شناسهٔ خبر: 32984313 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تهدیدات تو خالی آمریکا با توسل به جنگ روانی علیه ایران

تهران-ایرنا- گمانه زنی‌ها پیرامون آینده تنش‌های میان ایران و آمریکا همچنان ادامه دارد. برخی بر این باورند، با توجه به تحولات و تحرکات اخیر میان دو کشور، احتمال بروز درگیری میان دو کشور وجود دارد و تعداد بسیار بیشتری برآنند که تنش‌های اخیر میان تهران و واشنگتن بیش از هر چیز جنگ روانی آمریکا علیه ایران است.

صاحب‌خبر -

در دو هفته اخیر قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی خارجی و همزمان تروریست خواندن نیروهای سنتکام از سوی ایران به اضافه گسیل تجهیزات نظامی امریکایی به منطقه برخی ناظران را نگران تنش نظامی میان ایران و آمریکا کرده و واکنش تحلیلگران سیاسی و اهالی رسانه را به دنبال داشته است.
به گزارش گروه نشریات خبری؛ روزنامه های امروز درحالی چاپ شدند و بر پیشخوان مطبوعات کشور قرار گرفتند که تیتر‌های مرتبط با سیاست خارجی از جمله اظهارات ظریف مبنی به یقین به عدم وقوع جنگ، بی اطلاعی پنتاگون از ادعای حمله به ایران و ادامه تحلیل‌ها درباره نشانه شناسی رفتار کاخ سفید در تنش با ایران در صفحات نخست تعدادی از روزنامه‌های امروز برجسته شده است.
رسانه های جریان اصلاح طلب در ارزیابی روابط ایران و امریکا به طرح محورهایی همچون یررسی احتمال حمله نظامی، تلاش جان بولتون برای جنگ افروزی، رویکرد اروپا در قبال احتمال تنش نظامی میان ایران و امریکا و رفتارشناسی دولت در قبال آمریکا پرداختند.

در ادامه برخی محورهای مورد توجه در رسانه های اصلاح طلب را مرور می کنیم: به‌نظر می‌رسد که هشدارهای آمریکا چندان جدی نیست و شرایط به گونه‌ای نیست که این کشور یک جنگ نظامی علیه ایران تحمیل کند؛ ایران سیاست بسیار هوشمندانه‌ای در قبال آمریکا در پیش گرفته است؛ ایستادگی ایران و همچنین پیام تنها انزوای امریکا از سوی متحدان اروپایی، باعث می‌شود که امریکایی‌ها با حساسیت بیشتر از بروز تنش خودداری کنند؛ امریکایی‌ها آگاه هستند که شرایط ایران، نه مشابه افغانستان سال 2001 است و نه عراق 2003؛ جان بولتون بیش از هر زمان دیگری مصمم به تشدید تنش‌هاست؛ شکست در به هدف مطلوب رسیدن برخی را به این باور رسانده که آخرین گزینه در چنته واشنگتن توسل به تنش نظامی با تهران یا حداقل تهدید به آن است؛ بولتون، تندروتر از دیک‌چنی؛ اروپایی‌ها یکصدا مخالفت خود را با تلاش‌ برخی در امریکا برای باز کردن پای ایران به جنگ اعلام کرده‌اند؛ با طناب ترامپ نمی‌توان به چاه رفت.

