شناسهٔ خبر: 32978988 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

جنجال در مجلس افغانستان/ برخی نمایندگان مانع نشستن «رحمانی» بر کرسی ریاست شدند

در حالی که روز گذشته «میر رحمان رحمانی» به عنوان رئیس مجلس افغانستان معرفی شد، برخی نمایندگان در نشست امروز نسبت به این مساله اعتراض کرده و موجب مختل شدن برنامه کاری این نشست شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که روز گذشته «میر رحمان رحمانی» به عنوان رئیس مجلس افغانستان معرفی شد، برخی نمایندگان در نشست امروز نسبت به این مساله اعتراض کرده و موجب مختل شدن برنامه کاری این نشست شدند.

برخی نمایندگان مجلس افغانستان صبح امروز اجازه ندادند «میر رحمان رحمانی» به کرسی ریاست مجلس افغانستان تکیه بزند.

این نمایندگان می‌گویند رحمانی روز گذشته نتوانسته اکثریت آرا را به‌دست بیاورد و باید مجددا انتخابات در این حوزه برگزار شود.

روز گذشته  رحمانی با کسب 123 رای از سوی رئیس موقت مجلس به‌ عنوان رییس مجلس نمایندگان معرفی شد اما پس از ظهر دیروز کمال ناصر اصولی، رقیب وی و شماری دیگر از نمایندگان مجلس با انتخاب شدن رحمانی مخالفت کردند.

بر اساس قانون مجلس افغانستان، رئیس مجلس باید ۵۰ درصد به علاوه یک رای را به دست آورد. تعداد نمایندگانی که در نشست دیروز نامشان به عنوان حاضر ثبت شده بود، ۲۴۷ نماینده بود. با این حساب بر اساس فرمول ۵۰ درصد +۱ که مبنای انتخاب رئیس مجلس است، نامزدی برنده ‌بود که ۱۲۴ رای را به دست آورده باشد. پس از شمارش آرا مشخص شد که میر رحمان رحمانی ۱۲۳ رای گرفته است.

در این میان اما یک موضوع دیگر جلب توجه کرد؛ وقتی تمام رای‌ها از جمله باطل و سفید حساب شد، مشخص شد که ۲۴۴ رای در صندوق‌ها انداخته شده است.

به احتمال زیاد این سه نماینده که در جلسه هم حضور داشتند، پای صندوق‌های رای نرفته و در رای‌گیری شرکت نکرده بودند. این موضوع سبب اعتراض آقای رحمانی و طرفداران او شد.

آنها می‌گفتند فرمول پنجاه جمع یک بر اساس آرای داخل صندوق‌ها باید محاسبه شود، که با این منطق آقای رحمانی با ۱۲۳ رای، برنده می‌بود. مخالفان آقای رحمانی اما می‌گویند که بر اساس قوانین و لوایح وظایف داخلی گفته شده است که برنده فردی است که آرای پنجاه جمع یک نمایندگان حاضر در مجلس را به دست آورده باشد، که در این صورت آقای رحمانی به دست نیاورده و لذا رئیس نیست.

انتهای پیام/

 

نظر شما