شناسهٔ خبر: 32988754 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا پلاس | لینک خبر

بزن بزن در لیگ برتر فوتبال بانوان

وسترن در فولادشهر!

تهران- ایرناپلاس- این روزها افزايش روزافزون حاشيه و جنجال در ورزش ايران بر هیچ‌كس پوشيده نيست و اين اواخر حتي رشته‌هايي مانند والیبال، هندبال و بسکتبال كه همواره به بي‌حاشيه بودن شناخته مي‌شدند، دچار این معضل شده‌اند، اما شاید کسی باور نمي‌كرد حاشیه به ورزش بانوان راه پیدا کند، چه رسد به این‌که شاهد كتك‌كاري در آن باشیم.

صاحب‌خبر -

سر دادن فحش‌های رکیک، زد و خورد شدید تماشاگران، پرتاب شدید سنگ، آجر و چوب و در نهایت چاقوکشی روی سکوهای ورزشگاه، حواشی رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در چند فصل اخیر بوده و هنوز برخورد و واکنش درخوری از سوی فدراسیون و مسئولان مرتبط با آن نداشته است. حالا این اتفاقات به فوتبال بانوان کشیده شده و جدال تیم‌های ذوب آهن اصفهان و شهرداری سیرجان در هفته شانزدهم لیگ برتر فوتبال بانوان با حواشی زیادی همراه بود و خشونت به حدی رسید که داور دو بازیکن را از زمین اخراج کرد.

 

** برخورد با متخلفان

بدون تردید بروز چنین رفتارهای خشونت‌آمیزی در فوتبال بانوان سرآغار فصل جدیدی از حاشیه‌های فوتبال بانوان خواهد بود که قطعاً زیبنده این ورزش نیست و انتظار می‌رود سازمان لیگ و کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال، هر چه زودتر به مسائل پیش آمده در این دیدار ورود و اقدام لازم را انجام دهند. گلاره ناظمی مسئول برگزاری مسابقات بانوان سازمان لیگ فوتبال ایران در خصوص اتفاقات رخ داده در دیدار ذوب آهن و شهرداری سیرجان گفت: «متاسفانه صحنه‌هایی که در این بازی شاهد بودیم، مورد تایید هیچ فردی نیست. گزارش اتفاقات این مسابقه را به کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال ارسال می‌کنیم تا طبق قانون با متخلفان این بازی برخورد انضباطی صورت بگیرد.»

 

** فیزیکی و خشن

ذوب آهن در ورزشگاه فولادشهر میزبان شهرداری سیرجان بود که در نهایت با دو گل مغلوب شد. سوژه اصلی این بازی حساس در زد و خورد بود که برای اولین بار صحنه کتک‌کاری بانوان در فوتبال نیز دیده شد و باید این دیدار را در رده تاریخی‌ترین بازی‌های فوتبال بانوان دانست. حساسیت این مسابقه مربوط به جایگاه دو تیم در جدول رده‌بندی می‌شد، جایی‌که سیرجانی‌ها بعد از همشهری صدرنشین خود شهرداری بم، در رتبه دوم جا خوش کرده و ذوبی‌ها در رتبه چهارم قرار داشتند و اگر برنده از زمین خارج می‌شدند، با امتیازی برابر با شهرداری سیرجان به مکان سوم صعود می‌کردند. دو تیم از همان دقایق ابتدایی، بسیار فیزیکی و خشن بازی را آغاز کردند.

 

** وقت‌کشی

ذوب آهن بعد از دریافت گل دوم نبض بازی را در اختیار داشت، اما تیم مهمان با روی آوردن به وقت‌کشی تلاش کرد از سرعت میزبان بکاهد و در دقیقه 83 مهم‌ترین اتفاق رخ داد و زمانی که سارا ظهرابی نیا بازیکن شماره 10 شهرداری سیرجان باید برای تعویض از زمین خارج می‌شد، به کندی زمین را ترک کرد که همین کار باعث شروع درگیری با بازیکنان ذوب‌آهن شد. درگیری فیزیکی از جایی شروع شد که او، به فاطمه عادلی بازیکن تیم ذوب‌آهن که برای پرتاب اوت به کنار زمین رفته بود، حمله کرد و او را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داد. درگیری به همین‌جا ختم نشد و پس از این حرکت ظهرابی‌نیا، بازیکنان و کادر فنی دو تیم با یکدیگر درگیر شدند. در ادامه ندا رضاپور دست به رفتار عجیبی زد. او رقیه شهبازی، بازیکن ذوب‌آهن را از درگیری بیرون آورد و با مشت به صورت او کوبید. این کار رضاپور باعث شد شهبازی را با آمبولانس به بیمارستان منتقل کنند.

 

** اشتباه فاحش کمک داور

بیان محمودی سرمربی ذوب آهن درباره اتفاقات به وجود آمده در این بازی گفت: «متاسفانه امروز ما به حواشی و البته اشتباه فاحش کمک داور باختیم. ما یک گل عقب افتادیم و ‌تیم حریف از همان نیمه اول شروع به وقت‌کشی کرد، طوری که داور پانزده دقیقه وقت اضافی گرفت! بازیکنان حریف روی اعصاب بازیکنان من بودند. در نیمه دوم درگیری‌ها شدت گرفت و به بازیکنان من حمله کردند. هنوز یکی از بازیکنان من به خاطر ضربه‌ای که به سرش وارد شده در بیمارستان است. در نهایت فقط دو نفر از بازیکنان سیرجان اخراج شدند که قطعاً باید حداقل چهار نفر اخراج می‌شدند. متاسفانه مربی تیم حریف با فحاشی به پدر گلر ما از کلمات بسیار زشتی استفاده کرد. ما نباید به هر قیمتی برنده بازی باشیم. بردید و مبارک شما، ولی فوتبال فراتر از این فحاشی‌ها و ضرب و شتم‌هاست. امیدوارم کمیته انضباطی فدراسیون این قضیه را به طور جدی دنبال کند.»

