شناسهٔ خبر: 32997199 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ايران با انتقال فناوري در توليد30 نوع واکسن خودکفا مي شود

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا- رئيس سازمان دامپزشکي ايران گفت: ايران با انتقال فناوري از کشور ترکيه، تا يکسال آينده در توليد 30 نوع واکسن دام و طيور خودکفا مي شود و ديگر نيازي به واردات نخواهد داشت.

«عليرضا رفيعي پور » شامگاه يکشنبه در مراسم بازديد از خط توليد يک واحد توليد لبنيات در جمع خبرنگاران افزود: امسال براي نخستين ‌بار سه شرکت خصوصي در کنار موسسه واکسن و سرم‌سازي رازي، توليد واکسن تب برفکي روغني را استارت زده است.
وي با اشاره به اين که مشکل توليد واکسن بذر آن است، اظهارداشت: در حال حاضر بذر واکسن بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در داخل کشور ساخته مي‌شود.
به گفته وي، همچنين قرار است بذر واکسن دام و طيور و آبزيان با همکاري يک شرکت دانش‌بنيان با اعتبار پنج ميليارد تومان در آينده نزديک توليد شود.
وي درباره راهکارهاي مقابله با شرايط تحريم در سازمان دامپزشکي گفت: توسعه روابط بين‌الملل ما از سال گذشته شروع شد تا جايي که واردات محصولات پروتئيني همچون انواع گوشت، دارو و واکسن از 42 کشور بدون هيچ مشکلي انجام مي‌شود و تحريم‌ها هيچ تأثيري در روند واردات نداشته است.
وي با بيان اين که موانع توليد بايد رفع شود، تصريح کرد: اين سازمان دستورالعمل‌ها را متناسب با شرايط تحريم ها تغيير داده و تلاش مي‌کند، خلاقيت‌ و ايده پردازي را در بدنه سازمان تقويت کند.
وي اضافه کرد: به همين منظور تفويض اختيارات را از سازمان‌ها به ادارات کل و شبکه‌ها داده ايم تا ادارات جزء به سهولت مجوزها و پروانه‌هاي مراکز توليدي بزرگ را صادر کنند.
رفيعي پور افزود: اقدامات اين سازمان باعث شد تا سال گذشته براي اولين بار کشتارگاه دام خرمشهر استانداردهاي بين‌المللي را دريافت کرد و بزودي دام‌هاي کشورهايي همچون استراليا در اين مجموعه کشتار خواهند شد.
وي ادامه داد: امسال براي نخستين بار در يک پارت 500 نفر شتر از کشور قطر وارد شده و قرار است اين تعداد به سقف 10 هزار نفر شتر برسد تا اين صنعت در کشور احيا شود.
وي براين باورست که تاکنون درخصوص صنعت پرورش شتر در کشور غفلت شده است، در حالي که شرايط اقليمي کشور ما در برخي استان ها مانند خراسان شمالي، جنوبي ، رضوي و گلستان به گونه اي است که براي پرورش مناسب است.
به گفته وي، صنعت شترداري اشتغالزا و سودآور است.
وي گفت: اقدام ديگر پرورش ماهي در قفس است با اين که سال گذشته 40 هزارتن توليد داشتيم انا هدف‌گذاري شده که حجم توليد به 200 تا 300 هزار تن برسد.
رييس سازمان دامپزشکي کشور اظهارداشت: واردات دام مولد به جاي واردات گوشت و دام زنده يک پروژه ارزشمند و اولويت دار است و بايد تلاش کنيم دام مولد پر توليد داشته باشيم تا نه تنها ديگر نيازي به واردات نباشد بلکه صادرات هم داشته باشيم.
وي اضافه کرد: سال گذشته اين سازمان با اتحاديه اروپا براي صنعت پول‌ساز پرورش اسب تفاهم کرد تا اين صنعت احيا شود.
