شناسهٔ خبر: 32979497 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

گزیده اخبار ایران و جهان/اخبار اقتصادی

فلزات ترامپ را سرجایش نشاندند/ گارد باز برجام راه‌های محرمانه نفتی را لو داد/ جنگ سرد آمریکا را تهدید کرد/ بدترین اقتصاد تاریخ نیمکره غربی هم دلار را پس زد

حوزه/ چشم انداز برترین اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته، با گزینش اهمّ رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

صاحب‌خبر -

فلزات ترامپ را سرجایش نشاندند

رییس جمهور آمریکا اعلام کرد تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم کانادا و مکزیک حذف خواهد شد.دونالد ترامپ در رویدادی اعلام کرد خوشحالم که اعلام کنم ما با کانادا و مکزیک به توافق رسیده‌ایم و محصولاتمان را به این کشورها بدون وضع تعرفه یا عوارض بالا به فروش خواهیم رساند. امیدوارم کنگره توافق تجارت آمریکای شمالی را سریعاً تأیید کند.کانادا در بیانیه مشترکی اعلام کرد در راستای این توافق، تعرفه‌های تلافی‌جویانه روی محصولات آمریکایی را حذف خواهد کرد و این اقدام تا دو روز دیگر اجرایی می‌شود. خسوس سئاده، معاون وزیر خارجه مکزیک در پیامی در توئیتر از حذف تعرفه‌های ترامپ استقبال و اعلام کرد این اقدام زمینه برای تأیید توافق تجاری جدید از سوی قانونگذاران مکزیکی را هموار می‌کند.با این اقدام، تعرفه ۲۵ درصدی روی واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی روی واردات آلومینیوم که از سوی آمریکا به بهانه امنیت ملی، روی واردات کانادا و مکزیک وضع شده بود برچیده می‌شود. تعرفه‌های آمریکا به وضع تعرفه‌های تلافی‌جویانه کانادا و مکزیک روی محصولات کشاورزی و سایر محصولات آمریکایی منجر شده بود و مانعی برای قانونگذاران سه کشور برای تصویب توافق تجارت آزاد سه جانبه میان آمریکا، مکزیک و کانادا بود.این سیستم مزیت تولیدکنندگان فولاد و آلومینیوم سه کشور را مد نظر قرار دارد.

 

گارد باز برجام راه‌های محرمانه نفتی را لو داد

رییس موسسه مطالعات انرژی وین گفت: ایران مکانیزم‌های خوبی برای فروش نفت در شرایط تحریم قبلی داشت،پس از برجام، ایران تمام راهکارهای دور زدن تحریم‌ها را علنی کرد. وی تصریح کرد: در هر صورت، اکنون لازم است راهکارهای تازه‌ای طراحی و تدبیر کرد. فروش نفت، فاز اول است و فاز دوم یعنی دریافت پول نفت، سخت‌تر است.این کارشناس نفت با تاکید بر اینکه قیمت نفت به ۱۰۰ دلار نخواهد رسید، افزود: نفت اکنون در یک گذر تاریخی جدی قرار دارد. نفت در ایران همواره کانون بسیاری از تحولات مهم اجتماعی و سیاسی بوده است. نفت، تنها به عنوان یک صنعت یا منبع درآمد مطرح نیست بلکه آمریکا با تحریم نفتی ایران محور و قاموس هویت کشور را نشانه رفته و این امر اهانت به حس تعلقات کشور است.برکشلی در پاسخ به اینکه پیش بینی شما از رفتار روس‌ها در شرایط کنونی نفت ایران چیست، اظهار داشت: روسیه هم در نفت و هم در گاز رقیب ایران بوده و بدیهی است که حذف ایران از بازار، فضای تجاری تازه‌ای برای روسیه می‌گشاید.

