شناسهٔ خبر: 32997796 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رونمایی از معضل جدید در مسکن مهر

عدم مراجعه متقاضیان برای تحویل واحدهای آماده مسکن مهر/راهکار چیست

تهران- پروژه های مسکن مهر در حالی پس از چندین سال به خط پایان نزدیک می شوند که گزارش ها حاکی است، تعدادی از متقاضیان این اماکن در اطراف پایتخت برای تحویل واحد خود مراجعه نمی کنند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها: تأخیر پیمانکاران ساخت مسکن مهر و تورم لجام گسیخته در کشور سبب افزایش چندین برابری بهای مصالح ساختمانی شد، تا در مجموع شاهد افزایش نرخ مسکن و نیز سرگردانی متقاضیان مسکن مهر در شهرهای جدید پردیس و پرند باشیم.

در این بین و در آشفته بازار مسکن دلالان نیز پا به عرصه گذاشته‌اند و بر بی ثباتی بازار تأثیرگذار شدند، حضور این دلالان در بازار خرید و فروش مسکن مهر پردیس و پرند، بدون شک سبب بی اعتمادی مردم، ایجاد سودهای حبابی و نیز آشفته‌تر کردن بازار مسکن مهر در این ۲ شهر جدید شده است.

برخی از متقاضیان برای دریافت واحدهای مسکن مهر آماده خود مراجعه نکردند

این افزایش قیمت‌ها، همراه با رکود بازار و نیز افزایش بی حساب و کتاب اجاره بهای مسکن سبب شده تا برخی گلایه‌های مردمی در این خصوص ایجاد شود و مردم از این آشفته بازار گلایه مند باشند.

اما مشکل دیگری که این روزها بیش از هرچیز دیگر در بازار مسکن مهر مشاهده می‌شود، عدم مراجعه متقاضیان مسکن مهر برای تحویل واحدهای خود است، که این عدم مراجعه دلایل متعددی می‌تواند داشته باشد.

مدیر اجرایی مسکن مهر پردیس در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: در شرایط فعلی بیش از ۲ هزار متقاضی مسکن مهر برای تحویل واحدهای خود مراجعه نکرده‌اند.

علی اصغر جاودان فر با بیان اینکه ۳ هزار و ۵۰۰ متقاضی فاز ۸ در ماه‌های اخیر موفق به انتخاب واحد مسکونی خود شده‌اند، افزود: اما ۲ هزار متقاضی به رغم اطلاع رسانی‌های متعدد همچنان برای تعیین تکلیف واحدهای مسکونی خود مراجعه نکرده‌اند.

وی با اشاره به ارسال دعوت نامه برای این متقاضیان بیان کرد: این عدم مراجعه نوعی بلاتکلیفی به وجود آورده است.

بررسی دلایل عدم مراجعه متقاضیان واحدهای مسکن مهر آماده

حبیب الله طاهرخانی، معاون وزیر راه و شهرسازی که چندی پیش برای افتتاح ۵ هزار واحد مسکن مهر به شهر جدید پرند سفر کرده بود، نیز مشکل عدم مراجعه متقاضیان واحدهای مسکن مهر را مطرح کرد و افزود: امروز یکی از مشکلات موجود در واحدهای مسکن مهر پردیس و پرند عدم مراجعه متقاضیان برای تحویل واحدها است.

اما «چه دلایلی می‌تواند در عدم مراجعه متقاضیان مسکن مهر در ۲ شهر جدید پرند و پردیس در اطراف پایتخت مؤثر باشد؟ یک کارشناس بازار مسکن در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر بیان کرد: بخشی از دلیل عدم مراجعه متقاضیان برای تحویل واحدهای مسکن مهر، دست به دست شدن آنها است، به این ترتیب که بسیاری از این واحدهای مسکن مهر را دلالان و به امید گران‌تر فروختن واحدها خریداری کرده‌اند.

علی رضایی اضافه کرد: این دلالان می‌خواهند، زمانی که مسکن گران شد و به خریداران نهایی واگذار کنند و به همین دلیل واحدها را تحویل نمی‌گیرند.

وی اضافه کرد: دلیل دیگر عدم مراجعه برای تحویل مسکن مهر نیز آن است، که فصل نقل و انتقالات در تابستان و پس از تعطیلی مدارس است و برخی از خانواده‌ها منتظر تعطیلی مدارس هستند و پیش بینی می‌شود، درصدی از متقاضیان در خرداد و مرداد ماه برای تحویل واحدهای خود رجوع کنند.

این فعال بازار مسکن گفت: دلیل دیگر برای عدم مراجعه اضافه شدن برخی هزینه‌های اضافی به متقاضیان و عدم توانایی آنها در پرداخت است.

پرداخت هزینه‌های نگهداری واحدهای مسکن مهر با مالک است

اما اینکه در خصوص تعلل دلالان برای عدم مراجعه و دریافت واحدهای مسکن مهر چه تمهیداتی اندیشیده شده است، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: برنامه ریزی هایی در شرکت عمران شهرهای جدید در مقابله با این معضل انجام شده است.

حبیب الله طاهرخانی اضافه کرد: طبق این برنامه ریزی ها اگر واحد آماده باشد و متقاضی برای دریافت آن مراجعه نکند، هزینه نگهداری واحدها در زمان عدم مراجعه متقاضی بر عهده مالک خواهد بود.

نباید ورودی‌های غیرشفاف و گزاف از متقاضیان مسکن مهر دریافت کرد

دادستان عمومی و انقلاب پردیس در مورد تمهیدات اندیشیده شده برای مقابله با دریافت هزینه‌های اضافی از متقاضیان مسکن مهر به عنوان یکی از علل عدم مراجعه برای تحویل مسکن به خبرنگار مهر گفت: در خصوص دریافت هزینه‌های گزاف به عنوان ورودی از متقاضیان مسکن مهر پردیس گزارش‌هایی به ما رسیده است.

علیرضا آقاجری اضافه کرد: آن طور که گفته شده این هزینه‌ها برای ساختمان است، اما حق ساکنان است، که از ریز این هزینه‌ها مطلع شوند و حساب و کتاب‌های ساختمان باید شفاف باشد.

وی همچنین از مدیران بلوک‌های ساختمانی خواست، تا زمانی که اکثریت مالکان بلوک‌های مسکن مهر در واحدهای خود مستقر نشدند، از هزینه‌های زیاد پرهیز کنند و افزود: تصمیم گیری و هزینه‌های کلان باید پس از حضور صاحبان واحدها و استقرار آنها و پس از کسب رضایت جمعی انجام شود.

خالی ماندن واحدهای مسکن مهر و عدم مراجعه متقاضیان برای دریافت آسیب‌های متعددی به همراه دارد و به نظر می‌رسد، می‌توان با اندیشیدن تمهیدات مناسب این معضل را رفع کرد.

باید منتظر ماند و دید معضل عدم مراجعه متقاضیان واحدهای آماده تحویل مسکن مهر حل می‌شود و یا باید شاهد رونمایی از یک مشکل جدید در روند اجرای پروژه‌های مسکن‌های مهر و شهرهای جدید باشیم.

نظر شما