شناسهٔ خبر: 32984924 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نما | لینک خبر

بلومبرگ: ترامپ در مسئله ایران تنها مانده است

پایگاه اینترنتی بلومبرگ نوشت سردرگمی جهان درباره راهبرد واشنگتن در برابر تهران موجب انزوای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریكا در مسئله ایران شده است.

صاحب‌خبر - به گزارش نما، پایگاه اینترنتی بلومبرگ نوشت: متحدان آمریکا در بسیاری از طرح‌های ترامپ در عرصه سیاست خارجی، از مسئله کره شمالی تا ونزوئلا، جانب او را گرفته اند. اما در حالی که تنش‌ها این هفته بر سر ایران بالا گرفت، مشخص شد که رئیس جمهور آمریکا در این جبهه تنها مانده است.

تلاش‌ها برای تقویت حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه--تسریع استقرار یک ناوگروه هواپیمابر و فرستادن آتشبار‌های ضد موشکی پاتریوت و یک اسکادران بمب افکن--به اندازه ادعا‌های آمریکا درباره تهدیدات فزاینده ایران، در میان متحدان واشنگتن موجب نگرانی شد. این مسئله با ابراز نگرانی درباره نامعلومی خط سیر راهبرد ترامپ درهم آمیخت.

توماس والاسک، مدیر کارنگی اروپا و نماینده سابق اسلواکی در ناتو گفت: "ما کمترین ایده‌ای درباره اینکه قرار است چه بشود نداریم، چون به نظر نمی‌رسد خود آمریکا نیز عملا بداند چه خبر است. به نظر نمی‌رسد ترامپ بداند چه می‌خواهد."

تا آخر هفته، رئیس جمهور که بار‌ها از دولت باراک اوباما، سلف خود، به اتهام بیان "تلگرافی" نیات نظامی‌اش انتقاد کرده بود، علنا کوشید از شدت تنش‌ها بکاهد و گفت امیدوار است جنگی رخ ندهد. او بار دیگر ادعای علاقه به برگزاری گفتگو‌های مستقیم با سران ایران را اعلام کرد.

بنابر این مطلب، در میان نگرانی‌ها از تنش در خلیج فارس، محمد جواد ظریف ، وزیر امور خارجه ایران در سفر به آسیا که شامل دیدار از چین، هند و ژاپن بود، مورد استقبال قرار گرفت. هند قرار است پس از پایان انتخابات این کشور که ادامه دارد، درباره واردات آینده نفت خام از ایران تصمیم گیری کند. در توکیو نیز شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن بر حمایت دولت خود از توافق هسته‌ای ایران که ترامپ سال گذشته از آن خارج شد، تاکید کرد.

ترامپ در دو سال نخست ریاست جمهوری خود در دیگر نقاط داغ عرصه سیاست خارجی از پشتیبانی بیشتری، ولو گاهی اوقات از سر اکراه، برخوردار شد. اقدام امسال او برای به رسمیت شناختن خوان گوایدو، رئیس مجمع ونزوئلا به عنوان رئیس جمهور این کشور نیز با حمایت بیش از ۵۰ کشور جهان مواجه شد.

اما تحلیلگران در خصوص ایران به فقط دو طرف اشاره می‌کنند که اشتیاق خود را درباره افزایش تنش‌ها نشان دادند: اسرائیل و عربستان سعودی، که هر دو دشمنان جمهوری اسلامی هستند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت "در برابر تجاوزگری ایران" ایستاده است، و خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع و برادر محمد بن سلمان، حاکم بالفعل عربستان سعودی نیز مدعی شد حملات پهپادی این هفته به خطوط لوله نفت "اقداماتی تروریستی" بود که به دستور تهران و توسط انصارالله انجام گرفت. اما غیر از این دو خبری از پشتیبانی متحدان دیگر نشده است.

کریس گیکا، ژنرال ارشد انگلیسی در عملیات تحت فرماندهی آمریکا موسوم به "عزم ذاتی" روز پنجشنبه قبل از اینکه با سرزنش علنی مقامات آمریکایی و انگلیسی مواجه شود به خبرنگاران گفت تهدید افزایش یافته‌ای از طرف نیرو‌های تحت حمایت ایران در عراق و سوریه دیده نشده است.

معاون وزیر امور خارجه آلمان نیز اقدامات آمریکا را "نمونه‌ای ناراحت کننده از یکجانبه گرایی آمریکا" نامید. این در حالی است که برایان هوک، نماینده پمپئو در امور ایران، بار‌ها ادعا کرده است آمریکا در خصوص مسئله ایران در میان متحدان خود منزوی نشده است.

آنچه بر مناسبات آمریکا-اروپا سایه افکنده است استمرار سرخوردگی و ناراحتی اروپایی‌ها از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای است. مقامات ایرانی این ماه به شرکای اروپایی ۶۰ روز مهلت دادند به وعده‌های خود درباره بهره‌مند شدن ایران از مزایای اقتصادی توافق هسته‌ای عمل کنند، یا اینکه ایران به برخی از محدودیت‌های کلیدی این توافق پایبند نخواهد بود.

ترامپ در تلاش برای جمع کردن حرف‌هایی که درباره درگیری مطرح شده بود گفت ابهام درباره نیات آمریکا بخشی از نقشه اوست. رئیس جمهور آمریکا در پیامی در توییتر گفت "با همه اخبار کذب و ساختگی که منتشر می‌شود، ایران نمی‌داند واقعا چه خبر است!" این رویکرد با سرزنش وزیر امور خارجه ایران مواجه شد. ظریف در توییتر نوشت: "وقتی تیم ب یک کار می‌کند و دونالد ترامپ حرف دیگری می‌زند، ظاهرا این آمریکاست که نمی‌داند چه فکری بکند."

نظر شما