 

جنگ سرد آمریکا را تهدید کرد

طبق نظر اکثریت اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کرده‌اند، در طول ماه گذشته، جنگ تجاری آمریکا و چین ریسک رکود آمریکا را بالا برده است و احتمال وقوع آن در ۲ سال آینده ۴۰ درصد شده است.طبق نظر اکثریت اقتصاددانانی که در نظرسنجی رویترز شرکت کرده‌اند، در طول ماه گذشته، جنگ تجاری آمریکا و چین ریسک رکود آمریکا را بالا برده است و حالا ۴۰ درصد احتمال دارد این امر در ۲ سال آینده اتفاق بیافتد.این درحالی است که در نظرسنجی یک ماه قبل از این (ماه آوریل)، میزان این ریسک ۳۵ درصد پیش‌بینی شده بود. ترامپ جنگ تجاری ادامه‌دار خود با چین را بحثی جزئی نامیده است، اما حالا نشانه‌های واضحی از تأثیر منفی این اختلافات تجاری بر اقتصاد پدیدار شده‌اند و دوباره بازارهای سهام پر از تنش و اضطراب هستند.بیش از یک چهارم اقتصاددانانی که در این نظرسنجی شرکت کرده بودند احتمال رکود اقتصادی آمریکا در ۲ سال آینده را بیش از ۵۰ درصد اعلام کردند.همچنین بدبینانه‌ترین پیش‌بینی هم که قبلاً ریسک رکود در یک سال آینده را ۶۰ درصد برآورد کرده بود، حالا به ۷۰ درصد رسیده است.همچنین پیش‌بینی شد که اقتصاد آمریکا در ۳ ماهه جاری، نسبت به سه ماه اول سال، تا حد قابل‌توجهی کُند شود و رشد آن از ۳.۲ درصد به ۲.۰ درصد برسد. همچنین پیش‌بینی شد که رشد اقتصاد آمریکا تا انتهای سال ۲۰۲۰ به کمتر از ۱.۸ درصد افت کند.به نوشته رویترز، تأثیرات منفی جنگ تجاری همین حالا هم در اقتصاد آمریکا احساس شده است و غول صنعت خرده‌فروشی آمریکا، وال‌مارت، به مشتریان خود هشدار داده است که به زودی به علت تعرفه‌های بالاتر کالاها، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

 

بدترین اقتصاد تاریخ نیمکره غربی هم دلار را پس زد

کاراکاس در حال گفتگو با مسکو در مورد امکان استفاده از روبل روسیه در معاملات دوجانبه و کنار گذاشتن دلار است. نماینده ونزوئلا در دفتر سازمان ملل در ژنو، کاراکاس در حال گفتگو با مسکو در مورد امکان استفاده از روبل روسیه در معاملات دوجانبه و کنار گذاشتن دلار است.سفیر ونزوئلا اضافه کرد که دو کشور در حال مذاکره بر سر استفاده از ارز مجازی دولتی ونزوئلا به پشتوانه نفت هستند. ارز مجازی ال پتروی ونزوئلا سال گذشته راه اندازی شد. کاراکاس ارزش یک پترو را قیمت یک بشکه نفت ونزوئلا تعیین کرد .دولت این کشور در تابستان گذشته بولیوار،ارز ملی ونزوئلا  را وابسته به ارز پترو  اعلام کرد.تحریم‌های متعددی که آمریکا علیه ونزوئلا وضع کرده باعث شده این کشور نتواند از دلار برای معاملات بین المللی خود استفاده کند. اکتبر سال گذشته ونزوئلا به یورو روی آورد.  به علاوه، این کشورمعامله پایاپای نفت خام در ازای واردات محصولات را آغاز کرده است. ونزوئلا در حال حاضر سعی می کند از یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی تاریخ بیرون بیاید .تورم در ونزوئلا طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول در سال جاری 10 میلیون درصد است.والرو اضافه کرد کاراکاس بر روی حمایت کرملین در بازسازی بدهی خارجی این کشور حساب می کند.این دیپلمات تاکید کرد جریمه های آمریکا علیه بخش نفت ونزوئلا به همراه بستن حسابهای دلار این کشور تاثیری منفی بر اقتصاد آن گذاشته است.این اقدامات دسترسی آزاد ونزوئلا را به سیستم های مالی بین المللی و سرمایه گذاری در بخش نفت قطع کرده است.

