شناسهٔ خبر: 32984763 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا پلاس | لینک خبر

ایرناپلاس گزارش می‌دهد

سگ‌کشی یا مرگ با ترحم برای حفظ جان مردم

تهران- ایرناپلاس- چند روزی است که حامیان حیوانات به سگ‌کشی و بدرفتاری با سگ‌های بی‌پناه شهری اعتراض می‌کنند حال آنکه شهرداری حق را به جانب خود می‌دهد و می‌گوید ما برای حفظ جان شهروندان اقدام به جمع‌آوری سگ‌ها می‌کنیم و گاه ناچاریم به زندگی آنها پایان دهیم.

صاحب‌خبر -

ماجرا از دو ویدئوی منتشر شده در شبکه مجازی آغاز شد. در ویدئوی اول، فردی که خود را یکی از حامیان حقوق حیوانات می‌نامد، در حین فیلمبرداری گزارش می‌دهد که مأموران شهرداری تهران در حال حمله به سگ‌های بی‌پناه و کشتن آنها بودند که با ورود حامیان حیوانات، کار به درگیری با مأموران شهرداری کشیده شده است. این فرد در این ویدئو ادعا می‌کند که  این افراد سگ‌ها را می‌کشند و به ازای هر سگ از شهرداری پول دریافت می‌کنند. ویدئوی دوم هم مربوط به فردی است که دنبال مأمور شهرداری سلاح در دست که دنبال سگ‌ها می‌گردد، راه افتاده و از او می‌خواهد با سگی که مادر است و به توله‌های خود شیر می‌دهد، کاری نداشته باشد. این دو ویدئو این روزها باعث جریحه‌دار شدن احساسات مردم و درخواست آنها برای پایان دادن به بدرفتاری و احیاناً کشتن سگ‌ها شد. حتی ظهر دیروز شنبه، معترضان به این بدرفتاری‌ها در مقابل ساختمان شهرداری تهران جمع شدند و گویا کار به درگیری نیز کشیده شده است. با این حال، مسئولان شهرداری و حتی محسن هاشمی، رئیس شورای شهر در بین تجمع‌کنندگان حاضر شده و اعلام کرده‌اند که هیچ سگی کشته نشده است و موضوع را بررسی خواهند کرد.

۹ گاز گرفتگی و گزش در ۴ ماه

بدرفتاری با سگ‌های بی‌پناه که در ادبیات شهرداری و شورای شهر به آنها سگ‌های ولگرد گفته می‌شود، در حالی در چند روز گذشته خبرساز شده است که شهرداری دلیل این رفتار را مشاهده بیماری هاری در برخی از این سگ‌ها و همچنین حمله ‌آنها به مردم عنوان می‌کند.

حمیدرضا تحصیلی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران که جمعه با انتشار توئیتی اعلام کرده بود که اداره دامپزشکی تهران هاری دو قلاده سگ را تأیید کرده است، در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: دلیل جمع‌آوری سگ‌ها علاوه بر هاری، حمله آنها به شهروندان است؛ به‌طوری که از بهمن‌ماه تا به امروز 9 گازگرفتگی و گزش شدید و عمیق گزارش شده است که آخرین مورد آن هم مربوط به صبح دیروز شنبه ۲۸ اردیبهشت بوده است. به همین دلیل ما تصمیم گرفته‌ایم تا تمام سگ‌ها، حتی سگ‌های پلاک شده‌ها را جمع‌آوری کرده و آنها را مجدداً پایش کنیم.

او می‌گوید: تمام تلاش من و همکارانم در شرکت ساماندهی این است که در کنار حفظ جان شهروندان، به حقوق حیوانات احترام گذاشته شود.

در حالی که تحصیلی از احترام به حقوق حیوانات در کنار حفظ جان شهروندان سخن گفته و اعلام می‌کند که حامیان حیوانات می‌توانند از محل نگهداری سگ‌ها بازدید کنند که حامیان حیوانات چنین موضوعی را تأیید نمی‌کنند. به‌طوری که با افزایش بدرفتاری با سگ‌های بی‌پناه شهر، مجمع فعالان محیط زیست و حمایت از حیوانات ایران در نامه‌ای به پیروز حناچی، شهردار تهران، خواستار پایان دادن به این رفتار بوده و از او خواسته‌اند تا مطابق مصوبه وزارت کشور در مورد ساماندهی سگ‌های بی‌پناه شهری از سازمان‌های مردم‌نهاد کمک بگیرد.

صابر محمدی، دبیر اجرایی این مجمع در گفت‌وگو با ایرناپلاس، شرکت اعضا در اعتراضات خیابانی به‌ویژه روبه‌روی ساختمان شهرداری را مردود دانسته و می‌گوید به اعضای خود خبر داده‌ایم که اگر در این اعتراضات شرکت کنند کارت عضویت آنها را لغو می‌کنیم، چرا که معتقدیم باید از مجرای قانونی مسائل حل شود. به گفته او قرار است نماینده این مجمع با مدیرعامل شرکت ساماندهی دیدار کرده و پیشنهادات خود را درباره جمع‌آوری سگ‌ها ارائه کند.  

پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری تخصص ندارند

فرهاد مخدومی، نماینده استان تهران و البرز در مجمع فعالان محیط زیست و حمایت از حیوانات ایران است که به نمایندگی از این مجمع قرار است با تحصیلی دیدار کند. مخدومی در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: یک سری گزارش‌های پراکنده‌ای از جمله فیلم دوربین‌های مدار بسته از بدرفتاری با سگ‌ها به دست ما رسیده است که حتماً آن را در جلسه‌ای که با شهرداری خواهیم داشت، ارائه خواهم داد.

تکذیب سوزاندن سگهای در کوره

در چند روز گذشته علاوه بر جنجال‌آفرین شدن فیلم سگ‌گیری توسط مأموران شهرداری، این خبر نیز دست‌به‌دست می‌شود که شهرداری تهران سگ‌ها را در کوره‌ای در منطقه کهریزک تهران می‌سوزاند که مخدومی با تکذیب این خبر می‌گوید که  بررسی‌های ما نشان می‌دهد این خبر صحت ندارد و نباید با این اخبار دروغ اوضاع را متشنج کرد.

او چند انتقاد به اقدامات شهرداری تهران دارد. نخستین موضوعی که مخدومی به آن اشاره می‌کند، این است که پیمانکارانی که از سوی شهرداری تهران برای زنده‌گیری و جمع‌آ‌وری سگ‌ها انتخاب می‌شوند، تخصص لازم را ندارند، حرفه‌ای نیستند و اطلاعاتی درباره لوازم زنده‌گیری و طریقه بی‌هوشی سگ‌ها ندارند. اغلب این افراد با خفت گیری با استفاده از قلاده و به طرز وحشیانه‌ای این کار را انجام می‌دهند و همین باعث جریحه‌دار شدن احساسات مردم می‌شود. از طرفی، ماشین و وسیله انتقال این سگ‌ها بسیار آلوده و کثیف است که خود می‌تواند باعث ایجاد بیماری در آنها شود. او فیلم‌هایی را در اختیار ایرناپلاس قرار داده است که مؤید این نکته است و حتی در تصویری که مربوط به یک دوربین مدار بسته است فردی اقدام به کشتن سگی می‌کند که بعد دو مأمور جمع‌آوری زباله، لاشه آن را درون کیسه‌زباله می‌گذارند.

مرگ با ترحم

به اعتقاد او، ارگان‌هایی مثل شهرداری تهران هیچ‌وقت زیر بار موضوعی به نام سگ‌کشی نمی‌روند و ادامه می‌دهد: شهرداری طرحی به نام غربالگری دارند به این معنی که سگ‌های مریض را از سگ‌های سالم جدا می‌کنند و بعد به زندگی آنها خاتمه می‌دهند، بدون این که معیار مشخصی برای مریض بودن سگ‌ها داشته باشند و اسمی که برای این کار گذاشته‌اند مرگ با ترحم است. در این میان، پناهگاه‌هایی که برای سگ‌ها اختصاص یافته و با شهرداری کار می‌کنند، گزارش‌های خلاف واقع می‌دهند.

تخلف دیگر، پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری که مخدومی به آن اشاره می‌کند این است که پیمانکاران طرف قرارداد شهرداری، سگ‌هایی که توسط مردم و با هزینه خود آنها عقیم، پلاک شده و شناسنامه درمانی گرفته را می‌گیرند و جزو آمار خودشان حساب می‌کنند. او ادامه می‌دهد: حتی گزارش داریم که قسمتی از گوش سگ  که پلاک دارد را می‌برند که مشخص نشود پلاک داشته است و  دوباره پلاک خودشان را می‌زنند تا آمارشان را بالا ببرند. آنها تعدادی از سگ‌هایی که ما پلاک‌گذاری و رهاسازی کرده بودیم هم برده‌اند. من نامه دارم که سگ‌ها را باید به ما تحویل دهند اما هنوز این کار را انجام ندادند.

پیمانکاران ما متخصص‌اند

اما حمیدرضا تحصیلی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران، در گفت‌وگو با ایرناپلاس برخی از این موارد را تکذیب می‌کند. او می‌گوید: اولاً کسانی که به‌عنوان پیمانکار با شهرداری تهران همکاری می‌کنند، آموزش‌های اولیه را دیدند. دوما خفت گیری چیزی نیست که فقط ما انجام دهیم . همین کشور همسایه ما ترکیه این کار را انجام می‌دهد و چیز بدی نیست. فاصله مطمئن بین سگ و کاربر ایجاد می‌کند تا کاربر بتواند کار را انجام دهد. ضمن این که ما سگ را با دارت بی‌هوش می‌کنیم و بعد برای کارهای بعدی از خفت‌گیری استفاده می‌کنیم.

