شناسهٔ خبر: 32984476 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

درز ارزیابی «حمله شیمیایی دوما»؛ افشای توطئه تروریست‌ها برای اتهام‌زنی به دمشق

درز یک گزارش داخلی سازمان منع تسلیحات شیمیایی افشا کرده است ارزیابی‌های صورت‌گرفته در محل حمله شیمیایی ادعایی سال ۲۰۱۸ در شهر «دوما» از صحنه‌سازی تروریست‌ها با هدف متهم کردن دولت حکایت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که دولت‌های غربی سال گذشته مناطقی در سوریه را به بهانه پاسخ به «حمله شیمیایی» در شهر «دوما» هدف حمله موشکی قرار دادند، این هفته درز یک گزارش داخلی سازمان منع تسلیحات شیمیایی افشا کرده است که این حمله صحنه‌سازی گروه‌های تروریستی با هدف اتهام‌زنی به دولت سوریه بوده است.

این گزارش داخلی به تاریخ ۲۷ فوریه ۲۰۱۹ (۸ اسفند ۱۳۹۷) با عنوان «ارزیابی مهندسی دو سیلندر مشاهده‌شده در حادثه دوما» در اختیار سازمان منع تسلیحات شیمیایی قرار گرفته، اما تا این هفته که برخی فعالان سیاسی آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند، رسانه‌ای نشده بود.

دو سیلندر اشاره‌شده در این گزارش، مخزن‌هایی است که ادعا شده بود حاوی مواد شیمیایی بوده و از هواپیماها یا بالگردهای ارتش سوریه روی دوما پرتاب شده است. آمریکا، فرانسه و انگلستان یک هفته پس از حمله ادعایی دوما، به بهانه وجود همین سیلندرها چند پایگاه نظامی و ساختمان دولتی سوریه را هدف قرار دادند.

نویسندگان این گزارش از اعضای هیأت حقیقت‌یاب سازمان منع تسلیحات شیمیایی هستند که در محل حادثه حضور یافته و شواهد به جامانده از حمله ادعایی در دوما را بررسی کرده‌اند. در این گزارش به تفصیل در مورد نحوه ارزیابی شواهد از جمله مدلسازی رایانه‌ای، بررسی تصاویر هوایی و ماهواره‌ای و همچنین مشاهده حضوری آثار بر جای مانده، توضیح داده شده است.

نهایتا پس از تشریح شواهد موجود در محل و نحوه انجام تحقیق، در بخش ارزیابی این گزارش آمده است: «به طور خلاصه، مشاهدات میدانی در دو محل به همراه تحلیل‌های بعدی، نشان می‌دهد که احتمال اینکه دو سیلندر به صورت دستی در آن دو محل قرار گرفته باشند، بیشتر از این است که آن‌ها از هواپیما پرتاب شده باشند.»

 

 

این گزارش که سازمان غیردولتی موسوم به «کارگروه سوریه، پروپاگاندا و رسانه» اصالت آن را تایید کرده، در پایان به امضای فردی به نام «یان هندرسون» رسیده است. بررسی بیانیه‌ها و اسناد سازمان منع تسلیحات شیمیایی نشان می‌دهد که هندرسون رئیس کمیته حقیقت‌یاب اعزامی به سوریه بوده است.

«پیرس رابینسون» از مدیران گروه موسوم به «سازمان مطالعات پروپاگاندا» با اشاره به یافته‌های مندرج در این گزارش، به رسانه‌ها گفته است که این گزارش این احتمال را تقویت کرده است که گروه‌های مخالف دولت با هدف بدنام کردن دولت و تحریک کشورهای خارجی به اقدام نظامی علیه سوریه، این سیلندرها را که ادعا شده حاوی گاز کلر بوده‌اند، در دوما قرار داده باشند.

سال گذشته «حمله شیمیایی دوما» در شرایطی صورت گرفت که تنها چند روز پیش از این حمله کشورهای غربی اعلام کرده بودند در صورت انجام حمله شیمیایی، سوریه را هدف قرار می‌دهند. همزمان روسیه و دولت سوریه هشدار دادند که گروه‌های تروریستی در تلاش هستند تا با صحنه‌سازی یک حمله تروریستی، دمشق را در مظان اتهام قرار داده و راه را برای درگیری نظامی هموار کنند.

درز گزارش ارزیابی مهندسی در حالی احتمال ساختگی بودن حمله دوما را تقویت کرده که سازمان منع تسلیحات شیمیایی نه تنها تاکنون از انتشار این گزارش خودداری کرده بود، بلکه در ارزیابی رسمی خود که به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شده، تلویحا دولت سوریه را به دست داشتن در این حمله متهم کرده است. دولت روسیه اخیرا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را میان اعضای شورای امنیت توزیع کرده که به سازمان منع تسلیحات شیمیایی را به سیاسی‌کاری با هدف پیشبرد اهداف کشورهای غربی متهم کرده است. مسکو می‌گوید این سازمان از ارزیابی بی‌طرفانه فاصله گرفته و گزارش‌هایش را با اهداف سیاسی تنظیم می‌کند.

ادعای دست داشتن دولت سوریه در حملات شیمیایی در نقاط مختلف این کشور در حالی مطرح می‌شود که دولت سوریه در سال ۲۰۱۴ بر اساس توافق پیشنهادی آمریکا و روسیه و تحت نظارت سازمان منع تسلیحات شیمیایی تمام ذخایر تسلیحات شیمیایی خود را از کشور خارج کرده و توسط طرف‌های خارجی نابود کرد.

انتهای پیام/ق

نظر شما