 

پرجمعیت ترین کشور اسلامی از اولین اقتصاد اسلامی رونمایی کرد

اندونزی به زودی از طرح بانکداری اسلامی و توسعه تولید غذاها،محصولات و خدمات حلال در این کشور که بیشترین جمعیت مسلمان را داراست را ارائه می کند.یکی از مقامات دولتی اندونزی اعلام کرد که اولین طرح اقتصاد اسلامی در این کشور به زودی رونمایی می شود. «محمد کولیفیهانی»،رئیس خدمات اقتصادی در مرکز طراحی توسعه ملی در تاین باره می گوید:این طرح شامل گسترش بخش های اقتصاد اسلامی مانند بخش های مالی ،تولید ،غذا ،مد و گردشگری است.این طرح اقتصادی از توسعه از طریق برنامه های اسلامی به عنوان حامی و کامل کننده اقتصاد کلان در این کشور حمایت می کند.کولیفیهانی افزود:« هدف ما پیشرفت و ایجاد تحولاتی در اقتصادهای مقیاسی،استقلال اقتصادی و بالا بردن رتبه در گزارش اقتصاد اسلامی جهانی است.»مقامات اندونزی امیدوارند که با توسعه فضای اقتصاد اسلامی ،دولت بتواند از کشورهای نفت خیز خاورمیانه و دیگر کشورهای جهان که می خواهند در پروژه های معتبر سرمایه گذاری کنند،جذب سرمایه کند.دولت اندونزیفتوسعه اقتصاد اسلامی را در قالب طرح توسعه میان مدت ملی از سال 2015 تا 2019 میلادی،آغاز کرد.در سال 2015 میلادی ،نقشه راه اقتصاد اسلامی اندونزی در پی طرح ریاست جمهوری برای ایجاد کمیته اقتصاد اسلامی ملی،ارائه شد.اندونزی دارای رتبه دهم در گزارش اقتصاد اسلامی جهانی در دسته بندی های اقتصاد اسلامی سال 2018 میلادی قرار گرفت.

 

کشور درب واردات را به روی پوشاک و لوازم خانگی بست

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه صنعت پوشاک قابلیت توسعه دارد، گفت: امسال به هیچ عنوان اجازه واردات پوشاک و لوازم خانگی داده نمی‌شود.رضا رحمانی توسعه تولید پوشاک را اولویت امسال کشور دانست و گفت: با ارائه مشوق های لازم، واگذاری امتیازهای مناسب و تقسیط هزینه استقرار در شهرک‌های صنعتی از تمامی فعالان حوزه پوشاک حمایت می‌شود.رحمانی با اشاره به کاهش 22 درصدی واردات در سال گذشته افزود: واردات هر کالایی که در داخل کشور امکان تولید دارد، ممنوع می‌شود. به گفته رحمانی، سال گذشته واردات یکهزار و 339 قلم کالا به کشور ممنوع شده بود که از امسال 142 مورد دیگر نیز به آن افزوده شد.رحمانی افزود: اگر کالای ایرانی حتی 10 درصد گران تر از نمونه وارداتی تهیه شود، ارزشمندتر از این است که از خارج کشور وارد شود.وی گفت: وظیفه ذاتی بانک‌ها اعطای تسهیلات بانکی به واحدهای صنعتی است و بانکها باید نقدینگی موجود در جامعه را به سمت رونق تولید هدایت کنند.رحمانی گفت: باید باور کنیم که کشور در شرایط جنگ اقتصادی است والبته این شرایط با جنگ کلاسیک متفاوت است.

 

تب دلار کمی فروکش کرد

بازار ارز در اولین روز هفته، با کاهش قیمت دلار و یورو آغاز شد. این در حالی است که امروز بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۵ ارز نسبت به روز پنج‌شنبه افزایش و قیمت ۲۹ واحد پولی دیگر از جمله یورو و پوند کاهش یافت. نرخ دلار و ۱۲ ارز دیگر نیز ثابت ماند.بر این اساس، آخرین قیمت‌های بازار امروز به نقل از سامانه سنا بانک مرکزی که نشان دهنده بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارزبر مبنای معاملات ثبت شده در "سامانه نظارت ارز (سنا) " توسط بانک‌ها و صرافی‌های مجاز کل کشور است؛ به شرح زیر می‌باشد:هر اسکناس دلار آمریکا امروز به قیمت ۱۴۴۵۰ تومان در صرافی‌های مجاز و بانکی خریداری شده و با کاهش ۱۰۰ تومانی نسبت به روز پنج شنبه، به قیمت ۱۴۵۵۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته شده است.  همچنین امروز هر اسکناس یورو به نرخ ۱۶۴۰۰ تومان خریداری شده و به قیمت ۱۶۵۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شده است. این رقم نسبت به پایان هفته گذشته، ۱۰۰ تومان ارزان‌تر می‌باشد.