 

** اعتراض به داور

اما مریم جهان‌نجاتی سرمربی شهرداری سیرجان نظر دیگری دارد و می‌گوید: «پس از گل دوم ما در دقیقه 75، بازیکنان ذوب آهن مدام اعتراض‌هایی به داور داشتند و جو بازی را متشنج کردند. در دقیقه 83، بازیکن مصدوم تیم خود را تعویض کردم. زمانی‌که بازیکن من در حال خروج از زمین بود یکی از بازیکنان ذوب آهن او را هل داد. بازیکن سیرجان که از مقابل نیمکت ذوبی‌ها عبور می‌کرد، آن‌ها توهین‌های خود را شروع کردند و در نهایت به درگیری بین بازیکنان رسید. در فضای مجازی عکس‌ها و پست‌هایی را منتشر می‌کنند که زیبنده فوتبال بانوان نیست. می‌گویند من توهین کردم. اگر این‌چنین است منتظر کمیته انضباطی هستم تا آنها قضاوت کنند.»

 

** فجایع دیده نشده

البته این عمل بازیکنان دو تیم ذوب آهن و شهرداری سیرجان باعث بروز حواشی دیده نشده در فوتبال بانوان ایران مانند جادوگر، زد و بند و تکل عمدی برای مصدوم کردن یک بازیکن شد. این‌جا فوتبال بانوان و آن لیگ برتر نه چندان با کیفیتش مد نظر قرار دارد. پیش از این از ضعف‌های مفرط و کیفی و کمی فوتبال بانوان شنیده بودیم، اما گویا مساله حادتر از آن است که فقط در مسائل فنی بگنجد. از اتفاقات عجیب و غریب فوتبال بانوانی که خواهید خواند، اگر در فوتبال مردان اتفاق افتاده بود جنجال بسیار بزرگی به وجود می‌آمد، اما از آنجا‌که این اتفاقات در فوتبال بانوان می‌افتد کسی به آن‌ها توجه نمی‌کند.

 

** جادوگران فوتبالی

شنیدن خبر حضور جادوگر در فوتبال بحثی نخ‌نما و تکراری است، اما وقتی در فوتبال بانوان هم این اتفاق می‌افتد باید کمی تامل کنیم. گفته می‌شود در جریان یکی از بازی‌های لیگ برتر بانوان و پشت دروازه یک تیم اصفهانی یک زن در حال خواندن ورد و جادو بوده است! این اتفاق در تهران هم مشاهده شده و این یعنی جادوگر به فوتبال بانوان هم سرایت کرده است! باور این موضوع برای ما خیلی آسان نیست، اما این ماجرا رخ داده است و باید خیلی به آن جدی نگاه کرد تا در آینده معضلات فوتبال ما چه در بخش آقایان و چه در بخش بانوان حل شود.

 

** تکل عمدی از پشت؟

گفته می‌شود دو بازیکن 19 و 21 ساله در تمرینات یک تیم شهرستانی شدیداً با هم درگیری پیدا می‌کنند و کارشان به کتک‌کاری هم کشیده می‌شود. بعد از مدتی یکی از این دو بازیکن از تیم خود جدا شده و به یک باشگاه ارومیه‌ای می‌رود. او هنگامی که در یک بازی لیگ برتری مقابل تیم سابق خود قرار می‌گیرد در یکی از دقایق بازی با تکل از پشت پا روی همان بازیکنی می‌رود که قبلاً با او مشکل داشته است. طبیعتاً با این خطا کارت قرمز می‌گیرد و اخراج می‌شود و آن بازیکن هم به دلیل کیفیت بد زمین مسابقه، زانوی هر دو پایش به شدت مجروح می‌شود و بازیکنی که تکل رفته بعد از بازی با افتخار به هم تیمی‌هایش می‌گوید؛ من عمداً این کار را کردم!

 

** محرومیت برای همیشه

پیش از این در لیگ فوتبال بانوان بوسنی شاهد یک کتک‌کاری تمام عیار در میدان مسابقه بودیم. سیلویا سکاسیچ ابتدا آدونا لوبانویچ را نقش بر زمین کرد و بعد با مشت به جان او افتاد و تا زمانی‌که داور و دیگر بازیکنان این دو را جدا کنند، به کتک زدن یار مقابل پرداخت. حتی بعد از این اتفاق نیز سکاسیچ پشیمان نبود و کمیته انضباطی بوسنی با انتشار بیانیه‌ای برای همیشه او را از بازی کردن محروم کرد. در این بیانیه آمده بود: «چه کلماتی قادر به توصف این رفتار هستند؟ دیگر تنها حرف زدن و تقبیح این رفتارها کافی است زیرا چنین بازیکنانی جایی در دنیای فوتبال ندارند و باید برای همیشه از حضور در زمین محروم شوند.»

 

**آیا متنبه می‌شوند؟

اکنون باید دید تشكيل كميته انضباطي و محروميت بازيكن خاطي درس عبرت سايرين خواهد شد؟ در حالی كه هم فدراسيون فوتبال و هم ساير فدراسيون‌ها بارها اين‌گونه جريمه‌ها را بريده‌اند و بسیاری از بازيكنان متنبه نشده‌اند. باید دید در نگاه کلان، زهراسادات موسوی، سرپرست معاونت توسعه ورزش بانوان چه اقدامی برای خشكاندن ريشه حاشيه‌ها خواهد کرد.

 

گزارش و تحلیل از مجید روان‌ستان

نظر شما