شناسهٔ خبر: 32986809 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

دیرآموزان هدف اصلی در ایجاد فرصت های برابر آموزشی هستند

تهران- ایرنا- معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی ایجاد فرصت های برابر آموزشی را از حقوق اساسی دانش آموزان برابر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اعلام کرد و گفت: دانش آموزان دیرآموز گروه هدف اصلی ایجاد فرصت های برابر هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز یکشنبه آموزش و پرورش، محسن غفوریان اظهار داشت: یادگیری فرایندی پیچیده ولــی ضروری است که هر فردی در گستره عمر آن را دنبال می کند؛ اما همه کودکان با سبک های یادگیری انعطاف ناپذیـر سازگار نمی شوند.
وی افزود: برخی کودکان بــا رویکردهای انعطاف ناپذیر و دارای سرعت کــه بــا تدریس سنتی مشخص می شوند، سازگار نیستند؛ براین اساس فاصله میان توانایی بالقـوه و سطح عملکرد یـا توانایی بالفعل این کودکان باعث می شود از آنها به عنوان دانش آموزان دیرآموز یاد شود.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور ادامه داد: معلمان باید از طریـق شــیوه های تدریس توسعه یافته و چند منظوره فرصت های حمایتی بیشتری را برای دانش آموزان (بــا سبک های یادگیـری متفـاوت) فراهم کنند و ظرفیت یادگیـری را بهبود بخشند.
وی افزود: براساس پیشنهاد برخی از متخصصان، معلمان همچنین باید سبک های یادگیری دانش آموزان و شیوه های تدریس را بشناسند و سپس روش های تدریس متعدد را بــر اساس ترجیحات یادگیری دانش آموزان بــه کار گیرند.
غفوریان تصریح کرد: اغلب متخصصان حـوزه آمـوزش و پـرورش معتقدند همتاسازی سبک یادگیری دانش آمـوز بـا شیوه تدریس معلم سبب بهبود یادگیری، افزایش تسلط، کسب امتیاز بیشتر در آزمون های پایانی، ارتقاء پایه های کلاسی و پیشرفت تحصیلی می شود، اما برخی از متخصصان این مسئله را تائید نمی کنند. بنابراین در زمینه شناسایی سبک های یادگیری، شیوه های آموزش، همتاسازی و موفقیت های تحصیلی دانش آمـوزان بـه پژوهش های بیشتری نیـاز است.
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر این مسئله که جدا سازی این دانش آموزان در مدارس جایز نیست، گفت: آموزش معلمان و برگزاری کلاس های جبرانی، افزایش زمان تحصیل و آموزش های ترمیمی و مهارت های یادگیری باید در دستور کار قرار گیرد.
معاون برنامه ریزی آموزشی و توانبخشی سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در ادامه در باره روند شناسایی کودکان دیرآموز یادآور شد: هر سال برنامه سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان انجام می‌شود و بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار نوآموز تحت سنجش قرار می‌گیرند.
وی ادامه داد: در اغلب مواقع نزدیک به ۳۵ هزار دانش آموز دیرآموز شناسایی می شوند. کاهش تراکم کلاسی (3 دانش آموز)، آموزش جبرانی، افزایش طول دوران تحصیلی بدون جداسازی از جمله سیاست هایی است که برای این گروه از دانش آموزان باید پیگیری شود.
وی افزود: سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در سه سال گذشته به صورت آزمایشی برای نوآموزان دیرآموز شناسایی و خدمات مداخله ای در مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری (تحت پوشش سازمان) در نظر گرفته است.
غفوریان با اشاره به وجود ۵۶۰ مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری وابسته به این سازمان در سطح کشور اظهار کرد: از اهداف اصلی این مراکز شناسایی و درمان علمی و دقیق مشکلات یادگیری دانش آموزان و حمایت و پشتیبانی جهت پیشگیری از افت تحصیلی در مدارس است.
وی خاطرنشان کرد: اگر دانش آموزان با توانایی ذهنی طبیعی در یک یا دو مهارت از جمله خواندن و نوشتن دچار مشکل بودند، برای بررسی، ارزیابی و برنامه ریزی آموزشی جهت رفع مشکلات به مراکز مشکلات ویژه یادگیری شهرستان و مناطق خود مراجعه کنند.
دانام**9484**1584

نظر شما