 

کیف بر نفت روس ها سد زد

اوکراین اعلام کرد ترانزیت نفت روسیه به اروپا تا دوشنبه (۳۰ اردیبهشت‌ماه) معلق خواهد بود.شرکت اوکرتارنسنافتا که بهره‌برداری خطوط لوله نفت اوکراین را به عهده دارد، دیروز (جمعه ۲۷ اردیبهشت‌ماه) اعلام کرد که انتقال نفت روسیه به اروپا توسط این شرکت معلق شده است، اما از روز دوشنبه این هفته از سر گرفته خواهد شد.پیش از این، شرکت بلنفتخیم (Belnefthekhim ) بلاروس اعلام کرده بود که ترانزیت نفت روسیه از بلاروس به اوکراین معلق شده است، زیرا بلاروس همچنان با نفت آلوده دریافتی از روسیه در ماه گذشته میلادی درگیر است.

 

غول چینی ها سهام آسیایی را متلاطم کرد

پس از این که ایالات متحده آمریکا، غول ارتباطات چین(هوآوی) را تحت تحریم‌های شدید و تهدیدات خود قرار داد، شاخص سهام آسیایی دچار نوسان شدند.گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا- اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، ۰.۲ درصد افت کرد و نزدیک به پایین‌ترین سطح خود از اواخر ژانویه تا کنون باقی ماند.در ژاپن با آسیب دیدن سهام بانک‌ها از درآمدهای کم آنها، شاخص نیکی ۰.۶۹ درصد افت کرد.بازارهای چین افت‌های اولیه خود را در ادامه معاملات جبران کردند و در عین حال، کامپوزیت شانگهای ۰.۲۹ درصد بالا رفت.شن‌زن ۰.۲۲ درصد به ارزش خود افزود و هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۱۸ درصد رشد کرد.ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۳۱ درصد بالا رفت، در حالی که کوسپی کره‌جنوبی ۱.۰۱ درصد سقوط کرد.وزارت تجارت آمریکا اعلام کرد: شرکت «هوآوی تکنولوژیز» و ۷۰ زیرمجموعه آن را در لیست سیاه خود قرار می‌دهد. این اقدام باعث می‌شود این شرکت نتواند بدون تائیدیه‌های دولتی، هیچ تجهیز یا تکنولوژی را از آمریکا به دست بیاورد.اما اخبار اینکه رئیس‌جمهور ترامپ در حال برنامه‌ریزی برای به تأخیر انداختن تعرفه‌های واردات خودرو است، بازارها را تا حدی آرام کرد.

 

حمله پهبادی بورس عربستان را ساقط کرد

حمله پهبادی یمنی‌ها باعث شد تا شاخص بورس عربستان در معاملات امروز دو درصد سقوط کند. حمله پهبادی چند ساعت پیش یمنی‌ها به تاسیسات نفتی غرب عربستان باعث شد تا شاخص اصلی بورس عربستان در معاملات امروز 2 درصد سقوط کند.هم‌اکنون شاخص بورس عربستان به ۸۲۰۴/۶۳ واحدر سیده است. در حالی شاخص اصلی بورس عربستان افت کرده است که صبح امروز بورس عربستان پس از دو روز افت سنگین بازار را مثبت شروع کرده بود.حادثه دو روز پیش که به آسیب دیدن چند نفتکش در بندر فجیره امارات منجر شد و پس از آن نیز وزیر انرژی عربستان از آسیب جدی به دو نفتکش این کشور در حادثه فجیره خبر داد، باعث شده بود که روز گذشته هم بورس عربستان بدترین عملکرد از ماه اکتبر تاکنون را به ثبت رسانده و ۲/۷ درصد منفی شود.

