شناسهٔ خبر: 32987790 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

سهام عدالت ثبت‌نام جدید ندارد

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره توزیع سود سهام عدالت گفت: هیچ ثبت‌نام جدید سهام عدالتی صورت نخواهد گرفت و مشمولانی که هنوز شماره شبا خود را نداده‌اند هنوز فرصت دارند، اعلام کنند.

صاحب‌خبر -

سید جعفر سبحانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تخصیص سود سهام عدالت به مشمولان این سهام، اظهار کرد: ما پنج گروه عمده در سهام عدالت داریم که چهار گروه از آنها شامل مشمولان کمیته امداد، عشایر و روستاییان و کارگران فصلی و ساختمانی و گروه سایر اقشار همه سود سهام عدالت خود را دریافت کرده‌اند.

وی ادامه داد: گروه پنجم کارمندان دستگاه‌های اجرایی و بازنشستگان صندوق‌های لشکری و کشوری و تأمین اجتماعی هستند که پرداخت سود این گروه را از دو هفته قبل شروع کرده‌ایم. این مبالغ از طریق ۳۵ بانک و مؤسسه اعتباری توزیع می‌شود که توزیع سود گروه پنجم با ۲۹ بانک و مؤسسه اعتباری شروع شد از اواسط هفته گذشته دو بانک به تعداد بانک‌ها اضافه کردیم و در حال حاضر چهار بانک مانده که آن‌ها هم تا پایان خرداد سود سهام عدالت را به طور کامل واریز می‌کنند.

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی اضافه کرد: آن‌هایی که شماره شبا نداده بودند سود این دو سال را با هم دریافت کردند. تا پایان خرداد ماه ۴۲ میلیون از مشمولان که شماره شبا ثبت شده سود سهام خود را کامل دریافت خواهند کرد.

سبحانی در پاسخ به اینکه تا الان چه تعداد سود گرفتند؟ گفت: تاکنون ۳۸ تا ۳۹ میلیون نفر به طور کامل سود سهام خود را دریافت کرده‌اند. مبالغ مربوط به سود سه - چهار میلیون از مشمولان در آن چهار بانکی که اشاره شد، هم تا پایان خرداد مبالغ شأن واریز می‌شود.

مشاور رئیس سازمان خصوصی‌سازی در پاسخ به اینکه منابع افرادی که تاکنون شماره شبا را اعلام نکرده‌اند چه خواهد شد؟ گفت: آنها فعلاً فرصت دارند که شماره شبای خود را اعلام و سودشان را بگیرند ولی آخرین مصوبه شورای عالی اصل ۴۴ این بود که سود کسانی که شماره شبا ندادند، محفوظ بماند و سازمان خصوصی‌سازی و وزارت اقتصاد و دارایی کار مشترکی انجام دهند و آن مبالغ در جایی تبدیل به ارزش افزوده شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا آنهایی که سهام عدالت ندارند می‌توانند ثبت‌نام کنند؟ گفت: خیر؛ ثبت‌نام نیاز به مصوبه شورای عالی اصل ۴۴ دارد. این موضوع در حیطه اختیارات سازمان خصوصی سازی نیست.

سبحانی تاکید کرد: جدا از این ۴۹ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر که شش دهک افراد جامعه را تشکیل می‌دهند هیچ مصوبه‌ای برای ثبت نام جدید سهام عدالت نخواهیم داشت و قانون گذار از ابتدا اعلام کرده که شش دهک جمعیت کشور مشمول سهام عدالت هستند.

وی توضیح داد: دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر متوفیان سهام عدالت هستند که کمتر از پنج درصد از وراث آنها به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کردند. اگر این روند تا پایان هم همینطور باشد احتمال دارد پیشنهاد دهیم به جای این افراد ثبت نام جدید داشته باشیم. ولی در هر حال پاسخ روشن و قطعی این است که ثبت نام جدید به هیچ وجه نداریم، چرا که شورای عالی اصل ۴۴ که رئیسش معاون اول رئیس جمهور است در این مورد اختیار دارد، نه سازمان خصوصی سازی.

به گفته او، حتی در مورد این پیشنهادی که احتمال دارد مطرح شود نیز شورای عالی اصل ۴۴ باید تصمیم بگیرد. در نتیجه با قاطعیت باید بگویم که هیچ ثبت نام جدیدی برای سهام عدالت نخواهیم داشت.

نظر شما