شناسهٔ خبر: 32972742 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

ورزشکاران، پیشکسوتان و مدیران در گفت‌و‌گو با «ایران» مطرح کردند

ورزش، بازوی دولت در رونق امید و نشاط اجتماعی

ورزش در دنیای حاضر به ابزاری قدرتمند برای دولت‌ها تبدیل شده. ورزش‌هایی که هم می‌توانند باعث ارتقای وضع اقتصادی یک کشور شوند و هم ورزشکارانی که با موفقیت‌های خود نام کشورشان را بلندآوازه می‌کنند.

صاحب‌خبر -

در کشورمان هم ورزش و ورزشکاران زیادی هستند که شور و نشاط اجتماعی را به جامعه تزریق می‌کنند که این خود کمک بزرگی به دولت است. 29 اردیبهشت آغاز سومین سال انتخاب و شروع فعالیت دولت دوازدهم باعث شد تا به سراغ مدیران، ورزشکاران و پیشکسوتان ورزش برویم و آنها در گفت‌و‌گویی که با خبرنگار «ایران» داشتند، نظرات و انتظارات خود را مطرح کردند.
یزدانی: رونق ورزش با مدیریت اقتصاد
سمیه یزدانی بانوی دوچرخه سوار ایران در رشته استقامت جاده که اخیراً در مسابقات قهرمانی آسیا در تاشکند توانست به‌عنوان نفر سوم از خط پایان عبور کند و مدال برنزی را کسب کند که تاکنون هیچ بانوی رکابزن ایرانی موفق به دریافت آن نشده بود، درباره اولویت‌های دولت تدبیر و امید در دوسال پایانی فعالیت خود گفت: «دولت باید وضعیت اقتصادی مردم را از این حالتی که هست خارج کند. این شرایط سخت برای ورزشکاران شدیدتر است. الان خیلی از باشگاه‌های دوچرخه سواری تعطیل شده‌اند و تجهیزات مربوط به رشته ما بیش از اندازه گران شده. برای خرید یک دوچرخه حرفه‌ای باید 10 تا 12 هزار دلار هزینه کنیم که حدود 120 تا 150 میلیون تومان می‌شود. این در حالی است که دوچرخه سواران نه درآمدی و نه حقوقی دارند. دولت باید تلاش کند قیمت دلار را پایین بیاورد تا مشکلات مردم حل شود.»یزدانی در خصوص اینکه ستاره‌ها و چهره‌های ورزش چه کاری می‌توانند در این رابطه انجام دهند، این پاسخ را داد:«فکر می‌کنم خیلی از ورزشکاران وضعیت اقتصادی کشور را درک می‌کنند و این خودش می‌تواند بزرگ‌ترین کمک باشد. ما با وضع موجود کنار آمده‌ایم. بچه‌های ما با هزینه‌های خودشان تجهیزات را خریداری کرده‌اند. این در حالی است که نه پاداشی گرفته‌ایم و نه تقدیری صورت گرفته است و فقط به خاطر عشقی که به کشور و رشته ورزشی‌مان داریم، ادامه می‌دهیم.»
گرایی: دولت در دل جامعه حضور پیدا کند
محمد علی‌گرایی ملی پوش کشتی فرنگی ایران در وزن 77 کیلوگرم که در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا به مدال طلا دست یافت و در مسابقات قهرمانی آسیا هم که در «شی آن» چین برگزار شد، مدال برنز گرفت، گفت: «به‌نظر من، تهیه نیازهای اصلی مردم، باید در اولویت اصلی برنامه‌های دولت باشد. مثلاً مردم برای تهیه حبوبات دچار مشکل می‌شوند. البته تمام این مشکلات تقصیر دولت نیست ولی باید کاری کند که حداقل مردم از لحاظ تهیه مایحتاج خود به مشکل نخورند.» این کشتی گیر شیرازی درباره اینکه چه پیشنهادی برای راهبرد برنامه‌های دولت دارد، گفت:«پیشنهادم این است که دولت در دل جامعه حضور پیدا کند و ببیند که مردم چه مشکلاتی دارند. ما در کشتی، افرادی را داریم که پول تهیه بلیت برای شرکت در اردوها را ندارد.»