 

آتش جنگ پول چینی ها را آتش زد

پس‌لرزه‌های جنگ تجاری آمریکا و چین تمامی ندارد و آتش این جنگ در ابعاد مختلف در حال گسترده‌تر شدن است.پس از اعتراض های پیاپی برخی شرکت‌های آمریکایی که از جنگ اقتصادی دو کشور لطمه خورده‌ بودند، گزارش‌ها از وضعیت رو به افول واحد ملی پول چین حکایت می‌کند.بر اساس گزارش‌ها، یوان فعلا در سرازیری قیمت قرار گرفته و تشدید جنگ تجاری بین آمریکا و چین باعث شده تا ارزش یوان به پایین‌ترین سطح خود در طول سال جاری برسد. در بازار مبادلات مالی آسیایی، با کاهشی یک درصدی در مقایسه با روز قبل، هر دلار به ازای ۶.۹۲ یوان مبادله می‌شود.یوان در برابر سایر ارزهای مهم جهانی نیز در مبادلات سه‌شنبه عقب نشست به گونه‌ای که هر یورو به ازای ۷.۷۲۴۸ یوان، هر پوند به ازای ۸.۹۰۵۵ یوان، هر فرانک سوئیس به ازای ۶.۸۲۸۹ یوان، هر دلار کانادا به ازای ۵.۱۰۳۳ یوان و هر دلار استرالیا به ازای ۴.۷۷۸۸ یوان مبادله شدند.پس از آن که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا دستور داد تعرفه‌های وارداتی از چین از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش یابد، چین نیز در پاسخ به اعمال تعرفه‌های جدید آمریکا اعلام کرد تعرفه بر واردات کالاهایی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار از آمریکا را افزایش خواهد داد. با این حال آمریکا تهدید کرده تمام کالاهای چینی را مشمول تعرفه خواهد کرد.

 

مرغ چند پله بالا پرید

برومند چهار آیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی از افزایش ۴۰۰ تومانی نرخ مرغ در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها ۱۱ هزار و ۵۰۰ تا ۱۲ هزار تومان است.وی افزود: اگرچه قیمت مرغ ناشی از کاهش جوجه ریزی و پیش بینی‌های صورت گرفته در بازار افزایش یافته است، اما مرغداران همچنان در حاشیه زیان هستند.چهار آیین نرخ واقعی هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری را ۹ هزار و ۲۰۰ و مرغ گرم در خرده فروشی‌ها را ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که مرغداران در فروش هر کیلو مرغ زنده یک هزار و ۲۰۰ تا یک هزار و ۵۰۰ و مرغ آماده به طبخ ۲ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان روبرو هستند.وی از زیان روزانه ۸ میلیارد تومانی مرغداران خبر داد و افزود: اگر ستاد تنظیم بازار هر چه سریع‌تر نرخ مصوب مرغ را اعلام نکند، استمرار این روند به قیمت نابودی صنعت تمام می‌شود.به گفته وی، قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد با نرخ مصوب حدود یک هزار و ۸۰۰ و ذرت ۴۰۰ تومان فاصله دارد.چهار آیین در پایان درباره تاثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بر قیمت تمام شده تولید مرغ تصریح کرد: اگر تصمیم اخیر دولت مبنی بر تغییر ارز واردات نهاده‌های دامی از ۴۲۰۰ به نیما اجرایی شود، از این رو قیمت تمام شده تولید مجدد باید محاسبه شود چرا که دیگر نرخ واقعی مرغ زنده ۹ هزار و ۲۰۰ تومان نخواهد بود.

