شناسهٔ خبر: 32992344 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

اپ‌های موبایلی؛بلیت هواپیما نفروشند

صاحب‌خبر -

«اپلیکیشن‌های موبایل مجوز فروش بلیت هواپیما ندارند». این اطلاعیه را سازمان هواپیمایی کشوری صادر کرده است و البته این سازمان وقتی می‌خواهد مجاری مطمئنی برای فروش بلیت هواپیما معرفی کند، نشانی آنلاین ایرلاین‌ها را به مشتریان می‌دهد و می‌خواهد که آنها بلیت‌هایشان را به‌صورت مستقیم از ایرلاین‌ها خریداری کنند تا سازمان هواپیمایی نظارت دقیق‌تری روی قیمت‌ها داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز، با این حال کافی است در یک پیک تقاضا مانند نوروز برای خرید بلیت به سایت ایرلاین‌ها مراجعه کنید تا متوجه شوید که در چشم به هم زدنی بلیت‌ها تمام شده است و تنها گزینه پیش رویتان همان دفاتر آژانس‌های مسافرتی و اپ‌ها هستند. با این حال، رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری می‌گوید: «اپ‌ها هم می‌توانند بلیت بفروشند، اما به شرط اینکه مجوز بگیرند.

سهم اپ‌ها از بازار بلیت هواپیما کوچک است

هر چند که سخنگوی سازمان هواپیمایی سهم فروش بلیت هواپیما توسط اپ‌های موبایلی را ناچیز می‌داند، اما این روزها بازار خرید و فروش بلیت هواپیما توسط اپ‌های موبایلی حسابی پررونق شده است.

اپ‌هایی که البته بعضی برای خودشان اسم و رسمی هم دارند و در میان آنها نام اپلیکیشن‌هایی همچون «آپ» که اتفاقا اسپانسر بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی است، دیده می‌شود. هرچند که سخنگوی سازمان هواپیمایی نام هیچ یک از اپ‌های موبایلی را که به صورت غیرقانونی فعالیت می‌کنند، نبرد، اما اسفند ٩٧ سازمان هواپیمایی کشوری در نامه‌ای به شرکت آسان‌پرداخت که اپلیکیشن مشهور آپ را در اختیار دارد، متذکر شده هر شخص حقیقی یا حقوقی که بخواهد به خدمات فروش بلیت هوایی بپردازد، باید مجوزهای لازم را از این سازمان بگیرد.

برخورد با اپ‌های غیرقانونی برعهده کیست؟

سخنگوی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه برخورد با اپ‌های غیرقانونی در حیطه وظایف پلیس فتا و قوه قضائیه است، ادامه داد: «براساس قانون، سازمان هواپیمایی وظیفه نظارت بر سایت و دفاتر غیرمجاز فروش بلیت هواپیما را دارد. چنانچه در روند بازرسی‌ها متوجه تخلف در یکی از دفاتر فروش (مجاز یا غیرمجاز) شود، برای بار اول اخطار صادر می‌کند و در دفعات بعدی می‌تواند نسبت به تعلیق و لغو مجوز این دفاتر اقدام کند. اما چنانچه اپ‌ها تخلف کنند، برخورد با آنها برعهده پلیس فتا و قوه قضائیه است».

به گفته او، درحال حاضر بیش از ١۵٠ دفتر رسمی فروش بلیت هواپیما وجود دارد که بیشتر آنها به صورت اینترنتی هم فروش بلیت دارند و مردم بهتر است برای اطمینان خاطر از این دفاتر خرید کنند.

بلیت ارزان در اپ‌های موبایلی

هرچند که فعالیت این اپ‌های موبایلی از طریق سازمان هواپیمایی غیرقانونی اعلام می‌شود، اما ارزانی موجب شده که بسیاری از مردم نسبت به خرید از این اپ‌ها تمایل داشته باشند . آن‌گونه که جعفرزاده می‌گوید: «شرکت‌های هواپیمایی معمولا برای فروش بلیت یک کف و یک سقف قیمت را مشخص می‌کنند و دفاتر می‌توانند در این بازه قیمتی بلیت‌های خود را بفروشند».

مصوبه امروز و دیروز نیست

البته غیرقانونی بودن فروش بلیت هواپیما توسط اپ‌های موبایلی مصوبه دیروز و امروز نیست و به گفته سخنگوی سازمان هواپیمایی، قانون آن مربوط به چند‌سال پیش است. به گفته او، صرفا دفاتر خدمات مسافرت هوایی که دارای مجوز بند «الف» از سوی سازمان هواپیمایی کشوری هستند و با معرفی سایت‌های فروش که به تأیید این سازمان می‌رسد، می‌توانند اقدام به فروش بلیت هواپیما کنند و سایر سایت‌ها و مجاری فروش بلیت هواپیما از نظر سازمان هواپیمایی وجاهت قانونی ندارند.

او همچنین بیان کرد: «اسامی دفاتر و سامانه فروش الکترونیکی مجاز دارای مجوز بند «الف» روی سایت سازمان هواپیمایی قرار دارد و علاوه بر این، سیستم اصالت‌سنجی روی سایت این سازمان به آدرس www.cao.ir قرار گرفته تا متقاضیان نسبت به صحت بلیت خود اقدام کنند».

علاوه بر این، دفاتر خدمات هوایی که دارای مجوز بند «ب» از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هستند، می‌توانند به صورت تور اقدام به فروش مجاز بلیت کنند.

همچنین مسافران می‌توانند با مراجعه به سایت سازمان هواپیمایی کشوری و انتخاب گزینه استعلام بلیت صادره، نسبت به صحت بلیت خریداری شده اقدام کنند یا با انتخاب گزینه نرخ‌نامه بلیت شرکت‌ها، از قیمت پرواز هر یک از شرکت‌های هواپیمایی در مسیرهای تعریف‌شده مطلع شوند.

 

منبع: شهروند

نظر شما