گرایی درباره اینکه چهره‌های ورزشی چه کمکی می‌توانند به دولت انجام دهند گفت:«چهره‌های ورزشی سیاستمدار نیستند ولی کمک خودشان را انجام می‌دهند. مثل علی دایی که در زلزله کرمانشاه کمک‌های زیادی را جمع‌آوری کرد یا ورزشکاران دیگر در سیل‌هایی که آمد، خیلی کمک کردند. یک ورزشکار هست که دستش به دهانش می‌رسد و تا جایی که می‌تواند کمک می‌کند ولی من ورزشکاری را دیده‌ام که قهرمان جهان و المپیک است و هیچ شغلی یا خانه‌ای از خودش ندارد. من الان در بازی‌های های آسیایی و جهانی مدال دارم ولی هیچ چیزی از خودم ندارم و برادرم هم همین طور است. الان پاداش 9، 8 ماه پیش قهرمانی ما در بازی‌های آسیایی داده نشده و آقای داورزنی هم گفته که باید از حق‌شان بگذرند. ما وظیفه‌مان بوده که کشتی بگیریم ولی شما هم به قولی که داده بودید و مصوب شده بوده، عمل کنید.»
فائقی: باید تکلیف وزارت ورزش و جوانان مشخص شود
سعید فائقی معاون سازمان تربیت بدنی در زمان مدیریت سید مصطفی هاشمی طبا گفت:«در مسائل حاکمیتی اولویت اصلی دولت این است که تکلیف وزارت ورزش و جوانان مشخص شود. این وزارت تشکیل شده ولی قانونی ندارد و طبق قانون سال 1350 در حال اداره شدن است. در حال حاضر هم 8 سال از تشکیل این وزارتخانه می‌گذرد که 6 سال آن در دولت آقای روحانی بوده و تجربه خوبی هم در این بخش به وجود آمده که این دو با هم باشند یا ورزش و جوانان از هم جدا شوند. این یک بررسی میدانی می‌خواهد. روز اول یک تصمیم عجولانه‌ای برای تشکیل این وزارتخانه گرفته شده و حالا باید تکلیفش مشخص شود. ما الان در ورزش حرفه‌ای و باشگاه‌ها قانون نداریم و در خود جوانان هم وضع همین طور است.»
او درباره اینکه جامعه ورزش چه کمکی در پیشبرد اهداف دولت می‌تواند انجام دهد، چنین پاسخ داد:«آقای رئیس جمهوری در دوره اول‌شان این قول را دادند که نظام ورزش را ایجاد می‌کند. نظام ورزش یک نظامی مانند نظام پزشکی و نظام مهندسی است. جامعه ورزش هم با نظام ورزش است که نظم پیدا می‌کند. در این نظام، داوری، قهرمان‌ها، مربیان و باشگاه‌ها جای خودشان را پیدا می‌کنند. ضمن اینکه ورزش حرفه‌ای متولی پیدا می‌کند و باید دولت این نظام را اجرایی کند.»
علیپور: دولت حامی معنوی و مادی ورزشکاران باشد
رضا علیپور قهرمان سنگ‌نوردی جهان که در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتا هم به مدال طلا دست یافت، در رابطه با اولویت‌های دولت در 2 سال باقی مانده و چه راهکارهایی را می‌توان ارائه داد، گفت:«به اعتقاد من با توجه به افزایش نرخ ارز که هر روز هم بالاتر می‌رود، دولت هم باید درآمدهای مردم را افزایش دهد و حداقل حقوق مردم 5، 4 میلیون باشد تا بتوانند زندگی عادی‌شان را اداره کنند. مسأله بعدی هم اشتغالزایی است. البته تحریم‌ها هم در این میان وجود دارد که کار دولت را سخت کرده و باعث شده تا این شرایط بد برای مردم ما به وجود بیاید.»
