شناسهٔ خبر: 32986777 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

برخی ناشران از راه خرید کاغذ در آمد کسب می‌کنند

عابدینی گفت:برخی ناشران که تا دیروز فعال نبودند تنها برای اینکه از راه خرید کاغذ درآمد کسب کنند دوباره ناشر شدند.

صاحب‌خبر -

مسئولان مقصر گرانی کاغذند یا کاغذ فروشان؟/ نظارتی روی قیمت کاغذ نیست

حسین عابدینی مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص افزایش قیمت کاغذ گفت: به طور طبیعی، هرچه قیمت کاغذ بالاتر برود، روی تولید اثر می‌گذارد. در حال حاضر قیمت کاغذ گلاسه به کیلویی ۳۶ هزار تومان و کاغذ به بندی ۵۰۰ هزار تومان رسیده است.

وی افزود:در حال حاضر هیچ ناشری با قیمت ۵۰۰ هزار تومانی کاغذ،  کتاب منتشر نمی‌کند، چون در این وضعیت نمی‌توان کتاب منتشر کرد و روی آن قیمت گذاشت. تمام علت گرانی کاغذ به بی هنری، بی عرضگی و بی تدبیری نهاد‌های نظارتی بازمی گردد و ارتباطی با قیمت دلار و تورم موجود در بازار ندارد.

عابدینی ادامه داد: قیمت جهانی کاغذ یک دلار است در صورتی که کاغذ را با ارز ۴۲۰۰ تومان به کشور وارد می کنند. هر بند کاغذ ۲۶ و نیم کیلو است که با قیمت ۴۲۰۰ تومان و سود ۲۰ درصدی وارد کننده؛ قیمت کاغذ باید ۱۳۰ هزار تومان باشد و در صورتی که با دلار ۱۵ هزار تومانی به کشور وارد شود قیمت آن به ۱۸۰ تا ۱۹۰ هزار تومان می‌رسد این اختلاف قیمت ۳۸۰ هزار تومانی که با قیمت واقعی کاغذ در بازار وجود دارد نشان می‌دهد نظارتی در این زمینه نیست.

مدیر مسئول انتشارات سفیر اردهال با اشاره به شواهد خود برای نبود نظارت بر قیمت کاغذ در بازار بیان کرد: در بازار ظهیرالدوله کاغذ فروش‌ها، کاغذ را با هر قیمتی که بخواهند به مصرف کننده می‌فروشند و در این زمینه هیچگونه نظارتی نیست. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در طول یکسال گذشته کاغذ را با ارز ۴۲۰۰ تومان در اختیار ناشران قرار داد؛ کاغذی که وزارت ارشاد در اختیار ناشران گذاشت نیاز ۲ ساله ناشران را به کاغذ تامین می‌کرد.

وی با اشاره به حجم بالای کار در ۵۰۰ انتشاراتی و نیاز این ناشران به کاغذ بیشتری نسبت به ناشران دیگر اظهار داشت: ۱۵ تا ۱۶ هزار ناشر داریم که کمتر از ۵۰۰ ناشر فعالمان کتاب تولید می‌کنند. این تعداد به اندازه نیاز ۲ ساله از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کاغذ گرفتند؛ ناشری را سراغ دارم بدون اینکه کتابی منتشر کند از وزارت ارشاد کاغذ گرفته،همه این کاغذ‌ها به بازار وارد شده است و در حال حاضر بازار کاغذ در شرایط اشباع قرار دارد، اما همچنان قیمت کاغذ بالاست و دلیل این مسئله نبود نظارت است.

عابدینی گفت: ناشرانی که فعال هستند نیازشان به کاغذ بیشتر از مقداری است که وزارت ارشاد در اختیارشان قرار داده است. این ناشران باید مابه التفاوت آن را از بازار کاغذ تهیه کنند در این وضعیت ناشری که کتابی منتشر نمی‌کند متضرر نمی‌شود و تنها ۳۰۰ تا ۴۰۰ ناشری که فعال هستند متضرر می‌شوند از سوی دیگر، چون نظارتی روی قیمت کاغذ نیست کاغذ را به ناشر فعالی که به آن نیاز دارد با قیمت بالا می‌فروشد در این میان برخی ناشران که تا دیروز فعال نبودند و اثری منتشر نمی‌کنند تنها برای اینکه از راه خرید کاغذ درآمد کسب کنند دوباره ناشر شدند. چون می‌خواهند از یارانه کاغذ استفاده کنند. ادامه این وضعیت تعداد ناشران فعال را کمتر از تعداد موجود می‌کند.

انتهای پیام/ 

 

برچسب‌ها:

نظر شما