رسانه های اصولگرا نیز با بیان وجود اختلاف در کاخ سفید درخصوص ایران، دولت را به بهره گیری از این فرصت فراخوانده و به «صبر استراتژیک» و «استقامت» در مقابل آمریکا رهنمود داده اند. برخی محورهای به کار برده شده از سوی رسانه های اصولگرا را می خوانیم: تنش موجود بین ایران و آمریکا به درگیری نظامی بین دو کشور تبدیل نخواهد شد؛ آمریکا از قدرت تهدید کنندگی ایران ترسیده و آن را درک کرده است که نشان می‌دهد سیاست دفاعی و موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران بازدارنده بوده؛ جان بولتون و مایک پومپئو قطعاً مشتاق تحقق سیاست‌های سخت‌تر ایالات متحده امریکا نسبت به برخی کشورها از جمله ایران هستند؛ ایران در چند روز گذشته علائمی از خود بروز داده که ترامپ را وادار به اندیشیدن مجدد درباره افزایش تنش نظامی با ایران کرده است؛ سیاست‌‌های اعمال‌شده آمریکا در نقاط مختلف دنیا نشان می‌دهد ناهماهنگی و اختلاف حتما در درون تیم سیاست خارجی کاخ سفید وجود دارد؛ بی‌اعتبار شدن ترفندهای کاخ سفید در سیاست خارجی.
رسانه های اصلاح طلب
...............................
**شکست آمریکا در جنگ روانی علیه ایران
حسن ‌ها‌نی زاده تحلیلگر و استاد دانشگاه به آفتاب یزد گفت: دونالد ترامپ معتقد است که کشورهای نفت خیز حوزه خلیج‌فارس از ذخایر ارزی بسیار بالایی برخوردارند و باید بخش وسیعی از این ذخایر را به خزانه آمریکا واریز کنند.‌ها‌نی زاده افزود: به همین دلیل به‌نظر می‌رسد که هشدارهای آمریکا چندان جدی نیست و شرایط به گونه‌ای نیست که این کشور یک جنگ نظامی علیه ایران تحمیل کند.
او اظهارکرد: چنانچه چنین اتفاقی بیفتد به طور قطع نه تنها کشورهای حوزه خلیج فارس بلکه بسیاری از کشورهای منطقه دچار التهاب و بحران شدیدی خواهند شد و همه کشورها از بروز این جنگ احتمالی متضرر می‌شوند.‌ها‌نی زاده در پایان گفت: ایران سیاست بسیار هوشمندانه‌ای در قبال آمریکا در پیش گرفته است و با هوشمندی همه تحرکات آمریکا را رصد می‌کند. در عین حال
همه دستگاه‌ها‌ی مسئول هوشیار هستند که اگر ایالات متحده دست به تحرکی علیه ایران بزند پاسخ درخوری به آن می‌دهند. بنابراین به نظر می‌رسد که جامعه ایران نباید وارد این جنگ روانی شود. زیرا ایالات متحده هم درصدد ایجاد التهاب در داخل ایران است به نظر می‌رسد که با توجه به اظهارات مسئولان مبنی بر عدم بروز جنگ، آمریکا در جنگ روانی که آغاز کرده است، شکست خواهد خورد.

**ظهور قدرت ایران در مقابل زوال آمریکا
به گزارش ایلنا،‌ سردار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آیین تکریم و معارفه مسئولان اطلاعات موقعیت جمهوری اسلامی و ملت ایران را مطمئن و خوب ارزیابی و با تاکید بر اینکه ساختمان‏های بزرگ در حین فرو‏ریختن خطرآفرین نیز هستند، گفت: ما امروز در فضای جنگ تمام‏عیار اطلاعاتی با آمریکا و جبهه دشمنان انقلاب و نظام اسلامی هستیم و این فضا ترکیبی از عملیات روانی و عملیات سایبری، تحرکات نظامی، دیپلماسی عمومی و القای رعب و وحشت است و در این نبرد لحظه‏ای از اندیشیدن به آمریکا و تمرکز بر دشمن‏، تشخیص راهبردها و الگوی رفتاری آن نباید غافل شویم. هیمنه آمریکا در روند زوال قرار گرفته و در حال نزدیک‏شدن به انتهای خود است و در عین حال باید مراقب خطرهای محتمل در چنین شرایطی باشیم؛ در حالی که قدرت ایران اسلامی ظهور و در مسیر بالندگی و تثبیت قرار دارد.

**احتمال حمله نظامی
به گزارش روزنامه ابتکار، رسانه‌های چین همزمان با حضور وزیر امور خارجه در این کشور نوشتند که شفاف‏سازی‏های ظریف در مورد اطلاعات جعلی که به ترامپ داده می‌شود، موجب اختلاف در تیم «ب» شده، در همین ارتباط ظریف اظهار کرد: شفاف‏سازی آنچه من در سفر نیویورک به عنوان تیم ب مطرح کردم یک واقعیت است. واقعیتی که همه از آن خبر داشتند اما به خاطر فضای روانی تحمیل‏شده بر جامعه آمریکا کمتر کسی جرئت می‌کرد این واقعیات را بیان کند. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان افزود: ترامپ هم رسماً گفته و اخیراً مجدداً تاکید کرده و لذا فکر می‌کنم واقعیت همین باشد که ترامپ خواهان جنگ نیست، اما افرادی دور او نشسته‌اند تا به بهانه این‌که آمریکا را در مذاکره با ایران قدرتمندتر کنند، او را به سمت جنگ سوق دهند. ظریف خاطرنشان کرد: ما یقین داریم که در نهایت جنگ، همان‌طور که رهبری فرمودند صورت نخواهد گرفت به خاطر این‌که نه ما خواهان جنگ هستیم و نه کسی این تصور را دارد که بتواند در منطقه با جمهوری اسلامی ایران مقابله کند.

