شناسهٔ خبر: 32976634 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تاج: درسی که از کی‌روش گرفتیم روی ویلموتس اعمال کردیم/ «پک» نظر او را عوض کرد/ سرمربی تیم امید داخلی است

R39383/P/S3,27/CT11 / R39383/P35350/S3,27/CT11

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان در مورد آخرین وضعیت انتخاب سرمربیان تیم‌های ملی فوتبال و امید توضیحاتی داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مهدی تاج در گفت‌وگو با رادیو ورزش درباره این موضوع که  مارک ویلموتس سرمربی جدید تیم ملی فوتبال کشورمان با چه‌معیاری انتخاب شده است و او چه‌زمانی قرارداد می‌بندد، گفت: من یک‌مقدار تعجب می‌کنم که شما گفتید که درباره انتخاب سرمربی توضیحی داده نشده است، ما در تلویزیون خبر دادیم و اطلاع‌رسانی کردیم و شما باید اطلاع‌رسانی دقیقی برای مردم داشته باشید. ما بعد از آقای کی‌روش با مشورت کمیته فنی و کسانی که بحث‌های فنی را پیگیری می‌کنند، صحبت کردیم که سرمربی خارجی داشته باشیم، البته خیلی نظرهای متفاوتی بود ولی کلاً با توجه به شرایط تصمیم‌گیری این بود که مربی خارجی داشته باشیم. ویژگی بعد این بود که سرمربی تیم ملی بزرگسالان ما جوان باشد و نیاز به یک جوانگرایی بود. کشورهایی مثل قطر و عربستان با جوانگرایی راه را پیش برده بودند و ما تصمیم گرفتیم چون 7،8 سال است که تیم اول آسیا هستیم دستاوردهای‌مان را از تیم ملی از دست ندهیم و چیزی را که به دست نیاوردیم کسب کنیم.

وی ادامه داد: در نهایت تصمیم گرفته شد که سرمربی تیم ملی بین 45 تا 55 سال سن داشته باشد و  زیر 45 سال هم توصیه‌ای نشد به‌خاطر اینکه کمیته فنی اعتقاد داشت مربی زیر 45 سال نمی‌تواند تجربه زیادی داشته باشد. بین گزینه‌ها با لوپتگی سرمربی تیم ملی اسپانیا مذاکراتی داشتیم ولی با توجه به نوع نگاهی که او داشت به نتیجه رسیدیم این مربی نمی‌تواند با ما همکاری کند. همچنین ما  با رنار هم مذاکراتی داشتیم، او قراردادی با مراکش داشت و تأکید داشت که تا بعد از مسابقات جام ملت‌های آفریقا باید در این کشور حضور داشته باشد.

تاج تصریح کرد: بعد از صحبت با ویلموتس به نتیجه رسیدیم که او ویژگی‌های منحصر به فردی در قبال تیم ملی کشورمان داشت. ویلموتس یک بازیکن بزرگ در کشورش بوده و در آلمان یک بازیکن محبوب محسوب می‌شود و کاپیتان تیم فوتبال شالکه بوده و یک هافبک نفوذی بوده و به فوتبال تهاجمی علاقه دارد. او در تیم‌های نوجوانان و جوانان کارهای خوبی انجام داده و نسل خوبی را به تیم ملی بلژیک معرفی کرده و همین حالا هم از همان نسل در حال استفاده هستند.

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان افزود: وقتی او در تیم ملی کشورش حضور داشته، تیم ملی بلژیک را از رده 52 به رده اول و دوم فیفا آورده که این یک برند خیلی خوبی  در فیفا محسوب می‌شود. از نظر فوتبالی‌ها رنکینگ فیفا ویژگی‌های خاص خودش را دارد و توسط فیفا انجام می‌شود. به هر جهت انتخاب ویلموتس می‌توانست انتخاب خوبی باشد چون جایی به‌جز بلژیک در ساحل عاج هم کار کرده است. بعد از اینکه ما با ویلموتس در بروکسل مذاکره کردیم او عقد قرارداد با ایران را منوط به امکانات فوتبال ایران کرد. وی در مذاکرات اولیه سؤالاتی از ما کرد که ما فکر کردیم با شرایط ما و با واقعیت‌های کشور ما آشنا نیست به همین دلیل او را به تهران دعوت کردیم.

وی گفت: او به تهران آمد و قرار بود که لیگ را هم ببیند. وقتی او به ایران آمد و شهر تهران و ویژگی‌های شهر را که دید تعجب کرد و دید مثبتی پیدا کرد. ساختمان پک را دید که در آنجا چند زمین چمن، استخر و سونا و... داریم. در حقیقت تصور ویلموتس از پک و مجموعه تیم‌های ملی این نبود ولی وقتی مجموعه را دید نظرش تغییر کرد. سعی کردیم او از تلویزیون همه بازی‌های هفته آخر را تماشا کند چون اگر به یک ورزشگاه می‌رفت بقیه دیدارها را از دست می‌داد، به هر حال بازی‌های هفته آخر را تماشا کرد و  شرایط برای او مطلوب بود و ان‌شاءالله قرارداد منعقد خواهد شد.

