وجود دارد، اما این شعار توانسته موجب پیشرفت ایران در بسیاری از عرصه‌ها شود و جلسه امروز، هم‌افزایی بیشتر برای تحقق این شعار است، چرا که مقام معظم رهبری نیز در بیانیه گام دوم خود،‌ دانش و علم را به توانایی و قدرت تعبیر کردند و ما نیز به دنبال این موضوع مهم هستیم. 

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه چهل سال از عمر انقلاب می‌گذر اما هنوز نتوانسته‌ایم از تمام ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم و در حوزه‌هایی نظیر زراعت بیست از دنیا عقب هستیم، همچنین در بخش دام و دامپروری نیز وضعیت مطلوبی نداریم و امروز در تولید گندم عملکرد ما متناسب با آنچه که می‌توانیم نیست، لذا می‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های کشور فاصله بین آنچه هست و آنچه باید باشد را که شکاف عملکردی نام دارد پر کنیم. 

اسکندری تأکید کرد: سازمان اقتصادی کوثر مجموعه تولیدی و اقتصادی وابسته به بنیاد شهید است و کمکی از دولت نمی‌گیرد، اما قصد داریم در بخش‌های مختلف صنعت کشاورزی و تجهیزات پزشکی بومی‌سازی انجام دهیم تا نیازی به ورود تجهیزات خارجی نداشته باشیم. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: روحیه جهادی در مجموعه سازمان وجود دارد و جوانان با سن زیر چهل سال به دنبال فعالیت در عرصه‌های علمی و اقتصادی هستند و علی‌رغم تحریم‌ها نه تنها تولیدات این سازمان کم نشده، بلکه تولیدات ما افزایش داشته و در برخی بخش‌ها نیز صادرات داشتیم. 

انتهای پیام/

نظر شما