شناسهٔ خبر: 32975598 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رونمایی از 30 ویترین و مجسمه قهرمانان المپیکی در موزه ورزش

تهران- ایرنا- مدیر موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک از نمایش افتخارات قهرمانان در 30 ویترین و رونمایی از پنج مجسمه ورزشکاران المپیکی از جمله جهان پهلوان تختی در این موزه خبر داد.

صاحب‌خبر -

«هایده صیرفی» روز یکشنبه درباره جزییات افتتاح نخستین موزه ملی ورزش، المپیک و پارالمپیک به ایرنا گفت: این موزه در 2 طبقه اول و دوم کمیته ملی المپیک فردا (دوشنبه) با حضور معاون اول رییس جمهوری و مقامات ارشد ورزشی و قهرمانان در حالی افتتاح می شود که تمامی آثار اهدایی به این موزه بر اساس شاخص ها به نمایش گذاشته می شود.
وی تاکید کرد: بر پایه این اولویت ها تصمیم گرفته شد تا برای تنوع موزه ملی ورزش هر چند وقت یکبار ویترین گردانی کنیم و بدون تردید تمامی آثار اهدایی ورزشکاران، فدراسیون های ورزشی، اشخاص و مقامات نمایش داده می شود.
مدیر موزه ملی ورزش المپیک و پارالمپیک شمار جایگاه گنجینه های غنی افتخارات ورزشی این موزه را شامل 30 ویترین عنوان کرد و گفت: هشت ویترین به نشان های قهرمانان، هشت ویترین به جام های قهرمانی در رقابت های مختلف و مابقی به دیگر آثار و یادبودها اختصاص دارد.
صیرفی یکی از اقدامات ویژه در موزه ملی ورزش را رونمایی از پنج مجمسه مومی از قهرمانان المپیک و یکی از بازیکنان تیم ملی فوتبال عنوان کرد و گفت:در این موزه مجسمه کامل جهان پهلوان «غلامرضا تختی» دارنده 2 نقره و یک طلای المپیک و 2 طلا و 2 نقره قهرمانی جهان، «عبدالله موحد» دارنده پنج مدال طلای جهان و یک طلای المپیک در کشتی آزاد، «رسول خادم» دارنده 2 طلا و یک نقره قهرمانی جهان و یک طلا و برنز المپیک کشتی آزاد، «بهداد سلیمی» دارنده نشان طلای المپیک و 2 طلا، یک نقره و یک برنز قهرمانی جهان و سه طلای بازی های آسیایی و «سیروس قایقران» کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران به نمایش گذاشته می شود.
وی در تکمیل این بخش از گفت و گوی خود می گوید: در مراحل بعد مجسمه کامل 52 مدال آوران المپیکی ساخته و به مرور در موزه به نمایش گذاشته خواهد شد.
مدیر موزه ملی ورزش المپیک و پارالمپیک به برپایی نمایشگاه موقت در موزه ملی ورزش هم اشاره و جزئیات آن را به آینده موکول کرد.
صیرفی از به نمایش گذاشتن افتخارات ورزش زنان ایران در گنجینه موزه ملی ورزش ایران خبر داد و اظهار داشت: در سه بخش مجزا به ورزش زنان پرداخته شد که شامل نشان ها، افتخارات و ویترین بازی های اسلامی زنان مسلمان است.
وی یکی دیگر از ابتکارهای این موزه را گاه شمار بازی های المپیک و پارالمپیک از سال 1896 تا 2020 توکیو عنوان کرد و گفت: این گاه شمار در قالب آموزش المپیک و تاریخ ورزشی ایران به تصویر کشیده می شود.
مدیر موزه ملی ورزش المپیک و پارالمپیک شمار آثار اهدایی قهرمانان پارالمپیک و پاراآسیا را قابل توجه عنوان کرد که شامل ویلچرهای قدیمی، مدال ها و البسه است.
صیرفی درباره ثبت ملی تمامی نشان ها و یادبودها در سامانه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: چون آثار ارسالی به این موزه زیاد است و همچنان ادامه دارد، به مرور در حال ثبت ملی هستند.
وی در پایان درباره بازدید علاقه مندان از این موزه یادآور شد که هدف از برپایی آن آشنایی علاقه مندان از افتخارات ورزشکاران است و بازدید برای عموم آزاد است که البته اطلاع رسانی می شود.
ورزشی**9250**1067**

نظر شما