روزنامه اعتماد در یادداشتی نوشت: با توجه به تحرکات و تحریک‌هایی که از سوی رژیم اسراییل برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی و امارات متحده عربی انجام می‌شود، در شرایط تنش‌آلود منطقه، امکان هرگونه سوءمحاسبه و تصادفی را افزایش می‌دهد. اما نهایتا ایستادگی ایران و همچنین پیام تنها انزوای امریکا از سوی متحدان اروپایی، باعث می‌شود که امریکایی‌ها با حساسیت بیشتر از بروز تنش خودداری کنند. دونالد ترامپ و سیاستمداران ارشد امریکایی به خوبی آگاه هستند که جامعه امریکا هم به هیچ‌وجه آمادگی یک جنگ تازه را ندارد، به ویژه اینکه رییس‌جمهور امریکا بر بستر شعار کاهش هزینه‌های امنیتی امریکا در خاورمیانه به قدرت رسیده است. در شرایطی که دونالد ترامپ، امیدوار است در انتخابات 2020 بار دیگر سکان کاخ سفید را در اختیار بگیرد هر گونه جنگ و رویارویی نظامی در خلیج فارس شکست ترامپ را در این انتخابات تضمین می‌کند. امریکایی‌ها آگاه هستند که شرایط ایران، نه مشابه افغانستان سال 2001 است و نه عراق 2003 و نتیجه تنش با ایران برای امریکایی‌ها غیرقابل پیش‌بینی و فراتر از حد تصور خواهد بود.

به گزارش ایسنا به نوشته نشریه تایم، در روزهای گذشته اخباری مبنی بر این منتشر شده که آمریکا قصد دارد پس از استقرار ناو هواپیمابر لینکلن در خاورمیانه 120 هزار نیرو به این منطقه برای مقابله با آنچه تهدیدات ایران خوانده شده، اعزام کند.
سه مقام نظامی آمریکا که در برنامه‌ریزی و نظارت بر نیروهای آمریکایی در منطقه دخیل هستند به نشریه تایم گفتند که هیچ طرح واقعی و قابل اجرا یا چیزی شبیه آن برای استقرار گسترده نیرو در منطقه خلیج فارس وجود ندارد. تمام این سه منبع آگاه که خواستند نامشان فاش نشود به تایم گفتند که هیچ اطلاعات دقیقی در این زمینه وجود ندارد.

ایلنا در گفت و گو با پروفسور «جانی اریک ویلیامز» استاد کالج ترینیتی آمریکا با اشاره به اینکه قدرت اقتصادی آمریکا در حال کاهش است، گفت: اروپایی‌ها احتمالا با اکراه از ایالات متحده حمایت خواهند کرد. اگر دولت ایران موافقت کند، روس‌ها و چینی‌ها می‌توانند همان کاری که در ونزوئلا کردند را انجام دهند؛ برای جلوگیری از حمله نظامی، مستشارانی را به همراه موشک‌های زمین به هوا (پدافند هوایی) به ایران اعزام کنند تا گزینه نظامی کنار گذاشته شده و تمام طرف‌ها مجبور شوند از تعهداتشان پیروی کنند.

**تلاش بولتون برای جنگ افروزی
روزنامه ابتکار ذیل عنوان «جان بولتون؛ خطرناک‏ترین مرد جهان» نوشت: جان بولتون بیش از هر زمان دیگری مصمم به تشدید تنش‌هاست. شاید به این دلیل که فکر می‌کند دونالد ترامپ احتمالاً یک دوره بیشتر به عنوان رئیس‌جمهوری ایالات متحده در کاخ سفید نخواهد ماند. بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی ترامپ می‌خواهد که کشورش را وارد جنگ با ایران کند. ما این را می‏دانیم، زیرا او دو دهه است که چنین موضوعی را مطرح می کند. در همین راستا، هر آنچه که دولت ترامپ در خصوص سیاست‌های خود بر علیه ایران اعمال کرده به خصوص از آوریل 2018 تاکنون که بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی وارد کاخ سفید شده است باید از درون چنین لنزی دنبال شود. مانند تمامی اقدامات نظامی نگران‏کننده‌ای که ایالات متحده در طول چند هفته گذشته در خاورمیانه صورت داده است. بولتون تنها پس از یک ماه از ورودش به کاخ سفید توانست تاثیرات لازم را بر روی ترامپ به منظور خروج از توافق هسته‌ای اعمال کند. در این راستا، برجام، آن‏گونه که رسماً نامیده می‌شود، بزرگترین مانع تلاش و تمایل بولتون برای ایجاد جنگی به منظور تغییر در ساختار سیاسی ایران بود. زیرا این توافق بهانه اصلی و مهم که هفده سال قبل حمله به عراق را توجیه کرده بود، از بین برده است.

