شناسهٔ خبر: 32981229 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

طبق آمارهای جهانی

فرابورس در جایگاه اول ثبت بیشترین بازدهی در بین ۷۷ بورس دنیا

ارزش فرابورس ایران طبق آمار فدراسیون جهانی بورس‌ها در سال ۲۰۱۷ بیش از ۱.۵ میلیارد دلار افزایش یافت و حالا تازه ترین آمار WFE در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد فرابورس ایران در رقابت با ۷۷ بورس رتبه نخست را از نظر ثبت بیشترین بازدهی شاخص کسب کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، بورس تهران در سال 2017 با 103 میلیارد دلار ارزش در رتبه 44 بورس‌های دنیا قرار گرفت و فرابورس ایران که قدمت کمتری نسبت به بورس 50ساله تهران دارد در رتبه 63 قرار گرفته است. مطابق آمار فدراسیون جهانی بورس‌ها، ارزش فرابورس ایران در سال 2017 بیش از 1.5 میلیارد دلار افزایش یافته است.

 

طبق داده‌های موجود ارزش بازار سهام ایران در سال 2017 بیش از 20درصد افزایش یافته است. یکی از دلایل رشد بازار‌های سهام در ایران رشد قیمت جهانی مواد خام و فلزات در سطح جهان بود، در سال 2017 بیشترین رشد ارزش به‌ترتیب مربوط به پالادیوم (۵۴درصد)، آلومینیوم (۳۴درصد)،  مس (۳۱درصد)، روی (۲۸درصد)،  نیکل (۲۶درصد)،  سرب (۲۴درصد)،  طلا (۱۴درصد)،  نفت وست تگزاس اینترمیدیت (۱۲درصد) و نقره (۶درصد) بوده است. همچنین افزایش قیمت دلار و نفت از دیگر عوامل رشد بازار سهام در ایران بوده در سال2017 ارزش هر یورو 14درصد رشد کرد.

 

حالا در تازه ترین آمار ارائه شده در گزارش آماری سالانه فدراسیون جهانی بورس‌ها «WFE» در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد فرابورس ایران در رقابت با ۷۷ بورس اوراق بهادار دیگر، رتبه نخست را از نظر ثبت بیشترین بازدهی شاخص کسب کرده است.

 

طبق خبر ایبنا از تازه‌ترین آمار منتشرشده از سوی این فدراسیون، فرابورس توانسته است با بازدهی ۸۱ درصدی شاخص کل برای یک دوره یک‌ساله منتهی به دسامبر ۲۰۱۸ جایگاه نخست را به لحاظ کسب بالاترین بازدهی این نماگر در مقایسه با سایر بورس‌ها از آن خود کند.

 

رتبه‌های دوم تا پنجم این رده‌بندی به ترتیب بعد از فرابورس به بورس اوراق بهادار تهران با رشد ۶۸ درصدی، بورس‌های قطر و اوکراین هر کدام با افزایش ۲۵ درصدی شاخص و بورس برزیل با بازدهی ۱۵ درصدی این نماگر اختصاص یافته است. علاوه بر این فرابورس از نظر ارزش معاملات بدهی در منطقه خاورمیانه، پس از بورس استانبول در جایگاه دوم قرار گرفته است.

 

از سوی دیگر بر اساس گزارش عملکردی منتشرشده توسط فدراسیون بورس‌های اروپایی_آسیایی «Feas»، فرابورس در سال ۲۰۱۷ بالاترین حاشیه سود را در گروه بورس‌های با سایز متوسط این فدراسیون کسب کرده است. همچنین فرابورس از نظر سرانه سود به ازای پرسنل با رقم ۶۱ هزار و ۵۷۷ یورو، جایگاه نخست را در میان سایر بورس‌های عضو این فدراسیون به خود اختصاص داده است.

 

گفتنی است که گروه بورس‌های با سایز متوسط فیاس متشکل از ۱۲ بورس شامل بورس‌های ابوظبی، اردن، یونان، بلاروس، کویت، بخارست، قبرس، دمشق، عراق، قزاقستان، مسقط و فرابورس است.

 

یادآور می شود: فرابورس، مشابه بورس اوراق بهادار تهران، بازاری برای معامله اوراق بهادار است که البته نسبت به بورس تهران دارای شرایط ساده تری برای پذیرش شرکت ها است و انواع متنوعی از اوراق بهادار با روش های مختلف در این بازار قابل معامله هستند. همچنین از نظر مقررات معاملاتی نیز تفاوت های اندکی بین این بازار با بورس تهران وجود دارد. به عنوان مثال حد نوسان مجاز روزانه این بازار یک درصد بیشتر از بورس تهران است. شرکتهایی که شرایط لازم برای ورود به بورس تهران را نداشته باشند، می توانند با سهولت بیشتری به فرابورس وارد شوند./

نظر شما