او درباره اینکه ورزشکاران چه نقشی می‌توانند داشته باشند، گفت: «ورزشکاران که همیشه برای موفقیت در میادین مختلف تلاش می‌کنند و در بازی‌های آسیایی و المپیک مدال می‌گیرند و باعث می‌شوند سرود ملی خوانده شود و شور و نشاط اجتماعی در جامعه به وجود بیاید. فکر می‌کنم که خودش بهترین کمک به دولت است اما می‌بینیم که پاداش‌ها داده نمی‌شود یا کم می‌شود. این باعث می‌شود که ورزشکار از لحاظ روحی آسیب ببیند و آن وقت نمی‌تواند مسابقه دهد. من نمی‌گویم به فوتبال نرسند ولی به ورزش‌های انفرادی بیشتر رسیدگی شود. همین طور سلامت مردم، چون هر چه جامعه بیشتر سمت ورزش برود، جامعه سالم تری خواهیم داشت.»
فریبا:دولت در تمام تیم های ملی از تولیدات داخلی استفاده کند
بهتاش فریبا، پیشکسوت باشگاه استقلال در خصوص سالگرد دوم دولت تدبیر و امید گفت: «دولت در 2 سال آینده باید روی معیشت مردم کار کند. علاوه بر این یکی از خواسته‌های مهم مردم حفاظت از تمامیت ارضی است که البته دولت در خصوص این موضوع گام‌های خوبی برداشته است.»
او که تولید‌کننده البسه ورزشی است بیان کرد: «امسال، سال رونق تولید است و باید دولت از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند. تیم ملی چند سالی است که با هزینه فراوان با تولیدکنندگان خارجی قرارداد می‌بندد و در قبال تبلیغ هیچ پولی دریافت نمی‌کند. این در حالی است که فدراسیون می‌تواند برای تیم‌های ملی در تمامی رده‌ها از تولیدات داخلی استفاده کند تا نامی که برای سال 98 انتخاب کردند تنها در حد شعار نباشد.» مهاجم سابق تیم ملی فوتبال گفت: «ورزشکاران نقش مهمی در جامعه ایفا می‌کنند و نقش آنها ایجاد نشاط و شادابی در جامعه است. از این نظر ورزشکاران ما بدرستی وظایف خود را انجام می‌دهند و باید دولت هم در قبال ورزشکاران وعده‌های خود را عملی کند. 2 سال از زمان ریاست جمهوری حسن روحانی باقی مانده و این زمان خوبی برای انجام وعده‌های دولت تدبیر و امید است.»
گرشاسبی: دولت با تدبیر مردم را به آینده امیدوار کند
حمیدرضا گرشاسبی، مدیرعامل سابق پرسپولیس در خصوص اولویت دولت دوازدهم در 2 سال پیش رو گفت: «دولت آقای روحانی با شعار تدبیر و امید روی کار آمد و در سال‌های گذشته تمام تلاش خود را کرد که به بهترین نحو این شعار را عملی کند اما در ادامه مسیر با مشکلاتی همراه شد که این مشکلات تا حدودی مانع از تحقق اهداف دولت شد. از جمله مهم‌ترین این مشکلات تحریم‌ها بود و این موضوع شرایط اقتصادی کشور را به هم ریخت اما عزم دولت برای حل این مشکلات کاملاً ستودنی است.» او با اشاره به این موضوع که در حال حاضر کشور ما با شرایط اقتصادی حادی روبه‌روست، افزود: «بخش ورزشی وظیفه حساسی در ایجاد نشاط و شادابی در جامعه دارد که در حال حاضر جامعه ورزشی وظیفه خود را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهد و دیدیم که با قهرمانی پرسپولیس در لیگ هجدهم لحظاتی این مشکلات فراموش شد و هواداران این تیم به جشن و پایکوبی پرداختند.»
وی گفت: «جامعه در انتظار این است که دولت با تدبیر مردم را به آینده امیدوار کند. من جزو افرادی بودم که به دولت روحانی رأی دادم به این دلیل که آینده را روشن می‌دیدم. امیدوارم که دولت در 2 سال باقیمانده بتواند با یک برنامه‌ریزی خوب کشور را به دوران طلایی خود بازگرداند البته این امیدواری هم‌اکنون و تا ابد در بین مردم وجود خواهد داشت.»/ روزنامه ایران

کلمات کلیدی

ورزشکاران

پیشکسوتان و مدیران

بازوی دولت

نظر شما