«جنگ‌افروز رفتنی‌است؟» تیتر نخست روزنامه اعتماد است که در بخشی از آن می خوانیم: «ایران را بمباران کنید»، جمله‌ای است که جان بولتون که این روزها جامه مشاور امنیت ملی امریکا را بر تن دارد از سال‌ها پیش و روزهای جنگ عراق تکرار می‌کند و البته در دولت ترامپ با جایگاهی که به دست آورده به ظن خود فرصتی برای عملی کردن آن هم پیدا کرده است. دونالد ترامپ دو سال پس از حضور در کاخ سفید سیاست فشار حداکثری را علیه ایران دنبال می‌کند و تاکنون از تمام بازوهای ممکن استفاده کرده‌ اما به گواه کارشناسان به هدف مطلوب خود نرسیده است. همین شکست در به هدف مطلوب رسیدن برخی را به این باور رسانده که آخرین گزینه در چنته واشنگتن توسل به تنش نظامی با تهران یا حداقل تهدید به آن است.

اعتماد در ادامه با میان تیتر « بولتون، تندروتر از دیک‌چنی » نوشت: 70 سال سن دارد و نامش در امریکا با جمهوری‌خواهان گره خورده است. مخالف مخالفان هژمونی امریکاست و در مخالفت‌هایش افراط و تفریط جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. جان بولتون در ایران از سال‌ها قبل به دلیل مواضع تند و تیزی که علیه جمهوری اسلامی داشته شناخته‌تر از دیگر سیاستمداران امریکایی است که هیچ‌گاه عنوان آنچنان پرطمطراقی را در ساختار داخلی امریکا به خود اختصاص ندادند.

ایسنا در گزارشی نوشت: آمریکا اکنون در سه جبهه درگیر رویارویی‌های عمده در جهان است که پتانسیل تبدیل شدن به یک جنگ را دارند و در هر سه جبهه شخصی که در صندلی راننده نشسته جان بولتون، یکی از سرسخت‌ترین حامیان استفاده از قدرت نظامی آمریکا که کاخ سفید به خود دیده، است.

**رویکرد اروپا در قبال احتمال تنش نظامی میان ایران و امریکا
به گزارش روزنامه اعتماد به نقل از نیویزک تایمز، اروپایی‌ها با خاطره‌هایی که از جنگ مصیبت‌بار در عراق دارند، یکصدا مخالفت خود را با تلاش‌ برخی در امریکا برای باز کردن پای ایران به جنگ اعلام کرده‌اند. با وجود آنکه رابطه فراآتلانتیکی اروپا و امریکا در دوره ترامپ آسیب جدی دیده اما برای اروپایی‌ها همچنان چنین فاصله‌اندازی میان خود و واشنگتن آسان نیست. حتی بریتانیا در جایگاه نزدیک‌ترین کشور اروپایی به امریکا هم فاصله خود را با امریکا در گزینه جنگ با ایران حفظ کرده و اصلی‌ترین مقام‌های انگلیسی هم پشت سر فرمانده نیروهای انگلیسی در جنگ با داعش که گفته بود هیچ تهدیدی از سوی ایران در عراق و سوریه وجود ندارد، ایستادند. البته که با انعکاس این مخالفت انگلیسی‌ها با برآوردهای امریکا، فشارها بر لندن افزایش یافت و وزیر خارجه انگلیس ادعا کرد که در برآورد از تهدید ایران در منطقه با واشنگتن هم‌عقیده‌ است.