وي پرورش ساير ماکيان مانند بلدرچين، قرقاول و شترمرغ را در کنار صنعت طيور از ديگر برنامه‌هاي سازمان دامپزشکي کشور برشمرد.
رفيعي پور درباره سيل اخير گفت: نقش سازمان دامپزشکي کشور پس از سيل اخير بسيار فوق‌العاده بود، زيرا توانست با اقدامات واکنش سريع در زمينه سم‌پاشي، ضدعفوني مناطق و درمان دام، طيور و آبزيان از شيوع بيماري‌هاي مشترک انسان و دام جلوگيري کند.
وي افزود: امسال عمليات واکسيناسيون را در مناطق سيل زده زودتر شروع کرديم تا جايي که بيش از 170 هزار راس دام سبک سيل زده درمان شدند.
اين مقام مسئول در سازمان دامپزشکي کشور
درباره پيشرفت 97 درصدي در مقابله با آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان اظهارداشت: طي سال گذشته تنها 2 ميليون قطعه طيور روستايي و خانگي براي جلوگيري از اين بيماري معدوم شد، اين در حالي است که در سال 96 رقم تلفات 27 ميليون قطعه و در سال 95 رقم 10 ميليون قطعه بود.
وي ادامه داد: در سال‌هاي 96 و 97 بيماري هاري 10 درصد، سل 40 درصد، تب مالت 30 درصد، مشمشه 75 درصد، شاربون 43 درصد و تب کريمه کنگو 43 درصد کاهش يافته است.
وي ياداورشد: در دهه گذشته 12 هزارو 830 کانون بيماري تب برفکي داشتيم که امروز در بخش گاوي 53 درصد و در بخش گوسفند و بز 70 درصد کاهش يافته است.
رفيعي پور گفت: به طوري که بيش از 15 ميليون تن انواع فراورده هاي خام دامي در کشور توليد شد که توانستيم 3 هزارتن لبنيات، 54 هزارتن آرايش دام صادر کنيم.
وي درباره پيشرفت تفاهم بين سازمان دامپزشکي ايران با ترکيه براي ترانزيت دام اضافه کرد: براي برداشتن مرزهاي بهداشتي، ما با کشور ترکيه 25 پروتکل بهداشتي را امضا کرديم تا ترانزيت دام زنده به خوبي انجام شود.
وي درخصوص واردات گوشت سال گذشته و ميزان ثبت سفارشات گفت: در سال 97 به ميزان 375 هزار تن گوشت گرم و منجمد ثبت سفارش شده بود که 151 هزار تن وارد کشور شد.
وي افزود: همچنين 1.3 ميليون رأس دام زنده گوسفندي ثبت سفارش شده بود که 100 هزار رأس وارد شد.
به گفته وي، طي مدت مذکور واردات 54 هزار رأس دام زنده گوساله ثبت سفارش شده بود که 100 هزار رأس وارد کشور شد.
رئيس سازمان دامپزشکي کشور درباره نهادها افزود: همچنين مجوز واردات 27 ميليون تن نهاده دامي صادر شد که 11.5 ميليون تن آن به کشور وارد شده است.
وي اظهارداشت: در سال 98 حدود 35 هزار تن مجوز واردات گوشت قرمز صادر شد که روزانه و هفتگي وارد کشور مي‌شود.
**برنامه ريزي توليد لبنيات در سه کشور همسايه
«عليرضا سجادي» مديرعامل يک شرکت لبني با اشاره به قدمت 60 ساله اين شرکت گفت: در حال حاضر به دليل کيفي بودن فراورده هاي لبني ايران، صادرات اين محصولات به کشورهاي مختلف را داريم.
وي توليد صادرات محور را يک اصل دانست و افزود: تلاش داريم طي يک برنامه توليد در کشورهاي عراق، سوريه و روسيه را داشته باشيم.
وي اظهارداشت : اين شرکت لبني روزانه 800 تن شيرخام براي توليدات خود دريافت مي کند که اکنون با توليد روزانه 10 تا 15 هزارتن کره به يکي از صادر کنندگان اين محصول تبديل شده است.
اقتصام**9186 **1559
انتهاي پيام /*

نظر شما