شناسهٔ خبر: 32986915 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قدرت نمایی دیپلماسی فعال ایران

تهران - ایرنا - تماس تلفنی وزیر خارجه آمریکا با همتای چینی خود پس از سفر اخیر محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به پکن ؛ نشانه هایی از آغاز یک روند تقابل دیپلماتیکی از سوی دولت ترامپ دارد که ناشی از شکست یکجانبه گرایی ترامپ در عرصه بین المللی و دیپلماسی هوشمند برجامی ایران است.

صاحب‌خبر -

اقدامات ضد ایرانی دولت ترامپ گویی تمامی ندارد و مقام های این کشور از هر طریقی تلاش می کنند تا سیاست فشار حداکثری را به مرحله اجرا بگذارند هر چند این سیاست اکنون به آرامی در حال تبدیل شدن به کلاف سردرگمی برای شخص ترامپ و آمریکا است.
پس از آنکه 'محمدجواد ظریف' وزیر خارجه ایران در تور آسیایی خود به پکن سفر کرد، 'مایک پمپئو' وزیر خارجه آمریکا بلافاصله با 'وانگ یی' همتای چینی خود گفت و گویی تلفنی انجام داد.
وزیر خارجه چین در این تماس تلفنی گفت که صحبت ها و اقدامات آمریکا به منافع چین و شرکت هایش لطمه زده است.
وانگ یی' همچنین گفت که آمریکا نباید در مناقشه های جاری با چین پا را فراتر نهد و پکن هنوز مایل است اختلافات دو طرف در مذاکراتی که از موضع برابر باشد حل وفصل شود.
علاوه برمخالفت چین با تحریم های آمریکا علیه ایران، پکن و واشنگتن در زمینه تجاری نیز درگیر اختلافات شدیدی هستند. هر دو کشور تعرفه های سنگینی بر کالاهای یکدیگر وضع کرده اند و مذاکرات تجاری آنها هنوز به نتیجه نرسیده است.
همچنین به نظر می رسد گفت و گوی تلفنی مایک پمپئو با همتای چینی خود تنها دو روز پس از آن انجام گرفته که گزارش شده بود یک نفتکش ایرانی در چین پهلو گرفته و حدود 130 هزار تن نفت تخلیه کرده است.
افزون بر این گفت و گوی تلفنی، نشانه های دیگری نیز وجود دارد که بیانگر آن است که وزیرخارجه آمریکا خط سیر سفرهای ظریف را به طور جدی دنبال می کند.
پمپئو پیش از این نیز، پس از سفرهای ظریف به کشورهای عراق و روسیه؛ سفرهایی را به این کشورها انجام داده بود.
وزیر امورخارجه آمریکا تور یک هفته‌ای بین عراق، بریتانیا، بروکسل و روسیه داشت که به اعتقاد تحلیلگران سفرهای پمپئو به کشورهای مختلف ؛ به منزله تلاش دولت ترامپ برای اقناع دولت‌ها در همراهی و همسویی با امریکا بود و تور آسیایی ظریف به ترکمنستان، هند، توکیو و پکن، ‌نیز تلاش تهران در اقناع دولت‌ها در همراهی نکردن با امریکا است.
استقبال گرم مقامات بلندپایه کشورها از وزیر خارجه کشورمان به خودی خود گویای استقبال از دیپلماسی ایران است.
گزارش‌هایی که رسانه‌ها از دیدارها و مصاحبه ‌های دو وزیر خارجه ایران و آمریکا منتشر می کنند؛ نشان می‌دهد که تا به حال پمپئو در اقناع دولت‌ها آن چنان موفق نبوده است.
به عنوان مثال او از یک طرف در دیدار با رهبران عراق آنها را همچنان در فهرست معافیت‌ها قرار می‌دهد و از طرف دیگر خواهان همسویی با امریکا است؛ رویکردی که دولت عراق به ‌شدت با آن مخالفت کرد.
اگرچه آمریکا از یک مسیر دیگر تلاش می کند تا فشارها بر دولت عراق را افزایش دهد.
خبرگزاری رویترز روز گذشته خبر داد، شرکت «اکسون موبایل» که یک شرکت چندملیتی و آمریکایی در زمینه نفت و گاز است، همه کارکنان خارجی را از میدان نفتی «قرنه غربی1» در عراق خارج و به دوبی منتقل کرده است.
چنین اقدامی آنهم از سوی یک شرکت آمریکایی نشان می دهد که دولت ترامپ به دنبال اعمال فشارهای عملیاتی بر دولت عراق است تا از سیاست همراهی با ایران پرهیز کنند.
پمپئو حتی در دیدار با 'جرمی هانت' ‌وزیر امورخارجه بریتانیا، هم نتوانست آن کشور را با موضع امریکا همسو کند و هانت همچنان از موضع برجامی با پمپئو سخن گفت و در دیدار با همتایان اتحادیه اروپایی هم '‌فدریکا موگرینی' ‌مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با بی‌اعتنایی با پمپئو برخورد کرد و خواستار کاهش تنش در برخورد با ایران شد.
در مرحله آخر هم که دیدار پمپئو با پوتین بود، ‌پوتین اظهار کرده بود که روسیه آتش نشان نیست که هر زمان از او بخواهید آتش خاورمیانه را خاموش کند، ‌جلو برود.
آمریکا درمرحله بعد جنگ روانی دیگری راه انداخت و با اعلام خروج کارکنان غیرضروری از سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های خود در عراق و چند کشور دیگر عربی تلاش کرد تا فضای روانی تنش را به مرحله بالاتر افزایش دهد.
اما پنهان قضیه به نظر می‌آید چیز دیگری است و آن کاهش هزینه‌های سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌ها بوده است. چیزی که از مدت‌ها قبل وزارت امور خارجه امریکا به ‌دنبال آن بود و آن کشور اکنون از آن به مثابه یک جنگ روانی علیه ایران بهره ‌برداری می‌کند.
اروپام** 2040** 1546

نظر شما