**چالش های ظریف و ترامپ در فضای مجازی
«جدال توییتری ظریف و ترامپ» تیتر نخست روزنامه شرق است: وزیر امور خارجه گفت ترامپ هم رسما گفته و اخیرا مجددا تأکید کرده است و لذا فکر می‌کنم واقعیت همین باشد که ترامپ خواهان جنگ نیست اما افرادی دور او نشسته‌اند تا به بهانه اینکه آمریکا را در مذاکره با ایران قدرتمندتر کنند، او را به سمت جنگ سوق دهند. با این همه، رئیس‌جمهوری آمریکا در توییتی ایران را سردرگم دانسته بود: «رسانه‌‌های خبری دروغین با پوشش خبری شدیدا نادرست درباره ایران به کشورمان ضربه می‌زنند اما دست‌کم ایران سردرگم شده که چه خبر است، چی درسته، چی نیست که اتفاقا شاید خیلی هم بد نباشد». ادعای ترامپ به‌سرعت پاسخ ظریف را در پی داشت: «وقتی تیم «ب» یک حرف می‌زند و دونالد ترامپ حرف دیگری، کاملا آشکار است چه کسی نمی‌داند چه فکری باید بکند. ما چندین هزار سال است که می‌دانیم چه فکری باید بکنیم و در مورد آمریکا نیز از سال 1953 (1332) این را می‌دانیم. در برهه کنونی این اتفاق خوبی است».

** راه کاهش تنش ایران و آمریکا
روزنامه شرق در یادداشتی نوشت: آمریکا هرچند به سیاست‌های نظامی‌گری خود رنگ‌و‌لعاب دیپلماسی مدرن مانند دیپلماسی اجبار داده است، در واقع سیاست‌های مزبور تداعی‌کننده همان سیاست قایق‌های توپدار قرون وسطایی است که دیپلماسی محلی از اعراب نداشت. واشنگتن برای برون‌رفت از این بن‌بست خودساخته باید ضمن دست‌برداشتن از تهدید و ارعاب، به تدابیر اعتمادزا (confidence building measures) روی آورد. پیشنهاد وولفگانگ ایستینگر، رئیس بزرگ‌ترین اندیشکده آلمان، کنفرانس امنیتی مونیخ، ناظر به برگزاری یک کنفرانس بین‌المللی صلح به رهبری 1+5 به‌منظور کاهش تنش بین ایران و آمریکا، شاید عملی‌ترین، مؤثرترین، آبرومندانه‌ترین و در‌عین‌حال کم‌هزینه‌ترین راه برون‌رفت از شرایط حاد و خطرناک کنونی باشد. میزان استقبال از چنین ابتکاری محک خوبی برای ارزیابی استقبال از صلح و شناخت موافقان و مخالفان آن است. یقینا آنها که کسب‌وکار جنگی دارند و به دنبال رشد سهام جنگ(war stock) در بورس هستند، نمی‌خواهند منطقه و کلا جهان رنگ صلح و آرامش به خود ببیند.

**سیاست دولت در قبال آمریکا
روزنامه آرمان می نویسد: اتفاقات اخیر در حوزه بین‌المللی میان ایران و آمریکا و اظهارات مقامات طرفین موجب شده تا برخی بحث احتمال جنگ میان ایران و آمریکا را به میان آورند که البته این امر به دلایل مختلف امکان پذیر نیست. این مساله را می‌توان در اظهارات مقامات ایالات متحده و همچنین سیاسیون و استراتژیست‌های آمریکایی دید. مقامات کشورمان نیز در مقاطع مختلف بر این امر تاکید کرده‌اند. کما اینکه چندی پیش مقام معظم رهبری در دیدار با کارگزاران نظام بر این امر تاکید کردند که «جنگ نمی‌شود؛ مذاکره هم سم است و بنابراین گزینه قطعی ملّت ایران مقاومت در مقابل آمریکا است.» روسای قوا نیز بر همین امور صحه گذاشته‌اند. این در حالی است یکی از مقامات ارشد دولت ترامپ روز جمعه اظهار کرد که آمریکا «کنار تلفن نشسته است» اما هنوز هیچ پیامی از ایران درباره اظهار تمایل برای پذیرفتن دعوت دونالد ترامپ به مذاکره مستقیم دریافت نکرده است. این سخنان وی در حالی بیان شده که اخیرا سرلشگر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران نبرد اطلاعاتی بین ایران و آمریکا را یک واقعیت جدی دانسته است. با این حال باید دید که در شرایط نه جنگ؛ نه مذاکره دولت چه سیاستی برای کاهش آسیب‌ تحریم‌ها بر ملت به‌کار خواهد بست. البته این مساله که اکنون در شرایط جنگ اقتصادی بسر می‌بریم بر کسی پوشیده نیست و خود مسئولان نیز بر این امر تاکید دارند لذا برخی بر این عقیده‌اند که باید رویکردهای اقتصادی زمان جنگ بر کشور حاکم شود. البته این رویکرد بدین معنا نیست که ایران از تعامل خود با کشورهای دیگر بکاهد؛ چرا که لازمه دور زدن تحریم‌های آمریکایی‌ها استفاده درست از برجام، اروپایی‌ها و اینستکس و فروش نفت به کشورهای مشتری ایران است.