البته وی غیرمتخصص بودن برخی را هم تأیید می‌کند و ادامه می‌دهد: ممکن است کسانی هم باشند که آموزش لازم را ندیده باشند، اما چه اشکالی دارد؟ ما چرا باید برویم و کف خیابان این مسائل را حل کنیم؟ در اتاق من باز است و حامیان بیایند و با من صحبت کنند و اگر آنها بلد هستند یاد ما بدهند. من از حامیان قول گرفتم که اگر از زمان دوره جدید مدیریت شهری فیلمی بیاورید که شهرداری سگی را کشته است هر چه بگویند من حرفشان را قبول می‌کنم.»

تحصیلی درباره موضوع مرگ با ترحم نیز می‌گوید: اگر حیوانی بیماری سختی دارد که قابل درمان نیست و بیماری او می‌تواند ناقل باشد، ما باید چه کار کنیم؟ آیا خود دوستان حامی حاضر هستند حیوان را به آنها تحویل بدهیم تا داخل منزل یا باغشان، نه در محیط آزاد نه در پارک بلکه در یک جای خصوصی از آن نگهداری کرده و آن را درمان کنند؟ اگر حاضر به انجام این کار هستند، ما با آنها تفاهم‌نامه امضا کنیم تا از این پس هر سگ مریض و بد حالی را به آنها تحویل بدهم.

بر اساس پروتکل جهانی کار میکنیم

به گفته او، پروتکلی که وزارت کشور به آنها ابلاغ کرده یک پروتکل جهانی است و در ترکیه، آمریکا و کشورهای دیگر اجرا می‌شود. سگ‌هایی که بیماری‌های سخت دارند که تعداد آنها بسیار اندک است - حتی من نمی‌دانم که آیا موردی داشتیم یا نه- به‌ناچار از چرخه زندگی حذف می‌شوند که به آن «مرگ با ترحم» گفته می‌شود که البته من روش آن را نمی‌دانم ولی بدون درد و با تزریق داروهای بیهوشی انجام می‌شود. با اطمینان می‌گویم که شهرداری به‌هیچ‌وجه سگی را نمی‌کشد و اگر موردی اتفاق افتاد به من اطلاع دهید تا شخصاً موضوع را پیگیری کند.

او همچنین درباره سگ‌های پلاکدار و عقیم شده که جمع‌آوری شده‌اند می‌گوید: ما ۴۷ یا ۳۷ سگ تک دار و قلاده دار جمع کردیم، از همان‌هایی که گفتند عقیم‌سازی شده و پلاک خورده‌اند. اما پزشک تأیید کرده است که ۱۷ قلاده از آن‌ها  نه عقیم شده و نه واکسن زده‌اند و همین‌طور به آن تگ و قلاده زدند. آیا این یک جنایت نیست که ما را در مسیرمان گمراه می‌کنند؟ با این حال، او ادامه می‌دهد که اگر نماینده‌ها بیایند سگ‌ها را تحویلشان می‌دهیم. ما با سگ تگ‌دار کاری نداریم و بالاخره باید رها شود. منتها باید بیایند تا تحویلشان بدهیم و اطمینان بدهند که این سگ‌ها در پارک‌ها نباشند.

دفاع تمام‌قد شورا از شهرداری

در این میان،  زهرا صداعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در گفت‌وگو با ایرنا پلاس به دفاع تمام‌قد از شهرداری تهران برخاسته و معتقد است که شرکت ساماندهی وظایف خود را در این باره به‌خوبی انجام می‌دهد و از افراد متخصص برای جمع‌آوری سگ‌ها استفاده می‌کند و حتی در دو پناهگاهی که از سوی شهرداری در منطقه ۲۲ و ۴ تهران احداث شده است از سگ‌های جمع‌آوری شده، نگهداری می‌کنند، آن‌ها را عقیم‌سازی و واکسیناسیون می‌کنند و به خودشان غذا و به توله‌هایشان شیر می‌دهند.  

صدراعظم نوری با اشاره به این که شرکت ساماندهی موظف است سگ‌های ولگرد را طوری ساماندهی کند که علاوه بر این که موجبات آزار و اذیت شهروندان فراهم نشود، آسیبی به سگ‌ها نرسد، می‌گوید: اخیراً مشاهده شده در پارک چیتگر و مناطق غرب تهران، افرادی مورد حمله سگ‌ها قرار گرفته و دچار جراحت شده‌اند. از جمله اقداماتی که شرکت ساماندهی کرده این است که تلاش می‌کند این سگ‌ها را جمع‌آوری کرده و آنها را به محل‌های خاص منتقل کند. از بین این سگ‌ها، برخی دارای ویژگی‌های هستند که می‌توانند جدا شوند و آموزش ببینند و مورد استفاده قرار گیرند.

او ضمن احترام به احساسات و نظرات مردم و حامیان حیوانات ادامه می‌دهد: این نکته وجود دارد که برخی از این سگ‌ها ممکن است آسیب جدی به مردم بزنند و بیماری خود را به آنها منتقل کنند. به همین دلیل حتماً باید این سگ‌ها جمع‌آوری شده و کنترل شوند. این اطمینان را می‌دهیم که شهرداری و شرکت ساماندهی، سگ‌ها را نمی‌کشد، بلکه از آنها نگهداری می‌کند.

گزارش از الهام کاظمی

نظر شما