 

زنگ خطر برای قدمت ۳ هزار ساله به صدا درآمد

علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نامگذاری امسال توسط مقام معظم رهبری مبنی بر رونق تولید اظهار کرد: قاچاق  پیاز زعفران تیشه به ریشه این صنعت می‌زند.وی افزود: اگرچه دلالان به سبب منافع فعلی به خروج زعفران از مرز‌های کشور دل خوش هستند، اما این امر به ضرر بزرگترین تولیدکننده زعفران تمام می‌شود.حسینی با اشاره به اینکه ۹۰ درصد قاچاق زعفران از طریق افغانستان صورت می‌گیرد، بیان کرد: افغانستان از برخی تعرفه‌ها و بخشودگی‌ها در منطقه برخوردار است، بنابراین با قاچاق محصول و برندسازی زعفران ناب ایرانی به اسم خود، ضربه مهلکی به تولید و صادرات طلای سرخ کشور وارد می‌کند، چراکه با افزایش تولید و سطح زیر کشت محصول در افغانستان دیگر حرفی برای گفتن در بازار‌های هدف نخواهیم داشت.این مقام مسئول نسبت به خروج پیاز زعفران طی روز‌های آتی از مرز‌های کشور هشدار داد و گفت: باتوجه به فصل کشت زعفران از روز‌های آتی، خطر خروج پیاز از مرز‌های کشور همانند سال‌های گذشته گریبانگیر کشاورزان خواهد شد، از این رو مسئولان ذی‌ربط باید با جدیت بیشتری وارد میدان شوند و از این پدیده شوم که به ضرر تولید ملی تمام می‌شود، جلوگیری کنند.حسینی در پایان با اشاره به اینکه باید از محصولاتی نظیر زعفران، پسته و فرش همانند چاه‌های نفت کشور  مراقبت کرد، گفت: مسئولان همان قدری که نسبت به چاه‌های نفت حساسیت دارند، باید نسبت به زعفران به عنوان یکی از محصولات استراتژیک و تجدید پذیر حساسیت داشته باشند تا در سالی که با بحران تامین ارز و صادرات روبرو هستیم، اقتصاد کشاورزی و مناطق محروم دچار مشکل نشود.

 

صمت برای مافیای خودرو آستین بالا زد

نقوی حسینی با بیان اینکه نمایندگان اعتقاد داشتند که رویکرد مدیریت کشور باید تغییر کند و  بخش خصوصی باید وارد  عرصه شود همچنین نظام بانکی باید پای کار باشد، بیان داشت: نمایندگان مطرح کردند که جهت‌گیری و ریل‌گذاری حرکت به سوی بازرگانی و تجارت به جای تولید خیلی خطرناک است و باید جلوی آن را گرفت.رحمانی ادامه داد: هر کدام از نمایندگان محترم در هر قسمت از وزارتخانه اینجانب مافیا یا رانت خواری سراغ دارند، صریح اعلام و معرفی کنند. قطعا در مقابل هر نوع رانت‌خواری و فساد می ایستیم و با هیچ احدی تعارف نداریم. بنده نه فامیل دارم، نه باند دارم، نه مافیا دارم.وزیر صمت با بیان اینکه واردات در سال 97 منفی 23 بوده است، گفت: در کالاهای مصرفی منفی 30 بوده و مواد اولیه منفی 16 بوده، این آمار نشان می‌دهد که جهت‌گیری وزارت صمت درست بوده است. در سال‌های پیش‌تر واردات کالا را ممنوع کردیم زیرا تولید داخلی داشتیم، امسال نیز فهرست کالاهای تولید داخل را اعلام کرده و واردات آنها را ممنوع شد. رحمانی اظهار داشت: وزارت صمت تولید خودروی داخلی را راه اندازی کرده و به زودی بازار را مدیریت می کنیم، قطعه سازان شروع به ساخت کرده اند، در مورد قیمت ها همین هفته جلسه گذاشتیم. امروز بعدازظهر هم جلسه داریم و قطعاً نظارت قوی و گسترده خواهد شد و در این زمینه از همه ظرفیت‌ها استفاده می کنیم.وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان کرد: قدرت گسترده بسیج و بسیج اصناف به کمک وزارت صمت آمده است، البته اخطار مربوط به کارشکنی دشمن و خرید محصولات کشاورزی با مدیریت خارجی درست است و قطعا از این موضوع جلوگیری و کنترل خواهد شد.