** وقایع بندر الفجیره و خط لوله عربستان
روزنامه مردم سالاری در مطلبی می نویسد: حادثه و ماجرای حمله به نفتکش‌ها و کشتی‌ها در بندر «فجیره» امارات به قطع و یقین عمدی و آغازی بوده است جهت تنش در آبراهه و مسیری که بخش عمده نیازهای منطقه بر آن وارد و حدود هشتاد درصد انرژی مورد نیاز جهان از آن خارج و صادر می‌گردد. بنابراین هرگونه تنش و مانعی سبب بحرانی می‌شود که اول ما از آن متضرر می‌شویم و نیز آتشی که بر دامن منطقه‌ای می‌گیرد که بخش عظیم آن از ماست و منافع ما را تامین می‌کند. پس هیچ معقول و منطقی نیست که پشت درب خانه ما آتشی روشن شود. نکته آنجاست که استکبار جهانی می‌خواهد اینها را به ما منسوب کند و هزینه آن را به پای ما بنویسد، لذا بزرگان و مسئولان و رسانه‌های ما نباید در این دام بیفتند که ما مصداق آش نخورده و دهان سوخته باشیم و یادمان هم بماند که ما و دشمن در یک قدمی هم ایستاد‌ه‌ایم و این حواشی ممکن است هم ما و هم منطقه ما را گرفتار آتشی کند که دیگر خاموش کردنش به اراده ما و حتی دشمن نباشد.

**غیر قابل اعتماد بودن آمریکا
عصر ایران نوشت: «با طناب ترامپ نمی‌توان به چاه رفت. این را امروز کل دنیا می‌داند. او امضاهای آمریکا را از پیمان‌های متعدد بین‌المللی پس گرفته است و مدام به رئیس‌جمهوری سابق کشور خودش بد و بیراه می‌گوید که چرا برجام را پذیرفته است! با رهبر کره شمالی هم مذاکره کرد و نهایتاً رسید به همان نقطه صفر.او بیش از یک سال است که با نقض پیمان برجام و نیز زیر پا گذاشتن قطعنامه 2231 شورای امنیت، یک جنگ تمام عیار اقتصادی را بر ایران تحمیل کرده است و درست در بحبوحه این جنگ تحمیلی اقتصادی شماره تلفن می‌دهد که ایرانی‌ها زنگ بزنند برای مذاکره! ولی نمی‌شود با یک دست تیر زد و در همان حال با دستی دیگر شاخه زیتون نشان داد.»

رسانه های اصولگرا
...........................
**عدم جنگ بین ایران و آمریکا
«ظریف: یقین داریم جنگ نمی‌شود» تیتر نخست روزنامه جوان بر گرفته از سخنان وزیر امور خارجه کشورمان است: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران گفت: یقین داریم آنطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند، جنگی در نخواهد گرفت، چون نه ما خواهان جنگ هستیم و نه کسی این تصور یا توهم را دارد که بتواند در منطقه با ایران مقابله کند، اما لازم است حرکت‌های خطرناک داخل امریکا برای مردم این کشور روشن شود.

