شناسهٔ خبر: 32999018 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

بازگشت نخست وزیر هند با قدرت بیشتر

نتایج نظرسنجی‌های پس از انتخابات پارلمانی هند نشان می‌دهد، نخست‌وزیر کنونی احتمالا عملکرد انتخاباتی بهتری نشان می‌دهد و با اکثریت بزرگتری به قدرت باز می‌گردد.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در ابتدای این کمپین بابت عدم اشتغال‌زایی و اقتصاد ضعیف کشاورزی مورد انتقاد قرار داشت و تحلیلگران و سیاستمداران می‌گویند این رقابت انتخاباتی با افزایش حمایت‌ها از حزب اصلی اپوزیسیون موسوم به کنگره تنگاتنگ شد.

اما بسیج پایگاه هندوها به نفع مودی و تبدیل کارزار انتخاباتی او به جنگی بر سر منافع ملی با پاکستان و حمله به نرمش اپوزیسیون اصلی‌ مقابل دشمن این کشور به کمک او شتافت.    

نتایج نظرسنجی پس از انتخابات نشان می‌دهد، "ائتلاف دموکراتیک ملی" مودی بین ۳۳۹ تا ۳۶۵ کرسی در مجلس سفلی پارلمان به دست می‌آورد و ائتلاف اپوزیسیون به رهبری "حزب کنگره" ۷۷ تا ۱۰۸ کرسی می‌گیرد.

یک حزب برای رسیدن به قدرت به کسب ۲۷۲ کرسی نیاز دارد. ائتلاف مودی در انتخابات ۲۰۱۴ به ۳۳۶ کرسی رسید. این نظرسنجی پس از انتخابات نشان می‌دهد او نه تنها رای هندوها در شمال را به دست آورده، بلکه نظر شرق کشورش را هم که میزبان گروه‌های منطقه‌ای سنتی است، کسب کرده است.

شمارش آرای ثبت شده در صدها هزار ماشین کامپیوتری از اوایل پنج‌شنبه آغاز می‌شود و انتظار می‌رود نتایج تا ظهر مشخص شود.

براساس نتایج نظرسنجی دیگری، ائتلاف مودی احتمالا حدود ۳۵۰ کرسی به دست آورد. نظرسنجی دیگری هم پیش‌بینی می‌کند که ائتلاف مودی ۳۰ کرسی از دست بدهد.

نظرسنجی‌های پس از انتخابات در کشوری که ۹۰۰ میلیون واجد شرایط رای دادن هستند، سابقه درهمی دارد. به گفته تحلیلگران، آنها گاها میزان کرسی‌ها را اشتباه محاسبه می‌کنند اما سمت و سوی کلی نظرسنجی صحیح است.

با توجه به اینکه از هر چهار شعبه اخذ رای سه مورد اکثریت ائتلاف مودی را نشان می‌دهد، انتظار می‌رود بازارهای هند امروز دوشنبه به شدت رشد نشان دهند و روپیه هم مقابل دلار تقویت شود. یک پیروزی قاطع بدین معناست که مودی می‌تواند اصلاحات مورد انتظار سرمایه‌گذاران را اجرایی کند.

اما پیروزی مودی همچنین بدین معناست که دست گروه‌های تندرو هندو در پیگیری برنامه‌هایی چون مجازات مسلمانان بابت ذبح گاو، بازنویسی کتب مدارس برای کاهش تاثیر تاریخ اسلام در هند و حملات به لیبرال‌ها بازتر می‌شود.

حزب کنگره به رهبری رائول گاندی، در کمپین خود روی ناکامی مودی در تحقق اصلاحات اقتصادی و تبدیل هند به قطب تولید متمرکز شده بود. با این حال سخنگوی حزب کنگره با رد این نظرسنجی‌ها گفته است ائتلاف تحت رهبری کنگره می‌تواند حزب حاکم بهاراتیا جاناتا را شکست دهد.

نظر شما