 

چین نصف ایران را از دست داد

گمرک چین اعلام کرد مبادلات تجاری ایران و چین در 3 ماه نخست سال جاری میلادی با افت 43 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است.مبادلات تجاری ایران و چین که در ژانویه تا مارس 2018 بالغ بر 9.98 میلیارد دلار اعلام شده بود در ژانویه تا مارس سال جاری به 5.672 میلیارد دلار کاهش یافته است.صادرات چین به ایران و واردات از ایران در این دوره کاهش داشته است.صادرات چین به ایران در ژانویه تا مارس 2019 با کاهش 56 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده و به 1.844 میلیارد دلار رسیده است. چین در ژانویه تا مارس سال 2018 بالغ بر 4.32 میلیارد دلار کالا به ایران صادر کرده بود.ارزش واردات چین از ایران نیز افت زیادی داشته است. چین در ژانویه تا مارس 2018 بالغ بر 5.66 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده بود که این رقم با کاهش 32 درصدی در ژانویه تا مارس امسال به 3.828 میلیارد دلار رسیده است. نفت کالای عمده وارداتی چین از ایران است.

 

گوگل به جاسوسی جیمیل پایان داد

به دنبال اعتراض‌های کاربران جیمیل نسبت به نقض حریم شخصی خود، گوگل بر روش های در دسترس کاربران برای مدیریت داده های آنها افزوده و اطلاعاتی را در این زمینه در کنفرانس توسعه دهندگان خود در هفته گذشته اعلام کرد.بر همین اساس کاربران جیمیل می توانند با مراجعه به بخشی از داده های ذخیره شده خود در آدرس myaccount.google.com و انتخاب گزینه ای که دارای برچسب خریدها یا Purchases است، فهرستی از اطلاعاتی را که گوگل در جیمیل در مورد خرید افراد ذخیره کرده، مشاهده نموده و این اطلاعات را از روی سرورهای گوگل حذف کنند تا حریم شخصی آنها محفوظ باقی بماند.این اطلاعات معمولا از طریق رسیدهای ایمیل شده برای کاربران جمع آوری می شوند. گوگل مدعی است هر کاربر از این طریق به داده های شخصی خود دسترسی دارد و می تواند این اطلاعات را در هر زمانی پاک کند. پیش از این از اطلاعات یادشده برای نمایش حجم انبوهی از اگهی های تبلیغاتی استفاده می شد.

 

دادستانی بازهم قیمت های مجازی را پاک کرد

تنها چند روز پس از بازگشت قیمت‌ها به آگهی‌های خرید و فروش اینترنتی خودرو، این سایت‌ها دوباره قیمت‌ها را حذف کردند. اما نکته قابل تأمل این است که در مواردی قیمت خودروها در بخش توضیحات درج شده است.در جلسه‌ای با حضور نمایندگان دادستانی، اتحادیه خودرو و پلت‌فرم‌ها تصمیم گرفته شد که اعضای اتحادیه خودرو قیمت‌های واقعی و کارشناسی بازار را تعیین کنند که به عنوان سقف قیمت قابل ثبت در سایت‌ها در نظر گرفته شود و فروشندگان نهایتاً بتوانند قیمت کالای خود را تا دو درصد سقف قیمت تعیین شده، تغییر دهند.مشاهده سایت‌های خرید و فروش خودرو نشان می‌دهد که قیمت‌ها مجدداً حذف شده است. این موضوع از سوی سخنگوی اتحادیه کشوری کسب و کارهای مجازی نیز تأیید شد. به گفته وی از سوی دادستانی اعلام شد که قیمت‌ها باید مجدداً از سایت‌های خرید و فروش اینترنتی حذف شود.این مقام مسئول همچنین اعلام کرد که وضعیت برگشت قیمت به این سایت‌ها هنوز مشخص نیست.در این میان مشاهدات نشان می‌دهد این بار حذف قیمت‌ها در شرایطی انجام شده که در برخی از موارد اگر خریداران روی آگهی فروش خودروی مورد نظر خود کلیک کنند می‌توانند در بخش توضیحات قیمت را مشاهده کنند.