**روابط ایران و آمریکا
« شیزوفرنی تلفنی ترامپ » عنوان مطلبی در روزنامه جوان است که در بخشی از آن می نویسد: شبکه سی‌ان‌ان امریکا شنبه این هفته به نقل از منابع آگاه گزارش داد که دولت ترامپ به امید اینکه ایران با وی برای مذاکره مجدد تماس بگیرد، شماره تماسی به سوئیس، به عنوان حافظ منافع تهران در امریکا داده است. ترامپ بعد از انتشار این خبر گفت که مطمئن است ایرانی‌ها به‌زودی با او تماس خواهند گرفت و مذاکره خواهند کرد. او پیش‌تر نیز گفته بود که دوست دارد از تهران با وی تماس بگیرند، ولی جان‌کری، وزیر امور خارجه امریکا در دوره باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق این کشور مانع این کار می‌شود. اما در آخرین واکنش توئیتری ترامپ به موضوع جنگ چنین آمده است: رسانه‌ها با اخبار جعلی با پوشش بسیار نادرست و متقلبانه خود درباره ایران، دارند به کشورمان آسیب می‌زنند. چنین پوششی، فریبکارانه، برگرفته از منابع ضعیف (ساختگی) و خطرناک است. ترامپ که اصلاً دلش نمی‌خواهد ضعف ناشی از اختلافش به چشم بیاید در ادامه مدعی شد: لااقل ایران نمی‌داند به چه چیزی فکر بکند و این شاید موضوع خیلی خوبی باشد.

روزنامه خراسان نوشت: دیوید پترائوس، ارتشبد بازنشسته آمریکایی و از چهره های مطرح نظامی این کشور معتقد است که مقامات آمریکایی به هشدارهای نظامیان این کشور درباره تبعات درگیری با ایران توجه خواهند کرد و به همین دلیل تنش موجود بین ایران و آمریکا به درگیری نظامی بین دو کشور تبدیل نخواهد شد. این مقام سابق آمریکایی در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته است: «میزان جمعیت ایران و وسعت آن، اشغال این کشور را به چالشی قابل توجه تبدیل می‌کند.» پترائوس که رئیس اسبق سازمان سیا هم بوده، در عین حال تأکید کرده است، اگر ایران «دست به حمله علیه آمریکا یا متحدانش بزند، به منزله خودکشی خواهد بود.»

کیهان در یادداشت روز خود نوشت: آمریکا از قدرت تهدید کنندگی ایران ترسیده و آن را درک کرده است که نشان می‌دهد سیاست دفاعی و موشکی و نفوذ منطقه‌ای ایران بازدارنده بوده و باعث شده آمریکایی‌ها خود را مجبور به مذاکره ببینند، نه جنگ و رسما و علنا پیام بدهند ما خواستار جنگ نیستیم! و اکنون با این موضع آمریکایی‌ها و در مقابل موضع قاطع رهبرمعظم انقلاب، برای همگان روشن شد که «نه آمریکا با ایران جنگ می‌کند و نه جمهوری اسلامی با آمریکا مذاکره می‌کند». با توجه به اینکه دولت امکانات و اختیارات کافی و حتی فراقانونی از طریق جلسه هماهنگی سران سه قوه را دارد، باید سیاست «صبر استراتژیک» خود به امید گشوده شدن «باب المذاکره» را از طریق «باب المقاومه» به «اقدام استراتژیک»، چه در سیاست داخلی برای دنبال کردن رونق تولید و خودکفایی و چه در سیاست خارجی برای شکست تاریخی آمریکا و فراهم کردن زمینه جهش اقتصادی کشور در آینده تبدیل کند.

** اختلاف در کاخ سفید درخصوص ایران
روزنامه سیاست روز می نویسد: جان بولتون و مایک پومپئو قطعاً مشتاق تحقق سیاست‌های سخت‌تر ایالات متحده امریکا نسبت به برخی کشورها هستند که به نظر می‌رسد اشتیاق آنها نسبت به دونالد ترامپ در این مورد بیشتر است.شاید آنها همچنین خواهان اعمال سیاست‌های سخت‌تر ایالات متحده امریکا نسبت به ایران باشند نسبت به آنچه ترامپ علیه ایران می‌خواهد. هرچند که این موضوع چندان روشن نیست. قطعاً درست است که ترامپ دوست دارد با ایران مذاکره کند. شاید احتمال مذاکرات بین ترامپ و ایران وجود داشته باشد. جنگ‌طلبانی همچون بولتون و پمپئو سعی دارند فضا را در آمریکا به سمتی پیش ببرند تا افکار عمومی نیز با آنها همراه باشند.

