شناسهٔ خبر: 32986136 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

از یک درصد زنان معتاد تا مشاوره اجباری قبل از ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد

در نشست خبری مدیرکل و‌ معاونین بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد درصد زنان معتاد استان یک درصد اعلام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، نشست خبری مدیرکل بهزیستی و معاونین بهزیستی با اصحاب رسانه امروز یکشنبه برگزار شد.

در این نشست هوشنگ سیاوشی‌پور معاون امور اجتماعی بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه یکی از استان‌های خاص کشور در حوزه خودکشی هستیم در خصوص نبود مرکز اورژانس اجتماعی در دیشموک شهرستان کهگیلویه گفت: طبق قانون اورژانس اجتماعی در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت احداث شود و نمی‌توانیم در مناطقی که جمعیت زیر ۵۰ هزار نفر دارد پایگاه احداث کنیم.

وی در خصوص کودکان کار گفت: ۲۲۷ کودک کار شناخته شده و دارای پرونده هستند که بیشترین علت حضور کودکان کار که متاسفانه وارد تکدی‌گری شدند ناآگاهی خانواده‌ها است که طبق بررسی‌ها ۸۰ درصد کودکان کار برای سرگرمی کار می‌کنند.

 

وی با اشاره به اینکه در ایام تعطیلات تعداد کودکان کار افزایش پیدا می‌کنند، افزود: در سطح کشور برای پدیده کودک کار برنامه‌هایی تبیین شده که به دلیل عدم وجوهات فرهنگی آزمون خطایی دارد اما نبود برنامه مناسب اوقات فراغت یکی از آسیب‌های جدی در حوزه کودکان کار است.

این مسوول با اشاره به اینکه در سال جاری فرهنگ‌سازی در حوزه اجتماعی در دستور کار است، افزود: آمار طلاق در استان پایین است، ضمن اینکه بهزیستی و قوه قضاییه طی تفاهم‌نامه‌ای سامانه‌ای به‌نام تصمیم راه‌اندازی کردند که سبب کاهش ۴۰ درصدی طلاق در سایر استان‌ها شده که این سامانه تیرماه در استان راه‌اندازی می‌شود.

در ادامه حسینی معاون فرهنگی و پیشگیری بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: جهل و ناآگاهی از علل افزایش آسیب‌های اجتماعی است که رسانه‌ها در آگاهی‌بخشی به جامعه رسالت مهمی بر عهده دارند.

وی با اشاره به اجباری شدن آزمایش ژنتیک گفت: سال اول اجرای آزمایش ژنتیک بیش از دو هزار نفر تحت پوشش قرار گرفتند، سال ۹۶ حدود ۶ هزار زوج آزمایش ژنتیک دادند و در سال ۹۷ هم ۷ هزار زوج تحت پوشش آزمایش ژنتیک قرار گرفتند و هیچ ازدواجی بدون طی این مرحله ثبت نمی‌شود.

 

وی در خصوص هزینه آزمایش ژنتیک گفت: افراد تحت پوشش بهزیستی ۱۰۰ درصد رایگان حمایت شدند و‌ برای سایر افراد با توجه به اعتبارات تا ۶۰ درصد مورد حمایت بهزیستی قرار می‌گیرند.

حسینی با بیان اینکه واگذاری طرح غربالگری به دانشگاه علوم پزشکی مشکلی است که ایجاد شده گفت: با اجرای طرح‌های غربالگری از بسیاری معلولیت‌ها جلوگیری شده به طوری که شاهد کاهش کودکان معلول متولد شده هستیم.

وی با اشاره به اجباری شدن مشاوره قبل از ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای اولین بار در کشور اجباری شدن مشاوره قبل از ازدواج در استان کهگیلویه و بویراحمد اجرا می‌شود.

حسینی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به مراجعه ۱۴۸ زن معتاد به کمپ ترک اعتیاد در شهرستان گچساران گفت: متاسفانه امار زنان معتاد در کشور رو به افزایش است و در استان کهگیلویه و بویراحمد جمعیت معتاد زنان حدود یک درصد است.

جمشیدی معاون پژوهشی بهزیستی در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر اختصاص اعتبارات پژوهشی به کارمندان بهزیستی و انتقاد استاندار کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته گفت: یک درصد اعتبارات باید در حوزه پژوهش هزینه شود، در سال ۹۶ طبق بخشنامه سازمان بهزیستی اولویت اعتبارات پژوهشی کارکنان و جامعه هدف بهزیستی بود و ما در نشست با استاندار برای اینکه فضا را آرام کنیم به انتقادات استاندار واکنش نشان ندادیم.

وی  با اشاره به پدیده فقر در جامعه گفت: فقر می‌تواند فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی باشد و همین امر باعث طلاق، اعتیاد و سایر معضلات و آسیب‌های جامعه شده که در حال حاضر پایگاه اورژانس اجتماعی در مناطق استان احداث شده است.

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

نظر شما