شناسهٔ خبر: 32995538 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سناتور وارن: کنگره آمریکا فرایند استیضاح ترامپ را آغاز کند

نیویورک- ایرنا- سناتور دموکرات و نامزد انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از کنگره خواست به وظیفه قانون اساسی خود در آغاز فرایند استیضاح ترامپ عمل کند.

صاحب‌خبر -

'الیزابت وارن' شامگاه یکشنبه در یادداشت توئیتری خود نوشت من گزارش مولر را به طور کامل خواندم. روشن است که ترامپ بر سر تحقیقات مانع ایجاد کرد.
وی افزود: رئیسان جمهوری بالاتر از قانون نیستند و کنگره یک وظیفه قانون اساسی دارد تا فرایند استیضاح را آغاز کند.
به دنبال انتخابات 2016 و پیروزی دونالد ترامپ، اعتراض مبنی بر ارتباط ستاد انتخاباتی وی با عوامل خارجی به خصوص روسیه مطرح شد.
بر این اساس، کمیته تحقیقات انتخابات به ریاست بازرس رابرت مولر رئیس اسبق پلیس فدرال آمریکا تشکیل شد و پس از 2 سال تحقیق، نتیجه برای تصمیم گیری به 'ویلیام بار' دادستان کل آمریکا و وزیر دادگستری ترامپ ارسال شد.
اما ' بار' ابتدا خلاصه ای چهار صحفه ای را در اختیار کنگره و عموم قرار داد که در آن نتیجه گیری شده بود که هیچ یک از ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه ارتباط و همکاری نداشته اند و همچنین رئیس جمهوری هم هرگز مانع از انجام تحقیقات توسط این کمیته نشده است.
ترامپ در حالی که به خاطر این تحقیقات، چند تن از عوامل ستاد انتخاباتی خود را از دست داده بود، ابتدا سعی کرد تا از طریق وزیر وقت دادگستری یعنی جف سشنز، بر روند تحقیقات اثر بگذارد اما از آنجا که فهمید سشنز از خود سلب اختیار کرده است، پس از چندین مرحله حملات لفظی به وی، سر انجام گفت که او دادستان کل ندارد.
این مساله باعث برکناری سشنز شد و با روی کار آمدن 'بار' ، معاون وزیر دادگستری که نقش مهمی در این تحقیقات داشت هم از کار برکنار شد.
با این حال دادستان کل آمریکا تحت فشار کنگره، مجبور شد گزارش 448 صفحه ای تحقیقات مولر را به کنگره ارسال کند اما بخش هایی از آن را حذف کرد.
وارن چندمین عضو کنگره آمریکا است که در روزهای اخیر با بیان اینکه در تحقیقات مولر، مشخص است که ترامپ مانع از اجرای عدالت بوده، خواستار استیضاح وی شده است.
اروپام*1429

نظر شما