 

پول ملی پاکستان به بی‌ارزش ترین سطح تاریخ خود رسید

با وجود تلاش های دولت پاکستان برای دریافت کمک از نهادهای بین المللی، سقوط روپیه ادامه دارد.پس از آنکه دولت عمران خان، نخست وزیر با مقامات صندوق بین‌المللی پول بر سر دریافت یک بسته کمک به ارزش شش میلیارد دلار به توافق اولیه رسید، بازارهای ارزی پاکستان واکنش سردی به این خبر نشان دادند و روند نزولی روپیه که از سال گذشته شدت گرفته است باز هم تداوم یافت.روپیه که از اواخر هفته گذشته وارد کانال ۱۴۰ روپیه به ازای هر دلار رسیده بود در پایان معاملات هفتگی با گذشتن از سطح ۱۴۷ روپیه به ازای هر دلار در پایین‌ترین سطح تاریخ خود قرار گرفت تا نگرانی‌ها از وضعیت پول ملی این کشور با وجود تلاش‌های دولت برای بازگشت ثبات به معاملات بازار ارز تشدید شود.هفته گذشته پاکستان با صندوق بین‌المللی پول بر سر یک بسته کمک به ارزش ۶ میلیارد دلار با هدف تثبیت بیشتر نرخ ارز در این کشور به توافق رسیده بود. در حال حاضر بانک مرکزی پاکستان وظیفه کنترل نرخ برابری ارزهای مختلف را بر عهده دارد.

 

رابطه چین و آمریکا شکرآب شد

چین در جنگ تجاری با آمریکا موضع تهاجمی‌تری گرفت و اعلام کرد ازسرگیری مذاکرات میان دو اقتصاد بزرگ جهان تا زمانی که واشنگتن روند خود را عوض نکند، بی معنی است.مذاکرات تجاری میان آمریکا و چین هفته گذشته پس از اقدام پکن در وضع تعرفه‌های تلافی‌جویانه علیه واردات کالاهای آمریکایی به بن بست خورد. مقامات آمریکایی پکن را متهم کرده‌اند از وعده‌هایی که در جریان ماه‌ها مذاکره داده است عقب نشسته است و دولت ترامپ به یکی از بزرگترین و موفق‌ترین شرکت‌های چینی ضربه سنگینی زده است.آمریکا هفته گذشته با قرار دادن شرکت هواوی در فهرست سیاه که معامله با این شرکت را برای شرکت‌های آمریکایی دشوار می‌کند، خشم چین را برانگیخت.بازارهای سهام جهان که هفته گذشته با چشم‌انداز دور جدید مذاکرات تجاری آمریکا و چین صعود کرده بودند، به ریزش جدیدی تن دادند و یوان چین به پایین‌ترین حد پنج ماه اخیر در برابر دلار آمریکا سقوط کرد.پس از این‌که مذاکرات برای حل اختلافات تجاری آمریکا و چین هفته گذشته به بن‌بست رسید ترامپ با افزایش تعرفه‌ها از ۱۰ به ۲۵ درصد روی ۲۰۰ میلیارد واردات چین فشارها روی پکن را تشدید کرد. چین نیز روز دوشنبه با اعلام تعرفه‌های بالاتر روی ۶۰ میلیارد دلار واردات محصولات آمریکایی تلافی کرد.

 

بورس دوباره نفس کشید

شاخص کل در بازار بورس هزار و 732 واحد رشد داشت و در نهایت این شاخص به رقم 212 هزار و 750 واحد رسید.در معاملات امروز سه میلیارد و 824 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 11 هزار و 119 میلیارد ریال در 282 هزار نوبت داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با هزار و 11 واحد افزایش به 46 هزار و 749 واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با 702 واحد افزایش به 32 هزار و 451 واحد رسیدند. شاخص آزاد شناور نیز با دو هزار و 297 واحد افزایش به رقم 239 هزار و 403 واحد رسید، شاخص بازار اول هزار و 611 واحد و شاخص بازار دوم هزار و 879 واحد افزایش داشتند. شاخص فرابورس نیز امروز بیش از 29 واحد افزایش داشت و به رقم 2 هزار و 612 واحد رسید. در این بازار یک میلیارد و 382 میلیون برگه سهم به ارزش بیش از 6هزار و 422 میلیارد ریال داد و ستد شد.

نظر شما