تاج درباره اینکه قرارداد ویلموتس چه‌زمانی قرار است منعقد شود، تصریح کرد: ما بنا بود امروز قرارداد ویلموتس را انجام دهیم و  با او صحبت کردیم ولی از آنجا که امروز و فردا کاری در تهران داشتیم به همین دلیل تصمیم گرفتیم قرارداد را روز سه‌شنبه در سفارت جمهوری اسلامی ایران در بروکسل امضا کنیم. با توجه به اینکه سفری هم برای شرکت در مراسم فیفا دارم، سعی کردیم قرارداد را بلافاصله امضا کنیم تا او به تهران سفر کند و بعد از اعلام اسامی اردوی تیم ملی را در تهران آغاز کند.

رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان ادامه داد: چون او برای اولین بار اسامی تیم ملی را اعلام می‌کند ممکن است نظرات فرق کند ولی هرچه پیش رویم شرایط متناسب‌تر خواهد شد. درباره قرارداد و مأموریت‌ها و نحوه تنظیم قرارداد او هم توضیحی بدهم که شما می‌دانید من از کی‌روش دفاع می‌کردم چون او سرمربی تیم ملی بود و درست هم بود که دفاع شود به هر حال مسئولیت تیم ملی به‌عهده سرمربی تیم ملی بود. ولی به هر جهت بحث‌های جدی هم با کی‌روش داشتیم و همین حالا هم داریم. ما انتقاداتی به رفتارهای کی‌روش داشتیم ولی درست یا غلط تیم ملی کی‌روش‌محور شده بود. وقتی یک سرمربی می‌آید و می‌بیند مأموریت‌ها در قبال او انجام نشود خود سرمربی می‌بیند که مأموریتش انجام نشده است و در کارهای فدراسیون دخالت می‌کند و آهسته آهسته در مسائلی که به او مربوط نیست ورود می‌کند و همین کارهای کی‌روش برای ما یک تجربه بود، به همین دلیل درباره ورود ویلموتس سعی کردیم همه چیز بسته عمل شود.

او ادامه داد: می‌دانید که پیش از این وقتی یک سرمربی به تهران می‌آمد سؤالات و بحث‌های متفاوتی مطرح می‌شد ولی درباره این مربی تا نهایی نشد ما حتی اسم را هم اعلام نکردیم. در مجموع موضوع وقتی رسانه‌ای شد که همه چیز نهایی شده بود. زمان ورود این مربی هم خبری از دفتر وزیر ورزش و معاون رئیس‌جمهور نبود و 2 نفر به فرودگاه رفتند و از او استقبال کردند. وقتی برای ورود یک مربی 200 نفر به فرودگاه بروند سرمربی تصور می‌کند که همه خیلی تشنه هستند و همان‌جا ممکن است در رفتار او تأثیر بگذارد. به‌نظرم درسی که از سرمربی قبلی گرفتیم در مورد آقای ویلموتس اعمال کردیم. وقتی هم که او می‌خواست از ایران برود همان چند نفر هم بیشتر به فرودگاه نرفتند.

وی گفت: زمانی که کی‌روش به ایران آمد شناخت چندانی از او وجود نداشت. او نتایج مثبت و منفی داشت. از امارات و رئال مادرید اخراج شد و به او اعتماد شد. امیدواریم که ویلموتس بتواند یک تأثیر مثبت و خوبی در فوتبال کشور داشته باشد و فدراسیون فوتبال بتواند با انجام مأموریت‌های خودش از وجود او استفاده کند.

رئیس فدراسیون فوتبال درباره اینکه قرار است چه‌زمانی ویلموتس به تهران سفر کند، خاطرنشان کرد: بعد از اینکه قرارداد منعقد شد چند روز بعد به تهران سفر خواهد کرد. من ساعت دقیق را اعلام نمی‌کنم ولی او چند روز بعد از امضای قرارداد کارش را آغاز خواهد کرد. می‌دانید ساختمان پک متعلق به تیم‌های ملی است و برای همه تیم‌های ملی به‌صورت آ‌ن‌لاین اتاق‌هایی در نظر گرفته شده که می‌توانند از این مجموعه استفاده کنند.

تاج درباره تمدید قرارداد گل‌محمدی با پدیده و منتفی شدن حضور او در تیم امید عنوان کرد: به‌نظرم روی تیم فوتبال امید نظارتی توسط تیم بزرگسالان است، کمیته فنی هم یک دوره صحبتی با آقای گل‌محمدی داشتند و در اواسط لیگ به من این موضوع را گفتند و بعد از پایان لیگ هم من خودم با این مربی صحبت کردم. ما بنا بود امروز نام این مربی را اعلام کنیم ولی دیدیم مردم محترم مشهد در صفحه شخصی من کلی پیام دادند و هم مدیران باشگاه پیغام دادند که او در این تیم پدیده بماند و نظرشان این بود که فدراسیون فوتبال دنبال سرمربی دیگری باشد. من خودم تصمیم داشتم که با این شرایط از انتخاب گل‌محمدی انصراف بدهیم، مدیر محترم باشگاه پدیده هم با من تماس گرفت و شرایطی را گفت که قابل قبول بود. او مدعی شد که "به سرمربی جدید فکر نکردیم و اجازه ندهید این تصور به‌وجود بیاید که تیم فوتبال امید حاضری‌خور شده است". البته  ما برای تیم امید گزینه‌های دیگری داشتیم و برای آقای گل‌محمدی آرزوی موفقیت می‌کنیم. مطمئناً گزینه تیم فوتبال امید داخلی خواهد بود.

انتهای پیام/*

نظر شما