سیاست روز همچنین در گزارش دیگری نوشت: برخی شواهد نشان می‌دهد که ایران در چند روز گذشته علائمی از خود بروز داده که ترامپ را وادار به اندیشیدن مجدد درباره افزایش تنش نظامی با ایران کرده است. دلایل سیاسی گفته شده، کامل ترین دلیل برای عقب‌نشینی ترامپ از تقابل نظامی با ایران نیست. او در چند روز اخیر با محاسباتی دیگری روبه‌رو شده است. طی ساعات و روزهای گذشته منابع متعدد آمریکایی اخبار و مطالبی را منتشر کرده‌اند که همگی حاکیست که کاخ سفید و به خصوص شخص ترامپ نسبت به جنگ با ایران دچار یک عقب نشینی بسیار معناداری شده است. حتی کار به جایی رسیده که افرادی همانند بولتون که تنها چند جمله‌ای علنی سخن از جنگ با ایران را بیان کرده، در معرض اخراج قرار قرار گرفته‌اند.

وطن امروز نوشت: ترامپ بارها بیان کرده است که ناهماهنگی در درون کاخ سفید درباره مسائل سیاست خارجی وجود ندارد اما سیاست‌‌های اعمال‌شده آمریکا در نقاط مختلف دنیا نشان می‌دهد این ناهماهنگی و اختلاف حتما در درون تیم سیاست خارجی کاخ سفید وجود دارد.

تسنیم در مطلبی با میان تیتر « دعوای ناحسابی‌ها» نوشت: پس از دونالد ترامپ که چندی پیش مدعی شده بود جان کری برخی مقامات دولت ایران را از مذاکره با دولت ترامپ برحذر می‌دارد، حالا مایک پمپئو، وزیر خارجه دولت آمریکا نیز زبان به انتقاد از سلف خود گشوده و گفته است جان کری یک دیپلماسی پنهان علیه دیپلماسی دولت ترامپ به‌راه انداخته است. پمپئو می‌گوید جان کری به مقامات برخی کشورها پیغام می‌دهد با دولت فعلی آمریکا تعامل نکنند و تا پایان دوره 4 ساله ریاست جمهوری ترامپ صبر کنند. بر اساس این گزارش «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه خبری «فاکس‌نیوز» ابتدا اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرد آنگاه به انتقاد از وزیر سابق خارجه آمریکا پرداخت.

**بی‌اعتبار شدن ترفندهای کاخ سفید در سیاست خارجی
روزنامه وطن امروز در مطلبی در صفحه نخست خود نوشت: در طول 2 سال گذشته دولت ترامپ چه در مقابل کره‌شمالی که عنوان کرده بود «با خشم و عصبانیت» آمریکا باید روبه‌رو شود و چه در مقابل ایران که تهدید کرده بود 120 هزار نیروی نظامی را به منطقه اعزام می‌کند، در وهله اول تهدید کرده و در مرحله بعد خواهان مذاکره شده است؛ با این تفاوت که او از کره‌شمالی به قول خودش «نامه‌‌های زیبا» دریافت کرد اما ایران به او روی خوش نشان نداد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. در همین باره جان بی‌الترمن، مدیر برنامه خاورمیانه در مرکز آمریکایی مطالعات بین‌المللی و استراتژیک آمریکا خاطرنشان کرده است: اگر کسی را تهدید کنید و در موقع عمل، به یکباره جا بزنید و هیچ عکس‌العملی از خود نشان ندهید‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، اعتبار خود را زیر سوال برده‌‌‌‌‌‌‌‌‌اید. و ترامپ هم‌اینک دقیقا در حال از بین بردن اعتبار خود در جهان است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

**حمایت از ایران
خبرگزاری تسنیم در گزارشی با تیتر « ایران تنها نیست » نوشت: در روزهایی که کشورهای عربی مرتجع بر طبل جنگ آمریکا علیه ایران می‌کوبند و رژیم صهیونیستی دونالد ترامپ را برای حمله به کشورمان تشویق می‌کند، یک عالم اهل تسنن در عراق فتوایی بی‌سابقه مبنی بر حمایت از ایران صادر کرد و دفاع از ایران را واجب شرعی دانست رسانه‌های خبری عراق تاکید کرده‌اند با اعلام فتوای بی‌سابقه عالم اهل تسنن عراق درباره ایران، گزارش دادند؛ رییس دیوان اهل تسنن عراق اعلام کرد دفاع از ایران واجب شرعی است و بر تمام اهل سنت واجب است.در این فتوا که از سوی این مرجع اهل سنت بی‌سابقه بود است، خطاب به اهل سنت می‌گوید: همه باید آماده دفاع از ایران باشند. این دفاع واجب شرعی است و همگان باید اطاعت کنند.
پژوهشم**9344**1732

نظر شما